مشخصات فنی خودرو هاوال H9 + نقد و بررسی و ویژگی آن
شاسی بلند پهن پیکر هاوال H9 در فهرست محصولات گروه بهمن برای مونتاژ در آینده قرار دارد . این محصول می تواند به عنوان بزرگ ترین خودرو چینی بازار ایران ، جایگزین هیوندای سانتافه و کیا سورنتو شود .
ممنوع شدن واردات خودرو در سال 1398 ادامه خواهد داشت . تحریم های آمریکا نیز ، برند های کره ای و ژاپنی را از بازار ایران دور کرده است . با این اوصاف ، مردم کشورمان باید از شاسی بلند های محبوب ساخت تویوتا ، نیسان ، هیوندای و کیا خداحافظی کنند . در عوض ، کلاس جدیدی به نام خودرو های لوکس چینی ، وارد ایران خواهد شد که شامل کراس اور های پهن پیکر و سدان های بزرگ ، با امکانات متعدد خواهد بود . جک S7 ، بیسو T5 ، دامای X7 ، بورگوارد BX7 ، از گروه شاسی بلند های لوکس چینی می باشد ک جز رقیب های ماشین هاوال H90 می باشد .
در سال 1392 ( 2013 ) گروه خودرو سازی گریت وال چین ، هاوال را بنیان نهاد که تاکنون ، یازده محصول معرفی کرده است . هاوال از ابتدا بر تولید وانت و مدتی بعد کراس اوور متمرکز شد و درضمن ، برای رسیدن به استاندارد های جهانی تلاش کرد . برند WEY دیگر زیر مجموعه ی گریت وال از پلتفرم و تجهیزات فنی مشترک با محصولات هاوال استفاده می کند ؛ با این تفاوت که خودرو های WEY برای حضور در بازار اروپا و آمریکا آماده می شوند .
گریت وال حدود 34 سال قدمت دارد و معمولا در رتبه ی هفتم تا دهم خودرو سازان بزرگ چین قرار می گیرد. این گروه خودرو سازی بیشترین رشد فروش چین در سال گذشته را ثبت کرده و بنابر ادعای رسانه های چینی ، بزرگ ترین تولید کننده ی خودروهای کلاس وانت و کراس اور در این کشور محسوب می شود . آمار فروش گریت وال در سال 1396 ( 2017 ) با 25 درصد رشد در مقایسه با سال قبل ، بیش از 1میلیون و 74 هزار دستگاه بوده که بخش عمده ی آن به عرضه ی جهانی در تایلند ، مالزی ، روسیه ، برزیل و شمال آفریقا مربوط است .
مجموعه محصولات هاوال در سال 2019 مدل های H2 ، H6 ، H8 ، H9 را شامل می شود . بزرگ ترین شاسی بلند این شرکت H9 نام دارد که در صورت عرضه ی بهمن خودرو ، بزرگ ترین محصول چینی بازار ایران خواهد بود . هاوال H9 مثل مدل های H2 و H6، حضور موفقی در بازار استرالیا داشته و آزمون های کیفیت این کشور را با موفقیت پشت سر گذاشته است . این خودرو همچنان با نسل اولش و طراحی 2014 عرضه می شود .
مشخصات هاوال H9:
طراحی بدنه
اولین نکته در نمای بیرونی هاوال H90 ، شباهت انکار ناپذیر به نسل چهارم پرادو است . این خودرو ازنظر ابعاد نیز ، تفاوت خاصی با شاسی بلند محبوب تویوتا ندارد . سال 2006 ، شرکت خودروسازی ددی اتو (Dadi Auto ) کپی مفتضحانه ای از تویوتا پرادو نسل سوم با نام ددی شاتل ( Dadi Shuttle ) عرضه کرد که البته ، رسانه های جهانی آن را مسخره و از آن انتقاد کردند . امروزه و هم زمان با انقلاب بزرگ در طراحی خودرو های چینی ، محصولات الهام گرفته از برند های مشهور دنیا را خودرو سازان بزرگ این کشور می سازند . هاوال H9 کپی جزء به جزء از پرادو 2009 نیست و همراه با تغییرات در ادوات مختلف عرضه شده است .
این خودرو از نمای رو به رو ، با چراغ های بزرگ و مثلثی عرضه می شود که حالت بال پرنده دارند . از هالوژنی قدرتمند در مرکز کاسه چراغ و نوار LED روشنایی روز در پایین استفاده شده است . گوشه ی بیرونی چراغ به سمت ستون A امتداد دارد تا حالت اسپرت خودرو تقویت شود . عرض جلو پنجره تقریبا دو برابر انحنای داخلی کاسه چراغ است ؛ به همین دلیل ، ابهت H9 را افزایش می دهد . این قسمت از خطوط افقی با فلز کروم تشکیل شده که فرمولی تکراری در شاسی بلند های چینی است .
