نقد و بررسی کارشناسانه خودرو دامای X7 + مزایا و معایب
دامای X7 یک خودروساز چینی است که زیرمجموعه ای از کمپانی خودروساز زوتی محسوب می شود . زوتی محصولات زیادی را به تولید می رساند اما یک ویژگی بارز در برخی خودروهای این کمپانی دیده می شود و آن هم کپی برداری از محصولات سایر کمپانی های خودرو سازی و به ویژه خودرو سازان مطرح دنیا است .
دامای X7 هم یکی از همین شاهکار های چینی هاست که با الگو برداری مستقیم از فولکس واگن تیگوان ساخته شده است . با کمی دقت در ظاهر خودرو متوجه شباهت های زیاد میان این دو خودرو می شویم و این موضوع در همه زوایا به خوبی مشهود است .
دامای X7 از یک موتور 2.0 لیتری توربو بهره می برد که قادر است 177 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال می دهد .
نکات مثبت دامای X7 :
1- طراحی خارجی و داخلی مطلوب
2- آپشن های نسبتا زیاد
نکات منفی دامای X7 :
1- برند ناشناخته
2- خدمات پس از فروش نا مشخص
3- نا مشخص بودن عملکرد خودرو
نقد کارشناسی دامای X7
دامای X7 یک شاسی بلند چینی است که قرار است به زودی توسط یاران خودرو اروند در بازار کشورمان عرضه شود . دامای خود یک برند چینی است که زیر مجموعه ای از کمپانی زوتی محسوب می شود . دامای در حال حاضر تنها دو شاسی بلند X5 و X7 را در سبد محصولات خود دارد .
کمپانی زوتی ید طولایی در الگو برداری و حتی کپی کردن از خودرو های مشهور در دنیا دارد و دامای هم دقیقا همین روند را پیش گرفته و برای طراحی شاسی بلند X7 از فولکس واگن تیگوان کمک گرفته است . به همین دلیل دامای X7 را باید خودرو زیبا و جذابی دانست اما حرف زیادی هم نمی توان راجع به آن زد و هویت نا معلومی دارد .
دامای X7 در داخل کابین هم طراحی بسیار جذابی دارد و با سوار شدن به آن ، حس سوار شدن به یک خودرو لوکس را خواهید داشت . استفاده از نمایشگر های دیجیتال ، کلید های فراوان و برخی آپشن هایی که تنها در خودرو های بسیار گران قیمت دیده می شود ، در نگاه اول شما را شگفت زده خواهد کرد . به نظر می رسد کیفیت مواد به کار رفته در داخل کابین هم بالا است اما این موضوع را نمی توان از حالا با قاطعیت بیان کرد و دامای X7 باید در مدت زمان طولانی کیفیت بالای خود را نشان دهد .
دامای X7 لیست بلندی از آپشن ها و تجهیزات رفاهی را در اختیار شما قرار می دهد که از مهم ترین آن ها می توانیم به سیستم های ترمز ABS / EBD / EBA / BAS / BA / ESC / TSC ، ترمز پارک الکترونیکی ، چراغ دیلایت LED، کنترل اتوماتیک سیستم روشنایی ، سنسور پارک جبو و عقب و جانبی ، دوربین دید عقب ، رادار شناسایی نقطه کور ، گرمکن صندلی های جلو ، صندلی عقب تاشور و ایزوفیکس ، نمایشگر 10 اینچی لمسی ، 8 بلندگو و ساب ووفر ، ایموبلایزر ، کروز کنترل و سانروف پانوراما اشاره کنیم .
مدل در نظر گرفته شده از دامای X7 برای بازار ایران ، از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو بهره می برد که می تواند 177 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند . مصرف سوخت ترکیبی آن هم 9.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام شده است .
