روش برای تشخیص خرابی ترمز خودرو + عملکرد ترمز

روش برای تشخیص خرابی ترمز خودرو + عملکرد ترمز

بی تردید یکی از مهم‌ ترین سیستم‌ های یک اتومبیل ، سیستم ترمز آن است که به دو صورت پدالی ؛ برای توقف‌های کوتاه مدت و کم کردن سرعت استفاده می شود و دیگری ترمز دستی نام دارد که در انواع مختلفی در اتومبیل ‌های گوناگون تعبیه شده است . تمام کسانی که خودرویی دارند ، حتما از این سیستم بارها و بارها برای پارک اتومبیل خود استفاده می ‌کنند .
ممکن است ترمزهای خودرو یکی از زیبا ترین قسمت ‌های خودرو شما نباشد ولی قطعاً از مهم‌ ترین آن‌ ها است . توجه به علائمی که باید به آن‌ ها بیشتر توجه کرد ممکن است شما را از مرگ حتمی در جاده‌ ها نجات دهد .

ترمز خودرو
به طور قطع ، علائمی مانند روش شدن چراغ سیستم ترمز یا طولانی بودن خط ترمز اتومبیل در هر خودرویی وجود دارد . صرف ‌نظر از این علائم ، شما باید ترمزهایتان را به مکانیک نشان دهید ، ولی می‌دانید نشانه‌ هایی که باید در سیستم ترمز خود بینید تا به مکانیک مراجعه کنید .

5 عملکرد برای تشخیص خرابی ترمز 

1- ساییده شدن صفحه ترمز  (Pad)

اکثر خودروها دارای ترمز های دیسکی می ‌باشند که تقریباً شبیه به ترمز های دوچرخه عمل می ‌کند . یک سیستم هیدرولیکی که با سیال کار می‌ کند ، فشار پشت گیره ‌های موجود در صفحه ترمز (caliper) را تأمین می‌ کند . این سیال ، دو گیره را به دیسک مربوط به نام روتور فشار می‌ دهند . نیروی اصطکاک موجود بین روتور و صفحه ترمز باعث توقف خودرو می ‌شود .

بازرسی قطر صفحه ترمز یا در اصطلاح گوشت موجود در لنت ترمز کار ساده ‌ای است . هنگامی که جای آن را روی روتور پیدا کردید ، دقت داشته باشید که بتوانید قسمت فلزی گیره‌ ها را ببینید . بین روتور و گیره‌ ها همان صفحه ترمز است که قرار است شما آن ‌ها را بازرسی نمایید . به طور سر انگشتی قطر گوشت لنت ترمز باید به اندازه یک چهارم اینچ ضخامت داشته باشد .
اگر نشود کار بازدید را از میان پره‌ ها رینگ خودرو انجام داد ، باید تایرهای خودرو را باز کنید تا بتوانید گوشت لنت را مشاهده کنید .

2- صدای عجیب

معمولاً شنیده شدن صدای بلند و عجیب خیلی جدی گرفته نمی‌ شود . مخصوصا زمانی که شیشه ‌های خودرو بالا است و همچنان صدای دلنواز ترمزهایتان به گوش می ‌رسد . علت این امر آن است که قسمت فلزی گیره به روتور برخورد می ‌کند ، به عبارت دقیق‌ تر گوشت لنت ترمز شما به آخر عمر خودش نزدیک شده است . بی ‌اهمیت بودن نسبت به این صدا می‌ تواند به دیسک روتور شما هم آسیب وارد کند و خسارت را دوچندان نماید .

3- کشیده شدن به جهت خاص

آیا تا به حال احساس کرده‌ اید که ، هنگام ترمز ، ماشین برای خودش به سمتی کشیده می‌ شود ؟
اگر متوجه این احساس شده ‌اید ، بدانید که مشکلی در سیستم ترمز شما وجود دارد . علت این موضوع می ‌تواند به خاطر گیره‌ های ترمز باشد . یعنی این گیره‌ ها در یک سمت اصطکاک کافی را فراهم می ‌کند و در طرف دیگر خیر .
دو موضوعی که ممکن است به این کشیده شدن خودرو مرتبط باشند ، از بین رفتن لوله‌ های ارتباطی سیستم ترمز است که در هنگام ترمز گیری فشار را به طور مساوی بین گیره‌ ها یکسان توزیع نمی ‌کند .
البته کشیده شدن خودرو همیشه به دنبال خرابی سیستم ترمز نیست . می‌ تواند به دلیل باد کم یک طرف لاستیک یا ساییده شدن بیش از حد آن باشد . حتی مشکل در سیستم تعلیق هم می ‌تواند از علل کشیده شدن خودروی شما باشد .

4- لرزه

اگر شما یک ترمز اضطراری انجام دهید در خودرویی که دارای ترمز   ABS  است ، ممکن است احساس لرزه در زیر پای خودتان داشته باشید ، اگر این احساس لرزه زیر پایتان در شرایط معمولی هم وجود داشته باشد ، این خود نشانه یک مشکل است .

