مشخصات فنی خودرو لوتوس الیز S کاپ مدل 2015 + قیمت در ایران

مشخصات فنی خودرو لوتوس الیز S کاپ مدل 2015 + قیمت در ایران

تجربه یک رانندگی ناب با لوتوس ، چیزی است که اکثر ما خواهان و شیفته آنیم ، به ‌ویژه اگر خودروی مورد نظرمان نسخه ‌ای سریع و اسپرت بوده و به سلاح گیرایی و جذابیت نیز سخت مجهز باشد . اگر به این موارد ، وزنی سبک و سایزی کوچک را هم اضافه کنیم دیگر همه چیز برای حس و لمس شتابی تند و سریع ، آماده و مهیا است . در دنیای امروز کمتر دیده شده که خودرویی تمام خواص و ویژگی ‌های یک نسخه مطلوب اسپرتی را در خود جمع نموده باشد ، مثلاً برخی از آن ها فوق‌ العاده گران هستند و برخی هم آن‌چنان بزرگ ، که راندنشان در ترافیک‌ های سخت شهری ، نه‌ تنها هیچ لذتی دربر ندارد بلکه بسی آزاردهنده و خسته ‌کننده نیز هست .

لوتوس

در میان خیل بی‌ شمار از اسپرتی‌های عالم ، شاید لوتوس الیز را بتوان یکی از بهترین نامزد ها برای یک رانندگی پرشور و هیجان دانست ؛ خودرویی کوچک با گام ‌هایی بزرگ و وزنی کمتر از یک تن ، که با پیشرانه سرحال و توانمند خود آماده به آتش کشیدن پیست ‌ها و جاده‌ های سرتاسر عالم است .

بر پایه برخی از اقوال ، مجوز ورود دو نسخه از لوتوس الیز به نام‌ های الیز S و الیز 220 CUP به کشورمان صادر شده و حتی ثبت‌ نام از آن ها نیز توسط نمایندگی این خودرو در ایران آغاز گردیده است ؛ از همین رو و به بهانه این رویداد تصمیم گرفتیم که نگاهی گذرا به مشخصات فنی و ظاهری این خودرو داشته باشیم .

لوتوس الیز ( ELISE ) ، یک خودروی رودستر دو نفره ، دیفرانسیل عقب و پیشرانه وسط است که تا کنون در سه سری متفاوت به جهانیان عرضه شده است . نخستین سری از آن ، در سال 1996 میلادی پا به عرضه وجود نهاد . سری سوم و یا فعلی این خودرو که البته فیس ‌لیفتی از سری دوم آن به شمار می ‌آید ، برای نخستین بار ، در ماه فوریه سال 2010 میلادی روانه بازار شد .

در این نسخه ، چراغ‌ های جلو و عقب و طراحی رینگ چرخ‌ ها تغییر و ضریب آئرودینامیک خودرو نیز بهبود یافته است . این خودرو در اساس ، از بدنه ‌ای دست‌ ساز و از جنس فایبرگلاس سود می ‌برد که بر روی یک شاسی آلومینیمی سبک اکسترود سوار شده ، وجود همین ساختار استحکام فوق ‌العاده‌ ای را برای آن به ارمغان آورده است . در حال حاضر ، لوتوس الیز تنها در بریتانیا به تولید می ‌رسد اما پیش‌تر و بین سال‌ های 1997 الی 2000 میلادی ، در کشور مالزی هم مونتاژ می ‌شد .

نمای ظاهری لوتوس الیز S کاپ

در اصول ، آخرین نسخه و یا سری سوم لوتوس الیز چندان تفاوتی با دیگر نسخه‌ هایی که از سال 1996 به این ‌سو تولید شده ‌اند ، ندارد . شاسی به ‌کار رفته در آن از ایده ‌ای مبتکرانه نشئت می ‌گیرد و در جای خود فوق ‌العاده قوی و مستحکم است . این شاسی با فلز آلومینیم سبک ‌وزنی قالب‌ ریزی و پیونده خورده است . بدنه فایبر گلاس این خودرو هم بر روی شاسی آن سوار شده و پیچ می‌ خورد .

بی ‌شک لوتوس الیز تمامی آلمان‌ های یک خودروی اصیل اسپرتی را در خود جای داده و از جنبه ‌های زیبایی و دلربایی هیچ کم و کسری ندارد . در ناحیه جلو ، چراغ‌ های خربزه‌ای شکل این خودرو بیش از همه جلب نظر می ‌کنند ، چراغ ‌هایی که به یک رشته نوار LED منظم و شسته رفته مجهز هستند . این نوار های درخشان به‌ محض تاریکی هوا ، فوراً روشن شده و چهره ‌ای شاخص و متمایزی را برای الیز کوچولو در شب هنگام فراهم می ‌آورند .

در روی درب صندوق عقب ، شاهد یک برآمدگی دوقلو هستیم که در میانه آن پیشرانه این خودرو جای گرفته و روی آن را مش‌ های پلاستیکی جذابی پوشانده است . در بخش کناری و بر روی گل گیر عقب مش‌های پلاستیکی ساده ‌ای نصب شده ‌اند که تا حدی در بهبود عملکرد آئرودینامیکی این خودرو مؤثر هستند .

