نکته های جالب در مورد خودرو فراری F40 اسطوره + مشخصات فنی

نکته های جالب در مورد خودرو فراری F40 اسطوره + مشخصات فنی

یکی از پیشرو ترین صنعت هایی که در حال پیشرفت می باشد ، صنعت اتومبیل است که روزانه تعداد زیادی اتومبیل از برند های بزرگ در قالب اتومبیل مفهومی معرفی می شوند . از این رو تمام شرکت های بزرگ خودروسازی در جهان ، برای رقابت با یکدیگر در حال معرفی اتومبیل های مفهومی خود هستند که تا چند ساله آینده قابل استفاده خواهند بود . با این وجود اخیرا شرکت بزرگ فراری که در صنعت اتومبیل های اسپرت و سوپر لوکس فعالیت می کند و به شدت شناخته شده است ، اتومبیل مفهومی جدید خود با نام فراری F40  تریبیوت 2019 رونمایی کرد که با استقبال فراوانی روبرو گشت .

فراری

شرکت فراری در سال 1947 میلادی توسط آقای انزو فراری تاسیس و بنا نهاده شد که امروزه اتومبیل های بسیار اسپرت و مجلل با قیمت های نجومی تولید می کند و دارای طرفداران زیادی در سرتاسر کره زمین می باشد.

این شرکت روز گذشته اتومبیل مفهومی خود به نام فراری F40 تریبیوت 2019 را با ویژگی های خاص که کاملا باز طراحی شده است را رونمایی کرد . در اصل اتومبیل فراری F40 یکی از اتومبیل های فراری است که در سال 1987 به بازر عرضه شد که یکی از لوکس ترین و سوپر اسپرت ترین اتومبیل های آن دهه محسوب می شد .

با این وجود فراری با طراحی مفهومی و کاملا متفات تصمیم گرفت تا این اتومبیل را برای طرفداران این اتومبیل تغییر دهد . از مهم ترین ویژگی های برجسته این اتومبیل ، می توان به آیرودینامیک بسیار خاص و طراحی خوف ناک آن اشاره کرد که نسبت به سایر اتومبیل های این شرکت کاملا متفاوت است و نگاهی به آینده دارد . همچنین یکی دیگر از نقاط قوت این اتومبیل ، داشبورد هواپیمایی آن است که مطابق با آینده اتومبیل ها طراحی شده است .

تاریخچه برند فراری

این کمپانی توسط انزو فراری تاسیس شد . جالب است بدانید وقتی آقای فراری در سال 1929 اسکودریا فراری ( Scuderia Ferrari ) را پایه گذاری می ‌کرد ، هیچ علاقه ‌ای به تولید خودرو های جاده‌ ای نداشت . نکته جالب این است که اسکودریا فراری به معنای اسطبل فراری است و معمولا به ( تیم فراری ) اشاره دارد . در ابتدا این برند به عنوان بخش خودروهای مسابقه ‌ای برند آلفارومئو ( Alfa Romeo ) فعالیت و خودروهای مسابقه ‌ای این کمپانی را خریداری و برای مسابقات آماده می‌ کرد .

پس از گذشت مدتی ، تیم مسابقه‌ای آلفا رومئو منحل ، در سال 1938 دوباره خریداری و انزو فراری به عنوان مدیر این تیم استخدام شد . این تیم جدید Alfa Corse نام داشت و در میلان واقع شده بود . پس این پایان اسکودریا فراری بود .

در سال 1939 ، فراری از آلفارومئو جدا شد ، البته به شرطی که به مدت  حداقل چهار سال ، از نام فراری برای مسابقات و ماشین‎ های مسابقه‌ ای استفاده نکند . تنها پس از گذشت چند روز ، او Auto Avio Costruzioni  را تاسیس کرد که مرکزش در محل اسکودریا فراری پیشین واقع شده بود . این کمپانی تازه تاسیس ، در زمینه تولید ماشین آلات و اکسسوری ‌های هواپیما فعالیت می ‌کرد .

ده نکته جالب در مورد فراری F40 اسطوره که نمی ‌دانید

فراری F40 یکی از جالب ‌ترین خودرو هایی است که تا کنون از این کارخانه ایتالیایی خارج شده است . از این مدل افسانه ‌ای ، تنها تعداد اندکی باقی مانده که هر کدام از آن‌ ها ، ارزش کلکسیونی فوق العاده بالایی دارند . فراری F40 نزدیک ‌ترین تجربه از ترکیب یک خودرو مسابقه ‌ای و خودرو تولید انبوه تجاری است . مارانلو با ساخت فراری   F40  ، یک محصول تجاری تولید نکرد ، بلکه یک خودرو مسابقه ‌ای قدرتمند را به خیابان‌ ها آورد . تصاویر این خودرو ، بر روی دیوار اتاق خواب بچه ‌های زیادی نصب شده و در هر نمایشگاه خودرو نیز می‌ توان ادای احترامی را نسبت به این خودرو مشاهده کرد .

