راههای تشخیص ماشین تصادفی و چپی + راهنمای خرید ماشین دسته دوم
با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست شما می توانيد راههای تشخیص ماشین تصادفی چپی + راهنمای خرید ماشین دسته دوم را مطالعه کنید،امیدواریم که این مطلب مفید و کارامد باشد و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.
این یکی از بدیهی و مشخص ترین روش های تست رنگ بعد از رنگ خوردگی توسط نقاشان اتومبیل روی ماشین دست دوم است.
یک دور کامل دور ماشین بچرخید و با دقت همه زوایا را نگاه کنید و ببینید که آیا قسمتی از ماشین هست که رنگش با سایر قسمت های بدنه متفاوت است. به عنوان مثال اگر درِ ماشین رنگ خوردگی دارد خیلی عجیب نیست که متوجه اختلاف رنگ ماشین با پنل های مجاورش شوید.
ترکیب رنگی که کارخانه درست می کند با ترکیب رنگی که در رنگ کاری خودرو اتفاق می افتد به علت تفاوت در کد رنگ تولیدی متفاوت است.
بعد از اینکه ماشین را بازرسی چشمی انجام دادید حالا باید دور تا دور ماشین بگردید و انگشت خود را روی نقاط خاصی از ماشین همچون لبه درها، پنجره ها و همچنین پشت لبه ماشین بکشید. این لبه ها اگر در کارخانه و با رنگ فابریک رنگ شده باشند باید خیلی نرم باشد. گاهی نقاش اتومبیل برای اینکه بیشتر تمرکزش را روی انتهای پنل ها می گذارد، اغلب لبه پنل ها مقداری زبر و ناهموار باقی می ماند. چنین چیزی هرگز در کارخانه اتفاق نمی افتد چون رنگ قبل از هرچیزی روی بدنه خودرو زده می شود بنابراین بسیار نرم خواهد بود.
وقتی یک خودرو برای کار نقاشی به کارگاه می رود، نقاشان اتومبیل به غیر از قسمتی که می خواهند رنگ کنند بقیه قسمت های بدنه خودرو را با کاغذی می پوشاند که این کاغذ را با چسب مشکی دور تا دور لبه ها و پنل های ماشین می چسبانند. نقاشان اتومبیل معمولا این چسب مشکی را در قسمت در و پنجره ها و یا نقاط دیگر نیز می زنند. نتیجه این می شود که مقداری رنگ روی چسب مشکی می ریزد. اگر خود ماشین مشکی نباشد، می توان این رنگ خوردگی را با چشم هم ملاحظه کرد. همچنین می توان قسمت زیر بدنه ماشین در قسمت چرخ ها را هم بررسی کرد که معمولا نشانه ای از پاشش رنگ را دارد. همچنین زیر کاپوت خودرو و یا روی رادیاتور هم نشانه ای از رنگ خوردگی و اسپری رنگ را در خود نگه می دارد.
معمولا در رنگ کردن قسمت جلویی و یا کاپوت ماشین، از روی رنگ پیچ و مهره های الحاقی به کاپوت و جلوبندی می توان این را متوجه شد. این پیج و مهره ها خود در کارخانه رنگ می شوند، اما اگر آنها را برای برداشتن کاپوت و جلوبندی باز کرده باشند، رنگ ممکن است در سرپیچ ها رفته باشد و وقتی پیچ ها را دوباره بستیم در جای قبلی بسته نشود و این اختلاف رنگ نمایان شود.
این روش مطمئن ترین روش تست رنگ خوردگی بدنه اتومبیل است و وقتی استفاده می شود که همه روش های قبلی نتوانند وجود رنگ خوردگی روی بدنه ماشین را اثبات کنند. با این دستگاه ضخامت رنگ در نقاط مختلف ماشین اندازه گیری می شود و از طریق اختلاف ضخامت رنگ در نقاط مختلف و متقارن ماشین به رنگ خوردگی خودرو پی خواهیم برد.
وضعیت ظاهری (بدنه)
به تمامی خطوط روی ماشین با دقت نگاه کنید.