در بخش عقب ، یک سپر با سایزی نسبتاً بزرگ جای گرفته است . این سپر به یک شکافنده هوا ( SPLITTER ) مجهز است که با یک ردیف پیچ در جای خود محکم شده است . چراغ‌ های عقب این خودرو الگوی دایره‌ ای جذابی از LED را در خود حفظ نموده و چهره ‌ای اسپرتی را برای این خودرو تدارک دیده‌ اند . در مجموع ، عمده سایت‌ های خودرویی در دنیا ، بر گیرایی و جذابیت طرح بدنه لوتوس الیز مهر تأیید زده‌ اند .

با آن که الیز در ذات خود از طرح اسپرتی برخوردار است ولی با این وجود ، شرکت لوتوس این خودرو را در تیپ‌ های ظاهری متفاوتی عرضه می ‌کند تا بلکه با این عمل به تمامی سلائق موجود پاسخ در خوری داده باشد . در کشور ما نیز دو نسخه از الیز وارد خواهد شد ، این دو نسخه عبارتند از الیز S و الیز 220  CUPالیز S از سقف بازشو بهره می ‌برد ولی الیز 220 CUP با ظاهر کاملاً مسابقه‌ ای خود از سقفی ثابت و محکم برخوردار است و در برخی از مشخصات ظاهری و رفاهی هم با الیز S تفاوت دارد .

کابین

در اولین برخورد ، کابین لوتوس الیز بسیار ساده و معمولی به نظر می ‌رسد . این سادگی هم تا حد زیادی از فلسفه ساخت این خودرو ناشی می‌ شود ، زیرا که سازندگان این خودرو دستیابی به سرعت بالا را هدف نهایی خود قرار داده و از همین رو تمامی مساعی خود را بر کاهش وزن این خودرو متمرکز نمودند . در این میان ، کابین این خودرو هم تا حد زیادی مشمول این سیاست شده است .

لوتوس

برخی از سایت‌ های خودرویی از جمله اتوکار بریتانیا درباره کابین لوتوس الیز چنین نظر داده‌اند که در اینجا خلاصه‌ای از آن را مرور می ‌کنیم :

( شاکله کابین این خودرو تا حدی قدیمی و دمده به نظر می‌ رسد که به لحاظ کیفیت و استاندارد هم حالت بینابینی در آن حاکم است . پلاستیک‌ های به ‌کار رفته در آن به نظر معمولی و ارزان رسیده و در این میان ، کنترلر های مربوط به بخاری و سیستم تهویه مطبوع هم به طرز کمیک و خنده ‌داری زمخت و پیش پا افتاده هستند . وقتی سوئیچ شیشه برقی را فشار می‌ دهید قاب پلاستیکی روی درب‌ ها حالت منعطفی به خود گرفته و گویی دارد خم می‌ شود و شیشه‌ ها هم حالت افتان و خیزانی دارند . صندلی‌ های این خودرو از کمبود نگه‌ دارنده برای زیر ران‌ ها رنج برده و پروسه برداشتن سقف این خودرو عملی دشوار است و در عین حال ، به نیرو و استعداد فراوانی هم نیاز دارد .

به‌ رغم تمامی این موارد ، کابین لوتوس الیز از نکات مثبت بی‌ بهره نیست ، مثلاً صندلی‌ های این خودرو به ‌خوبی بدن شما را در سر پیچ‌ های جاده در خود نگه می ‌دارند ، فرمان کوچک آن به‌ خوبی در دستانتان جای گرفته و به ‌اصطلاح خوش‌ دست است و پدال‌ های این خودرو نیز در محل خوب و مناسبی نصب شده ‌اند . )

پیشرانه

در حال حاضر ، دو نوع پیشرانه برای لوتوس الیز عرضه می ‌شود که در اساس هر دوی آن ها از ساخته‌ های شرکت تویوتا به شمار می ‌آیند . پیشرانه نخست نسخه‌ ای 1.6 لیتری است که از توانی معادل 136 اسب بخار و گشتاوری برابر با 160 نیوتن ‌متر برخوردار است ، اما پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو که نمونه سفارش ایران هم از همین نمونه است ، اعجوبه‌ ای با 217 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن ‌متر گشتاور است .

با توجه وزن کم لوتوس الیز ، چنین پیشرانه ‌ای شتاب فوق ‌العاده‌ای را برای آن به ارمغان آورده است . این پیشرانه می ‌تواند شتاب صفر تا صد را در زمانی معادل 4.2 ثانیه پر کند و سرعت نهایی برابر با 234 کیلو متر بر ساعت را برای این خودرو تدارک ببیند . البته پیشرانه 1.8 لیتری الیز در یک ورژن 250 اسب بخاری نیز عرضه می ‌شود . به لحاظ سیستم انتقال قدرت ، این خودرو از یک گیربکس 6 سرعته دستی سود می‌ برد که منبع این گیربکس هم از شرکت تویوتا است .

