آشنایی با مزایا و معایب کلاچ برقی

آشنایی با مزایا و معایب کلاچ برقی

ما در این نوشته راجع به کلاچ برقی، مزایا و معایب کلاچ برقی و تاریخچه آن صحبت خواهیم کرد. افرادی که به خودرو و رانندگی علاقه مند هستند یکی از لذت های رانندگی تعویض دنده و کلاچ گرفتن می باشد ولی شما باید به این نکته توجه کنید که این حس همیشه لذت بخش نیست و اگر شما در یک ترافیک سنگین قرار بگیرید یا به مدت طولانی به رانندگی کردن بپردازید و مدام پا روی کلاچ بگذارید احساس خستگی و کمردرد و حتی زانو درد به سراغ شما می آید. به همین دلیل است افرادی که در فاصله های طولانی رانندگی می‌کنند یا در ترافیک‌های سنگین می باشند همواره خواهان خلاص شدن از کلاچ و کلاچ گرفتن هستند. به دلیل اینکه کلاچ گرفتن برای چنین کسانی در مسیرهای پرتردد شهری نه تنها لذت خاصی ندارد بلکه یک مسئله بسیار خسته کننده می باشد.

کلاچ برقی

 

یکی از معضلاتی که ممکن است برای رانندگان به وجود آید رانندگی در ترافیک با خودرو گیربکس دستی است. با پیشرفت تکنولوژی اکثر شرکت‌هایی که در زمینه خودرو فعال هستند برای برطرف کردن این مشکل گیربکس های اتوماتیک را بر روی خودرو نصب کرده‌اند تا با بهره‌گیری از کلاچ های برقی بتوانند تا حدودی یک سری مشکلات را رفع کنند البته به طور معمول این کلاس ها فقط بر روی خودروهای مدل بالا نصب می‌شود.

تاریخچه کلاچ اتوماتیک:

سیستم کلاچ اتوماتیک یا همان کلاچ برقی در ابتدا در سال ۱۹۹۳ و توسط یک شرکت خودروسازی معروف به نام BMW بر روی یک سری از خودروها نصب شد که بسیاری از مشتریان این شرکت از این مورد استقبال کردند. در کشور ما هم ابتدا شرکت خودرو سازی ایران خودرو این سیستم را از شرکت‌های آلمانی خرید و روی خودروهای خود تعبیه کرد.

سپس دو شرکت داخلی ایران کلاچ و کامیاب در سال ۱۳۸۷ با بستن قراردادی با شرکت های ترکیه و آلمانی از این سیستم بهره بردند و همین طور شرکت های دیگری مانند سورین سپندتا، اهاکو و در آخر هم اتاکو از این سیستم استفاده کردند ولی تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهند که شرکت های سورین و کامیاب دیگر از این سیستم برای خودروهاب خود استفاده نمی کنند.

سیستم کلاچ برقی از چهار قطعه تشکیل شده است که از جمله آنها می‌توان به پمپ کشنده که الکترونیکی می باشد، برد کنترلی که فرامین لازم را به پمپ می فرستد، رابط های کاربری که شامل یک شاسی روی سر دنده تعبیه شده است و سیستم کلی ماشین را کنترل می کند و در نهایت یکسین که سه قطعه قبل را به هم متصل می‌کند و در سنسورهای خودرو ارتباط ایجاد خواهد کرد. در مدل هایی که اخیراً با نام تجاری از آنها یاد می شود یک سیستم نیروی خود را تعبیه می شود که اگر شما فشاری روی پدال ترمز نیم‌کلاچ وارد کنید می ‌توانید به راحتی روی شیب های تند حرکت کنید.