معمولا وجود لرزه زیر پایتان در شرایط معمولی نشان از تاب برداشتن روتور می ‌باشد . روتور زمانی انحراف پیدا می‌ کند که تحت ترمز گیری شدید در تعداد دفعات بالا واقع شود یا ترمز گیری طولانی صورت بپذیرد . این عوامل باعث می ‌شوند تا نیروی اصطکاک تولید شده خیلی زیاد شود و در نتیجه گرمای تولیدی هم افزایش پیدا کند . این گرمای تولید شده ممکن است باعث تغییر شکل روتور شود .

اگر به تازگی ترمز شدید نکرده ‌اید و زیر پایتان احساس لرزش می‌ کند ، مطمئناً به خاطر بالانس نبودن تایرها است . بهتر است به یک مکانیک مجرب مراجعه نمایید .

5-  فشردن پا روی پدال ترمز

فشردن پا روی پدال ترمز ، می ‌تواند به شما بگوید که سیستم ترمز خودرو شما چگونه کار می ‌کند .
پدال ترمز خیلی نرم ، یعنی وجود فاصله زیاد تا عمل ترمز گیری . علاوه بر اینکه مقداری از پدال ترمز درگیر است می‌ تواند نشان ‌دهنده این باشد که گوشت لنت ترمز شما به پایان رسیده است . یا اینکه باید عمل هواگیری انجام شود .همچنان شاید مقداری هوا بین سیال موجود در لوله ‌های ارتباطی سیستم ترمز قرار گرفته باشد.  ممکن است حتی نشتی روغن ترمز وجود داشته باشد .
برعکس پدال خیلی نرم ، می ‌تواند شرایطی وجود داشته باشد که با اندکی فشردن پا بر روی پدال ، عمل ترمز گیری انجام شود . این بدان معناست که روتور ساییده شده است . یا اینکه روغن ترمز کثیف یا غبار آلود شده است . می ‌توانید با تعویض روغن ترمز از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کنید .

خرابی ترمز خودرو

هنگام خرابی ترمز خودرو با چه نشانه هایی بروز می کند ؟ سیستم ترمز خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که نقص در عملکرد هر کدام از این قطعات ، سبب خرابی ترمز می شود این اجزا و قطعات تشکیل دهنده ترمز عبارتند از  :

1- دال ترمز و اهرم بندی آن

2- بوستر ترمز

3- پمپ اصلی ترمز

4- روغن ترمز و مخزن آن

5- شیلنگ خلاء بوستر ترمز

6- لوله های انتقال روغن ترمز به چرخ ها

7- سیلندر ( پمپ ) ترمز چرخ ها

8- لنت های ترمز

9- دیسک ها و کاسه های ترمز چرخ ها

10- اهرم و مکانیسم ترمز دستی

هنگامی که ترمز می گیریم ، تمامی این قطعات درگیر خواهند شد و اگر یکی از آنها عملکرد صحیحی نداشته باشد ، سبب بروز حادثه ای ناگوار خواهد شد .

علائم و نشانه های خرابی ترمز :

هنگام خرابی سیستم ترمز خودرو ، نشانه هایی بروز می کند که در صورت بروز هر یک از آن ها باید برای تعمیر به نمایندگی های مجاز مراجعه شود . نا گفته نماند عواملی مانند عادت های بد رانندگی ، شرایط بد آب و هوایی ، ترمزهای ناگهانی زیاد ، نوع خودرو و کیفیت ترمزها همگی در بروز خرابی ترمز خودرو تاثیر گذار هستند . نشانه های خرابی ترمز خودرو شامل موارد زیر است :

1- ایجاد صدا هنگام ترمزگیری : صدای جیغ ، سایش و ضربه .

2- کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری .

3- پدال ترمز بیش از حد پایین می رود .

4- پدال ترمز بیش از حد سفت شده است .

5- ترمزها با کوچک ترین فشار پا عمل می کنند .

6- روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر .

علائم و نشانه های خرابی لنت های ترمز خودرو

شایع ترین علتی که می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح ترمز خودرو شود ، به لنت ها بر می گردد . اگر خودروی شما دارای یکی از علائم زیر باشد ، به معنی این است که مشکلی در لنت ها بوجود آمده و باید بازبینی گردند .

1- شنیده شدن صدای سوت یا خِرخِر از چرخ ها در لحظه ترمز گیری

2- کم شدن قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی

3- روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز در پشت آمپر

4- روشن شدن چراغ ترمز دستی در حال حرکت

5- شنیدن صدای ضربه در هنگام ترمز گیری

اساس کار ترمز

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد ترمز خودرو علاوه بر آشنایی با انواع سیستم ترمز خودرو لازم است اساس کار ترمز خودرو را بدانیم . با وجود آنکه شاید اصطکاک در برخی موارد نامطلوب بوده و باعث اتلاف انرژی و خرابی قطعات شوند ولیکن اساس کار ترمزهای معمول ( به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی که چندان رایج نیستند ) بر اصطکاک تولیدی بین سطوح استوار بوده و نیروی متوقف ‌کننده خودرو در حال حرکت ، همین نیروی اصطکاک است که انرژی جنبشی ناشی از حرکت خود را به انرژی حرارتی تبدیل نموده و در نتیجه خودرو متوقف می‌ شود .

