علت بالا رفتن آمپر آب خودرو و راه های حل آن چیست؟

علت بالا رفتن آمپر آب خودرو و راه های حل آن چیست؟

بالا رفتن آمپر و داغ کردن موتور ماشین می تواند ریشه در مسدود بودن خروجی اگزوز و یا کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور داشته باشد برای جلوگیری از آن معاینه فنی خودرو را به طور مرتب انجام دهید . داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آن ها می شود.

آمپر آب خودرو

اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی عمل نکند یا به اصطلاح موتور داغ کرده باشد بدان معنی است که گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود . برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالا تر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید .

مهم ترین دلایل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب  

1- عملکرد نادرست رادیاتور

2- اشکال در ترموستات

3- عملکرد نادرست واتر پمپ

4- فن رادیاتور

5- کم بودن خلاصی سوپاپ ها ( سفت بودن سوپاپ ها )

6- مسدود بودن خروجی اگزوز

7- کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

8- پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

9- تنظیم نبودن موتور

دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است ؟

اگر موتور داغ کند و سیستم خنک کننده ماشین معیوب باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد واجزای داخلی موتور آسیب می بیند .

برای پی بردن به دمای نرمال کارکرد موتور در حالی که موتور خودروی تان روشن است ( کولر خاموش باشد ) از خودرو پیاده شوید و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید . به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید . همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید .

هنگام حرکت در سر پایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایین تر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالا تر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند .

اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن موتور

هنگام رانندگی به آمپر دمای موتور دقت کنید و هنگامی که دما اندکی از حد نرمال بالا تر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید.

حال اگر آمپر آب بالاتر از مقدار مشخص هنگام روشن شدن فن رفت و به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم ؟

گام اول  :

ابتدا ماشین را متوقف کنید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن خارج گردد . هیچ گاه در رادیاتور و مخزن را باز نکنید زیرا فشار سیستم بالا است و ممکن است در اثر پاشیدن آب بسوزید .

گام دوم  :

فن ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطلاع یابید و اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن نمایید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند . اگر هنوز فن ها درست عمل نکردند روی پره های رادیاتورآب بریزید و وقتی دما نرمال شد موتو را خاموش و در پی مشکل عدم کار کرد فن ها بگردید .

نکته : توجه داشته باشید هیچ گاه روی موتور به صورت مستقیم آب نریزید زیرا دما بالا است و سر سیلندر و قطعات دیگر آن آسیب می بینند .

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در حالت درجا گاز دهید و دور موتور را به 2000 برسانید . ( به خصوص هنگام ترافیک )

از دیگر دلایل مهم عدم کارکرد فن های الکتریکی خرابی سنسور دمای آب یا رله فن ها است .

گام سوم  :

اگر عملکرد فن ها درست بود ولی همچنان دمای موتور بالا بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد . برای خنک کردن موتور در این صورت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک ( تک استارت ) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود . این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . بعد از اینکه دمای موتور کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در آن آب بریزید . گاهی داغ شدن موتور به علت نشتی در سیستم خنک کننده و کم شدن آب است که باید آن را بررسی و رفع کنید .

گام چهارم :

اگر فن ها سالم بود و سیستم کمبود آب نداشت و دما با ریختن آب در رادیاتور نیز پایین نیامد 5 حالت پیش می آید :

1-وجود هوا در سیستم :

اگر در سیستم خنک کننده هوا باشد جلوی گردش آب را می گیرد و دما بالا می رود . موتور را خاموش کنید و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک ( تک استارت ) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود . این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . پس از خنک شدن موتور باید عمل هوا گیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع گردد .

2- قفل کردن ترموستات :

برای تشخیص قفل شدن ترموستات دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دما بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید . اگر رادیاتور سرد بود اما دمای دمای آمپر آب موتور بالا بود ترموستات قفل شده است .

برای رفع این مشکل موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود سپس ترموستات را عوض کنید . از علت های قفل شدن ترموستات دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم است .

3- مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور :

اگر می خواهید اطمینان یابید که داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است به رادیاتور ساز مراجعه نمایید تا سیستم را بررسی کند . اگر رادیاتور مسدود شود آب نمی تواند راحت گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود . این مشکل در مواقع که موتور در فشار است مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر خود را نشان می دهد .

اگر در میان پره های رادیاتور برگ و گل و لای و حشرات گیر کند از بازدهی آن به شدت می کاهد .

4- از کار افتادن واتر پمپ :

اگر با عوض کردن ترموستات مشکل همچنان باقی ماند واتر پمپ خراب است که در این صورت باید آن را تعویض نمود .

5- مشکل سرسیلندر و واشر :

اگر سیستم خنک کننده خودرو خود را زمان زیادی می باشد که تعویض نکرده اید و یا در رادیاتور به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ ، آب معمولی و یا ضد یخ خالی می ریزید واشر سرسیلندر و یا خود سر سیلندر آسیب می بیند و دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور می شود دما بالا می رود و در برخی مواقع شیلنگ های رادیاتور می ترکند .

تشخیص اینکه واشر سر سیلندرمشکل پیدا کرده کار ساده ای نیست و این تشخیص باید توسط افراد متخصص باشد . سفت شدن بیش از حد شیلنگ های رادیاتور هنگام گرم بودن موتور ، کم کردن مداوم آب رادیاتور ، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتورعلائم مشکل سر سیلندر و نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده دارد .