کلاچ برقی چیست؟

کلاچ هوشمند برقی محصولی می باشند که جایگزین پدال کلاچ شده است که دارای یک مکانیزم مکانیکی می باشد که همان کلاچ گیری را به درستی انجام می دهد. سیستم کلاچ برقی اتوماتیک یک سیستم الکترومکانیکی بسیار پیشرفته است که بعد از نصب آن بر روی ماشین دیگر نیازی نیست که شما با پا کلاچ بگیرید و دنده را عوض کنید همین طور این موضوع برای نیم‌کلاچ ها هم صادق است. اگر شما این سیستم را بر روی خودرو نصب کنید سبب می‌شود که بدون تعویض کردن گیربکس با هزینه‌ای بسیار ارزان تر سفر راحتی در جاده ها مخصوصاً در هنگام ترافیک یا سربالایی ها داشته باشید. اگر شما از این سیستم استفاده کنید از لحظه‌ای که خودرو شروع به حرکت می کند تا زمان خاموش شدن آن به هیچ عنوان نیازی به استفاده از پدال کلاچی نمی باشد.

برای حل کردن یک سری از مشکلات کلاچ و ترمز در شهرهایی که ترافیک در آنها زیاد است که یک سری از سیستم‌های پیشرفته استفاده می کنند که این سیستم ها توسط یکسری از افراد خلاق که در زمینه طراحی خودرو هستند تولید می شود. این کلاس کلاً بر پایه مکانیزم الکترومکانیک ساخته می شود و تفاوت آن با گیربکس های ساده این است که در گیربکس اتوماتیک معمولاً وقتی که خودرو شروع به حرکت می کند نیازی به کلاچ و دنده نخواهد بود و این سیستم به صورت خودکار این کار را انجام می دهد یعنی عمل تعویض دنده به درستی صورت می‌گیرد.

شما باید به این نکته توجه کنید که در کلاچ های برقی فقط عمل کلاچ گیری به صورت اتوماتیک است ولی عمل تعویض دنده توسط راننده انجام می پذیرد یعنی افزایش دنده و معکوس کردن آن به عهده خود راننده است فقط راننده روی پدال فشاری وارد نمی کند.

کلاچ برقی

انواع محصولات کلاچ برقی:

تفاوتی که محصولات کلاچ‌برقی که در بازار عرضه می‌شود با هم دارند در قسمت پمپ کشنده و برد کنترلی آنها و شکل سر دنده کلاچ می باشد.

این نوع موتور های استفاده شده در ساختمان کلاچ برقی:

شرکت هایی مانند اتاکو و اهاکو در ساخت پمپ های کشنده خود از موتور های برف پاکن پیکان و پژو ۴۰۵ استفاده می‌کنند. شرکتهای کمو به طور معمول از کشنده های غیر برقی مصرف می کنند و شرکت ایران کلاچ هم که در حال حاضر در تولید کلاچ برقی در کشور پرچمدار است از موتور بوش آلمان مصرف می کند ولی امروزه بخاطر کاهش مصرف هزینه ها از موتورهایی که تولید شرکت اتحاد موتور هست، مصرف می کند.

بردهای الکترونیکی:

به طور معمول در این زمینه اکثر محصولات از نظر ظاهر و کارایی شبیه به هم عمل می کنند و تنها فرق آنها در محصولات اتومبیل ایران کلاچ می باشد که با یک سری از برد ها برنامه های مختلفی را به کاربرد کلاچ اضافه می کنند که این برنامه ها شامل حرکت روی شیب و سرپایینی ها می باشد.

سردنده:

در حال حاضر اکثر تولید کننده ها به طور معمول کلیدهای کنترلی خود را روی سر دنده ها می گذارند که برای دسترسی به کلید ها باید سر دنده ها به طور کامل مونتاژ شود.

