همه چیز درباره باتری خشک + انواع باتری و نگهداری صحیح آن

همه چیز درباره باتری خشک + انواع باتری و نگهداری صحیح آن

ما در این نوشته می خواهیم راجع به باتری خشک صحبت کنیم. طول عمر باتری و یا باتری هر خودروی دیگر به طور میانگین یک تا سه سال می باشد . عواملی مثل انتخاب باتری مناسب خودرو و نگهداری از آن در حین کار کرد هستند که می توانند عمر این قطعه را کم و یا زیاد کند .

عمر باتری اتمی  دو برابر باتری های دیگر  می باشد ، اگر به نکات و اصولی که در مورد خرید و نگهداری از این قطعه وجود دارد ، باید دقت کنید . درست است که باتری جزو قطعات مصرفی در خودرو به شمار می رود و بودن باتری بسیار مهم می باشد .

باتری خشک

باطری ایرانی مناسب خودرو های ایرانی :

تولید کارخانه های صبا باتری ، سپاهان باتری ، برنا باتری می باشد .

باطری کره ای مناسب برای ماشین های ایرانی :

تولید کارخانه های دلکور ، اتلس بی ایکس ، گلوبال ، هیوندای می باشد .

منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .یکی دیگر از عوامل روشن شدن خودرو می تواند به علت عدم کار کرد صحیح و یا ضعیف بودن باتری می باشد . در این حالت خودرو ضعیف استارات می خورد و یا به طور کلی استارات نخواهد خورد .

نگهداری صحیح از باتری اتمی یا خشک

کیفیت و کارایی هر باتری علاوه بر اینکه در گروی نوع مواد اولیه به کار رفته در تولید و سازگاری این قطعه با خودرو است . به شرایطی که باتری در آن کار می کند هم وابسته است .

باتری یکی از قطعات مصرفی خودرو به شمار خواهد رفت . بنا براین استفاده ی شما از خودرو ، طول عمر باتری می تواند کمتر یا بیشتر باشد . با رعایت نکات فوق در نگهداری باتری اتمی ، باعث افزایش کارایی و طول عمر آن خواهد شد .

در باتری های اسید شارژ ، بررسی سطح اسید داخل باتری اهمیت زیادی دارد ، در صورت کاهش سطح اسید ، باید به آن آب مقطر اضافه شود .

روش شارژ سریع باتری اتمی  یا خشک

این روش برای زمان هایی است که ممکن است ما زمان کافی برای شارژ کامل را نداشته باشیم . در این روش جریان با آمپر بالا به باطری وارد می شود و باطری سریع تر شارژ می شود . همچنین بهترین روش برای شارژ کردن باطری اتمی روش شارژ کند می باشد که با این روش باطری ها به راحتی و با اطمینان بیشتر شارژ می شود .

تفاوت باتری خشک ( اتمی ) و اسیدی

باتری های خودرو به دو دسته باتری های با مراقبت کم که به آن باتری اسیدی گفته می شود و باتری های بدون مراقبت که باتری های اتمی می باشند تقسیم می شوند . تفاوت اصلی باتری های اتمی و اسیدی جنس الکترولیت به کار خواهد رفته در آن می باشد .

به دلیل شناور بودن صفحات در محلول باید سطح محلول الکترولیت در باتری های اسیدی چک شود و در صورت ماهش آب مقطر به آن اضافه خواهد شد و به همین دلیل به آن باتری نیاز به مراقبت گفته می شود . تشخیص باتری های اسیدی به راحتی به شش درب قرار گرفته روی آن که قابل باز شدن هستند امکان پذیر می باشد .

باتری های خشک ( اتمی ) نسبت به باتری های اسید دارای طول عمر بیشتر و آلودگی کمتر به دلیل نداشتن دربا است . تولید باتری اسید به دلیل افزایش آلودگی کمتر شده است و باتری های اتمی تولید بیشتر در کارخانجات در ایران و سایر کشور ها دارد .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

چگونگی افزایش طول عمر باتری خشک ( اتمی )

1- بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد .

2- در آب و هوای سرد ، افزایش قطر کابل باتری به افزایش توان در دسترس باتری برای موتور های استارتر کمک می کند .

