آموزش رفع صدای تق تق فرمان ماشین هنگام چرخش + تصاویر آن

آموزش رفع صدای تق تق فرمان ماشین هنگام چرخش + تصاویر آن

صدا دادن چرخ ها یا همان لاستیک روی سطوح کم اصطکاک مثل خط کشی عابر و یا سنگ کف پارکینگ طبیعی است ، همچنین در فصل تابستان و در گرمای شدید هوا ، اصطکاک لاستیک ماشین با آسفالت گرم ، تولید صدا می کند .

فرمان ماشین

شایع ترین صدا های ناهنجار لاستیک ها شامل موارد زیر است :

1- تنظیم نبودن فرمان یا خارج بودن چرخ از محور اصلی اش است .

2- اگر صدای شنیده شده از لاستیک ها نیست و به صورت تق تق تق ، در هنگام حرکت و چرخاندن فرمان به یکی از طرفین و از قسمت های مکانیکی شنیده شود ، احتمالا علت آن خرابی کلگی پلوس است .

3- لاستیک نو ، به مدت یک یا دو روز در حین رانندگی در خط مستقیم هم صدای جیغ دارد .

فرمان تلسکوپی چیست ؟

نام دیگر فرمان تلسکوپی ، فرمان بشکن است که اکثر افراد این فرمان را با این نام می شناسند . شاید شما کلمه فرمان بشکن یا فرمان تلسکوپی را چندین بار شنیده باشید ، باید گفت که این عبارت از خود فرمان ساخته شده است . و در اکثر مواقع نیز حتی امکان دارد اشتباه عمل کند .

فرمان بشکن یا فرمان تلسکوپی ، که بر روی ماشین ها وصل شده است ، دارای زاویه می باشد که زیاد پیچیده نمی باشد . این فرمان بشکن در تمامیی ماشین های قدیمی یا جدید نصب شده است . ولی فرمان تلسکوپی در اکثر ماشین ها دیده نشده و در خیلی کم از ماشین ها فرمان تلسکوپی استفاده می شود . دلیل نبودن این فرمان ، علتش این است که این فرمان ایمنی غیر فعال دارد . در این فرمان بشکن ، یک سیستم شبیه به گاردان نصب شده است ، تا از این طریق به فرمان نیرو وارد کند تا فرمان راستای مشخصی داشته باشد .

میله فرمان در این نوع از فرمان شبیه به آنتن رادیو یل میله چتر است که به این نوع میله بندی ، ساختار تلسکوپی می گویند .

امروزه در خودرو های لوکس و مدرن از این فرمان استفاده شده ولی قابل ذکر است که این فرمان به صورت برقی بوده و با فاصله تنظیم شده است و همچنین در حافظه صندلی ها نیز از این سیستم برنامه ریزی شده است که با خاموش کردن خودرو ، فرمان برای ورودی و خروج راحت تر راننده ، به سمت داخل جمع شود . این سیستم بسیار مهم بوده و در کنار پدال ها تنظیم شده و همچنین برای ارگونومی راننده در داخل کابین ها نیز تنظیم می شود .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافه می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

فرمان ماشین

صدای تق تق فرمان هنگام چرخش

صدای جیر جیر یا خر خر : امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ : زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن : این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

5 علت باعث لرزش داشبورد می شود :

1- وجود مشکل در لاستیک ها

لاستیک ها از مهم ترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می آید . برای از بین بردن لرزش لاستیک ها باید موارد زیر را انجام دهید :

1- وجود پوسیدگی در لاستیک ها ، نشان دهنده زمان تعویض آن ها است .

2- زمانی که ساییدگی در بخش های مختلف لاستیک مشاهده می کنید ، بایستی آن را عوض کنید .

3- زمانی که خودرو شما در یک سرعت معین شروع به لرزیدن می کند ، لاستیک ها نیاز به بالانس دارند .

2- لق بودن چرخ ها

گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می شود ، در این حالت تنها موردی که می توان به آن شک کرد ، تنظیم نبود چرخ ها می باشد . تشخیص و رفع آن شامل موارد زیر می باشد :

1- ناصاف بودن رینگ

2- سیبک ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش مهمی در حرکت کردن آن ها دارد .

3- محکم بودن مهره های چرخ ها

4- می توان با عوض کردن بلبرینگ ها به آن ها کمک کرد

3- وجود مشکل در سیستم ترمز

دیسک می تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می شود تغییر شکل دهد . همچنین خوردگی در یطح دیسک ترمز نیز می تواند باعث لرزش داشبورد شود . به دلیل نا صاف بودن سطح دیسک ، لنت به درستی روی دیسک قرار نمی گیرد و باعث به وجود آمد لرزش در داشبورد می شود .

