دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو + عیب‌یابی خودرو

دلایل بالارفتن مصرف سوخت در خودرو + عیب‌یابی خودرو

امروزه مصرف سوخت به دغدغه بزرگی برای خودروسازان تبدیل شده است به طوری که مهندسان تمامی علم خود را بکار گرفته اند که تا چند درصدی بتوانند مصرف سوخت را کاهش دهند . یکی از عوامل موثر بر این تصمیم خودروسازان ، قوانین سفت و سخت  آلایندگی توسط نهاد نظارتی بین الملی است . اما خودرو پس از مدتی استفاده بدلایل مختلف دچار افزایش مصرف سوخت می گردد . این اتفاق اگر مورد بررسی قرار نگیرد باعث خواهد شد شما به عنوان مالک در فواصل زمانی کم ملزم به پر کردن باک خود خواهید شد . اما سئوال این است که چرا مصرف سوخت خودرو زیاد می گردد.

مصرف سوخت

قبل از توضیح علل این اتفاق باید گفت که افزایش مصرف سوخت هشداری به منظور خرابی یکی از قطعات فنی خودرو است . به عبارتی یکی از قطعات خودرو بدرستی وظیفه محول شده را بدرستی انجام نمی دهد و همین امر موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد .

سوخت چگونه داخل موتور مصرف می گردد ؟

موتور خودرو به منظور تولید قدرت نیاز به انرژی دارد که این انرژی در موتور های احتراق داخلی از سوختن بنزین یا انواع سوخت نظیر گازوییل و گاز تامین می شود . اما بنزین به خودی خود نمی تواند انرژی ذخیره شده را آزاد نماید و به منظور احتراق نیاز به اکسیژن دارد که این اکسیژن را از هوای ورودی به موتور دریافت می کند . در نهایت هم جرقه ایجاد شده در شمع ها ضلع سوم و نهایی تولید آزاد سازی انرژی از بنزین را تشکیل می دهد تا احتراق انجام شده و نیروی حرکتی برای جایجایی پیستون ها ایجاد شود .

اما نکته که در این بین مهم است و مهندسان در طول تاریخ درگیر خود نموده است ، میزان و نحوه ترکیب بنزین و سخت است چرا که هر چه این میزان دقیق تر باشد احتراق کامل تر انجام شده و بنزین بطور کامل انرژی خود را آزاد می کند اما به هر دلیلی این ترکیب دچار مشکل شود و یا جرقه شمع در زمان مناسب ایجاد نشود بخشی از بنزین بطور کامل نمی سوزد . در نتیجه راننده برای رسیدن به سرعت و قدرت ثابتی  مجبور می گردد پدال گاز را بیشتر از قبل فشار دهد که همین امر موجب افزایش مصرف سوخت می گردد . از همین رو عمده دلایل مصرف سوخت به همین امر باز خواهد گشت .

10 دلیل مهم بالا رفتن مصرف سوخت خودرو را بدانید

1- کثیفی فیلتر هوا :

فیلتر هوا که معمولا از کاغذ ساخته می شوند و از قیمت ارزانی هم نیز برخوردار است نقش بزرگی در مصرف کاهش مصرف سوخت را برعهده دارد . چرا که همان گونه که اشاره شد برای احتراق مناسب در محفظه سیلندر نیاز به میزان کافی از اکسیژن است . اما اگر فیلتر هوای موتور کثیف شده باشد سد راهی برای عبور هوای تمیز می گردد و همین امر موجب احتراق ناقص بنزین خواهد شد و در نهایت موجب افزایش مصرف سوخت خواهد گردید .

2- نقص در سنسور ورودی هوا :

خودروهای امروزی در مسیر ورودی هوا به موتور به یک سنسور مجهز هستند که میزان دبی عبوری هوا به موتور را در لحظه اندازه گیری کرده و به رایانه مرکزی خودرو یا همان ECU ارسال می نمایند تا این رایانه با پردازش اطلاعات درست میزان سوخت مورد نظر هوای عبوری را تامین نماید تا بهترین راندمان در مصرف سوخت را ایجاد شود . اگر به هر نحوی این سنسور دچار ایراد شده باشد نمی تواند اطلاعات صحیح را ارسال نماید که در نتیجه مصرف سوخت افزایش خواهد یافت .

3- نقص در سنسور اکسیژن :

نام این سنسور را زیاد شنیده اید چرا که مکانیک ها به منظور یافتن علل افزایش مصرف سوخت ابتدا به سراغ این قطعه می روند . توجه داشته باشید سنسور اکسیژن با سنسور ورودی هوا کاملا متفاوت است و این سنسور در قسمت اگزور و در خروجی دود از محفظه احتراق تعبیه شده است تا میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای خروجی را مورد بررسی قرار دهد . چرا که اکسیژن سوخته نشده یعنی نبود سوخت کافی که منجر به راندمان پایین موتور می گردد . اطلاعات این سنسور به طور لحظه ای به رایانه مرکزی خودرو ارسالی می گردد تا همواره سوخت بصورت کافی به موتور برسد .

