همه چیز درباره تفاوت بین سانروف و مونروف + با رسم شکل

همه چیز درباره تفاوت بین سانروف و مونروف + با رسم شکل

سانروف و مونروف از آپشن‌ های پر طرفدار بین مردم و به ویژه لوکس ‌پسند ها در سقف خودرو هستند . این قطعات که جریان هوا و نور از سقف را ممکن می سازند ، در برخی از خودروهای امروزی و البته خودروهای قدیمی ، نصب هستند . گذشته از کارایی این قطعه‌ ها ، یکی از مهم‌ ترین دلایل پر طرفدار بودن سانروف و مونروف این است که زیبایی ماشین را دو چندان می ‌کنند و همچنین کودکان علاقه زیادی به این آپشن دارند . سانروف و مونروف در بالای سقف خودرو تعبیه می ‌گردند . همچنین این دو قطعه در برخی خودروها به صورت برقی و در برخی دیگر به صورت دستی دیده می ‌شود .

سانروف و مونروف

سانروف در گذشته‌ مثل امروز شیشه‌ ای نبود و تنها بخشی از سقف با همان جنس فلز به حساب می ‌آمد که باز می ‌شد و مثل اسپویلر در قسمت عقب حفره سانروف و روی سقف قرار می‌ گرفت . حتی نمونه ‌های اصلی آن به‌ صورت دستی جا به ‌جا می ‌شدند . اما کم ‌کم سانروف‌ های شیشه ‌ای با استفاده از شیشه ‌های رنگی و طلق‌ های ایمنی نیز ساخته شدند . در این حالت بخشی از سقف بالای سر سرنشینان مانند همان نمونه‌ های قدیمی باز می‌ شد و هوا را وارد کابین می‌ کرد و یا با برداشتن بخشی از سقف می ‌شد تنها از خاصیت ورود نور آن به کابین بهره برد .

سقف سانروف

سانروف سقفی از جنس شیشه است که حدود یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را شامل می شود . سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است ، که یکی از این دو مورد یعنی حالت دستی آن منسوخ گردیده است . ورود نور دلنشین خورشید و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است . سانروف از ابتدای کارش تا به امروز در سه مدل متفاوت عرضه شده است که این سه مدل ( از لحاظ جنس ) عبارتند از : شیشه – پارچه – فلزی

بی شک شما هم می دانید که سانروف یک آپشن نوپا و جدید نیست ولی با این وجود چندی پیش و در مراسم رونمایی دنا پلاس آبی پوشان جاده مخصوص کرج با ذوق فراوان گفتند که دنا پلاس اولین خودروی ملی مجهز به سانروف است ، لذا این امر نشان می دهد که با وجود قدمت نسبتا زیاد سانروف ما شاهد حضور این آپشن در خودروهای معمولی نیستیم . و حتی کمپانی های خودرو سازی در بعضی از خودرو هایشان ( ارزان قیمت ) سانروف را به عنوان آپشن تلقی و از آن به صورت سفارشی در خودرو خود نصب می کنند ، البته در حال حاضر کمپانی های درخور جهانی در کلاس های خودرویی معدودی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کند که این کلاس ها عبارتند از : خودروهای سدان – خودروهای لوکس – خودروهای شاسی بلند

در اوایل دهه 1920 میلادی ، برخی خودرو‌ها تنها دارای سقف آهنی در قسمت عقب بودند و سرنشینان ردیف جلو هیچ گونه پوششی را در بالای سر خود مشاهده نمی‌ کردند . اینگونه از اتومبیل‌ ها که به coupe de  villa  یا  sedanca de villa شهرت داشتند ، بیشتر مخصوص افراد متمولی بودند که قصد فخر فروشی داشته و می‌ خواستند برخورداری ‌شان از راننده شخصی را به رخ بکشند ؛ به همین دلیل بود که بسیاری از رانندگان شخصی ( شوفر ها ) که به افراد ثروتمند خدمت می‌ کردند ، یونیفرم‌ های شیک بر تن می‌ نمودند .

در اواخر دهه 1920 میلادی گونه ‎ای از سقف‌ های فلزی اختراع شدند که نیمی از آن‌ ها به درون شکاف موجود در نیمه دیگر حرکت می ‌کرد و داخل آن پنهان می ‌شد . مدتی بعد ، در سال‌های ابتدایی دهه 1930 میلادی ، خودرو‌های سدان با سقف تمام فلزی وارد بازار شدند ؛ به منظور بهره بردن این خودرو‌ها از شرایطی نظیر انواع coupe de villa ، پنل‌ های فلزی یا پارچه ‌ای جمع شونده به سقف این اتومبیل ‌ها اضافه شد ؛ همچنین در این دهه ، گروه خودرو سازی ام جی انگلستان از یک سانروف فلزی متحرک با قطعات شیشه‌ ای ثابت رونمایی کرد . در سال 1934 نیز اولین سقف شیشه‌ ای در خودرو‌ها مورد استفاده قرار گرفت .