4- وجود مشکل در اکسل خودرو

اگر اکسل خودروبر اثر تصادف یا برخورد های شدید کج شود ، پس از مدتی در سرعت های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو با مشکل رو به رو است . وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ های عقب خودرو های دیفرانسیل عقب است ، که اگر کج شود می تواند در خودرو لرزش ایجاد شود . همچنین تویی چرخ ها انتهای میل گردان در آن قرار دارد و باید آن سالم باشد .

5- وجود مشکل در موتور خودرو

در برخی از مواقع لرزش داشبورد و فرمان می تواند بخاطر نرسیدن هوای کافی ، سوخت رسانی نامناسب می باشد که علت لرزش های خودرو شامل موارد زیر باشد :

1- خودرو به خوبی روشن شود ، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند .

2- لرزش های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت

3- لرزش هنگام فشار دادن پدال گاز

پلوس چیست ؟

پلوس از مهم تریم و ضروری ترین قطعه ماشین است که بودن آن در ماشین خیلی مهم است ، و اگر نباشد آسیب های خیلی جدی به ماشین و موتور و حتی چرخ وارد می کند . همان گونه که در بالا نیز گفته اگر این نیرو به دیفرانسیل وارد نشود ، ماشین حرکت نمی کند و ماشین ثابت می ماند . شکل فیزیکی این قطعه میلی شکل است که از داخل دیفرانسیل رد می شود و به لاستیک ها وصل می شود که وارد شدن نیرو به این میله لاستیک ها شروع به حرکت می رود . این میل به 4 چرخ وصل می شود . یکی در چرخ های جلو و یکی در چرخ های عقب .

این میل تنها کارش این نمی باشد و یک کار دیگر که مهم ترین کار آن است نیز انجام می دهد . کار دیگر آن که اصلی نیز می باشد ، نگه داشتن میل پلوس ، سه شاخه ، خار ، گرد گیر پلوس و در آخر سر پلوس می باشد که از آن ها به خوبی محافظت می کند و نمی گذارد به آن ها آسیب وارد شود ، اگر به آن ها آسیبی برسد باید آن را عوض کنید .

علت خراب شدن پلوس چه می تواند باشد ؟

1- یکی از مهم ترین علت خراب شدن پلوس ، پاره شدن گرد گیر ها می باشد .

2- رانندگی با دنده اشتباه

3- اتصالات سر پلوس را چک نکردن

4- استفاده بی جا و نا درست از ترمز دستی

5- به صورت ناگهانی ، کلاج و گاز را رها کردن

6- بکسل کردن ماشین ( اگر وزن بیشتر از ماشین باشد باعث خراب شدن پلوس می شود . )

7-  هل دادن خودرو در زمانی که ماشین روشن است .

8- استفاده و نادرست ماشین ونگهداری از آن

فرمان ماشین

بیشتر بخوانید:

کلاچ خودرو چیست ؟ چرا لازم است ؟ چگونه کار می کند ؟

منبع: کارستان

8 نظر

  1. سیم بکسل

    aaaaliii boоd

  2. جعفرنادری

    سلام من تیبا2 دارم مدتیه یه صدالق مانندازسمت چپ جلوبگوش میرسه وهرجابردم میگه جلوبندی سالمه وجدیدا فرمان درمرحله اول یه کوچولومیای بپیچونی هردوطرف صدا تق میده ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. سلام یه تجربه برای ایندگان
    206من با چرخوندن فرمان صدای تق تق میداد یکی میگفت صدای پمپ یکی گفت شیر فرمونه خلاصه معلوم شد سیبک فرمون یه سمتش قفل کرده وسفت شده با تهویض اون درست شد سیبک قبلی چون قفل کرده بود جک هیدرولیک با فشار وقدرت خودش اون خم کرده بود در ضمن ماشین هیچ ضربه ای هم نخورده بود اینم یه تجربه شاید بدردتون بخوره

  4. سلام.کالیبر ترمز بررسی کنید لق نباشد یا گشاد کرده و دوتا پیستون که گردگیر سیاه خرطومی دورشون هست گشاد بشه هم اینجوری صدا میده.

  5. علی رئیسی

    سلام خسته نباشد کوییک دارم چندین بار بردم گارانتی متوجه نمیشن صدااز قسمت جلو ماشین موقع گردش فرمان صدای قولنج میده موقع حرکت کردن همینطور ایست همینطور دست انداز افتادن همین طور آیا از جعبه فرمان هست یا سیستم جلوبندی

    • سلام من هم کوییک دارم وهمین مشکل صدای تقه از قسمت تعلیق جلو سمت چپ موقعی که فرمان میچرخه داره و چندبار نمایندگی بردم ولی متاسفانه درست نشده لطفا اگه علت و ایراد میدونید اطلاع بدید

      • سلام من هم کوئیک دارم همچین صدایی رو میفهمم در خودرو ولی نفهمیدن از چی هستش توضیح میدید

    • قرقری فرمون بازدید شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.