دامای X7 توسط گروه خودرو سازی یاران خودرو اروند به بازار ایران عرضه شده و در حال حاضر قیمت بسیار بالایی در بازار دارد . به نظر می رسد می توانید با پرداخت هزینه حتی کمتر ، خودروهای قابل اعتماد تری چون بی وای دی S7 را هم در این کلاس خریداری کنید که چه از نظر آپشن و تجهیزات رفاهی و چه از نظر فنی ، یک سر و گردن بالا تر از دامای X7 است . با توجه به اینکه دامای X7 قیمتی برابر با خودرو های معتبر کره ای و ژاپنی دارد و با توجه به خدمات پس از فروش نامعلوم ، بهتر است به سراغ خرید آن نروید . بورگوارد BX7 دیگر رقیب چینی دامای X7 است اما در این بازه قیمتی می توانید خودرو های با کیفیت کره ای ، فرانسوی و ژاپنی را هم تهیه کنید .
طراحی ظاهری و بدنه
خودرو دامای ایکس 7 از نمای بیرونی و درونی ، کاملا الهام گرفته از مدل مفهومی فولکس واگن کراس کوپه GTE است . هرچند که استفاده از 2 خط براق کروم در طرفین جلو پنجره ، محصولات برند فراموش شده ی ساب سوئد را هم ، یاد آوری می کند.
چراغ های جلو ، حالتی اسپرت و انتقام جو دارند که با استفاده از هالوژن های کوچک ، حس یک خودروی مدرن به بیننده می دهند . شاید بتوان با کمی وسواس ، شباهت هایی بین سبک چراغ های دامای X7و کراس اور های مدرت فولکوس واگن ( مثل تیگوان ) دید ، اما با جای گذاری نور های اصلی ، بین 2 خط فلزی جلو پنجره ، نوعی خلاقیت هم ، فراهم شده است . تنها نکته ی منفی در طراحی نمای روبروی دامای X7، لوگوی برند سازنده ، روی ساختار پلاستیک مشبک سیاه رنگ است که با عبارت نوشتاری همراه با حروف انگلیسی ، توی ذوق می زند .
سپر و کاپوت جلو ، به لطف خطوط عمیق و ساختار شکسته ، حالتی به شدت عضلانی و تقویت شده به دامای X7 می دهند . در حالی که چراغ های LED راهنما ( فلاشر ) ، کمی پایین تر از چراغ های اصلی و در قسمت مربوط به جلو پنجره جا سازی شده اند ، مه شکن های LED که امروزه در خودروهای مدرن و نسبتا گران قیمت بازار جهانی استفاده می شوند ، روی سپر دامای X7 جا سازی شده اند . خطوط روی کاپوت ، تقریبا هم راستا با چراغ های اصلی هستند و در ادامه ی آن ها ، حجم دهی سپر شکل گرفته است .
با استفاده از قطعه ای فلزی روی سپر، نوعی تقارن با جلو پنجره تداعی می شود که علاوه بر افزایش زیبایی و القای حس یک شاسی بلند لوکس به بیننده ، فضای خالی این قسمت را ، جذاب تر نشان می دهد . میزان استفادهی دامای X7 از پلاستیک سیاه رنگ برای قسمت پایین سپر، در مقایسه با دیگر کراس اور های چینی ، نسبتا کم است . این موضوع ، X7 را متفاوت از محصولات ارزان قیمت و اقتصادی چینی ، نشان می دهد .
از نمای جانبی ، خطوط عمیق و برجسته روی بدنه ی دامای X7، جلب توجه می کنند . هم راستا با خط پنجره ها ، از انتهای خودرو تا نزدیکی چراغ جلو ، تو رفتگی بزرگی دیده می شود . موازی با این قسمت ، در امتداد دستگیره ها نیز ، حجم دهی عمیق و کاملا واضحی انجام شده است . علاوه بر خطوط باریک پیرامون چرخ ها که این روز ها در گلگیر تمامی کراس اورهای دنیا دیده می شود ، پایین بدنه و نزدیک به رکاب دامای X7 هم ، شاهد حجم دهی قابل ملاحظه ای هستیم .
طراحان این خودرو ، در کنار ظاهر تهاجمی جوان پسند ، به جزئیات هم توجه نشان داده اند و با استفاده از ادوات فلزی نقره ای رنگ در قسمت ریل باربند ، قابل پنجره ها ، رکاب ، حاشیه ی در جلو و گلیگر، حس لوکس به دامای X7 داده اند . این خودرو با رینگ های اسپرت 19 اینچ و حالت شبیه به خودرو های کوپه در انتهای بدنه ، یک کراس اور مدرن و هماهنگ با طراحی کلاس جهانی به نظر می رسد .
