بررسی خودرو جیپ میول + انواع جیپ

بررسی خودرو جیپ میول + انواع جیپ

ما در این نوشته راجع به خودرو جیپ میول صحبت خواهیم کرد. خودروی جیپ یک خودروی چند منظور است اولین بار توسط فرماندهان نظامی در جنگ جهانی اول ساخته شد. یعنی دقیقاً مکانی که انسان و عسل در بین باتلاق ها گیر می کردند و به همین دلیل ادامه جنگ برای آنها ممکن بود و گاهی هم جان خود را از دست می دانند. به همین دلیل آنها به یک خودروی چند منظوره نیاز داشتند که در ابتدا هم اسمش چند منظوره بود که بعدها سبب پیدایش اولین خودروی دودیفرانسیل به اسم جیپ شد. جیپ به عنوان یک خودرو بسیار پر ارزش در صنعت خودروسازی، نیازهای بشر را تا حد زیادی برآورده کرده است و یک ابزار خیلی مهم ولی ساده و قابل اعتماد برای رسیدن به هدف های سخت به حساب می آید.

جیپ میول

مشخصات فنی خودروی جیپ

  • حداکثر وزن خودرو حدود ٥٩٠ کیلوگرم
  • ظرفیت ترابری: ٦٠٠ پاوند
  • گشتاور تولیدی موتور: ٨٥ فیت
  • فاصله محورها: ٨٠ اینچ
  • عرض محورها: ٤٧ اینچ
  • ارتفاع شاسی از سطح زمین: ٢٥/٦ اینچ

انواع مدل جیپ:

یکی از بزرگترین تولید کننده های خودروهای دو دیفرانسیل در دنیا می باشد و همان طور که گفته شد در ابتدای جنگ جهانی دوم این خودرو ساخته شد ولی پس از این که جنگ تمام شد به خاطر کیفیت بالای محصولات آن و کاربردهای فراوانی ماشین نمونه‌های آن هم طراحی و تولید شد. در کشور ما هم در دهه ۴۰ به خاطر اینکه بسیاری از جاده‌ها و آسفالت مناسبی نداشتند استفاده از این خودرو رونق پیدا کرد و سال ها بعد یعنی در دهه ۶۰ شمسی استفاده از این خودرو در بین جوان ها به علت سفر های آفرودی پر طرفدار شد. به دلیل اینکه در این دهه خودروهای آفرودی به صورت خیلی محدود وارد ایران می شدند.

خودروهای جیب انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. یک سری از مدل های پر طرفدار جیپ مانند جیپ آهو هستند که این سه مدل نقش بسیار مهمی را در سفرها و برای استفاده از قشر جوان ایفا می کند‌. به همین دلیل است که هنوز هم خرید و فروش این خودروها در بازار ایران داغ است.

جیپ آهو:

این خودرو یکی از خودروهای مونتاژ شده توسط شرکت آمریکایی جیپ است. این خودرو در سال ۱۳۳۳ توسط یک بازرگان جیپ باز ایرانی مونتاژ و به ایران وارد شد. در داخل کشور جیپ آهو را همه با نام واگونیر می شناسند. این خودرو را به این دلیل مونتاژ کردند که اولاً قیمت این خودرو کاهش پیدا کند و دوما فروش بیشتری داشته باشند. جیپ آهو با وجود اینکه یک خودروی مونتاژ شده است ولی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به همین دلیل است که دست دوم این خودرو هنوز هم در بازار ایران به راحتی خرید و فروش می‌شود.

جیپ آهو به عنوان یک شاسی بلند که دارای ۲ در و ۴ در بر روی شاسی جیپ می باشد طراحی می شود. مشخصات فنی این جیپ دهه ۸۰ میلادی تغییرات بسیار زیادی کرده است. ولی در نهایت بعد از گذشت دهه ۸۰ موتور این خودرو ۲.۴ لیتر با گیربکس ۴ سرعته تجهیز شد که این تغییرات فقط بخاطر کاهش آلودگی هوا بود. قیمت این خودرو در یک سری سایت‌ها از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در مدل‌های جدیدتر تا ۵۰ میلیون تومان هم می رود.

جیپ شهباز:

این چیپ یکی از مدل‌های قدرتمند انواع جیپ می‌باشد که به فراوانی در سفرهای آفرود ممکن است آنها را دیده باشید. این خودرو را در دهه ۴۰ و همراه با جیپ آهو مونتاژ کردند. جیپ شهباز در دو مدل کروک و کابین فلزی در بازار وجود دارد، که هر کدام ویژگی‌های خاص خودش را هم دارد. یکی از دلایل محبوبیت جیپ‌شهباز قدرت مثال زدنی موتور این خودرو به همراه گیربکس هایش است. در حال حاضر قیمت این جی بین این ۲۰ الی ۴۰ میلیون می باشد که اگر طرفدار آفرود هستید حتماً این خودرو بهره ببرد.

یکی از دلایل محبوبیت مدل های جیب به خاطر قدمت طولانی این خودروها می‌باشد که حس نوستالژی را در فرد بیشتر می‌کند. دلیل دیگر قیمت بالای ماشین های آفرودی دیگر است که با یک حساب سرانگشتی و با توجه به کیفیت این خودرو گزینه مناسبی برای خرید می باشد.