نکته اول ، نام‌ گذاری با مناسبت

شاید برای شما سوال شده باشد که عدد 40 در نام فراری F40 به چه علت گذاشته شده است ؟ این عدد به دلیل عرضه خودرو در سالگرد چهل سالگی فراری ، یعنی سال 1987 انتخاب شده است . بسیاری از خودرو سازان ، برای بزرگداشت چهلمین یا پنجاهمین سالگرد تاسیس خود ، تنها محصولی زیبا را به بازار عرضه می‌ کنند ، اما فراری F40 یک سوپراسپرت با عملکرد بالا بود که هنوز هم خودرویی محبوب در سراسر جهان است .

نکته دوم ، سوار شدن بر این خودرو چندان راحت نیست !

نخستین برخورد های رانندگان با فراری  F40، چندان مطلوب نبود . آن‌ ها برای ورود به خودرو و نشستن بر روی صندلی‌ ها ، مجبور بودند بدن خود را به شدت کج و معوج کنند . سوار شدن بر این خودرو چندان راحت نیست و هنگام ورود به فراری F40 یا خروج از آن ، اعضای مختلف بدن شما به درب و دیواره‌ های این خودرو برخورد خواهد کرد .

نکته سوم ، رشد سریع قیمت

در سال 1987 ، خریداران خودرو می‌ توانستند با پرداخت مبلغ 250 هزار دلار، یک دستگاه فراری F40 صفر کیلومتر را از کارخانه خریداری کنند . اما به دلیل آن ‌که محبوبیت این خودرو به سرعت در بازار افزایش یافت ، قیمت فراری F40 در معاملات صعودی شد . تا پایان دهه 1980 ، قیمت فراری F40 به نزدیک یک میلیون دلار رسید .

نکته چهارم ، نبود دستگیره در

با وجود آن‌که فراری F40 خودرویی بسیار زیباست ، اما به دلیل رعایت اصول خودرو های مسابقه ‌ای ، از برخی قطعات کاربردی در فضای داخلی ، از جمله دستگیره در ، محروم است . راننده و سرنشین برای باز کردن درب ‌های خودرو ، مجبور هستند یک کابل مورب که بر روی در قرار دارد را بکشند . پس از آن در قسمت بیرونی ، یک

قفل شکاف درب‌ ها را باز می ‌کند تا شما بتوانید از خودرو خارج شوید .

نکته پنجم ، یک ماشین مسابقه ناکام

هدف اصلی از طراحی و توسعه فراری  F40، رقابت با پورشه 959 در سری B مسابقات فدراسیون جهانی اتومبیل رانی بود . از آن‌ جایی ‌که این سری مسابقات در سال 1987 به طور ناگهانی متوقف شد ، فراری تصمیم خود را عوض کرده و خودرو مسابقه ‌ای خود را به جای پیست ، به خیابان‌ها آورد.

فراری

نکته ششم، طراحی فوق العاده بدنه

طراحی ظاهر خارجی فراری F40 و خطوط منحصر به فردش، توسط استودیو طراحی مشهور پنین فارینا صورت گرفته است. شاید غیر از بال عقب که به مشخصه فراری F40 تبدیل شده، درپوش پلاستیکی شفاف موتور ، مهم ‌ترین ویژگی این سوپر اسپرت ایتالیایی باشد .

نکته هفتم ، سرعت فوق العاده بالا

امروزه سرعت خودروهایی که وارد بازار می‌ شوند ، به شکل الکترونیکی به 200 مایل بر ساعت محدود شده است . اما در سال   1987 ، فراری F40 نخستین خودرو تجاری بود که توانست به سرعتی فرای 200 مایل در ساعت ، یا 316 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند .

نکته هشتم ، بدنه کامپوزیت

استفاده از ورق‌ های کامپوزیت در خودروسازی ، این روز ها بسیار رواج پیدا کرده است ، اما در دهه 1980 ، این عمل به هیچ عنوان مرسوم نبود . فراری F40 در این زمینه خودرویی پیشگام محسوب می ‌شد . پنل ‌های بدنه این خودرو ، با استفاده از کربن و کولار ساخته شده‌ و بر قاب‌ های فولادی نصب گردیده‌ اند .

نکته نهم ، فراری مفروش

در خودرو های اسپرت ، به واسطه پرهیز از افزایش وزن ، بسیاری از قطعات و تجهیزات تزئینی همانند کف پوش ، حذف می ‌شوند . فراری  F40  نیز از این قاعده مستثنی نیست . اما تمامی سطح کابین ، با یک فرش مشکی رنگ پوشیده شده است . برای مشاهده این فرش خاص ، باید دقت کافی را داشت ، چرا که اکثریت مردم متوجه آن نمی ‌شوند .

نکته دهم ، پروژه‌ای فوق محرمانه

برنامه توسعه فراری F40 بسیار محرمانه بود و تا روز رونمایی ، حتی بسیاری از مدیران فراری این خودرو را ندیده بودند . به بیان آن‌ ها ، تنها نزدیک ترین همکاران انزو فراری، در فرآیند توسعه این خودرو مشارکت داشتند . به همین دلیل ، در 21 جولای 1987 ، پس از رونمایی دراماتیک فراری  F40، بسیاری از حضار و مدیران ارشد فراری ، شوکه شدند . پس از گذشت چند دهه از معرفی این خودرو ، هنوز هم مشاهده فراری  F40 ، حضار را غرق در حیرت می ‌کند .