از انعکاس تصاویر روی بدنه گرفته تا حاشیه و درز درها و دیگر قطعات ماشین. همگی باید کاملا بی عیب و نقص باشند.
مطمئن شوید که خودرو هیچگونه آثار تصادف و رنگ شدگی نداشته باشد.
به تصویر زیر دقت کنید: این ماشین هرگز تصادفی نداشته است و تمامی خطوط روی بدنه کاملا بی عیب و نقص و در یک راستا هستند. به انعکاس روی بدنه توجه کنید: کاملا بی نقص است؛ هیچگونه موج و سطح نا همواری روی بدنه دیده نمی شود و کیفیت رنگ بدنه در تمام طول ماشین یکسان است. موجهای موجود در انعکاس تصاویر روی بدنه نشانه احتمال صافکاری و رنگ شدگی مجدد بنده می باشند.
آثار تصادف و ضربه را روی بدنه خودرو مشخص کنید.
نگاهی به تصویر زیر بیندازید: موجهای موجود روی گلگیر عقب خوردو نشان می دهد که تصادفی در قسمت عقب خودرو رخ داده است.
آثار رنگ شدگی را روی بدنه خودرو مشخص کنید.
از فواصل و زوایای مختلف به رنگ بدنه نگاه کنید. آیا رنگ پنل های مختلف بدنه (گلگیر، در، کاپوت، صندوق عقب، سپر و …) با هم همخوانی دارند؟ به تصویر نگاه کنید؛ “در” این ماشین قرمز رنگ، دوباره رنگ شده است. می توانید این موضوع را از تفاوت رنگ در ماشین و گلگیر تشخیص دهید. به کیفیت و ترکیب رنگ دقت کنید. آیا یکی از پنل ها (در یا گلگیر) نسبت به بقیه بدنه براق تر به نظر نمی رسد؟ پس به احتمال زید به تازگی رنگ شده است. آیا بافت و ترکیب رنگ در یکی از قسمت های بدنه با بقیه نقاط متفاوت است؟ این قسمت احتمالا دوباره رنگ شده است.
رنگ اصلی ماشین در تمام سطوح، یکدست است. اگر بتوانید یک ضخامت سنج رنگ خودرو گیر بیاورید، می توانید با استفاده از آن میزان ضخامت رنگ نقاط مختلف بدنه را بسنجید و اگر ضخامت قسمتی بیش از 110 میکرون بود می توان نتیجه گرفت که این قسمت از بدنه دوباره رنگ شده است و بنابراین بر ضخامتش افزوده شده است. ضخامت رنگ اصلی بدنه باید بین 70 تا 110 میکرون باشد.
اگر قصد خرید خودرویی را دارید و کارکرده به ظاهر تمیز آن به پستتان خورده است، حتما یک دور با آن بزنید و حتی اگر در رانندگی با آن مشکلی حس نکردید، باز هم برای خرید آن مطمئن نباشید، چرا که ممکن است این خودرو خراب یا تصادفی باشد، یا حتی کاملا یدککش شده و تعمیری اساسی روی آن انجام گرفته باشد.
سعی کنید کلاه سرتان نرود. ظاهر خودرو را بدون هیچ رودربایستی کاملا بررسی کنید و حتی اگر یک صدمه تقریبا سطحی دیدید و فقط یک سپر یا هر دو سپرها نیاز به تعویض داشت، از چانه زدن با فروشنده دریغ نکنید. مشکل را به او نشان داده و درباره قیمت با وی صحبت کنید. احتمالا بتوانید قیمت را کاهش دهید.
خودروهای دست دوم خوبی در بازار موجود است اما اگر میخواهید مطمئن شوید که خودرویی که میخرید تصادفی نیست، به این ۹ نکته توجه کنید:
1. وجود رنگ در جاهای عجیب
فروشندگان دغلباز خودروهای مورددار هر کاری را که برای مخفی ماندن رنگشدگی خودرو میتوانند، انجام میدهند. اما معمولا برای اینکار شتابزده عمل میکنند و اگر شما بدانید که باید دنبال چه بگردید، فریبکاری آنها آشکار خواهد شد.