3- آب کاهش یافته را اضافه کنید . هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب پر نکنید .

عمر باتری خشک ( اتمی )

عمر باتری ماشین بستگی به نوع باتری ، کیفیت و نحوه نگهداری آن دارد . باتری اتمی از فرایند رادیو اکتیو برای تولید انژری الکتریکی استفاده می کند و به همین دلیل طول عمر بیشتری ساختاری این نوع باتری ها برای طول عمر بین 5 تا 10 سال ساخته می شوند اما این طول عمر تا حد زیادی به نحوه استفاده از باتری می باشد . در صورت استفاده مکرر و شار و دشارژ شدن زیاد باتری عمر آن کاهش خواهد یافت.

ساختار باتری خشک ( اتمی )

باتری اتمی که به نام های باتری هسته ایی و باتری تریتیوم نیز شناخته می شود یک تولید کننده جریان الکتریکی است که انرژی حاصل از هسته مواد رادیو اکتیو را به انژری الکتریکی تبدیل می کند . باتری های اتمی به دلیل عمر طولانی و تراکم بالای انژری به عنوان یک منبع انژری برای تجهیزات که نیاز به استفاده طولانی مدت دارند از جمله برای خودرو ها و انواع قوی ار آن برای فضا پیما استفاده می شود . روش های تبدیل انژری در این نوع باتری ها به دو صورت تبدیل حرارتی و غیر حرارتی می باشد .

باتری خشک ( اتمی )

باتری اتمی به نوعی از باتری ها گفته می شود که صفحات داخل آن قبل از ساخت ، شارژ شده و به صورت دسته صفحه در آمده باشد و در نهایت مونتاژ شود .

این باتری که باتری سیلد نیز نامیده می شود ، باتری پلمپ شده ای است که دارای درپوش یکپارچه ای می باشد . باتری اتمی بر خلاف باور عمومی دارای الکنرولیت می باشد . اما به دلیل جنس خاص صفحات داخل آن ، نیاز به افزدون آب مقطر می باشد .

این نوع باتری با استفاده از دو نوع فناوری کلسیم – کلسیم و یا کلسیوم – سلیور ساخته شده است . این دو نوع جدید ترین مدل هستند و نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتر دارند . شرکت کارن باتری هیرو به عنوان نماینده مجتمع صنعتی سپاهان باتری ، عرضه کننده مستقیم و بدون واسطه انواع باتری خودرو از جمله باتری اتمی ( سیلد ) و باتری اسیدی در سراسر ایران می باشد و می تواند از این باتری ها استفاده کنند .

چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا عمر باتری خودرو به 5 سال کشیده شود :

1- چک کردن سر باتری و تسمه دینام و تمیز کردن باتری

2- در صورت عدم استفاده از باتری برای مدت طولانی گیره های نگهداری آن را باز کنید .

3- اقدامات پیشگیرانه با توجه به نوع آب و هوای منطقه ایی که در آن زندگی می کنید و مراقبت های لازم برای فصول گرم و سرد .

4- شارژ مجدد باتری را پس از رسیدن سطح شارژ باتری به زیر 50 درصد انجام دهید .

5- سطح الکترولیت باتری را در مقدار مشخص شده آن دارید و از کاهش سطح آن خودداری نمایید .

باتری خشک

نگهداری پیشگیرانه باتری خشک

بررسی سطح الکترولیت محکم بودن سر باتری ها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری لازم است . توجه داشته باشید که بی از اندازه خصوصا در گرما آن را از آب پر نکنید .

آیا باطری خشک ماشین شارژ می شود ؟

بله شارژ می شود و برای شارژ کردن این باتری دو روش وجود دارد که شامل موارد زیر می شود :

روش اول می توان آن را به مراکز تعمیر باطری ببرید و از آن ها بخواهید تا این باتری را برای شما شارژ کند . البته احتمال اینکه باطری اتمی شما خالی شود بسیار کم است و در مدت یک ماه یک باطری بین 2 الی 5 درصد از شارژ خود را از دست می دهد در صورتی که یک باطری اسیدی در این مدت کاملا شارژ خودر ا از دست می دهد . همچنین باید اشاره کرد که باتری اتمی بهترین باتری برای ماشین ها می باشد و اگر باتری ماشین شما تمام شد بهتر است از باتری اتمی استفاده کنید ، زیرا به سیستم برق ماشین آسیب وارد نمی کنند و همچنین ماشین شما دچار برق دزدی نمی شود .