4- نقص در سنسور دمای هوا :

دمای هوای ورودی به موتور نفش زیادی در احتراق کامل دارد چرا که اگر در روزهای سرد زمستانی باشیم ، دمای هوای ورودی بسیار پایین است در نتیجه عمل احتراق به سختی انجام شده و در صورت پاشش سوخت باعث خام سوزی می گردد . همچنین اگر دما هوای ورودی بدلیل قرار داشتن در روزهای گرم تابستانی بسیار زیاد باشد قبل از اینکه پیستون به بالا ترین نقطه خود برسد بدلیل گرمای زیاد ترکیب سوخت و هوا بدون عمل جرقه زنی مشتعل می گردد که این عمل علاوه بر مخرب بودن برای قطعات خودرو نیز باعث افزایش مصرف سوخت می گردد . لذا این سنسور اطلاعات دمای هوا را به ECU ارسال می نماید تا همواره مقدار سوخت دقیقی متناسب با دما هوای به درون محفظه احتراق وارد شود .

5- نقص در شمع ها :

همانطور که گفته شد ، شمع های در زمان مناسب جرقه مورد نیاز برای مشتعل کردن ترکیب سوخت و بنزین را فراهم می کنند . از همین رو این قطعه نه چندان گران قیمت نقش مهمی را برعهده دارد . لذا بازدید های دوره ای و تعویض شمع ها در زمان مقرر می تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت داشته باشد . شمع ها معمولا در هر 20 هزار کیلومتر نیاز به تعویض خواهند داشت اما بهتر است هر 10 هزار کیلومتر نسبت به باز کردن و تمیز کردن آنها اقدام نمایید .

6- نقص در کوئل و وایر ها :

شمع به منظور ایجاد احتراق باید در زمان درست که همان بالا ترین مکان پیستون است جرقه مورد نظر را اعمال می نمایند اما وظیفه تایم بندی مناسب بر عهده کوئل یا کوئل ها می باشد . در حقیقت کوئل برق مورد نیاز هر شمع جهت جرقه زنی در زمان درست توسط وایر ها یا قطعاتی مشابه به سر شمع ها ارسال می کند . اما اگر کوئل تنظیم نباشد و وایر ها به هر دلیل نتواند بصورت مناسب و در زمان مناسب برق را به شمع ها برساند عمل جرفه زنی در زمان مناسب و با شدت مناسب انجام نخواهد شد و همین امر موجب افزایش مصرف سوخت و خام سوزی بنزین می گردد . قابل ذکر است خودروهای قدیمی تنها یک کوئل داشتند اما خودروهای امروزی برای هر سیلندر یک کوئل مجزا وجود دارد که ممکن هر کدام از آنها به تنهایی دچار نقص فنی گردد .

7- کثیفی انژکتور :

انژکتور وظیفه خطیری را به منظور انتقال سوخت به محفظه احتراق برعهده دارد چرا که باید میزان مورد نظر سوخت را با توجه به اطلاعات دریافتی از ECU با زوایه مخروطی 30 درجه و بصورت پودر به داخل سیلندر تزریق نماید . هر نقص که منجر به پاشش سوخت به غیر حالت اشاره شده گردد باعث خام سوزی و افزایش مصرف سوخت می گردد .

از آنجایی که بنزین های معمولا دارای ناخالصی هایی هستند باعث خواهد انرژکتور ها که از سوزن های و محفظه های بسیار باریکی نیز بهره می برند به مرور زمان کثیف گردند و عمل پاشش سوخت به میزان کافی را درست انجام ندهند . رایج ترین ایراد ناشی از کثیف بودن انژکتور به پدیده ای با نام منیفولد خیس باز خواهد گشت . به عبارتی بدلیل عدم پاشش سوخت بصورت غلط بنزین به پشت سوپاپ شره کرده و باعث تجمع بنزین می گردد .

در نتیجه زمانی که سوپاپ به منظور تزریق مجدد سوخت باز می گردد ، بنزین جمع شده پشت سوپاپ به صورت مایع و نه بصورت پودر وارد سیلندر می گردد که در این صورت باعث افزایش نسبت بنزین و به هوا شده و بدلیل عدم پودر بودن نمی تواند بصورت مناسب با هوا مخلوط گردد که نتیجه آن خام سوزی و افزایش مصرف سوخت است . معمولا در صورت شدت این مشکل چراغ چک هشدار لازم به شما را خواهد داد .

8- نقص در چرخها و سیستم های وابسته :

چرخ های  تنها عامل جلو برنده خودرو هستند از همین  رو کوچک ترین نقص در تایر ها و تمامی قطعات وابسته به آنها می تواند باعث بروز افزایش مصرف سوخت گردد . کاهش فشار باد تایرها یا همان کم بودن باد باعث خواهد شد اصطکاک تایر ها با زمین بیش از پیش گردد چرا که سطح مقطع بیشتری از لاستیک با زمین در تماس است از همین رو راننده باید گاز بیشتری بدهد تا بر میزان اصطکاک وارد شده غلبه کند که گاز بیشتر منجر به افزایش سوخت می گردد .

