بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس + تصاویر

بررسی و مشخصات فنی دنا پلاس + تصاویر

در این مطلب می خواهیم درباره معایب و مزایا ماشین دنا پلاس با هم صحبت کنیم . زیرا دنا پلاس معایب و مزایایی را دارد که اکثر افراد در هنگام خرید این ماشین ، دچار مشکل می شوند ولی با مطالعه این مطلب درباره باید ها و نباید های دنا اطلاعات کافی را به دست می آورید . در ایران خودرو از همان قدیم از سمند استفاده می کردند که در واقع دنا بیشتر فیس لیفتی از سمند بود . همانند سایر پروژه ها ، ساخت و عرضه دنا نیز برای خود داستانی طولانی دارد و این خودرو لوکس ملی به سر و صدای فراوانی وارد بازار شد و در همان وروددش ، نامی برای خود دست و پا کرد . با وجود این استقبال مناسب ، دنا دارای چندین ایراد اساسی است که برخی از خریداران را به سمت محصولات دیگر و حتی محصولات چینی در این کلاس قیمتی سوق می دهد .

دنا پلاس

سه سال پیش بود که بعد از معرفی ماشین دنا ، ایران خودرو نسخه به روز تری از این ماشین تولید کرد که نام آن را دنا پلاس گذاشتند که روز به روز به طرفداران این ماشین اضافه می شود و افراد زیادی از این ماشین خریدار می کردند . این ماشین تفاوتش با دنا در چراغ های جلو و عقب و نصب سانروف بود ، اما این هر دو این خودرو دارای ایراد های فراوانی است . دنا پلاس در اواخر سال 95 بود که توسط شرکت ایران خودرو معرفی و در تاریخ 12 اردیبهشت سال 96 به خط تولید آن هم توسط رئیس جمهور افتتاح شد . این ماشین روز بعد افتتاحاش ، پیش فروشی رسمی این ماشین آغاز شد .

دنا در نسخه به روز رسانیش یعنی دنا پلاس با اضافه شدن امکاناتی مثل سانروف و رفع برخی از دیگر از معایب نسخه معمولی ، در بازه قیمتی 44 الی 53 میلیون تومان می باشد . این ماشین توانست عنوان برترین خودرو در این رده قیمتی با نام جدید ترین خودرو ملی مطرح شود .

5 دلیل برای اینکه ماشین دنا پلاس را نخریم ؟

1- قیمت :

اصلی ترین مشکل این محصول قیمت آن در حال حاضر است . طبق گفته ها قیمت این خودرو در بازار کشور هم اکنون برابر با 53 میلیون تومان بوده و این در حالی است که در روز های اولیه که در کشور عرضه شد قیمتش 48 الی 49 میلیون تومان عرضه شد و با رشد قیمت بیش از خد تصورات بود .

این افزایش در صورتی قابل پذیرا است که رقبا این محصول کمتر دچار این مسئله شده و محبوبیت و استقبال روز های نخستین از دنا پلاس ، هم اکنون رو به کاهش است . اما این نکته همواره قابل مشاهده بوده و به غیر از دنا پلاس در برخی موارد دیگر ، خودرو های همچون 206 تیپ 5  ، تندر E2 90  ، پژو پارس و آریسان نیز دچار افزایش قیمت در این چند وقت اخیر بود ( حدودا 1 سال پیش ) بعد از گذشت این مدت ، این ماشین ها دچار افت قیمت و ضرر شد .

2- ایرادات ساختاری :

یکی دیگر از مواردی که دنا پلاس با آن رو به رو است و کارشناسان و خریداران آن را تایید می کنند ، ایرادات ساختاری و مونتاژ آن بوده است . هرچند که این معایب بسیار کوچک بوده است . اما تا همین لحظه چندین شکایت در مورد این ماشین شده است و این شکایت پس از استفاده از ماشین می باشد . و شکایت این افراد همچون خراب بودن مونتاژ درب عقب صندوق ، آب بندی درب صندوق بوده است . شریک این شرکت یک خارجی بوده است که گفته است تا زمانی که ایراد ها و مشکلات این ماشین رفع نشود ، این ماشین تولید و عرضه نخواهد شد .

همچنین باید گفت که صندلی های این خودرو نیز همانند نسخه معمولی بوده و دارای فضای سر نشین عقب کمتری نسبت به دیگر رقبا است و از طراحی اسپرت و کمی خشک تر نسبت به سایر محصولات بهره می برد ، که این امر نیز یکی از مسائل مطرح شده پیرامون ایرادات این خودرو است .