کلاچ برقی به چه شکلی کار می کند؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که مکانیزم عملکرد سیستم کلاچ برقی به چه شکل انجام می‌پذیرد؟ سیستم کلاچ هوشمند از ECU اطلاعات دور موتور را به خوبی می‌گیرد تا هر وقت که دور موتور خودرو به صورت اتوماتیک زیاد شد عمل نیم کلاچ انجام خواهد شد و وقتی که دور موتور به بیشترین حد نصاب خود برای تعویض دنده رسید عمل نیم کلاچ به کلاچ مبدل می شوند تا راننده بتواند به صورت دستی دنده را عوض کند. این موضوع هنگامی که دور موتور به کمترین حد خود به صورت اتوماتیک می رسد کلاچ خودرو خود به خود رها می شود.

حواستان به این نکته باشد که سیستم کلاچ برقی در زیاد شدن و کم شدن دنده کار نمی‌کند و در مواقعی که خودرو می خواهد در شیوه بالا حرکت کند عمل نیم کلاچ صورت می‌گیرد و وقتی که به صورت ناگهانی ترمز می کند عمل کلاچ گرفتن برای تعویض معکوس دنده و متوقف کردن خودرو بدون اینکه خاموش شود صورت می‌گیرد.

مزایای سیستم کلاچ برقی هوشمند

همان‌طور که شما با نحوه عملکرد سیستم کلاچ اتوماتیک هوشمند آشنا شدید اگر از آن در خودرو استفاده کنید سبب راحتی شما و کاهش خستگی تان خواهد شد و یک سری از مزایایی مانند زیاد شدن طول عمر صفحه کلاچ و همچنین کم شدن مصرف سوخت خودرو را به دنبال دارد. استفاده از سیستم کلاچ هوشمند مزایای دیگری هم دارد که می توان موارد زیر را نام برد:

  • این کلاچ در مقایسه با سیستم گیربکس معمولی و قیمت بسیار مناسبی دارد
  • به طور معمول در مسیرهای پرتردد از کلاچ گیری اتوماتیک و در سربالایی ها از نیم کلاچ ها استفاده می شود
  • این کلاچ ها را به راحتب می توان به گیربکس اتوماتیک AMT ارتقا داد
  • اگر شما از این کلاچ استفاده کنید نیازی به تغییر سیستم دیفرانسیل خودرو و سیستم گیربکس نیست
  • این کلاچ شرایط مناسبی را برای رانندگان جانباز و معلول فراهم می کند
  • استفاده از این کلاچ در شتاب اولیه خودرو تغییری ایجاد نمی کند
  • طول عمر دیسک و صفحه کلاچ ماشین را به خوبی افزایش می‌دهد
  • از عوارض احتمالی جسمانی که ممکن است برای رانندگان به وجود بیاید مانند کمردرد و زانو درد و غیره جلوگیری می کند
  • قابلیت تنظیم در موقعیت نیم‌کلاچ را دارد
  • بر روی خودرو به راحتی و به آسانی نصب می‌شود و نیازی به هزینه نگهداری ندارد
  • رانندگی را برای فرد آسان می‌کند
  • مصرف سوخت را تا حد زیادی پایین می آورد
  • خودروهای قدیمی هم می‌توانند از این سیستم استفاده کنند

کلاچ برقی

معایب مصرف کلاچ برقی چیست؟

در کنار همه فوایدی که استفاده از کلاچ اتوماتیک خودرو برای رانندگان در پی دارد ولی گاهی اوقات استفاده از این نوع سیستم راندمان خودرو را پایین می آورد و همین ها سبب معایب این سیستم به حساب می آیند که این موارد عبارتند از:

  • راننده به درستی نتواند از کلاچ استفاده کند
  • در مواقع غیر ضروری و بی‌مورد از کلاس استفاده کند
  • راننده نتواند به خوبی و در مواقع ضروری دنده را عوض کند
  • با استفاده از کلاچ خودرو را در سربالایی ها متوقف کند
  • موتور کلاچ بخاطر زغالی بودن سیستم توانایی برقی شدن ندارد
  • قطعات الکترونیکی به خاطر تعویض اشتباه دنده توسط فرد ممکن است بسوزد
  • امکان دارد که سیستم کلاچ اتوماتیک بر روی خودرو به درستی نصب نشده باشد به علت اینکه در این زمینه متخصص با تجربه بسیار کم است

معایب کلاچ برقی در مقایسه با مزایای آن بسیار کم می باشد و بیشتر در پیرامون خطاهای انسانی می چرخد بنابراین با مقداری دقت توسط افراد با تجربه و متخصص و همچنین بهره بردن از آن توسط راننده که تنظیمات را انجام می دهند می‌توانند به راحتی از کاهش راندمان این سیستم پیشگیری کنند.