اقدامات لازم برای جلوگیری از بالارفتن دمای آب موتور

از مهم ترین اقداماتی که از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری می کند رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم ، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده ( طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یک بار ) ، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی ، چک کردن وضعیت فن ها ، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن ( در صورت کمبود گاز در مدار کولر ، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود ) ، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز ، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یک بار است .

دمای نرمال موتور خودرو چقدر است ؟

چک کردن آمپر آب ماشین هنگام روشن و خاموش شدن فن رادیاتور خودرو  محدوده دمای نرمال موتور را به شما نشان می دهد . به این منظور ابتدا کولر را خاموش کنید و از خودرو خود پیاده شوید .

فن خودرو را تحت نظر بگیرید و با روشن شدن آن میزان آمپر دما را نگاه کنید . سپس به محض توقف چرخش فن ها نیز موقعیت آمپر را بررسی کنید . این محدوده ، بازه نرمال دمای موتور خودرو شماست .

لازم است بدانید که در سرپایینی ها ممکن است عقربه آمپر خودرو از این محدوده کمی پایین تر بیاید و یا در سربالایی ها یا هنگام روشن شدن کولر خودرو عقربه کمی بالاتر از این بازه قرار گیرد .

علت بالا نرفتن آمپر آب خودرو

در برخی مواقع با بالا نرفتن آمپر آب خودرو تا دمای متوسط و ایده آل ، مشکلاتی را به وجود می ­آورد . یکی از این مشکلات می­ تواند گرم نکردن بخاری در زمستان باشد و یا ممکن است در عملکرد خودرو مشکلاتی را ایجاد کند . عواملی را که موجب این مشکل می ­شوند ، موارد زیر است :

1- بررسی وضعیت گرمای بخاری

اولین اقدامی که باید انجام دهید ، بررسی بخاری خودرو می­ باشد که از تولید هوای گرم بخاری اطمینان پیدا کنید . بعد از اطمینان از هوای گرم بخاری ، اگر دمای آمپر آب باز پایین باشد دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد .

در حالت اول:  فشنگی آب خراب می­ باشد که در این صورت دمای آب در داشبورد صحیح نمایش داده نمی شود .

در حالت دوم:  گردش آب در موتور و رادیاتور جریان نداشته باشد که پر خطر می باشد .

در روش بعدی که حالتی خطرناک است ، می ­تواند خرابی دلایل مختلفی داشته باشد از جمله خرابی واتر پمپ ، عدم عبور هوا به آب خودرو ، عدم جریان آب در مسیر خود ، دمای بالا بخشی از آب و دمای پایین بخشی دیگر آب ، ایجاد رسوب و عوامل دیگر که در این صورت هر چه سریع تر باید به تعمیرکار مراجعه شود تا از آسیب های وارده به موتور خودرو جلوگیری شود .

2- بررسی وضعیت ترموستات خودرو

یکی از روش­های بررسی خرابی ترموستات کار کردن فن رادیاتور در هنگام خنک بودن خودرو است که نشان دهنده این است که ترموستات دچار مشکل شده و باید تعویض شود . دو ایجاد رسوب مانع هم یکی از علایم درست کار نکردن آن می ­باشد .

3- بررسی وضعیت  ECU در خودروهای مدرن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، کامپیوتر یاECU  خودرو کنترل کننده­ دمای موتور است . که در صورت خرابی کامپیوتر خودرو ، این مشکل ایجاد می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد .

آمپر آب خودرو

دلایل بالا رفتن آمپر آب هنگام استفاده از کولر

گاهی ممکن است هنگامی کولر خودروی خود را روشن می­ کنید آمپر آب سریعا بالا برود . اگر این مشکل ادامه دار باشد ، باعث جوش آوردن خودرو  و مشکل ساز شدن برای شما  می­ شود . این امر می ­تواند چندین دلیل داشته باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می ­کنیم :

1- یکی از دلایل آن می ­تواند سوختن واشر سر سیلندر باشد . که در این صورت باید از سالم بودن سر سیلندر اطمینان پیدا کنید .

2- اگر سر سیلندر سالم بود باید دو قسمت دیگر خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید این دو قسمت شامل رادیاتور و فن خودرو می ­باش د.

اگر مشکل از رادیاتور باشد احتمالا کثیف شده و مانع از تبادل حرارتی می­ شود و موجب می­ شود دمای آب بالا برود در این صورت رادیاتور باید باز شود و تمیز شود . اگر مشکل از فن خودرو باشد می ­توان به راحتی مشکل آن را با تعویض و رفع ایراد فن برطرف کرد .

نکته : قابل توجه که باید به آن دقت کنیم این است که هنگامی خودرو در حال حرکت با دور موتور بالا است نباید کولر خودرو را روشن کنید بلکه هنگامی خودرو متوقف است و یا در حال حرکت است کلاچ  را بگیرید بعد کولر را روشن کنید دلیل آن تحت فشار قرار دادن عملکرد موتور خودرو می­ باشد .

بیشتر بخوانید:

آیا می‌توان درون رادیاتور به جای آب رادیاتور ، آب ریخت؟

8 روش برای تشخیص ایراد کمک فنر خودرو + علائم خرابی آن

در کجا با دنده سنگین حرکت کنیم + دنده معکوس در معابر شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.