3- جعبه دنده 5 سرعته و دستی :

یکی دیگر از معایبی که این خودرو به همراه داشته است ، جعبه دنده 5 دستی بوده که در این مورد نیز همانند پیشرانه ، با نسخه معمولی خود فرقی نمی کند . این گیر بکس مانند دنا در نسخه معمولی از 5 دنده جلو و یک دنده عقب سود می برد و مثل همان جعبه دنده استفاده شده در سمند می باشد که در این نسخه با کمی به روز رسانی شاید سریع تر برخورد باشد .

ایران خودرو در سایت خود گذاشته است که به زودی قرار است که مدل های سال آینده این محصول به صورت اتوماتیک بوده و جای دنده دستی را می گیرد . و این ماشین توسط شرکت بلژیکی قرار است تولید شود .

4- پیشرانه قدیمی و فاقد توربو شارژ :

این خودرو همانند نسخه قبلی خود ، همانند آن از پیشرانه تنفس طبیعی 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم دقیق 1646 سی سی و موسوم به EF7  برخوردار است . میزان تولید نیرو در این مدل نیز مانند نسخه معمولی 113 اسب بخار و 155 نیوتن متر گشتاور بوده و دارای شتاب اولیه 13 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلو متر بر ساعت است .

اکثر افرادی که از این ماشین یعنی دنا پلاس استفاده کرده اند ، گفته اند که این ماشین مولد های توان بخش همچون توربو استفاده می کرد که البته قرار است به زودی طبق گفته مدیران این شرکت ، شاهد نصب آن در دنا پلاس باشیم .

5- بروز رسانی نا مناسب بدنه :

مهندسان ایرانی خودرو به منظور تغییر در دنا و افزایش جذابیت های بصری خطوط جانبی پنل های بدنه را به صورت شیب دار طراحی کردند به طوری که از این خط از گل گیر عقب شروع شده و به صورت نا متقارنی به قسمت بر آمده گل گیر جلو ختم می گردد . ب عقیدع بسیاری از کارشناسان طراحی دنا در نمای جانبی پخته تر از دنا پلاس می باشد .

4 دلیل اینکه دنا پلاس بخریم ؟

1- تجربه رانندگی :

به طور کلی دنا پلاس با دید خوب از محیط پیرامون دارای فرمان پذیری و هدلینگ مناسبی می باشد و همچنین از عمل کرد یک نواخت و هماهنگی کامل بهره می برد و حین رانندگی از آن لذت خواهید برد .

2- امکانات و تجهیزات رفاهی :

از لحاظ آپشن دنا پلاس تا حدودی نیاز ها را بر طرف نموده و از هم رده های چینی خود یک سر و گردن بالا تر می باشد . و امکانات و تجهیزاتی که در این ماشین است ، شامل موارد زیر می باشد :

1- کروز کنترل

2- سیستم کمک پارک عقب

3- امکان نصب صندلی کودک

4- 4 کیسه هوا ( برای سر نشینان جلو و عقب )

5- شیشه های سولار

6- چراغ های مه شکن عقب و جلو

3- مشخصات فنی دنا پلاس

ماشین دنا پلاس ، دارای پیشرانه به حجم 1646 سی سی می باشد و توانایی تولید 115 اسب بخار است و گشتاور این ماشین 157 نیوتن متر است . همچنین دنا پلاس دارای گیر بکس 5 سرعته و دستی می باشد . یکی از موارد مهمی که در دنا پلاس وجود دارد سیستم ترمز مجهز به  ABS  و EBD می باشد که زمان رانندگی حس اطمینان را به شما انتقال خواهد داد . اما به طور کلی مشاهده می کنید که در بخش فنی دنا پلاس هیچ تفاوتی با نسخه معمولی خود ندارد .

4- طراحی ظاهری و نمای داخلی

در نمای ظاهری این خودرو تغییر محسوسی نسبت به دنا دیده نمی شود . تنها تفاوت آن سانروف ، چراغ های LED  ، تغییر درب صندوق ، سپر عقب جدید ، آنتن کوسه ای می باشد . در بخش داخلی خودرو نیز تغییری نسبت به دنا وجود ندارد و نمای کلی آن همانند دنا پلاس در نمای داخلی ، متریال و پلاستیک خشک به کار رفته در آن می باشد . مورد دیگر که شاید برای عموم نا مطلوب باشد قفل خودکار درها می باشد به این صورت که زمانی که شروع به حرکت می کنید در ها قفل می شود و زمان متوقف باز می شود . باز و بسته شدن درب خودرو ها به صورت مداوم در ترافیک یکی دیگر از نقاط ضعف این ماشین می باشد .

