چگونه می توان فشار درست تایر را پیدا کرد + عوامل موثر بر فشار تایر

با توجه به اینکه تایر های خودرو اهمیت ویژه در امنیت خودرو و سرنشینان آن دارد لذا رسیدگی به این مورد بیاد مورد توجه قرار گیرد.یکی از موارد مهمی که در این باره باید آن را مورد نظر قرار دهید میزان فشار درست برای تایر های خودرو است.

بنابراین در ادامه این مقاله از مجله خودرو در مورد این موضوع اطلاعات دقیق و کاملی را برای شما گردآوری کرده ایم.

اصلاً به نظر نمی ‌آید که وسیله خاصی باشد ؛ اما تا زمانی که خودرو های پرنده بالای سرمان رژه نرفته ‌اند ، اینجا روی زمین به تایرها نیاز داریم . این روز ها تمام شرکت‌ های خودرو سازی به دنبال تغییر و تحول در مفهوم ایمنی خودروها هستند .

از سیستم‌ های هوشمند ترمز گیری خودکار گرفته تا رادارهای صوتی و لیزری . این ‌که خودروی شما چند کیسه هوا دارد و در تست تصادف چند ستاره می ‌گیرد ، مهم است اما نه به اندازه تایرها .

تجربه نشان می‌دهد تایرها معمولاً حدود یک پوند فشار هوا را برای هر 10 درجه افت دما از دست می ‌دهند . بنابراین توصیه می‌ شود با هر تغییر فصل نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام شود . این دایرهای سیاه‌ رنگ در خط مقدم ایمنی خودرو هستند .

آن ‌ها مدام با سطح زیرین در تماس هستند ، اصطکاک ایجاد می ‌کنند و باعث توقف خودرو در شرایط اضطراری می‌ شوند . تایرها هستند که در کلیه مسیرهای بارانی ، برفی ، خاکی ، شنزار و گل و لای باید از پس وزن و سرعت خودرو بربیایند .

هدایت خودرویی که با سرعت می ‌پیچید و جلوگیری از انحراف آن از وظایف پنهان تایر ها محسوب می‌ شود . بنابراین مهم است که چگونه از آن ‌ها مراقبت کنیم .

یکی از راه‌ های نگهداری از تایر خودرو ، کنترل میزان هوای موجود در آن یا به عبارتی فشار تایر است . اولین دلیل حساسیت بیش از حد روی این موضوع ، بحث ایمنی است .

وجود هوای بیش از حد مشکلاتی را ایجاد می ‌کند و متاسفانه اغلب مشکلات نیز ناشی از کاهش میزان هوای درون تایرهاست .

تایر ها می‌ توانند تا قبل از اینکه کاملاً خالی شوند و به عبارتی از نظر فیزیکی بخوابند و یا به زمین بچسبند ، بخش عمده‌ ای از هوای خود را از دست بدهند .

در واقع کمبود شدید هوای موجود در تایرها را در بیشتر مواقع نمی ‌توان با چشم تشخیص داد .

چگونه می توان فشار درست تایر را پیدا کرد + عوامل موثر بر فشار تایر

چگونه می ‌توان فشار درستی را برای تایر خودرویتان پیدا کنید ؟

شیوه آسان برای پیدا کردن فشار صحیح تایر ها مراجعه به دفترچه راهنمای سرویس خودرویتان است . در کتابچه راهنمای سرویس خودرویتان ، اغلب اطلاعاتی از این باب که چگونه می‌ توان محل نصب برچسب فشار تایر خودرو را پیدا نمود ، درج شده است .

شایع‌ ترین مکان نصب این برچسب در مکان‌ هایی همچون شاسی خودرو ، زیر در راننده و حتی گاهی اوقات بر روی تایر یدکی خودروی ‌تان است .

پس از پیدا کردن مکان این برچسب ، ممکن است شما نگاهی به این برچسب انداخته اما از مندرجات آن چیزی درک نکنید ، اما لازم نیست که از این بابت نگران شوید .

نخستین نکته ‌ای که شما باید برای دستیابی به عدد صحیح فشار توجه کنید ، سایز تایری است که بر چرخ‌های خودرویتان نصب شده است . چون که در اغلب موارد ، تفاوت زیادی میان تایری که روی خودرویتان نصب شده با برچسب کارخانه آن وجود دارد .

عوامل تاثیر گذار بر فشار تایر

آگاهی از میزان فشار تایرها در زمانی که سرد یا گرم هستند امری مهم است . چون که میزان فشار باد در دو حالت سرد و گرم تایر بسیار متفاوت است و شما برای چک کردن باد تایرهای خود باید به این مورد توجه کنید. تفاوتی که میان فشار تایر در حالت سرد با حالت گرم آن وجود دارد ، بستگی به سایز تایرهای خودروی شما نیز دارد .

تجربه نشان می ‌دهد تایرها معمولاً حدود یک پوند فشار هوا را برای هر 10 درجه افت دما از دست می ‌دهند . بنابراین توصیه می‌ شود با هر تغییر فصل نسبت به تنظیم باد تایرها اقدام شود . تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که میزان باد درون تایرها را مطابق با استاندارد ها رعایت کنید .