بر پایه برخی از مندرجات ، بهترین بازدهی این خودرو در هنگام رانندگی ، در دور های بالای 5000 به دست می‌ آید و رانندگی در این وضعیت سخت هیجان‌ انگیز و شورآفرین است ، به ‌ویژه در 4 دنده اول . تعویض دنده در این خودرو به ‌آسانی و سهولت صورت پذیرفته و کاملاً رضایت ‌بخش است ؛ البته در هنگام تعویض ، صدای ریز ( تق مانندی ) از ناحیه گیربکس شنیده می ‌شود .

فرمان آن نیز کاملاً حساس بوده و خودرو هم در دستان راننده به تمامی مطیع و رام است . سیستم فنربندی این خودرو اکثر ناهمواری‌ ها و دست ‌اندازهای سطح جاده را در خود هضم و جذب می‌ نماید ، مگر آن که با چاله‌ های عمیقی مواجه شویم که در آن صورت حالتی به‌ مانند لگد زدن به چرخ ‌های این خودرو دست می‌ دهد . در پیچ ‌ها و خم‌ های جاده نیز این خودرو پایداری خیلی خوبی را از خود نشان می ‌دهد که این امر نیز ناشی از جای گرفتن پیشرانه این خودرو در وسط آن و توزیع درست وزن بر روی شاسی ‌اش است .

در مجموع ، لوتوس الیز نسبت به اکثر همتایان کوچک اسپرتی خود ، رانندگی لذت‌ بخش ‌تر و هیجان‌ انگیزتری دارد و خیلی فراتر از حد انتظار خود ظاهر می ‌شود . بیشتر کارشناسان خودرویی ، لوتوس الیز را رقیبی برای ب‌ ام ‌و Z4، نیسان 370Z  و مزدا MX-5 میاتا می‌ دانند .

داوری نهایی

خودروی دو نفره لوتوس الیز، چه در ایران و چه در اقصی نقاط دنیا ، در کلاسی جای می ‌گیرد که بازار فروش آن سخت محدود است . و خرید آن را می ‌توان بیشتر از روی شور و علاقه دانست تا محاسبات متعارف اقتصادی  با برچسب قیمت سیصد و اندی میلیونی ، شمار مشتریان این خودرو در ایران ، در بهترین حالت به قشر محدودی ختم می ‌شود که بیشترشان البته در پایتخت و کلان‌ شهرها ساکن هستند تا شهر های کوچک و روستاهای دوردست . لوتوس الیز، به‌عنوان یک خودروی کوچک ، سریع و کم‌ مصرف می ‌تواند به نیازهای این دسته از عزیزان پاسخ درخوری دهد و جثه کوچک و پیشرانه توانمند آن نیز می ‌تواند در شهر پرترافیکی مثل تهران بسیار کارساز باشد ، شهری که آکنده از خیابان‌ ها و کوچه ‌هایی با شیب‌ های تند و رو به بالاست و ناگفته پیداست که تردد سهل و راحت در چنین مکان ‌هایی با کوچولوهای فرز و توانمند بهتر جواب می ‌دهد تا تنومندان کم ‌جان و بی‌ رمق .

مشخصات جعبه دنده لوتوس الیز S:

1- نوع جعبه دنده : جعبه دنده دستی

2- تعداد دنده ( جلو ) : –

3- جعبه دنده اتوماتیک : دیفرانسیل جلو FWD

سیستم ترمز های لوتوس الیز S:

1- نوع سیستم ترمز : دارای سیستم ABS تقویت شده – سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA – مدیریت عملکرد داینامیکی لوتوس

2- نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو : دیسکی خنک شونده ی سوراخ دار خود تنظیم

3- نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب : دیسک های خنک شونده ی سوراخ دار خود تظیم

سیستم تعلیق و فرمان لوتوس الیز S:

1- نوع سیستم تعلیق : سیستم تعلیق مستقل دوگانه – با میله تعادلی قابل تنظیم

2- نوع سیستم فرمان : چرخ دنده ای مکانیکی

لوتوس

امکانات رفاهی و آپشن ها لوتوس الیز S :

– کیسه های هوا :

1- راننده و سر نشین

– سیستم های امنیتی و حفاظتی :

1- زنگ هشدار فعال و ایموبلایزر

2- قفل درب مرکزی

3- دکمه استارت روشن کردن موتور

– سیستم های تهویه مطبوع :

1- تهویه مطبوع اتوماتیک

– سیستم های صندلی جلو و عقب :

1- صندلی های پارچه ایی و با ساختار کامپوزیت و تنظیم برقی

– سیستم آینه ها :

1- تنظیم برقی

– سیستم شیشه ها :

1- شیشه بالا برهای برقی

– سیستم های سقف :

1- سقف ثابت و محکم

بیشتر بخوانید:

بررسی تخصصی فورد اکسپلورر 2016 با ظاهری زیبا و جدید

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.