جیپ میول

جیپ صحرا:

جیپ صحرا برعکس جیپ آهو کلا دو در دارد و اتاق آن هم کوچک تر طراحی شده است به طور کلی می توان اینطور گفت که جیپ‌اهو نمونه دارای کابین یک جیب معمولی می باشد که در واقع یک خودروی کامل به حساب نمی آید. جیپ صحرا نمونه مدرن تری نسبت به جیپ‌ شهباز هست که در داخل ایران به وفور می‌توان آن را دید. این جیپ و قدری عملکرد خوبی دارد که هنوز هم به عنوان یک خودروی آفرودی پرفروش و قدرتمند در بازار ایران عرضه می‌شود.

این خودرو موتور ۲.۷ لیتری گیربکس ۵ سرعته دارد چه نیرویی معادل ۱۶۵ اسب بخار تولید می کنند و همچنین گشتاور این خودرو ۳۶۰ نیوتن می باشد که با توجه به قیمت آن قدرت بسیار زیادی دارد. همین امر هم صرف شده این جیب در زمینه خرید و فروش نسبت به جیب های دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد. قیمت جیپ صحرا بین ۲۰ الی ۳۵ میلیون تومان می باشد.

بدنه جیپ صحرا تماماً فلزی است و این یکی از خصوصیات های مهم این جیپ می باشد که اگر آن را در محیط های مرطوب به مدت طولانی استفاده کنید ممکن است سریعاً زنگ بزنند یا بدنه آن به بپوسد. البته راه حل های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که متخصصان آفرود شما را در این زمینه کمک خواهند کرد. این جیپ پس از تمام شدن جنگ تحمیلی یعنی در دهه ۷۰ وارد ایران شد. موتور جیپ صحرا به حالت فابریک است ولی از جیپ‌شهباز مقداری ضعیف تر می باشد ولی به دلیل اینکه استهلاک پایینی دارد و مصرف سوخت کمتری دارند در بین آفرود بازان بسیار پرطرفدار است.

جیپ سیمرغ:

جیپ سیمرغ از سال ۱۳۴۰ وارد ایران شد و برای ارز به نمایش گذاشته شد. این خودرو برای مصارف خاصی استفاده می شد و تا سال ۱۳۵۹ تولید آن ادامه دار بود. در ایران خرید این جیپ بسیار کار سختی بود به این دلیل که نمونه‌های زیادی از آن در بازار وجود ندارد ولی قیمت آن در حال حاضر حدوداً ۳۰ میلیون تومان می باشد.

جیپ رنه گید:

در اواخر دهه پنجاه شرکت جیپ یک سری نمونه های دیگری را طراحی و تولید کرد که در واقع این خودرو ها نوع مدرنتر جیپ‌شهباز بودند که در ایران قابل مونتاژ نبودند و تعداد محدودی از آنها به داخل کشور وارد می شدند. این که در سه نسخه متفاوت وارد بازار ایران شد. هر نمونه‌ای از این جیب که داخل ایران وجود دارد نسل سوم این خودرو به حساب می آید. این خودرو موتور بسیار پر قدرتی دارد که به همین دلیل آن را به یکی از جیب های قوی تبدیل کرده است. یکی از ویژگی های شگفت انگیز این خودرو مشکی آن می باشد.

بر روی کاپوت این خودرو رنگ طلایی نقش بسته است و همچنین وجود رکاب هم از ویژگی‌های دیگر این خودرو می باشد. اگر شما قصد خرید جیپ رنه گید را دارید بدانید که کار سختی پیش روی شما است به دلیل اینکه این خودرو خیلی سخت پیدا می‌شود و قیمت آن هم بستگی به فروشنده دارد

آشنایی با جیپ میول:

نام جیپ از یک کلمه چند منظوره به نام general purpose که در تلفظ به آن jeep می گوییم، گرفته شده است. رئیس هیئت مدیره شرکت ویلیز که از اوایل سال ۱۹۴۰ همیشه به دنبال طراحی یک خودرو برای اهداف نظامی بود وقتی که جنگ جهانی دوم در سپتامبر همان سال شروع شد پیگیری های او بیشتر شد. و همین دلیل طبق مذاکرات او با افسران ارتش قرار شد که این کمپانی نمونه اولیه این خودرو را فقط برای تست آماده سازی کنند.

سربازان به دلیل اینکه جنگ کردن در بین گل و لای برایشان کار سختی بود درخواست ساخت یک خودروی چند منظوره و فول آپشنی را دادند تا به وسیله آن به راحتی بتوانند یک سری تجهیزات را به آن وصل کنند یا از این خودرو ها برای جابجا کردن وسیله ها و امدادرسانی استفاده کنند. جیپ هایی که در نهایت طراحی و تولید شد با اسم جیپ میول در بازار عرضه شد که بعد از جنگ جهانی اول به خاطر تحمل بالای این خودرو و قدرت مثال زدنی اش و همچنین مقاومت آن در مسیرهای سخت خرید و فروش این خودرو به شدت افزایش یافته است.

