تشخیص لوازم یدکی تویوتا اصلی

همه ما به خوبی می‌دونیم که امروزه خودرو دومین خرید بزرگ زندگی بیشتر انسان‌هاست. از خودرو برای رفت و آمدهای مكرر به محل کار، مسافرت‌های طولانی یا کوتاه، رفتن به مراکز خرید و بسیاري از عوامل دیگه استفاده می‌شه. برای همین، نگهداری از این وسیله بسیار مهم بوده و بهترین راه برای نگهداری از اون استفاده از قطعات اصلی هست. به طور كلي استفاده از قطعات يدكي مرغوب رابطه مستقيمي با عملكرد خودرو داره. يكي از باورهاي نادرست افراد در مورد خريد تجهيزات يدكي تويوتا گران بودن تجهيزات اصلي و اورجينال هست. به دليل همين باور،‌ برخي افراد خريد تجهيزات و قطعات داخلي بي كيفيت و غيراصل رو به تجهيزات اصل ترجيح مي‌دن. خريد قطعات یدکی بي كيفيتي که در بعضی از فروشگاه‌‌ها به فروش می‌رسن نه تنها طول عمر وسیله شما را افزایش نمی‌دن بلكه مي‌تونن به قطعات ديگه خودرو هم آسيب برسونن؛ اما از کجا مي‌تونيم قطعات یدکی اصل و با کیفیتي رو برای خودرو تويوتا خود تهيه كنيم؟ مطمئنا يكي از بهترين و ساده‌ترين گزينه‌ها براي خريد قطعات يدكي خودرو فروشگاه‌هاي اينترنتي معبتره. شرکت ما با ارائه بهترین کیفیت یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی خرید قطعات یدکی خودروهای تویوتا بشمار می‌ره که قطعات اورجينال رو در كمترين زمان به سراسر ايران ارسال مي‌كنه.

معرفي قطعات يدكي تويوتا

در ادامه به چندی از لوازم یدکی تويوتا مي‌پردازيم.

شمع تویوتا

با وجود اينكه بيشتر مردم اهمیت زیادی به شمع‌هاي خودرو خود نمي‌دن، اما این قطعات کوچک نقش فوق العاده مهمی در عملکرد ماشین شما دارن. در واقع، بدون کارکرد صحیح شمع‌ها، خودروی شما به احتمال زیاد كاركرد خودش رو از دست مي‌ده. براي بررسي عملكرد شمع خودرو ابتدا بايد نگاهي به سيستم موتور بيندازيم. برای اینکه سوخت خودروی تويوتا شما از منبع انرژی پتانسیل به منبع انرژی جنبشی تبدیل بشه، موتور خودرو باید راهی برای آزاد کردن اون پیدا کنه كه این کار را از طریق فرآیند احتراق انجام می‌شه. در چرخه موتور، سوپاپ‌ها سیلندر رو با مخلوطی از هوا و سوخت پر می‌کنن كه اگه اين دو تركيب بشن مي‌تونن باعث ایجاد انفجار بشن. پيستون خودرو، در حين حركت به بالا،‌ این مخلوط رو تا زمانی که در فضای بسیار کوچکی قرار بگيره فشرده می‌كنه كه در اثر اين عمل انرژی بالقوه بیشتری ایجاد مي‌شه. در اوج این تراکم، موتور این مخلوط رو با جرقه‌ای کوچک مشتعل كرده با انفجار ايجاد شده، پیستون رو به سمت پایین برگردانده و میل لنگ موتور به گونه‌اي مي‌چرخونه كه با نيروي ايجاد شده ماشین تويوتا شما به جلو حرکت کنه.

شمع‌های خودرو همون عاملي هستن که با ايجاد جرقه باعث توليد نيرو در موتور خودرو تويوتا مي‌شن. این دوشاخه های کوچک اما ساده نوعي قوس الکتریسیته روی دو سرب ایجاد می کنن که با وجود اينكه با هم در تماس نيستن اما به اندازه کافی به هم نزدیک هستن که برق بتونه از شکاف بین آنها عبوركنه.

به طور کلی، شمع های ماشين تويوتا به قدري از مواد بسیار بادوام ساخته شدن كه قبل از اینکه فرسوده بشن یا نیاز به تعویض داشته باشن، می تونن میلیون ها و میلیون ها انفجار رو تحمل کنن؛ اما نبايد فراموش كنيم كه با گذشت زمان، انفجار و خوردگی شمع‌ها ضعیف‌تر می‌شن و كاركرد خودرو رو كاهش مي‌دن.

زمان تعويض شمع تویوتا

همون طور كه گفته شد، این روزها اکثر تولید کنندگان شمع هايی با طول عمر طولاني را به خودروهاي تويوتا متصل مي‌كنن. اما با نزدیک شدن به پایان عمر، شکاف بین دو شمع شروع به بزرگ شدن مي‌كنه که مي‌تونه راندمان خودرو رو كاهش بده. اگه شمع‌ها بيش از حد خورده بشن، می‌تونن آسیب‌هاي جدی به داخل سیلندر موتور وارد كنن. برای اطلاع دقیق‌تر از طول عمر شمع‌ خودرو تویوتا حتما به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. فراموش نكنين كه در صورت عدم تعويض به موقع شمع‌ها مستلزم پرداخت هزينه‌هاي بسيار بيشتري خواهيد شد.