مقدار اصطکاک تولیدی بین دو سطح در حالت کلی به جنس سطوح ، نیروی وارد شده و زبری یا همواری سطوح بستگی دارد . هنگامی که پا را بر روی پدال ترمز می‌ فشارید ؛ سیستم ترمز خودرو فعال شده و در نهایت فارغ از مکانیزم یا نوع ترمز ، نیرویی به چرخ ‌ها وارد شده و موجب توقف اتومبیل می ‌شود .

لنت ترمز چیست و چه می ‌کند ؟

لنت بخشی از سیستم ترمز هر خودرو است . در هر خودرویی ، شکل ‌گیری نیروی اصطکاک باعث ایست و کاهش شتاب می‌ شود . لنت همان قطعه ‌ای است که کار شکل ‌دهی نیروی اصطکاک را مقدور می‌ کند . نیروی اصطکاک تولیدی از سوی لنت‌ ها به‌ کمک دیسک ترمز ، باعث می ‌شود که خودرو آرام ‌تر حرکت کند یا کاملا بایستد . به‌ عبارت دقیق ‌تر ، برای اصطکاک نیاز به سایش در سیستم ترمز وجود دارد و لنت‌ ها این کار را به عهده می‌ گیرند .

لنت‌ ها روی دیسک‌ ها فشرده می‌ شوند و سایش میان لنت و دیسک موجبات اصطکاک را فراهم می ‌کند . اصطکاک هم می ‌تواند باعث کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو شود . در واقع ، نیروی اصطکاکی که مدام از آن صحبت می‌ شود به چرخ‌ ها اِعمال می‌ گردد و انرژی جنبشی موجود در آن را که از سوی موتور دریافت کرده به انرژی حرارتی بدل می ‌کند . انرژی حرارتی هم در محیط پخش می ‌شود و خودرو از جنش به ایستایی می‌ رسد . پس همان‌ طور که می ‌دانید ، در طول مدتی که با خودروی خود رانندگی می ‌کنید ، لنت ‌ها به ‌شدت در حال خدمت‌ رسانی ‌اند و همین باعث می ‌شود که میزان استهلاک ‌شان بالا برود .

نکات مهمی که درباره لنت ترمز باید بدانید

برای اینکه وضعیت لنت ترمز را بررسی کنید و همه ‌چیز تحت‌ کنترل ‌تان باشد ، خوب است که هر 15 هزار کیلومتر نگاهی به آن داشته باشید و به مکانیک مراجعه کنید . علائم و نشانه‌ هایی که حکایت از نیاز به تعویض لنت ترمز دارند هم در ادامه مطرح شده است :

1- روشن ‌شدن چراغ هشدار ترمز به شما می‌ گوید که باید اوضاع ترمز و لنت‌ ها را بررسی کنید .

2- اتمام لنت ترمز همراه با ایجاد صدایی در سیستم ترمز است . پس اگر صدایی می ‌شنوید ، احتمالا آهی از نهاد لنت‌ ها بلند شده یا کاملا تمام شده ‌اند .

3- اگر کل خودرو یا پدال ترمز به لرزش درمی ‌آید هم نیاز به بررسی وضعیت لنت‌ ها وجود دارد .

4- قدرت ترمز هم با آسیب‌دیدن لنت‌ها یا فرسودگی‌شان کاهش می ‌یابد .

ترمز خودرو

تعمیر و نگهداری کالیپر ترمز

به طورکلی هر خودرو دارای تعداد زیادی از قطعات می باشد که هر یک دارای عمر مفید مختص به خود هستند و پس از گذشت مدت زمان مشخصی باید نسبت به جایگزینی آن اقدام نمایید ، بدون شک کالیپر ترمز یکی از این قطعات خواهد بود . هرچند کالیپر به نحوی مقاوم و بادوام ساخته شده اما برخی از عوامل ممکن است در طول مدت زمان مشخصی باعث خرابی آن شوند . کالیپر در اکثر خودروهای مدرن دارای دوام بیش از صدهزار مایل هستند و پس از رسیدن به این مسافت بهتر است کالیپر را مورد بررسی قرار دهید تا در صورتی که زمان تعویض آن فرا رسیده باشد آن را تعویض کنید .

بهتر است سرویس کالیپر جدی گرفته شود زیرا سیستم ترمز یکی از اجزای اصلی وسیله نقلیه شما محسوب می شود و شرط اساسی برای رانندگی ایمن در نظر گرفته می شود . از شرایط عالی و عملکرد صحیح تمامی بخش های سیستم ترمز باید اطمینان حاصل کرد تا در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نمایید .

بیشتر بخوانید:

15 هشدار برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.