ساخت جیپ توسط کمپانی بنتام:

سپس یک سری از شرکت های دیگر مانند کمپانی بنتام یک ماشین جیپ دیگری ساخت و بعدها مدل پیشرفته تر این ماشین ساخته شد که یک خودروی سبک و ظریفی بود که فقط سه نفر را می‌توانست تحمل کند در حالی که شرکت ویلیز می‌خواست خودروی مقاوم تر با اهداف بهتری را ارائه دهد. طرح اولیه این خودرو با یکسری از مشخصات بخصوصی از طرف ارتش آمریکا تعبیه شد و از بین بسیاری از شرکت های صنعتی که برای ساخت این مدل از آنها دعوت به عمل آورده بودند فقط ۳ کمپانی شجاعت خود را به خرج دادند که به ساخت آن بپردازند.

شرکت ولیز هم اولین نمونه جیپ با نام جیپ میول را ساخت. از دوران قدیم جیپ را معمولاً به اسم صحرانوردی و سفرهای غیر شهری می‌شناسند. با وجود اینکه بسیاری از خودروها دارای مارک اصلی جیپ نیستند معنی این حسن در بین مردم به صورت نام یک مدل در آمده است.

یک هدف بسیار جالبی بود یعنی درواقع گام بلندی به سوی موفقیت را در پی داشت و تاثیر بسیار زیادی هم در نتایج جنگ می گذشت. به همین دلیل یک سری از افراد و شرکت ها برای اینکه این خودرو را بتوانند به تنهایی بسازند پیشقدم شدند. طرحی که ارتش ایالات متحده آمریکا پیشنهاد داد اینطور بود که وزن خودرو حداکثر باید ۹۷۰ کیلوگرم باشد و همچنین حداقل گشتاور تولیدی آن ۸۰ پوند بر فوت باشد و بتواند ۶۰۰ پوند وزن را براحتی هم کند. و همچنین اس ها داشتند که فاصله شاسی خود را از سطح زمین باید حداقل ۲۵ اینچ باشد.

جیپ میول

جیپ میول در سال ۱۹۴۰:

یک کمپانی نمونه اولیه موتور چهار سیلندر این خودرو را طراحی تولید کرد ولی بنا به یکسری از دلایل نتوانست به مسیر خودش ادامه دهد. در این بین شرکت بنتام از یکسری خودروساز های دیگر درخواست کمک کرد که شرکت ویلیز به درخواست آنان پاسخ مثبت داد و به تنهایی به ساخت این خودرو مشغول شد. وقتی اینکار وقتی برای آنها زیاد شد اعلام کردند برای تولید نمونه اولیه این خودرو فقط ۵۰ روز به شرکت‌های خودروسازی فرصت می دهند.

کار پرابست که یک طراح موفق و معروفی می باشد مسئول شد اولین جیپ نظامی دنیا را طراحی و تولید کند که شاید برایتان جالب باشد فقط در مدت دو روز و بدون اینکه دستمزدی دریافت کند این پروژه را تکمیل کرد ولی نتوانست وزن پیشنهاد شده توسط ارتش را رعایت کند و به همین دلیل وی نیز با شکست مواجه شد. در نهایت به خاطر مهلت تمام شده توسط ارتش آمریکا به شرکت‌های خودروساز کمپانی بنتام در پنجاه روز توانست این خودرو را تکمیل کند و برای تست به ارتش تحویل دهند. ارتش هم یک سری تست های بسیار سنگین و طاقت فرسا روی این خودرو انجام داد تا در نهایت شرکت بنتان توانست تمامی نیاز های ارتش را برآورده کند.

یک سری از شرکت‌ها مانند ویلیز و فورد به قسمت های مختلف نمونه اولیه جیپ میول ، امکاناتی اضافه کردند و موتور چهار سیلندر این خودرو را طراحی و تولید کردند ولی بنا به یکسری از دلایل نتوانستند به مسیر ادامه دهند. به عنوان مثال گشتاور را به ۱۰۵ رساندند که از نمونه‌های اولیه بسیار قوی‌تر بود که در نهایت در جنگ جهانی دوم از این خودرو بیش از ۷۰۰ هزار سفارش گرفته شد.

در نهایت، جیپ میول:

با توجه به وضعیت بد اقتصادی شرکت بنتام و همچنین خط تولید ضعیف آن قرارداد ارتش به طور کامل با کمپانی ویلیز منعقد شد و به این دلیل که وزارت دفاع آمریکا تعداد زیادی از این خودرو را نیاز داشت در مدت زمان بسیار کوتاهی این کمپانی توانست تعدادی از این خودرو را تولید کنند و همچنین از دولت آمریکا درخواست مجوز غیر انحصاری داد تا شرکت های دیگر هم بتوانند بر اساس یکسری از مشخصه ها به تولید این خودرو بپردازند.

 

بیشتر بخوانید:

بررسی خودرو ترامپچی به طور کامل!

نحوه رانندگی در جاده های لغزنده و جلوگیری از تصادف!

همه چیز درباره موتور سواری در فصل گرما

 

منبع: خودروبانک، دنیای خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.