شاسی بلند هاوال سپر نسبتا بزرگی دارد که از اواسط چراغ و گِل گیر ها تا پایین ترین نقطه ادامه دارد . حجم دهی اصلی در این قسمت ، به جایگاه مه شکن ها مربوط است و انحناهای کوچی هم ، با هدف تأکید بر چراغ ها و جلو پنجره دیده می شود . هاوال H9 مانند شاسی بلند های قدیمی ، از مه شکن های دایره ای استفاده می کند که برای خودرو پرچم دار یک برند ، نکتهی منفی به حساب می آید . حفره ی زیر جلو پنجره و جایگاه پلاک شناسایی خودرو نیز ، کارایی چندانی ندارند و پس از نصب پلاک ، ناهماهنگ به نظر می رسند . از نکات مثبت در نمای رو به رو ، می توان به پرهیز شرکت سازنده از نصب قطعات سیاه رنگ پلاستیکی در سپر اشاره کرد . این موضوع حس لوکس بودن خودرو را افزایش می دهد .
از نمای جانبی ، تفاوت های زیادی بین هاوال H9 و پرادو دیده می شود ؛ هرچند مشابهت هایی در فریم پنجره ها و طراحی رینگ ها دارند . این محصول چینی خطوط حجم دهندهی متعددی دارد که به وضوح اطراف گِل گیر ها را پوشش می دهند . خط دیگری نیز در امتداد دستگیره ها وجود دارد . هاوال H9 از رینگ های هفده یا هجده اینچی در نسخه های مختلف استفاده می کند .
رکاب فلزی برای تسهیل در ورود و خروج سرنشینان و ریل باربند و بال عقب ، امکانات جذاب این خودرو در نمای بیرونی هستند . در مدل های آپشنال ، قطعات فلزی از جنس کروم ، درِ دستگیر ها ، گِل گلیر ها و پایین درها دیده می شوند که همراه با شیشه های دودی و آینه بغل مجهز به LED ، نمایی لوکس فراهم می کنند . همچنین ، چراغ های بزرگ قرمز رنگ در عقب جذابیت خودرو را افزایش می دهند .
اگر اندازهی چراغ های عقب را فراموش کنیم ، نمای پشت هاوال H9 تفاوت خاصی با پرادو 2010 ندارد. حتی زاویه های سپر و حجم دهی روی درپوش صندوق نیز مشابه هستند . البته ، تفاوت هایی هم وجود دارد .
برای مثال ، صندوق هاوال لولای جانبی دارد و به سمت راست باز می شود ؛ اما درپوش پرادو ، به سمت بالا می رود . شاسی بلند چینی در طراحی بال عقب و چراغ های قرمز هشداردهنده در طرفین سپر کمی خلاقیت به خرج داده تا نمایی مدرن برای H9 فراهم شود . مشابه نمای جانبی ، در پشت خودرو هم از ادوات کروم استفاده شده که پایین سپر ، ورودی صندوق ، دستگیره و زهوار بالای پلاک را پوشش می دهند . از نکات مثبت در طراحی این نما ، چراغ های عمودی قرمز رنگ ، فقدان قطعات پلاستیکی ارزان قیمت و جایگاه مناسب برای پلاک عقب است .
درمجموع ، می توان از طراحی نمای بیرونی هاوال H9 راضی بود و الگو بردای آن از تویوتا پرادو را نادیده گرفت . بعضی سهل انگاری ها ، مثل بزرگی جلو پنجره و لوگوی شرکت سازنده با نوشتار قرمز رنگ ، ممکن است برای علاقه مندان حرفه ای خودرو های مدرن آزار دهنده باشد ؛ اما دیگر اجزای خودرو متناسب و در خورتوجه به نظر می رسند . هاوال H9 با ابعادی به طول 4856 میلی متر ، عرض 1926 میلی متر ، ارتفاع سقف 1910 میلی متر و فاصله محورهای 2800 میلی متر عرضه می شود تا اندکی بزرگ تر از پرادو و تمامی کراس اور های کره ای بازار ایران باشد .
طراحی داخلی
کابین هاوال H9 بیشباهت به فضای داخلی تویوتا پرادو 2020 نیست ؛ اما به خوبی طراحی شده و هماهنگی جذابی در اجزای مختلف دارد . در مقایسه با دیگر خودروهای چینی بازار جهانی ، حس بهتری به راننده ی H9 منتقل می شود و تا حد زیادی می توان کشور سازنده را فراموش کرد .
نمایشگر لمسی هشت اینچی دقیقا در مرکز داشبورد قرار دارد و همراه هواکشهای عمودی با طرح پرانتزی در طرفین حمایت می شود . کمی بالاتر ، نمایشگر تک رنگ TFT قرار دارد که اطلاعاتی ازقبیل ساعت محلی و درجه حرارت محیط را نمایش می دهد . زیر نمایشگر ، کلید های گردان و دکمه های سیاه پلاستیکی برای کنترل ناوبری ماهواره ای و سیستم سرگرمی وجود دارند .