فراری F40 افسانه ‌ای 30 ساله شد !

در دنیای انسان‌ ها 30 ساله شدن به معنی داشتن فرصت‌ های بسیار زیاد برای آینده و ساختن زندگی است ، اما در دنیای ماشین ‌ها وقتی سنتان از 30 می ‌گذرد پا به زُمره قدیمی‌ ها گذاشته‌ اید و اگر خوش ‌شانس باشید به‌ عنوان یک کلاسیک با ارزش شناخته خواهید شد .

امروز یکی از خوش‌شانس‌ ترین‌ های روزگار ، فِراری F40 افسانه ‌ای ، آخرین ساخته دستان اِنزو فِراری بزرگ است که از تاریخ رونمایی ‌اش در 21 جولای 1987 میلادی در Civic Center مارانللو ( محل کنونی موزه فِراری ) دقیقاً 30 سال آزگار می‌ گذرد و همین دیروز تولدَش بود !

F40  در حقیقت برای بزرگداشت 40 سالگی فِراری متولد شد و نه‌ تنها تلفیقی از عناصر موجود در 308 GTB و 288 GTO Evoluzione کانسپت ، بلکه یک شاهکار مهندسی و طراحی بود که با ورود خود در دنیای خودرو طوفان به راه انداخت . مدل استاندارد تنها 5 سال روی خط تولید بود اما ساخت نسخه‌های LM و GTE به ترتیب تا سال 1994 و 1996 ادامه یافت .

قلب 8 سیلندر V شکل این ایتالیایی تند خو از نمونه موجود در 288 GTO Evoluzione گرفته شده و حداکثر 471 اسب بخار قدرت تحویل می ‌دهد . در بحث عملکرد فنی نیز به قول اِرمانو بونفیلیولی ( Ermanno Bonfiglioli ) مدیر پروژه‌ های خاص کمپانی ، با بهره‌ گیری از نوآوری‌ های متعدد توانست اولین اسب مارانللو باشد که به مرز 320 کیلومتر بر ساعت دست می ‌یابد .

بونفیلیولی درباره آن می‌ گوید : توجه زیادی به وزن پیشرانه داشتیم و در قطعات مختلف ازجمله مخزن روغن ، پوشش سرسیلندر، منیفولد ورودی و قسمت‌ هایی از جعبه ‌دنده از منیزیم استفاده کردیم که پنج برابر گران ‌تر از آلومینیوم برایمان تمام شد و از نظر وسعت استفاده حتی در مقایسه با مدل ‌های بعدی نیز منحصربه ‌فرد بود .

لئوناردو فیوراوانتی (Leonardo Fioravanti ) از طراحان اسبق پینین‌ فارینا نیز معتقد است طراحی F40 درواقع رسالت داشت که نقاط قوت مثال ‌زدنی آن یعنی سرعت ، سبُکی و عملکرد فنی بی ‌رقیب را به رخ همگان بکشد .

اما جالب‌ ترین جمله‌ ها ، گفته‌های داریو بِنوزی ( |Dario Benuzzi ) راننده آزمایش کهنه ‌کار فِراری است که درواقع توصیف شخصیِ وی از آزمایشات گسترده مربوط به مرحله پیش‌ تولید می ‌باشد : پروتو تایپ ‌های اولیه هندلینگ خوبی نداشتند ، درنتیجه برای کنترل هرچه بیشتر قدرت پیشرانه و سازگار ساختن آن با مدل‌ های خیابانی نیاز بود تا تمامی بخش‌ های خودرو از توربوشارژرها و مجموعه ترمز گرفته تا سامانه تعلیق و لاستیک‌ ها مورد بررسی و آزمایشات متعدد قرار گیرند .

خوشبختانه حاصل کار هم رضایت‌ بخش بود ؛ آئرودینامیک فوق‌ العاده و پایداری کامل حتی در سرعت ‌های بالا . از آنجایی که زیر پوست F40 خبری از سامانه‌ های پیشرفته و امروزی فرمان و ترمز یا ادوات الکترونیکی نبود ، هر راننده‌ ای برای دستیابی به تجربه رانندگی منحصربه ‌فرد آن نیاز به مهارت و توانایی کافی داشت. FB4  همچنین در بحث دقت فرمان ، چسبندگی به سطح جاده ، قدرت ترمز ها و شتاب‌ گیری‌های سریع نیز حرف اول را می‌ زد .

فراری F40 به‌ عنوان آخرین خودرویی که محضر اِنزو فراری فقید را درک کرده ، امروز یکی از شناخته ‌شده ‌ترین کلاسیک‌ های دنیاست و کمتر کسی است که با دیدنش مملو از شور و شوق نگردد . 30 سالگی‌ اش را تبریک گفته و برایش دهه‌ ها شهرت و اعتبار و عشق آرزو می ‌کنیم .

فراری

بیشتر بخوانید:

بررسی تخصصی خودرو دوو ماتیز کریتیو 2010 + مشخصات فنی

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.