همچنین اغلب اوقات ، در برچسب نصب شده روی خودرویتان ، فشار توصیه شده در وضعیتی که خودرو، بار و مسافر حمل می‌ کند و وزن آن بیشتر است ، کاملاً متفاوت با وضعیتی بوده که خودرو خالی از بار و مسافر است . این بدان معناست که در با داشتن اضافه وزن در خودرو ، فشار بالاتر و در حالت کاهش وزن، فشار کمتری توصیه می ‌شود .

علاوه ‌براین حفظ میزان صحیح باد درون تایر با علم به این‌که دیر یا زود نیاز به اضافه یا کم کردن هوای آن‌ ها دارید ، رابطه مستقیمی با افزایش طول عمر تایرها دارد .

ضرورت خرید فشارسنج شخصی

با تمام این تفاسیر کارشناسان توصیه می ‌کنند که گام اول برای حفظ باد تایر ، استفاده از ابزارهای فشارسنج البته برای خودتان است . دستگاه‌ های سنجش فشار تایرها که احتمالاً در هر محله‌ای وجود داشته باشد .

در بیشتر مواقع بخشی از میزان هوای درون تایرها به دلیل سهل ‌انگاری در نحوه اتصال دریچه به سوپاپ تایر ، از آن خارج می ‌شود . گاهی هم خواندن میزان دقیق باد به دلیل وجود گرد و خاک و کثیفی عملاً غیر ممکن است . داشتن دستگاه فشارسنج شخصی هم استفاده سریع از آن‌ ها را ممکن می ‌کند و هم اینکه دقت کار را افزایش می ‌دهد .

فشار تایر کم یا زیاد ، کدامیک توصیه می ‌شود ؟

ما به شما توصیه می کنیم که همواره با رقم فشار ، کمی بیشتر از آنچه که در برچسب خودرویتان درج شده ، رانندگی کنید . به این نکته نیز توجه کنید که در تایرهای قدیمی ‌تر ، فشار بیشتر می ‌تواند به تهدیدی جهت فرسودگی بیشتر تایر بدل شود ، اما در تایرهای جدید تر ، اضافه فشاری معادل 1 الی 4 Psi مشکلی ایجاد نمی ‌کند .

این نکته هم دیده شده است که در خودروهای نو ( سایز کوچک ) اگر فشار تایر روی عدد 36 Psi یا 2.5 Bar تنظیم شود می ‌تواند خطرناک باشد به ویژه اگر تایر به حالت سرد خود برگردد چون که ممکن است تایر دچار ترکیدگی شود .

در اغلب اوقات بهتر است که تایرها فشار بیشتری داشته باشند تا کمتر . زیرا کم بودن فشار تایر به رینگ ‌ها آسیب وارد می‌ کند و در عین حال مصرف سوخت خودرو را نیز بالاتر می ‌برد و در زمانی که با سرعت ‌های بالا در بزرگراه رانندگی می ‌کنید کنترل کمتری خواهید داشت .

به همین خاطر همیشه اندکی فشار تایر را بالاتر ببرید . فشار کم تنها زمانی خوب است که شما به دنبال چسبندگی کمتر در یک جاده اغلب آفرود نیاز داشته باشید و سرعتتان نیز پایین باشد .

چگونه آب و هوای سر بر روی فشار باد لاستیک تاثیر می گذارد ؟

زمانی که دمای هوا کاهش پیدا می کند ، مولکول های هوا آهسته تر حرکت می کنند و روی هم انباشته می شوند . زمانی که دما افزایش پیدا می کند ، مولکول های هوا سریع تر حرکت می کنند و بیشتر از هم فاصله می گیرند . این موضوع را می توانید خودتان آزمایش کنید .

یک توپ بسکتبال را در هوای آزاد بگذارید و منتظر بمانید . باد توب در هوای سرد صبحگاهی خالی می شود و دوباره در گرمای بعدازظهر باد می شود .

زمانی که این موضوع بر روی لاستیک های شما اتفاق می افتد، می تواند بر روی فشار باد لاستیک اتومبیلتان تاثیر بگذارد .

به این دلیل که به ازای هر 10 درجه تغییر دمایی که ایجاد می شود ، لاستیک ها حدود 1 تا 2 پوند در اینچ مربع کاهش یا افزایش می یابند .

کاهش فشار باد لاستیک چه مشکلاتی را به همراه دارد ؟

کاهش فشار باد لاستیک می تواند باعث افزایش زمان توقف شود . لاستیک هایی که بادشان خالی شده است می توانند زمان ترمز کردن را افزایش دهند و در خیابان های خیس به راحتی می لغزند . از سوی دیگر، کاهش فشار باد لاستیک می تواند اقتصاد سوخت را تضعیف کند .