لنت ترمز تویوتا

سیستم ترمز تويوتا (و همه وسايل نقليه) از تعدادی قسمت تشکیل شده که فشار وارده از سمت راننده رو به نیروی فیزیکی تبدیل می‌كنه و باعث توقف خودرو مي‌شه. یکی از اين قطعات ترمز، لنت ترمز خودرو شماست. لنت‌های ترمز بخش کلیدی ترمز هستن که با روتورهای ترمز خودرو تماس برقرار كرده و باعث ايجاد فشار و اصطحكاك مي‌شن. فشار و اصطکاک اعمال شده به روتور ترمز همون چیزی هست که باعث کند شدن حرکتچرخ‌ها و در نهایت توقف خودرو تویوتا می‌شه. اگرچه عملکرد لنت‌های ترمز بسیار سادست اما همون طور که دیدین نقش حیاتی و کلیدی در خودرو ایفا می‌کنه.

چگونه بفهمم لنت ترمز خودرو تویوتا من نیاز به تعویض داره؟

برای اینکه تشخیص بدین لنت ترمز ماشین تویوتا شما نیاز به تعویض داره به این پنج مورد توجه کنین:

  • صدای جیرجیر ترمز
  • روشن شدن چراغ نشان‌گر
  • پدال ترمز ویبره ایجاد می‌کنه
  • لنت های ترمز کمتر از ¼ اینچ ضخامت دارند

لنت ترمز خودرو تویوتا

پروانه و فن تویوتا

فن پروانه‌ای به زبان ساده، سیستم خنک‌کننده خودرو هست که از نوعی که از پره‌های فلزی تشکیل شده. پره‌های متصل به پروانه فن مستقیما به یک موتور متصل می‌شن که جریان هوا را به داخل هدایت می‌کنن. فن‌های پروانه‌ای (در صورتی که اضافه بار نداشته باشن) می‌تونن تا 75 درصد راندمان داشته باشن. البته می‌توان عملکرد فن رو با استفاده از تیغه های آئروفویل که تا 80 درصد راندمان می دن بهبود بخشید. ازمهمترین کاربردهای فن خودرو می‌توان به کاهش گرمای موتور اشاره کرد. یکی از مواردی که می‌تونه به موتور آسیب برسونه و یا راندمان (عملکرد) اون رو کاهش بده، ایجاد حرارات و دمای بسیار بالا است که در اثر فعالیتهای موتور (به شکل جرقه) تولید می‌شه. در صورتی که گرمای تولید شده کنترل نشه می‌تونه آسیب‌های جدی به موتور خودرو تویوتا شما وارد کنه. به همین دلیل، معمولا فن‌های پروانه‌ای رو به انتهای موتور متصل می‌کنن تا با خنک سازی از آسیب‌های احتمالی به موتور جلوگیری کنه. بدیهیه که کیفیت فنها تاثیری مستقیمی در عملکرد موتور و در نتیجه عملکرد خودرو داره.

طول عمر و زمان تعویض فن تویوتا

در بیشتر موارد، اگر یک فن رادیاتور به درستی نگهداری بشه می‌تونه بین هشت تا ده سال طول عمر داشته باشد. توجه داشته باشید که در صورت از کار افتادن فن رادیاتور، باید در اسرع وقت فن رو کنین. این امر به این دلیل ضروری هست که بدون فن خنک کننده برای کمک به حذف گرما از موتور، احتمال داغ شدن بیش از حد خودرو و آسیب به اجزای مهم موتور وجود داره.

زمان تعویض فن تویوتا

از نظر بیشتر افراد بهترين راه براي شناسايي قطعات اصل و غيراصل وجود نام و لوگو تويوتا روي بسته‌بندي محصوله هست؛ اما متاسفانه امروزه بسياري از توليدكنندگان قطعات غيراصل تويوتا، به قدري بسته‌بندي و ظاهر كالا رو دقيقا مشابه كالا اصل توليد مي‌كنن كه در نگاه اول تشخيص قطعات غيراصل تقريبا غيرممكنه. به همين دليل، براي بررسي كالا در قدم اول حتما بايد هلوگرام محصول خريداري شده رو بررسي كنين.

سخنان پایانی

در این مقاله به طور خلاصه به برخی استراتژی خرید لوازم یدکی تویوتا پرداختیم. همون طور که گفتیم اکثر قطعات یدکی اهمیت زیادی در عملکرد خودرو دارن و تعویض به موقع اونها می‌تونه از بسیاری از هزینه‌های احتمالی (برای تعمیر خودرو) صرفه جلوگیری کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.