از دیگر دلایل موجود درگیر بودن لنت ترمز ها با دیسک است که این نقص نیز باعث افزایش اصطحکاک خواهد شد . تنظیم نبودن فرمان و جلو بندی نیز به نوبه خود باعث می گردد که لاستیک در زاویه درست با زمین در تماس نباشد که دوباره با پدیده اصطکاک بیشتر روبرو خواهیم شد . بر طرف کردن این نقیصه ها که خرج آنچنانی هم ندارد در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد .

9- بار زیاد :

میزان مصرف سوختی که توسط سازنده گان خودرو اعلام می گردد شامل وزن خودرو بعلاوه راننده است . حالا هر چه این وزن توسط مالک خودرو افزایش یابد مصرف سوخت نیز به منظور غلبه کردن بر این وزن ، بیشتر می گردد . در نتیجه توصیه می گردد که کلیه وسائل بدون مصرف موجود در خودرو و مخصوصا صندوق عقب را خالی نمایید تا ایجاد وزن بیشتر جلوگیری گردد . این مهم برای برخی بسیار ضروری است چرا این افراد صندوق عقب خودرو را با انباری منزل اشتباه گرفته اند .

10- به هم خوردن آیرودینامیک بدنه :

مهندسان طراحی خودرو روزها و روزها در تونل های باد مشغول به محاسبه برای شکل دادن به بدنه خودرو جهت کاهش مقاوت در برابر با یا همان آیرودینامک هستند . اما برخی با اعمال تغییراتی در بدنه خودرو نظیر بستن باربند یا تجهیزات نگهداری اسکی بر روی سقف به منزله زیبایی باعث کاهش آیرودینامیک خودرو می گردند . همین امر موجب افزایش قابل ملاحضه مصرف بنزین خواهد شد چرا که مقاومت خودرو در برابر اصطحکاک هوای عبوری افزایش یافته و نیاز به تولید انرژی بیشتر دارد .

مصرف سوخت

مصرف سوخت و آمار های تکان دهنده

میزان مصرف سوخت در حال حاضر در سراسر جهان در سطح هشدار دهنده‌ ای است . نرخ بالای مصرف سوخت همراه شده است با انتشار کربن که محیط زیست ما را نیز تهدید می ‌کند . از سال 1970 ، مصرف سوخت جهان بیش از دو برابر شده است . این مصرف بالای سوخت شامل استفاده از اتومبیل ، استفاده از نفت ، کارخانه ها ، هواپیما ها و غیره است . تقریبا 100 میلیون بشکه در روز در سراسر جهان تولید می ‌شود . نفت یک منبع غیر قابل احیا است و برآوردهای محافظه کارانه نشان می ‌دهد که ظرف 20 سال آینده تولید آن به یک سوم تولید امروزه می‌ رسد .

به همین دلیل مهم است که سوخت‌ های پاک و مواد جایگزین نفت توسعه بیشتری یابند . مردم ایالات متحده تقریبا سه برابر دیگر نقاط جهان سوخت مصرف می ‌کنند . ایالات متحده امریکا 25 درصد از نفت تولیدی روزانه جهان را که حدود 21 میلیون بشکه است مصرف می‌ کنند . کشور چین در 9درصد را مصرف می ‌کند و ما بقی را سایر مردمان جهان مصرف می ‌کنند . در طول 60 سال گذشته ، انتشار کربن در هوا رشد چشم گیری داشته است . انتشار کربن از 1000 میلیون تن کربن به بیش از 7000 میلیون تن کربن در سال رسیده است .

سوخت چگونه داخل موتور مصرف می گردد ؟

موتور خودرو به منظور تولید قدرت نیاز به انرژی دارد که این انرژی در موتور های احتراق داخلی از سوختن بنزین یا انواع سوخت نظیر گازوییل و گاز تامین می شود . اما بنزین به خودی خود نمی تواند انرژی ذخیره شده را آزاد نماید و به منظور احتراق نیاز به اکسیژن دارد که این اکسیژن را از هوای ورودی به موتور دریافت می کند . در نهایت هم جرقه ایجاد شده در شمع ها ضلع سوم و نهایی تولید آزاد سازی انرژی از بنزین را تشکیل می دهد تا احتراق انجام شده و نیروی حرکتی برای جایجایی پیستون ها ایجاد شود .

اما نکته که در این بین مهم است و مهندسان در طول تاریخ درگیر خود نموده است ، میزان و نحوه ترکیب بنزین و سخت است چرا که هر چه این میزان دقیق تر باشد احتراق کامل تر انجام شده و بنزین بطور کامل انرژی خود را آزاد می کند اما به هر دلیلی این ترکیب دچار مشکل شود و یا جرقه شمع در زمان مناسب ایجاد نشود بخشی از بنزین بطور کامل نمی سوزد . در نتیجه راننده برای رسیدن به سرعت و قدرت ثابتی  مجبور می گردد پدال گاز را بیشتر از قبل فشار دهد که همین امر موجب افزایش مصرف سوخت می گردد . از همین رو عمده دلایل مصرف سوخت به همین امر باز خواهد گشت .

بیشتر بخوانید:

5 نکته‌ی مهم درباره‌ی روغن موتور و نحوه نگهداری از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.