دنا پلاس

تفاوت دنا پلاس با دنای معمولی

دنا پلاس از لحاظ فنی تغییری با دنا ندارد  و بیشتر تغییراتاعمال شده مربوط به بدنه ماشین است . اولین تغییراتی که در ظاهر دنا پلاس می توان مشاهده کرد وجود سانروف در ماشین است که از این لحاظ می توان گفت که شاهد حضور اولین ماشین با سانروف فابریک کارخانه در خودرو های زیر 50 میلیون تومان تولید ایران ماشین هستیم .

دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مانند دنا است . ابن دو ماشین از موتور EF7  بهره می برند . این موتور حجم 1646 سی سی ( 1700 سی سی اسمی ) ، 4 سلیندر و 16 سوپاپ دارد . حداکثر قدرت خروجی موتور دنا پلاس 115 اسب بخار است که در 6000 دور در دقیقه به دست می آید . استاندارد آلایندگی دنا و دنا پلاس یورو 4 است .

ایران خودرو با اگو گیری از طراحی روز دنیا چراغ های نئون را نیز به چراغ های جلو و عقب دنا اضافه کرده است تا این خودرو از نظر زیبایی درون بیرونی با دنا تفاوت هایی داشته باشد .

طراحی جلو پنجره این خودرو تا حدی به روز شده و طرح در و گل گیر عقب نیز به طور کامل تغییر کرده است از تغییر دیگر ، چراغ ال ای دی نور روز است که در چراغ هایی جلویی دنا پلاس تعبیه شده است .

دوربین عقب نیز به صورت پیش فرض بر روی دنا پلاس نصب شده است که البته این آپشن در محصولات آینده ایران خودرو مانند پژوه 207 جدید نیز وجود دارد .

یکی دیگر از تغییرات دنا پلاس به دنای معمولی ، خطوط در بدنه خودرو است که این خودرو از قسمت جلوی ماشین شروع شده و تا انتها ماشین ادامه می یابد .

مشخصات فنی دنا پلاس

توان موتور : 113 اسب بخار و گشتاور آن 155 نیوتن متر است .

حداکثر سرعت : 189 کیلو متر بر ساعت

شتاب :13.5 ثانیه

گیر بکس : 5 دنده دستی

مخزن سوخت : 70 لیتر

مصرف سوخت ترکیبی : 7074 لیر در 100 کیلو متر

همچنین باید گفت که قیمت کارخانه ای ماشین دنا پلاس 46 میلیون و 319 هزار تومان می باشد . قابل ذکر ایت که این ماشین با سرمایه گذاری اولیه 55 میلیارد تومانی بوده و در طی 14 ماه طراحی و تولید و در نهایت عرضه شد .

1- خودرو

نام خودرو : دنا پلاس

کشور سازنده : ایران

سال ( طراحی ) : 1395

2- مشخصات فنی

موتور : 4 سیلندر و 16 سوپاپ

حجم موتور : 1646 سی سی

تنفس موتور : تنفس طبیعی

انتقال نیرو : دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت : 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور : 155 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

جعبه دنده : 5 دنده دستی

شتاب 0 تا 100 : 13.5 ثانیه

حداکثر سرعت : 189 کیلو متر در ساعت

وزن : 1258 کیلو متر

اندازه ( میلی متر ) : 4559 طول – 1720 عرض – 1460 ارتفاع

فاصله بین دو محور : 2671 میلی متر

3- مصرف سوخت و استاندارد

مصرف سوخت داخل شهر : – لیتر در هر صد کیلو متر

مصرف سوخت خارج از شهر : 6.2 لیتر در هر صد کیلو متر

مصرف سوخت ترکیبی : 7.7 لیتر در هر صد کیلو متر

حجم باک : 65 لیتر

استاندار آلایندگی : 5 یور.

میزان تولید CO2  : – گرم در هر کیلو متر

استاندارد امنیت : –

4- تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری : ترمز دیسکی عقب – ترمز دیسکی جلو

کیسه هوا : دارای 4 کیسه هوا در جلو و عقب

سیستم صوتی : فرمان مجهیز به کلید های کنترلی – دارای مانیتور مالتی مدیا

دیگر تجهیزات : کارت طلایی چهار ستاره – سیستم کنترل بخار بنزین – دسترسی به صندوق عقب از داخل – نمایشگری دمای محیط

5- قیمت و نمایندگی

قیمت بازار صفر کیلو متر : از 135 تا 165 تومان می باشد .

قیمت کار کرد در بازار : از 128 تا 158 میلیون تومان می باشد .

نمایندگی فروش در ایران :  ایران خودرو

دنا پلاس

 

بیشتر بخوانید:

تصاویر مفهومی از بی ام و سری 7 + تغییرات صورت گرفته

خودرو هیبریدی چیست؟+معرفی خودرو های هیبریدی در ایران

مایعات خنک کننده موتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد

 

منبع: چرخان، اول خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.