لاستیک هایی که بادشان خالی شده است می توانند میزان گاز را حدود 2 درصد کاهش دهند . یکی دیگر از مسائلی که کاهش فشار باد لاستیک به همراه دارد این است که طول عمر لاستیک کاهش می یابد .

کاهش فشار باد لاستیک می تواند طول عمر لاستیک ها را کاهش دهد و آن ها را در معرض آسیب بیشتری قرار می دهد .

چگونه فشار باد لاستیک را بررسی کنیم ؟

کاهش جزئی در فشار باد لاستیک را نمی تواند با چشم تشخیص داد ، اما می تواند بر روی رانندگی شما تاثیر بگذارد . باد لاستیک ها حتی در زمانی که دمای هوا در طول زمستان ثابت است ، کاهش می یابد .

برای اینکه رانندگی ایمنی داشته باشد ، توصیه می کنیم که فشار باد لاستیک را در هر زمانی که پمپ را بررسی می کنید ، مخصوصا در زمانی که نور سیستم کنترل فشار باد لاستیک روشن می شود ، بازررسی کنید .

تنظیم باد لاستیک چه اهمیتی دارد ؟

فشار باد لاستیک یکی از عواملی است که در عملکرد صحیح خودرو و جلوگیری از بروز تصادفات نقش مهمی دارد . کم شدن بیش از حد باد لاستیک ، باعث افزایش اصطکاک آن با سطح جاده شده و بالا رفتن مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت .

همچنین لاستیک کم ‌باد به دلیل اینکه سطح تماس بیشتری با جاده دارد ، سریع ‌تر گرم می‌ شود و احتمال ترکیدن آن بیشتر خواهد بود .

کاهش پایداری و عدم تعادل مناسب خودرو ، کاهش فرمان ‌پذیری و همچنین کاهش شتاب ، از دیگر مشکلاتی هستند که کم باد بودن لاستیک خودرو می ‌تواند موجب آن‌ ها شود .

انواع سیستم کنترل فشار باد لاستیک

1- DTPMS ‌ یا سیستم کنترل فشار باد لاستیک مستقیم

در این سیستم اطلاعات مربوط به فشار باد لاستیک‌های خودرو ، از طریق سنسورهایی که در داخل و یا بیرون از لاستیک کار گذاشته شده ‌اند ، جمع‌ آوری می ‌شود . این سنسورها به باتری‌های داخلی مجهز هستند تا بتوانند مدت زمان نسبتا طولانی به کار خود ادامه دهند .

اطلاعات گردآوری شده توسط این سنسور ها ، به سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می‌ شوند تا تحت پردازش قرار بگیرند .

به محض اینکه کاهش محسوس فشار باد در یکی از لاستیک ‌های خودرو بوجود آید ، چراغ مربوط به این سیستم روی پشت آمپر خودرو روشن شده و راننده را از تنظیم نبودن باد تایر مطلع می ‌سازد .

2- ITPMS ‌ یا سیستم کنترل فشار باد لاستیک غیرمستقیم

سیستم‌های کنترل باد تایر غیر مستقیم بر خلاف نوع مستقیم آن ، برای رصد فشار باد لاستیک ‌ها از سنسور استفاده نمی‌ کنند . این سیستم‌ ها با استفاده از یک اصل ساده فیزیکی ، وضعیت باد لاستیک‌های خودرو را حدس می ‌زنند .

به همین دلیل به آن‌ها سیستم کنترل باد لاستیک غیر مستقیم گفته می ‌شود . در واقع این سیستم ‌ها ، سرعت چرخش هر لاستیک را بررسی کرده و از طریق آن ، میزان باد لاستیک را تخمین می ‌زنند .

اطلاعات سرعت چرخ‌ ها ، از طریق حسگرهایی که توسط سیستم ترمز ضد قفل استفاده می‌ شوند به دست می ‌آیند .

مزایای سیستم کنترل فشار باد تایر

سیستم کنترل فشار باد تایرها یکی از آپشن های مهم در خودروهای امروزی محسوب می شود . چرا که تنظیم بودن باد لاستیک های خودرو تاثیر مستقیم و بسزایی در عملکرد خودرو دارد .

تنظیم بودن باد چرخ های خودرو سبب می شود خودرو در هنگام حرکت در جاده راحتی و تعادل مناسبی داشته باشد . مناسب بودن باد لاستیک ها سبب بهتر شدن شتاب خودرو ، کاهش مصرف سوخت ، حفظ ایمنی خودرو ، جلوگیری از لاستیک سایی ، جلوگیری از کاهش فرمان پذیری و همچنین جلوگیری از صدمه به جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو می شود . که تمامی این موارد بهینه می تواند با قرار گرفتن سیستم کنترل فشار باد تایرها بر روی خودرو ، امکان پذیر شود .

چگونه می توان فشار درست تایر را پیدا کرد + عوامل موثر بر فشار تایر

سیستم کنترل فشار تایر

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود . فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد .

این سیستم با کمک حسگر های تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدار های صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند .

بیشتر بدانید

سیستم EGR چیست و در خودرو چه وظیفه ای دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.