انواع سانروف

سانروف‌ ها می ‌توانند از طلق ، شیشه ، فلز یا حتی پارچه تهیه شده و رنگی روشن یا تیره داشته باشند . پیش از پرداختن به تفاوت سانروف و مونروف باید انواع سانروف به لحاظ ساختار و شکل عملکرد را باید مطابق زیر گروه بندی کنیم :

1- سانروف داخلی :

این نوع سانروف بین سطح داخلی و خارجی سقف قرار گرفته است و نظیر یک کشو قابلیت باز و بسته شدن را دارد .

2- سانروف پاپ آپ :

سانروف پاپ آپ همان طور که از نامش مشخص است رو به بالا باز می ‌شود . یعنی به منظور باز کردن آن می ‌توانید ، صفحه سانروف را بلند کنید . پس از بلند کردن این نوع از سانروف ، جریان هوا از فاصله ایجاد شده بین آن و بدنه سقف ماشین ، به داخل حرکت پیدا می ‌کند .

2- سانروف اسپویلر :

به چه سانروفی، سانروف اسپویلر می ‌گوییم ؟ صفحه این نوع سانروف در سطح بیرونی خودرو قرار دارد و نحوه باز و بسته کردن آن به صورت کشویی است . این نوع سانروف گونه ‌ای به نام جمع ‌شونده دارد که صفحه باز شونده از جنس پارچه است و می ‌بایست برای باز شدن سانروف پارچه را جمع کنید .

3- سانروف پارچه‌ ای جدا شونده :

سانروف ‌های پارچه دارای انواع مختلفی هستند و یکی از پر طرفدار ترین آن ‌ها ، سانروف پارچه ‌ای جدا شونده است . سانروف پارچه‌ ای جدا شونده بزرگ تر از نوع جمع شونده معمولی است و می‌ توان آن را از روی خودرو به طور کامل باز کرد . در واقع این به نوعی جذاب ‌ترین نوع سانروف خودرو است و به ویژه خودرو های اسپرت بهره زیادی از آن برده ‌اند .

4- سانروف چشم انداز :

این نوع سانروف جز جدید ترین سانروف ها به شمار می آید که جنس آن شیشه ای است . این شیشه دو تکه به صورت کاملا مجزا برای سرنشینان عقب و جلو تعبیه شده است . این بدین معنا است که سرنشینان عقب یا جلو در صورت عدم تمایل می توانند سانروف خود را باز نکنند .

5- سانروف لندولت :

این نوع سانروف جز گران ترین سانروف‌ها است و تنها بر خودروهای لوکس و تشریفاتی دیده می‌ شود . این نوع سانروف تنها سرنشینان عقب را ساپورت می ‌کند و سرنشینان جلو از مزایای آن محروم خواهند بود .

مونروف چیست ؟

پس از آشنایی با سانروف نوبت به مونروف می‌ رسد. مونروف چیست؟ مونروف به وسیله کمپانی فورد برای اولین بار در دهه 70 میلادی به بازار معرفی و عرضه شد . اگر چه سانروف می‌ تواند فلزی و تیره رنگ باشد ، اما این در مورد مونروف صدق نمی‌ کند . جنس مونروف‌ ها از شیشه یا طلق‌ های نسبتا روشن است . به این ترتیب راننده و سر نشینان می‌ توانند فضای بالای سر خود را از درون آن ببینند .

البته مونروف همچون سانروف قابلیت باز شدن دارد و به راحتی می‌ توانید از جریان هوای تازه لذت ببرید . لازم به ذکر است که مونروف نسبت به سانروف کم ‌تر باز می‌ شود . با استفاده از مونروف می‌ توانید سقف پانورامای خود را داشته باشید و از دیدن منظره بالای سرتان لذت ببرید . مونروف‌ ها نیز به صورت دستی و برقی دیده شده و بین سطح خارجی و داخلی سقف خودرو تعبیه می ‌گردند .

تفاوت سانروف و مونروف

اکثر افراد تصور می‌ کنند ، سانروف و مونروف تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو را یکی می ‌پندارند ، اما این تصور غلط است . تفاوت چشم گیری بین این دو وجود ندارد ، ولی تفاوت های جزئی دارد که شامل موارد زیر است :

1- سانروف ها می ‌توانند به صورت کامل باز شوند ، اما مونروف ‌ها کامل باز نمی‌ شوند و تنها قسمتی برای عبور جریان هوا وجود خواهد داشت .

2- سانروف ‌ها می توانند روشن بوده یا از جنس طلق تیره رنگ انتخاب شوند و شما نتوانید در صورت بسته بودن آن ‌ها ، فضای بیرون را مشاهده کنید . اما در خصوص مونروف اوضاع فرق می ‌کند و این قطعه همیشه از طلق یا شیشه کاملا روشن ساخته شده و قابلیت مشاهده بیرون را چه در حالت باز ، چه در حالت بسته ایجاد می ‌کند .