اول دنبال رنگ تازهای باشید که از نظر درخشندگی یا بافت رنگ با اکثر قسمتهای خودرو متفاوت است. به لولاهای درب و قسمتهای اطراف چفت درب کاپوت خودرو و نزدیک گلگیرها توجه ویژهای داشته باشید، رنگ کردن مناسب این نقاط زمان، هزینه و انرژی زیادی میطلبد. اگر در هرجایی از خودرو رنگ متفاوتی پیدا کردید دلیل آن را از فروشنده بپرسید. اگر او جواب مناسبی نداشت، بهتر است از خرید آن خودرو صرفنظر کنید.
2. همتراز نبودن برخی قسمتها
پنل دربها، سپرها، درب صندوق عقب و گلگیرهای خودرو همیشه باید با سایر قسمتهای خودرو در یک امتداد بوده و نباید فاصلهای بین قسمتهای مختلف وجود داشته باشد. اگر دیدید که یک قسمت از خودرو با بقیه قسمتها همخوانی ندارد با دقت آن را بررسی کنید. اگر هر چیزی به آن قسمت متصل شده، حتی در صورت مطابق بودن رنگها، باز هم ممکن است نشانهای از تصادفی بودن خودرو و تعویض یا تعمیر آن قسمت وجود دارد.
۳. استفاده از موادی برای پوشش آسیب بدنه خودرو
گاهی اوقات با یک پولیش ساده میتوان خشهای کوچک بدنه خودرو را از بین برد. اما وقتی که آسیب بدنه جدی باشد نیاز به مواد دیگری برای این کار است. از این مواد معمولا در زیر درب کاپوت و زیر گلگیرها استفاده میشود. بنابراین گول نخورید! همینطور که دور تا دور خودرو را چک میکنید، هر جا را که به نظرتان مشکوک رسید لمس کنید و از اینکه جنس آن قسمت همانی است که باید باشد، مطمئن شوید.
۴. وارد شدن فشار به شاسی خودرو
شاید یکی از بدترین چیزهایی که میتواند برای یک خودرو رخ دهد، مصالحه ساختار شاسی خودرو باشد. متاسفانه برخی از متخصصان بدنه خودرو بعضی اوقات تلاش میکنند که مشکلات جدی مربوط به اسکلت خودرو را با فشار شاسی به شکلی که ظاهر خودرو مثل اولش شود، رفع کنند. شاید با این کار خودرو شبیه به خودروی اولیه شود، اما به هرحال قبل از این کار به خودرو صدمه وارد شده و شما نمیخواهید خودروی تصادفی و خودرویی شاسی آن به زور جا انداخته شده است، بخرید.
حواستان به برجستگیهای غیرمعمول، قسمتهای خم شده خودرو، قوسهای اطراف گلگیر، قسمت عقب شاسی خودرو و تمامی قسمتهایی که به راحتی آسیب میبینند باشد.
۵. وجود پوشش تازه در زیر خودرو
یکی از گامهای کلیدی تعمیر یک خودروی تصادفی اعمال یک پوشش رزینی در زیر خودرو است. این اسپری چسبنده کف خودرو را از خاک و سنگ یا نمک و هر آلودهکننده دیگری محافظت میکند. این پوشش بسیار مهم است چرا که خودروها تمایل بسیاری به زنگ زدن و پوسیدگی دارند!
بنابراین، اگر دیدید که ناحیه خاصی از زیر خودرو اسپری شده است حواستان باشد. قطعان آن ناحیه ممکن است به تازگی تعویض شده باشد. اگر چنین موردی دیدید حتما از فروشنده درباره آن سوال کنید. ممکن است او صادقانه درباره تصادفی بودن خودرو به شما پاسخ دهد! علاوه بر این، احتمال اینکه این پوشش برای محافظت بیشتر برروی یک خودرو سالم و غیرتصادفی نیز اعمال شود، وجود دارد.
