منظور از ویسکوزیته روغن موتور چیست؟

منظور از ویسکوزیته روغن موتور چیست؟

ما در این پست می خواهیم به تعریف ویسکوزیته روغن موتور بپردازیم. روغن ویسکوزیته چه روغنی است و چه کاربردی برای ماشین دارد ؟ مفهوم روغن ویسکوزیته چیست ؟ در این مطلب می خواهیم درباره این روغن صحبت کنیم و همچنین کارایی و انواع آن نیز گفته می شود . این روغن دارای مزایا و معایبی است که آن هم به شما گفته می شود که در هنگام خریدن روغن دچار شک و یا اشتباه آن را نخرید . به غیر از مزایایی که به این روغن ها برای حفاظت از محیط زیست دارند ، به طور کلی می توان از آن ها درجه ویسکوزیته پایین تر ، سمی نبودن ، روانکار بهتر و رسوب کمتر را نسبت به روغن های پایه نفتی انتظار داشت .

روغن موتور ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه افزودنی ها به دست می آید و وظایف مهمی مانند روان کاری ، کاهش سایش قطعات موتور ، شست و شوی داخل موتور می باشد . همچنین باید اضافه کرد که نام دیگر روغن ویسکوزیته ، گرانوی می باشد که اکثر افراد با این نام این روغن را می شناسند .

ویسکوزیته روغن موتور

مزایای استفاده از روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) :

در استفاده از روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) با وجود گران بودن در مرحله اول ، به صرفه بودن آن نیز مشخص نمی باشد ولی در طول استفاده از این روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) به امتیازات زیادی مانند عملکرد دمای بهتر بازه های زمانی طولانی تر تعویض روغن و بهتر شدن و به صرف شدن مصرف سوخت دست یافت . این مزایا با استفاده از روغن سنتتیک ( ترکیبی ) در نهایت با صرفه بودن استفاده اقتصادی آن را کاملا توجیه می کند .

روغن های پایه گیاهی جایگزین سنتیک ها

با توجه به بالا رفتن روز افزون نیاز بازار به روغن موتور هایی با تکنولوژی بالا و درجه گرانروی پایین ، می توان به روغن پایه ها تمام سنتتیک حساب کرد چرا که این دسته از روغن پایه ها علاوه بر دارا بودن ویسکوزیته پایین ، امکان تولید در داخل کشور را دارند و شرکت نفت ایرانوال توانسته است به توان ساخت این روغن ها را به دست بیاورد .

حتی به تازگی در دنیا شرکت کاسترول با استفاده از روغن پایه گیاهی ، روغن موتور 5W – 30 با استاندارد APL SN  را تولید می کند . اقدامی که مشخص می کند روغن های پایه گیاهی می توانند به جایگزین مناسب برای فول سنتتیک های پیشرفته ای تبدیل شوند که انحصار تولید آنها تنها در اختیار چند کشور می باشد .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

نکته مهم:

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه افزدونی ها به دست می آید و وظایف مهمی دارد که عبارتند از : روان کاری ( اصطکاک قعطات را کاهش می دهد ) ، کاهش سایش قطعات خودرو و تمیز نگهداشتن موتور و داخل موتور از د.د و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن رسوبات و پیستون ، خنک نمودن قطعات داخلی موتور ، کار کرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف و مخافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری می باشد .

طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختار روغن موتور ، کیفیت آن را وابسته به افزودنی های آن بدانیم .

نقش مواد افزودنی اصلی به روغن موتور :

1- مواد کاهش دهنده اصطکاک

2- مواد ضد کف کردن روغن

3- مواد ضد زنگ

4- مواد ضد خوردگی

5- مواد ضد اکسید اسیون از اکسید اسیون روغن و در نهایت تشکیل لجن جلوگیری می کند .

6- مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی به جریان روغن موتور کمک می کند .

پایه گرانروی روغن :

ویسکوزیته یا گرانوری ، مقاومت سیال در مقابل جار شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن ها به دو بخش تقسیم می شوند .

1- روغن های چند درجه ای یا چهار فصل : روغن هایی هستند که به چهار معروف هستند ، توانایی کار در دمای بالا و پایین را همزمان دارا هستند .

2- روغن های تک درجه ای : روغنی است که فقط توانایی کار در دمای بالا یا در دمای پایین را دارد .

ویسکوزیته روغن موتور

انتخاب روغن موتور مناسب

برای انتخاب یک روغن موتور خوب ، عوامل و پارامتر های مختلفی باید مد نظر قرار گیرد . یک روغن مرغوب ، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روان کاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را داراست . ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی ، خوردگی ، اکسید اسیون و سایش باشد .

عوامل موثر در زمان کارکرد روغن موتور

1- کیفیت فیلتر های هوا و روغن و تعویض به موقع آن ها

2- کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

3- کیفیت احتراق موتور

4- شرایط کاری موتور ها ، مانند رانندگی با سرعت بالا

تعویض روغن

به پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها ، شرایط کار کرد موتور از لحاظ افزایش دور ، نسبت تراکم بالا ، دمای احتراق بیشتر ، فشار زیادتر به یاتاقان های ثابت و متحرک بیشتر شده است .