سقف پانوراما

سقف پاناروما در حقیقت نوع پیشرفته‌ تر سقف ‌های مونروف به حساب می ‌آید که برای اولین بار در سال 2008 توسط شرکت شورولت بر روی خودروهای مدل کروز قرار گرفت . سقفی شیشه‌ ای را که از قسمت عقب تا جلوی سقف کشیده شده باشد تا سرنشینان دید کاملی از فضای بالای سری داشته باشند ؛ سقف پاناروما می ‌گویند .

تا اینجای کار سانروف و مونروف در حقیقت فضای بالای سر سرنشینان جلو را پوشش می ‌دادند و لذت زیادی را از تابش نور خورشید و چشمک ستارگان نصیب کسانی ‌که روی صندلی عقب نشسته بودند نمی ‌کردند . به همین دلیل کمپانی‌ های خودروسازی آمدند و سقف را کاملا برداشتند و به جایش از یک شیشه ایمنی ضخیم با قطر معمولا 5 سانتی‌ متر و برخوردار از پلی ‌کربنات برای جذب 60 درصد از اشعه‌ های مضر خورشید استفاده کردند . به این ترتیب آپشنی که آن را با عنوان سقف پانورامیک می‌ شناسیم متولد شد .

بدون شک سرنشینان خودروهایی که از سقف پانوراما بهره می برند لذت خاصی را در روز و شب خواهند برد ( در زمان حضور در خودرو ) چرا که در روز شاهد زیبایی های تابش خورشید هستند و حتی با باز کردن سقف پانوراما در هوای گرم تابستان از نسیم دلنشین عبوری از سقف خودرو خود لذت خواهند برد و در تاریکی شب از زیبایی ستاره ها بهره مند خواهند شد . مخصوصا اگر محل عبوری آن ها در کویر خشک باشد .

البته در ابتدا سقف پانورامیک در حقیقت تنها دو سانروف پشت سر هم بود ، یعنی خودرو سازان آمده بودند و یک سانروف اضافه برای سرنشینان عقب خودرو در نظر گرفته بودند . دو سانروف که توسط یک تیر سازه‌ ای از یکدیگر جدا می‌ شدند . بعد ترها اما سقف شیشه ‌ای با یک درز انقطاع کوچک آمد و در برخی از خودروها هر دو قسمت جلو و عقب این سقف پانورامیک مثل سانروف حرکت می ‌کرد و باعث می‌ شد سقف بالای سر سرنشینان آسمان باشد . البته در بیشتر خودروهای مجهز به سقف پانورامیک تنها تکه جلویی قابلیت حرکت و باز شدن دارد .

سانروف و مونروف

مقایسه تفاوت سانروف و پانوروما و مونروف

همان طور که در بالا گفته شد ، هر سه نوع سقف سانروف ، مونروف و پانوروما برای باز کردن دریچه ‌ای رو به آسمان برای سرنشینان خودرو طراحی و ساخته شده ‌اند و هر کدام به نحوی برای رسیدن به این هدف کمک می ‌کنند . از دیگر اهداف آن ایجاد روزنه‌ ای جدید برای ورود هوا به اتاقک است .

از تفاوت سانروف و مونروف به جز اشاره کردن به جنس و شفافیت آن ‌ها ، می ‌توان گفت که سانروف تماماً باز می‌ شود ؛ در حالی که مونروف با وجود آن که باز می ‌شود و امکان ایجاد جریان هوا را ممکن می‌ سازد ولی مانند سانروف کاملاً باز نمی‌ شود و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا حرکت می‌ کند . پس اختلافات بین این دو نوع از سقف خودرو ، می ‌تواند به عنوان تفاوت سانروف و پانوروما نیز لحاظ شود .

مزایا و کاربرد های دو آپشن سانروف و پانوراما

1- تهویه مطبوع طبیعی :

اگر در حین رانندگی احساس کردید که فضای کابین خودرو گرم و حالت دم کرده دارد ، براحتی می توانید سانروف خودرو را باز کنید و از هوای آزاد بیرون لذت ببرید . اگر چه به دلیل مقاومت در برابر باد ، سوخت خودروی شما افزایش می یابد ولی مطمئنا ارزش نفس کشیدن در هوای آزاد را دارد .

2- فضای باز بیشتر :

اگر خودروی شما از آپشن پانوراما برخوردار است ، می توانید در حین رانندگی آن را کاملا باز کنید و با داشتن فضای باز بیشتر یک رانندگی لذت بخش را تجربه کنید .

3- راه فرار اضطراری :

در بیشتر تصادفات ، درب های خودرو به سختی باز می شوند و عملا سرنشینان در خودرو حبس می شوند . اما خودروهای مجهز به آپشن سانروف پانوراما می توانند یک راه فرار برای سرنشینان خودرو فراهم کنند . سرنشینان براحتی می توانند شیشه سانروف را باز کرده و از خودرو خارج شوند .

4- لذت بردن از تابش نور خورشید

5- دریافت بهترسیگنال های ماهواره ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.