۶. وجود ترک در شیشه جلوی خودرو
وجود ترک در شیشه جلوی خودرو، خصوصا اگر این ترکها به شکل تار عنکبوت باشد، برخی اوقات نشانه تصادفی بودن خودرو است. این مورد واضح به راحتی قابل مشاهده است. بنابراین در صورت وجود ترک در شیشه جلوی خودرو میتوان به تصادفی بودن خودرو کمی مشکوک شد.
۷. شل بودن یا عدم وجود پیچ در بعضی از قسمتها
این مشکل شاید مسخره به نظر برسد و با چند بسط پلاستیکی و یک یا دو پیچ قابل حل باشد، اما همین نکته میتواند نشانه چیزی جدیتر باشد. شل بودن پیچها، خصوصا در قسمت گلگیرها میتواند نشانه مواجهه این خودرو با شرایط دشوار باشد. اما بدتر از آن، خودرو میتواند تصادفی بوده و کسانی که دوباره خودرو را سرهم میکردند، بستن چند پیچ را فراموش کرده باشند.
مکانهای کلیدی برای این مورد میتواند زیر گلگیرها در قسمت بالای چرخها و هرجایی در زیر کاپوت، چفت دربها باشد، چرا که دربها و گلگیرها معمولا به شاسی پیچ میشوند.
۸. وجود پیچهای فرسوده و آسیبدیده
این مورد مهمتر از مورد قبلی است. خودروسازان هنگام مونتاژ خودرو از ابزار مخصوصی استفاده میکنند که به رنگ سرپیچها و مهرهها آسیبی نمیرساند. بنابراین وجود یک پیچ یا مهره آسیبدیده و فرسوده، توجه بیشتری میطلبد.
اگر شما دیدید که یک سری از پیچ و مهرههای یک ناحیه مشخص از خودرو دچار آسیب است، دیگر قسمتهای خودرو را هم به دقت بررسی کنید. وجود پیچ و مهرههای آسیب دیده، زنگ زده یا خورده شده در هر قسمتی از خودرو میتواند به معنای این باشد که آن قسمت در یک تصادف آسیب دیده است. درباره تصادفی بودن آن قسمت از فروشنده سوال کنید و عکسالعمل او را ببینید.
۹. تعویضی بودن چراغهای جلو
اکثر قابهای چراغهای جلوی خودرو پلاستیکی هستند. اگر شما میبینید که یکی از چراغهای یک خودرو جدیدتر به نظر میرسد و نور بهتری دارد و آن یکی زرد و تار است، حواستان را جمع کنید، چرا که احتمالا فروشنده آن را به خوبی پولیش نزده است. این چراغ به دلیل رخدادن تصادف تعویض شده است. بنابراین کاپوت را بالا بزنید و وجود آسیبها احتمالی در پشت چراغ را بررسی کنید.
البته این احتمال هم وجود دارد که فروشنده فرد صادقی باشد و فقط به دلیل وجود ترک در قاب چراغ، آن را تعویض کرده و خودرو تصادفی نباشد.
تشخیص ماشین چپی
خرید اتومبیل های دست دوم در جهان یک اقدام معمول است و بسیاری از افرادی که از لحاظ مالی توانایی خرید خودروی صفر کیلومتر را ندارند اقدام به خرید خودروی دسته دوم می کنند،که این خرید و فروش هوش زکاوت بالایی می طلبد چرا که زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکان پذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی ترمیم شده به سختی امکانپذیر است.
توجه به رنگ خودرو
اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است.
خودروی واژگون شده حتما نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است.
به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای 150 درجه خشک میشود اما در تعمیرگاه خودرو را درون اتاقی با دما 50 تا 60 درجه قرار می دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ بدست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.
توجه به سقف خودرو
سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی های خودرو دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است. که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.
در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.
توجه به فاصله سر شاسی ها
یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.
در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم خورده و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می دهد.
وجود صدای اضافی
عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
خریدن ماشین تصادفی چه مشکلاتی داره؟