از آنجا که در بازار انواع روغن ها با درجات و کیفیت های مختلف وجود است ، پیشنهاد می شود با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده خودرو ، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض آن باید به موقع انجام شود.

سوخت و روغن موتور

در چندین سال گذشته سربی که برای احتراق بهتر به بنزین اضافه می شود ، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریع تر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر این عنصر نمی باشد و آن حذف شده است .

بنزین یا اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص باعث اضافه شدن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز باعث کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود . استفاده از بنزین سوپر متناسب با تکنولوژی موتور ، این مشکل را تا حد زیاد بر طرف کرده است .

مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد :

1- از یک نوع روغن موتور استفاده کنیم و دلیل آن این است که مواد هر روغن با روغن دیگر فرق می کند و امکان دارد اگر از یک برند دیگر استفاده کنید ، ممکن است به موتور و ماشین شما آسیب برساند .

2- گرانروی آن را مد نظر داشته باشیم .

3- از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم .

4- کیفیت مناسب خودرو را انتخاب کنید .

انواع روغن موتور

1- سنتیک :

روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن ها تولید می شود ، نه از تصفیه نفت خام . این نوع روغن اولین بار در موتور های جت به کار رفته است و به دلیل مزایایی که نسبت به نوع مینرال دارا است ، در سالیان اخیر مصرف آن در خودرو ها نیز فرونی یافته است .

مزایای این روغن عبارتند از : کاهش مصرف روغن به لیل عمر بیشتر آن ، تبخیر شوندگی پایین ، دمای سوختن بالا ، غیر خورنده و غیر رسمی بودن .

معایب این روغن نیز می توان گفت که این روغن قیمت بالایی دارد و برای ماشین های جدید و مدرن باید استفاده شود .

2- مینرال :

روغنی است که بر پایه نفت خام ساخته می شود و سال هایت خودرو ها به کار می رود .

3- نیمه سنتتیک :

مخلوطی است از روغن سنتتیک و مینرال . این نوع روغن کیفیت روغن های سنتتیک را ندارد ، اما در شرایط سخت نطیر دما های بالا یا بار زیاد ، عمل کرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان می دهد و بیشتر در وانت ها مصرف می شود و قیمت آن نیز کمی بیشتر از مینرال هاست .

یکی از بزرگ ترین ایراد های روغن سنتتیک این است که قیمت آن بسیار می باشد که شاید به توان با وجود مزایایی از جمله کاهش مصرف سوخت ، افزایش عمر اجزای موتور و عدم ایجاد ته نشین در موتور از آن چشم پوشی کرد .

ویسکوزیته روغن موتور

ویسکوزیته یا گرانروی روغن ها

ویسکوزیته یا گرانوی ، یک مشخصه فزیکی سیالات است ، که به مقاومت آن ها در برابر جریان یافتن بستگی دارد . روغن های با ویسکوزیته های مختلف برای شرایط آب و هوایی مختلف تولیده شده است که با استفاده از روغن های ویسکوزیته بالا در زمستان ، روانکاری موتور را تا زمان گرم شدن به تاخیر انداخته و در این مدت روغن به تمامی قسمت های موتور نخواهد رسید ، همچنین استفاده از روغن با ویسکوزیته پایین در تابستان نیز باعث سایش قطعات موتور می گردد .

کاربرد روغن های پایه گیاهی از گذشته تا کنون

در ابتدای روغن های پایه گیاهی از روغن کرچک فرآورده می شدند و از آن ها برای خودرو های مسابقه ای استفاده می شود . مهم ترین ضعف این روغن ها عمر کوتاهی بود که باعث می شد در زمان کم به گریس تبدیل شوند ، اما خواص عالی گرانروی این روغن ها به علاوه هزینه پایین تامین آن ها باعث شده بود برای این خودرو ها گزینه فوق العاده مناسبی باشند .

البته باید گفت این روغن ها در ماشین های به صورت 24 ساعت استقامت دارد . و باید بعد از گذشت چند دور از مسابقع آن را عوض کنید . دلیل آن هم بخاطر این است که این روغن ها گریس شده فقط 2 الی 3 هزار کیلو متر را جواب می دهد . اما امروزه تغییراتی که روی فرمولاسین روغن پایه گیاهی رخ داده ، این روغن ها می توانند پا به پای روغن های پایه صنعتی دوام بیارود و حتی بخاطر امکان فرآوری آن ها در ویسکوزیته های پایین تر گزینه مناسبی برای پیشرانه های جدید هستند .

و لازم به ذکر است که اگر از روغن ویسکوزیته استفاده می کنید ، برای سری بعد نیز از همین روغن استفاده کنید و روغن موتور را خود را عوض نکنید ، زیرا اگر عوض کنید باعث خراب شدن موتور ماشین می شود .

 

بیشتر بخوانید:

معرفی مشخصات فنی و عکسهای خودرو سایپا رهام roham

بررسی مشخصات فنی و قیمت تندر 90 پلاس اتوماتیک

معرفی مدل مفهومی کراس‌اوور لکسوس LF-1 در نمایشگاه دیترویت

منبع: کاراویل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.