امکانات رفاهی ، مثل تهویه ی مطبوع خودکار و گرم کن داخل صندلی ، روی سطح شیب دار همراه فریم نقره ای رنگ ارائه می شوند تا متفاوت از محیط باشند. رو به روی دسته دنده ، محفظهای کوچک با درپوش سیاه رنگ وجود دارد که مناسب قراردادن گوشی همراه است . دکمه های مربوط به کنترل سیستم لغزش و حفظ خودرو در شیب تقریبا رو به روی دسته دنده هستند . در مقایسه با شاسی بلند های مدرن دنیا ، چیدمان کلید ها و دکمه ها در هاوال H9 تا حدودی شلوغ و گیج کننده به نظر می رسد و درضمن ، مواد به کار رفته در آن ها معمولی و ارزان قیمت هستند .
فرمان خودرو دایره ای و ساده است . کلید های گردان کروزکنترل و مدیریت سیستم صوتی و تماس های تلفنی با قاب نقره ای رنگ روی فرمان قرار دارند . از نکات مثبت برای رانندهی هاوال H9، پنل مدرن پشت فرمان است که با نمایشگر دیجیتال تمام LED و 3.5 اینجی در مرکز ارائه می شود . این قسمت ترکیبی از حالت سیلندری و نمای بیضی شکل خودروهای امروزی است که دور موتور و سرعت سنج عقربه ای را در طرفین خود دارد . نکته ی جالب حضور پدال های تعویض دنده پشت فرمان است که در بسیاری از شاسی بلندهای دنیا دیده نمی شود .
مواد به کار رفته در کابین ، متوسط و برای صندلی ها بسیار خوب است ؛ اما چندان خیره کننده و فراتر از انتظار نیست . پلاستیک سخت روی داشبورد مشابه هیوندای سانتافه به نظر می رسد ؛ اما به دلیل استفاده از ادوات نقره ای رنگ شفاف ( طرح چوب در نسخه ی اولترا ) ، خصوصا در فضای روبه روی سرنشین کنار راننده ، جذاب جلوه می کند . از دیگر نکات مثبت در طراحی فضای داخلی هاوال H9 ، چیدمان بسیار خوب در محیط اطراف دسته دنده است . نسخه ی آپشنال از طرح چوب در این قسمت استفاده می کند تا حس خودرویی لوکس و ارزشمند تداعی شود .
پیشرانه و آمار فنی
تنها قوای محرک سفارش دادنی برای این خودرو پیشرانه ی دو لیتری توربو شارژ همراه فناوری VVT دوگانه ( زمانبندی هوشمند سوپاپ ) و تزریق مستقیم سوخت ( Direct Injection ) است . این موتور ، قدرت 240 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه و گشتاور 350 نیوتن متر از 1800 تا 4500 دور بر دقیقه دارد . وزن خالص هاوال H9 حدود 2230 کیلو گرم است ؛ اما به لطف پیشرانه ی قدرتمند و جعبه دنده خودکار هشت سرعتهی ساخت ZF آلمان ، در زمان یازده ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد . میانگین مصرف سوخت ، یازده تا دوازده لیتر بنزین در صد کیلو متر است . نهایت سرعت بنابر اعلام شرکت سازنده ، دویست کیلومتربرساعت خواهد بود .
هاوال H9 اساسا با سیستم دودیفرانسیل عرضه می شود . علاوه بر حالت های راننگی عادی و اسپرت و چهارچرخ فعال ( 4L )، حالت های برفی و شنی و گل آلود هم در دسترس راننده قرار دارد . این خودرو به شیفتر های تعویض دنده در پشت فرمان و قفل دیفرانسیل الکتریکی مجهز است .
شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی
هاوال H9 آزمون های ایمنی بنیاد تست تصادف خودرو های چینی (CNCAP ) را با پنج ستاره و استرالیا ( ANCAP ) را با چهار ستاره پشت سر گذاشته است . امتیاز نهایی این خودرو در آزمون های استرالیا ، 30.65 از 37 در سال 2015 بوده است . بنابر اعلام رسمی ANCAP و فیلم های موجود ، هاوال H9 در برخورد از زاویه های مختلف ، استقامت درخور توجهی دارد ؛ اما هنگام تصادف های شدید ، محافظت عالی از زانو ها و پایین پای سرنشینان جلو فراهم نمی کند .
این خودرو همراه با شش کیسه هوا ، شامل چهار کیسه هوای سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پرده ای در طرفین ارائه می شود . هشت حسگر هشدار برخورد در پیرامون بدنه ، نمایشگر لحظهای فشار باد لاستیک ها ، ایموبلایزر ، سیستم باز کردن قفل درها هنگام تصادف ، نگه دارندهی صندلی کودک ( ایزوفیکس ) و کمربند های پیش کشنده هم در تمامی نسخه های وجود دارند .
بیشتر بخوانید:
مشخصات فنی خودرو وانت کاپرا و تجربه رانندگی با آن از دید کارشناسان
منبع: کارگیک