 

چطور می توان از سیستم کلاچ اتوماتیک استفاده کرد؟

تنظیم سیستم کلاچ برقی فقط باید یک بار توسط مکانیک متخصص و با تجربه در نمایندگی های معتبر انجام پذیرد و رانندگان فقط در صورت لزوم باید از راهنمای آن حتماً استفاده کنند و نکاتی کرد برای استفاده از سیستم کلاچ هوشمند باید رعایت کنید را در زیر آورده ایم.

راننده حتماً باید خودرو را در حالت متعادل و صاف بگذارد و سپس وضعیت دنده را روی حالت یک قرار دهد و همینطور به رها کردن ترمز بپردازد در این صورت ممکن است راننده با سه حالت مختلف روبرو شود

  • اگر ترمز خودرو رها شود و دور موتور خودرو روی ۸۰۰ برود حرکت خودرو به صورت طبیعی و نرمال خواهد بود و همینطور تعویض دنده توسط راننده به راحتی انجام خواهد پذیرفت

  • اگر خودرو سریع حرکت کند و دنده هم به سختی جا به جا شود باید راننده چندین بار کلید سیم سبز را به صورت پایین بیاورد تا خودرو بتواند آهسته و نرم آن حرکت کند

  • اگر خودرو به خوبی نتواند حرکت کند باید چندین بار کلیدهای سبز یا صورتی را به سمت بالا بیاورد تا خودرو به آهستگی شروع به حرکت کنند

برای اینکه شما بتوانید سیستم را به درستی تنظیم کنید باید کلید را دو تا دو تا به سمت بالا و پایین حرکت دهید. اگر شما کلید صدادار را به سمت چپ بچرخانید یعنی خودرو سریع آن حرکت می کند و اگر به سمت راست بچرخانید یعنی خودرو آهسته حرکت خواهد کرد و همچنین به خاطر داشته باشید که کلید های صفر و یک همان روشن و خاموش کردن سیستم می باشند. دقت کنید که وقتی می‌خواهید سیستم را خاموش و روشن کنید حتماً ترمز شما باید در وضعیت رها شده قرار داشته باشد و وقتی که ماشین با سوئیچ روشن شد و شما دو بار صدای بوق را شنیدید باید شروع به استارت زدن کنید.

برای اینکه بتوانید به راحتی سیستم را خاموش کنید باید کلید را به سمت پایین یا بالا به مدت چندین ثانیه با دست خود نگه دارید تا صدای بوق از آن خارج شود و سپس دستتان را از روی کلید بردارید و وقتی که سیستم روشن است به هیچ عنوان از کلاچ پایی بهره نبرید.

خودروهایی که کلاچ بقی روی آن ها به خوبی نصب می شود مانند:

  • تندر 90
  • دنا
  • وانت مزدا
  • ام وی ام
  • وانت پیکان و آریسان
  • لیفان
  • ماکسیما
  • پژو 206
  • پژو 405
  • پژو آردی و غیره

 

بیشتر بخوانید:

دستمزد و هزینه تعمیر گیربکس ال90 چقدر است

قیمت دستمزد و هزینه تعمیرات مکانیکی و جلوبندی تندر 90

معرفی بهترین مدل دزدگیر خودرو های سال 2017

بهترین نوع دزدگیر برای خودرو را چگونه انتخاب کنیم+راهنمای خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.