 

باطری اتمی یا خشک چیست ؟

در باتری های خشک ، دیگر خبراز آب و اسید نمی باشد . این باتری ها نیاز کمتری به مراقبت دارند . در واقع این طور می توان گفت که نیاز متری دارند تا به صورت دائمی تحت نظر باشند . مزیت این باتری ها این است که نشانگری که بر روی باتری نصب شده است توسط رنگ خود می تواند از سلامت باتری خبر دهد .

مشکل عمده باتری های خشک این است که یک مرتبه و ناگهانی از کار افتاده و دچار اختلال می شوند . از این رو ممکن است یک مرتبه شما را در وضعیتی بسیار نا مناسب و مکانی دور از امکانات قرار دهند .

باتری اسیدی به نگهداری بیشتر نیازمند هستند اما کمتر امکان دارد که شما را شوکه کنند و همچنین باتری اسیدی ارزان تر از باتری خشک یا همان اتمی می باشد .

باتری های خشک

این نوع باتری در ایران به نام باتری اتمی معروف هستند و اکثر افراد فک می کنند که این نوع باتری ها الکترولیت ( اسید ) ندارند . در صورتی که الکترولیت دارد اما جنس خاص صفحات درون آن ، نیاز به نهگداری و جلوگیری ندارد . همچنین باید گفت که این باتری بسیار گران می باشد ولی اگر باتری تمام شود می توانید آن را شارژ کنید . این باتری نیاز به نگهداری ندارد و نگهداری از این باتری نسبت به باتری های دیگر کمتر می باشد ولی امکان دارد در مسیری این باتری به شما شوک وارد کند و یک دفعه ماشین شما خاموش شود .

مزایای باتری خشک

1- در این نوع باتری ها آب مقطر به کار نرفته است .

2- امکان شارژ دوباره باتری وجود دارد .

3- نیاز به تعمیرات و بازدید کمتر نسبت به نوع اسیدی دارد .

4- نسبت به باتری های معمولی قدرت استارت زدن بالاتری نیاز دارد .

5- در برابر شارژ بیش از حد و همین طور شارژ شدن مقاومت بالایی دارند .

6- اگر رنگ سبز را نشان دهد به این معنی است که باتری سالم است .

7- اگر رنگ قهوه ای را نشان دهد یعنی باتری سالم است اما در حالت شارژ قرار دارد .

8- چنانچه رنگ سفید را نشان دهد یعنی باتری خراب است و باید آن را تعویض کنید .

9- این نوع باتری به علت بسته بودن قالب باتری به هیچ وجه اسید باتری از آن خارج نشده و باعث کثیف شدن بدنه و آسیب به سیم کشی ها خودرو نمی شود .

10- باتری اتمی ماشین یکی از پر فروش ترین باتری خودرو می باشد . تفاوت عمده باتری اتمی با باتری اسیدی این است که جنس آلیاژ که دارد یعنی کلسیم و یا سیلور باعث شده است که هم طول عمرشان بیشتر باشد و قدرت استارت زدن را بالا ببرد .

معایب باتری خشک

1- گران بودن بیش از اندازه این باتری نسبت به باتری های دیگر ( این باتری از باتری اسید گران تر می باشد و دلیل آن نیز شارژ شدن مجدد آن می باشد . )

2- شوک وارد کردن یا خاموش شدن یک دفعه ماشین ( در اکثر مواقع شارژ باتری تمام شده است . )

3- نسبت به باتری دیگر نیاز نیست از آن نگهداری کنید .

باتری خشک

بیشتر بخوانید:

آیا باتری اتمی قابل شارژ است + تفاوت باتری اتمی و اسیدی

مشخصات و قیمت خرید باتری تندر ال 90 اتمی

باتری به باتری کردن چگونه انجام می شود؟

منبع: ماشین نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.