علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در هنگام نیم کلاچ

علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در هنگام نیم کلاچ

این برای بسیاری از صاحبان خودرو اتفاق می افتد به خصوص زمانی که از ماشین برای مدت طولانی استفاده کرده اند ، همچین همه چیز در ظاهر خوب به نظر می رسد تا اینکه تکان های کوچک شروع می شود و بعد بیشتر می شوند و طولی نمی کشد که می توانید آن ها را از طریق صندلی و فرمان خودرو حس کنید .

ماشین

8  دلیل لرزش شدید خودرو هنگام حرکت

1- ممکن است سیستم محور خودرو تا شده باشد :

اگر با تصادفی جزئی و یا حادثه ای مثل تصادف با جدول خیابان مواجه شوید ، به نطرتان خسارتی به ماشینتان وارد نشده است ، اما این فکر ممکن است درست نباشد ، زیرا با وارد شدن آسیب کوچکی نیز ممکن است سیستم محورتان خم شود و کم ترین خم شدگی در این قسمت بسیار مهم می تواند منجر به تکان های شدید خودرو به خصوص وقتی که سرعت تان زیاد است ، شود .

در انتهای سیستم محور قطعه ای به نام constant velocity joint یا   cv joint  وجود دارد که اگر این اتصالات از هم باز شوند ممکن است خودرو دچار لرزش شود .

2- روتور ترمز ممکن است تاب برداشته باشد :

اگر تکان ها تنها زمانی که ترمز می گیرید اتفاق می افتند و هنگامی که ماشین می ایستد لرزش ها هم متوقف می شوند ممکن است روتور ترمز تان تاب برداشته باشد ، روتور قسمتی از خودرو شما است که درست داخل چرخ قرار دارد و با گذشت زمان روتور ها در اثر اصطکاک فرسوده می شوند .

3- چرخ های ماشینتان لق است :

آیا چرخ تان به محکمی به وسیله نقلیه اتان چسبیده است ؟ یک چرخ شل و ول می تواند منجر به تکان های جدی شود و در صورت عدم رسیدگی فوری می تواند منجر به تصادف شوند ، اگر چرختان محکم چسبیده باشد ممکن است ایراد از یاتاقان چرخ باشد ، اگرچه این قطعات برای استفاده دائمی در خودرو طراحی شده اند ، اما برخی با زیادی کار کشیدن از آن ها باعث تخریبشان می شوند  .

4- چرخ خودرو شما باید تراز شود :

اگر چرخ هایتان به درستی تراز نباشند در جاده به خوبی عمل نمی کنند در نتیجه ، بله درست حدس زدید ، لرزش های بدی را در پی دارد . این لرزش ها با گذر زمان بد تر می شوند و می توانند بر دیگر چرخ هایتان نیز اثر بگذارند ، مشکلات دیگر ممکن است شامل مسائل هم ترازی یا مشکلاتی مثل کنده شدن روکش لاستیک باشد  .

5- ممکن است با چیز خطرناکی برخورد کرده باشید :

دلیلی وجود دارد که رانندگان به دست انداز ها و جدول های کوتاه بد و بیراه می گویند ، این ها دلایلی برای به وجود آوردن مشکلات جدی برای چرخ ها هستند ، اگر اخیر با دست انداز و یا مانعی برخورد کرده اید و ماشین تان تکان های بدی دارد ممکن است برای چرخ هایتان مشکلی به وجود آمده باشد که مستلزم بررسی توسط یک مکانیک چرخ ماهر است  .

6- ممکن است کولیس ترمزتان گیر کرده باشد :

این اتفاق عجیبی است که می تواند برای وسیله نقلیه اتان رخ بدهد ، اما این قطعا سهمی در لرزش های ماشین دارد ، زمانی که کولیس گیر می کند و خودرو شما به سرعت خاصی معمولا بین 40 تا 50 مایل در ساعت می رسد ، شروع به تکان خوردن می کند و هرچه سرعت تان بیشتر شود این لرزه ها بدتر می شوند و زمانی که ماشین از حرکت بازمی ایستد ممکن است بویی مثل لاستیک روی آتش به مشامتان برسد  .

7- خراب شدن خنک کننده رادیاتور :

زمانی که خنک کننده خراب شود ، خیلی ناجور می شود همچنان برای روشن شدن تلاش می کند ، اما لنگ می زند و اگر خنک کننده رادیاتورتان خراب شده باشد ، خودرو شما به خصوص زمانی که سرعت بالا دارید تکان می خورد  .

8- لق شدن پایه موتور :

موتور وسایل نقلیه توسط پایه موتور به بدنه ماشین متصل شده است ، بیشتر وسایل نقلیه حداقل چهار یا بیش از چهار پایه موتور دارند حتی اگر یکی از پایه ها لق یا جدا شود بدین معنا است که موتور شنا فضای بیشتری برای حرکت دارد و حرکت می کند ، داشتن پایه موتور شل لرزش های قابل توجهی به همراه دارد  .

علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در زمان نیم کلاچ چیست ؟

قطع به یقین اولین مظنون در دلایل و علت لرزش ماشین ، سیستم کلاچ است . کلاچ یکی از مهم ‌ترین اجزای تشکیل ‌دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ ‌دنده است .

درواقع زمانی که شما پا را بر روی پدال کلاچ قرار می ‌دهید با وجود آن که موتور روشن است ؛ نیروی حاصل از آن به چرخ‌ دنده ‌ها منتقل نمی‌ شود . نحوه به حرکت در آوردن خودرو به این صورت است که ابتدا باید پا را بر کلاچ نگه داشته باشد و سپس خودرو را در دنده 1 قرار داده و سپس پا را به آرامی عقب بکشید تا صدای موتور عوض شده است ، در واقع خودرو در این حالت در وضعیت نیم‌ کلاچ قرار داشته و وقت آن است که پا را به طور کامل از روی کلاچ برداشته و بر روی پدال گاز قرار دهید .

در اثنای همین نیم‌ کلاچ شاید لرزش ‌های شدیدی در ماشین  احساس نمایید که چندان به مذاقتان خوش نیاید :

1- فرسودگی فنرهای خورشیدی علتی برای لرزش خودرو در زمان شروع حرکت :

در مورد علت لرزش ماشین خوب است بدانیم که فنرهای خورشیدی که در اصطلاح به آن‌ها فنرهای سه شاخه نیز گفته می‌ شود مسئول انتقال نیرو به دیسک است . این فنرها پس از کلاچ‌ های پی ‌در پی ، دیگر کارکرد مفید خود را نخواهند داشت و علاوه بر آن که به هنگام حرکت می‌ تواند منجر به لرزش خودرو شوند بلکه تعویض دنده نیز سخت شده و در هنگام تعویض دنده نیز ، راننده این لرزش ‌ها را حس خواهد نمود .

2- چرب بودن کلاچ :

خود کلاچ یک علت لرزش ماشین است چنانچه کلاچ چرب شده باشد موجب لغزش کلاچ و لرزش خودرو خواهد شد . چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمد های پیشرانه است که در نزدیکی محل گلدانی گیربکس قرار دارند .

3- تمام شدن صفحه کلاچ :

صفحه کلاچ عمدتا باید از حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد ، البته بسته به نوع رانندگی ، ترافیک این عدد می‌ تواند به 70 تا 80 هزار کیلومتر برسد . یکی از مهم‌ ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ ، لرزش موتور و اتاق خودرو به هنگام حرکت است . از دیگر نشانه‌ های تمام شدن صفحه کلاچ می‌ توان به عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو ، جا نرفتن راحت دنده ، نیاز به استفاده از دنده‌ های سنگین در سربالایی ‌های نیمه‌ شدید اشاره نمود .

4- مشکل در فلایویل :

نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از گذر از فلایویل به جعبه ‌دنده منتقل می‌ گردد ؛ اختلال در عملکرد این قطعه که تحت چرخ طیار نیز شناخته می ‌شود ، می ‌تواند به لرزش خودرو در هنگام حرکت بی ‌انجامد .

5- خرابی فنرهای ضد پیچش یا مارپیچی :

از دیگر فنرهای مورد استفاده در کلاچ ، فنرهای ضدپ یچشی یا مارپیچی هستند که همانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی ، دیگر عملکرد اولیه خود را نداشته و می ‌توانند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شوند که یکی از نشانه ‌های این اختلال ، لرزش خودرو به هنگام شروع حرکت است .

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عملکرد مناسب سیستم کلاچ ، به مقدار فراوان بستگی به رانندگی شما داشته و سعی نمایید همواره اصول رانندگی صحیح را رعایت نمایید . کم‌ گاز حرکت کنید ، به موقع دنده عوض کنید ، پا را بر روی کلاچ نگه ندارید . با رعایت اصول صحیح رانندگی ، تا حدود زیادی می ‌توانید مانع از خرابی خودرو و آسیب ‌های مالی و معنوی گردید .

البته بد نیست به صورت خلاصه به لرزش های کلی خودرو اشاره داشته باشیم و این که لرزش خودرو فقط مختص به زمان حرکت نیست و در هر لحظه ای حتی در جا کار کردن ممکن است این لرزش موجب بهم ریختن تمرکز و تفکر شما شود .

لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است به دلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا اکسل خودرو و در بدترین حالت به دلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد .

مشکلات موتور که موجب لرزش خودرو می شود :

این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که شما پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید که علت آن هم مربوط به سوخت نا مناسب  فیلتر خراب و عدم کارکرد مناسب شمع ها است .

همه ما می ‌دانیم که خودرو از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است گه بصورت منظم در کنار یکدیگر کار خود را انجام می‌دهند اما اگر به هر دلیلی یک بخش دچار مشکل شود عملکرد خودرو را دچار مشکل می کند.

یکی از قطعاتی که موجب حرکت نرم خودرو شما می شود اکسل خودرو می باشد که در صورت ایجاد مشکل در این قطعه شما در سرعت های بالا احساس لرزش در خودرو می کنید . اگر در سرعت های بالا این لرزش را در خودرو خود حس می کنید میل گردان و توپی چرخ را چک کنید که مبادا دچار مشکل شده باشند .

لرزش خودرو بدلیل بالانس نبودن چرخ ها :

در برخی موارد بالانس نبودن چرخ ها و یا مشکلاتی در ان ها می تواند علت لرزش های خودرو شما باشد که باید موارد زیر را چک کنید :

1- مهره های چرخ را چک کنید که شل نشده باشند .

2- در دوره های مشخص بلبرینگ چرخ ها را چک کنید .

3- در هنگام تعویض بلبرینگ ها سیبک را نیز چک کنید که دچار مشکل نشده باشند .

ماشین

لرزش خودرو در هنگام حرکت ناشی از چیست ؟

یکی از عوامل لرزش خودرو در هنگام حرکت ناشی از خرابی یا پارگی در دسته موتور ها باشد . موارد دیگر نیز شامل خرابی در صفحه کلاچ ها که با بکس باد کردن لرزش ایجاد می ‌کند و همچنین خرابی در پلوس ها نیز باعث لرزش در خودرو می ‌شود .

مشکل شایعی که در خودرو‌های اتوماتیک به وجود می ‌آید خرابی توربین گیربکس اتوماتیک می باشد که باعث لرزش خودرو در هنگام حرکت می‌ شود.  توربین گیر بکس اتوماتیک قسمت  واسطی است بین گیربکس و موتور که وطیفه انتقال گشتاور را برعهده دارد .

اکثر مواردی که در خودروهای اتوماتیک به لرزش ختم می ‌شود عیب مخصوص به گیربکس است ولی در بعضی موارد ریپ زدن خودرو هم لرزش ایجاد می‌ کند .

خرابی دسته های گیربکس و یا نصب نادرست منجر به لرزش غیر عادی آن حین راننرگی می شود . در این هنگام باید هم اتصالات گیر بکس به شاسی و هم اتصالات گیربکس به موتور خودرو را بررسی نمود . همچنین در خودروهای دیفرانسیل عقب ، لرزش در بخش هایی چون دیفرانسیل و محورها و یا گاردان ، به راحتی به گیربکس منتقل می شود و راننده این لرزش را در دسته دنده حس خواهد کرد . خرابی چهار شاخ و یا تاب داشتن گاردان از رایج ترین علل آن است . آسیب دیدن بلبرینگ ها و یا چرخ دنده های داخل گیربکس نیز می تواند منجر به لرزش غیر عادی آن شود .

در خودروهای دیفرانسیل جلو ، تاب داشتن و خرابی پلوس های چرخ نیز منجر به لرزش در گیربکس خواهد شد که معمولاً این لرزش در سرعت های خاصی به بعد ، کمرنگ تر می شود و بیشترین میزان آن را می توان در دورهای پایین و حین شتاب گیری های میانی در سرعت های زیر 80 کیلومتر مشاهده کرد .

خرابی دسته موتورها

دسته موتورها نیز از قطعاتی هستند که ثبات ، تعادل و پایداری موتور خودرو را فراهم می‌ سازند . با این حساب بدیهی ا‌ست که در صورت خرابی دسته موتورها یا بدتر شکسته شدن آن‌ ها ، باید انتظار لرزش موتور خودرو را داشته باشیم . دسته موتور ها باید در سرویس‌های بازدید موتور خودرو ، چک شده است و در صورت نیاز تعویض گردند . این مورد ، بیشتر حین خاموش کردن خودرو ، موجب لرزش می ‌شود . به این معنا که اگر حین خاموش کردن موتور خودرو ، متوجه لرزش موتور خودرو گشتید ، باید به عیب در دسته موتورها شک کرده و این قطعه را بررسی نمایید .

بیشتر بخوانید:

سیستم ترمز EBD چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

منبع: کارگیک

3 نظر

  1. اسماعیل

    با سلام
    بنده کوییک دارم ۱۵ هزار کار ، وقتی ماشین سرده مشکل نداره ولی توی ترافیک موقع شروع حرکت دنده یک لرزش خیلی شدید داره
    چند نفر مشکل منو داشتن با تعویض دیسک و صفحه مشکلشون برطرف نشده

    • سلام
      منم دقیقا مشکل شمارو دارم
      هنوز مشکل شما برطرف نشده؟

    • سلام. تمام خودروهای تولید سایپا کوییک تیبا ساینا این ایراد رو داره. منم کوییک 1400 دارم از 10000 تا این ایراد ایجاد شده. نمایندگی انجام نمیده تا زمان بگذره یا زمان گارانتی تموم بشه یا کیلومتر از 20000 رد بشه بعد میگه الان دیگه دیسک و صفحه شامل گارانتی نمیشه! با تهران تماس گرفتم میگه برو مدرک بیار که زیر 20000 تا ایراد دیسک و صفحه داشتی که منم مدرکی ندارم. ایراد اصلی از دنده فلایویل هست که با صفحه مچ نمیشه و ایجاد لرزش میکنه! هزینه تعویض حدود 1.5 میلیون تومنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.