از نمای پشت ، شباهت دامای X7با فولکس واگن کاملا مشهود است . حالت چراغ های عقب و فرم کلی در پوش صندوق ، تفاوت چندانی با محصول مشهور فولکس ندارد و صرفا ، دارای خطوط شکسته ، به جای منحنی است . البته نباید فراموش کرد که ادوات فلزی کروم با ظاهر براق و نقره ای رنگ ، به بدنهی دامای X7 اضافه شده اند تا جذابیت بیشتری به فضای زیر چراغ های اصلی عقب و نمای سپر، داده شود . در مجموع ، می توان از طراحی نمای پشت خودرو ، رضایت داشت و با وجود الگوبرداری از فولکس واگن تیگوان ، خلاقیت در جاگذاری چراغ ترمز های سپر و خطوط بدنه را ، زیبا ارزیابی کرد .
دامای X7، یک کراس اور چینی ارزان قیمت محسوب نمی شود و حتی در بازار چین ، اختلاف قیمت قابل توجهی با جک S5 دارد . این شرایط ، توقع خریدار از محصول را بالا می برد . از سویی دیگر ، طراحی ظاهری دامای X7 می تواند برتر از بسیاری کراس اورهای سایز متوسط چینی حاضر در بازار ایران ، مثل چری تیگو 7 و بی وای دی S7 ارزیابی شود . این خودرو با ابعادی به طول 4736 میلی متر، عرض 1942 میلی متر و ارتفاع سقف 1672 میلی متر ، همراه فاصله محور های 2850 میلی متر عرضه خواهد شد که با این حساب ، نه تنها از چری تیگو 7 که از هیوندای سانتافه هم ، بزرگ تر خواهد بود ؛ اما کوچک تر از بی وای دی S7 و S6 است .
طراحی داخلی و کابین
با ورود به کراس اور پهن پیکر ساخت زوتی ، متوجه شباهت هایی آشکار با محصولات رنجرور و همچنین فولکس واگن تیگوان می شویم . از سویی دیگر ، نباید زیبایی این فضا با طراحی مینیمال و سبک مدرن ، نادیده گرفت ؛ خصوصا زمانی که می دانیم برای خریدار یک کراس اور چینی ، کپی برداری از محصولات مطرح دنیا ، نکته ی منفی محسوب نمی شود و اتفاقا جذابیت دارد . طراحان دامای X7، خروجی های تهویه مطبوع را به طرفین نمایشگر انتقال داده اند که این موضوع ، در شاسی بلند های امریکایی شایع است . به بیان دیگر ، حالت جعبه ای و فضای خالی در قسمت زیر نمایشگر که در رنجرورو استفاده می شود ، با خروجی های عمودی هوا ، ترکیب شده است .
مواد به کار رفته در داشبورد دامای X7 ، رضایت بخش هستند . سطح روی داشبورد ، چندان سخت نیست و نزدیک به کراس اورهای کره ای ارزیابی می شود . پوشش زیر داشبورد و داخل درها نیز، هم رنگ صندلی ها و از مواد نرم ساخته شده است .
قسمتی از دستگیره ها ، قابل داخلی فرمان ، نوار داخل در و خط امتداد داشبورد هم ، تمام فلزی هستند که این موضوع ، حس یک خودروی لوکس را به سرنشین دامای X7 می دهد . در مجموع ، می توان از مواد به کار رفته در فضالی داخلی و خصوصا چرم مصنوعی صندلی ها ، رضایت داشت .
ابعاد بزرگ دامای X7، راحتی مناسبی فراهم می کند . افراد قد بلند ، فضای قابل قبولی در اختیار دارند و حتی برای 5 نفر، مزاحمتی وجود ندارد . صندلی های عقب ، 3 نفره طراحی شده اند که البته در حالت 2 نفره با پایین دادن استراحتگاه بازو ، راحتی بیشتری خواهند داشت . در صندوق عقب ، 570 لیتر فضای بار وجود دارد که با خواباندن صندلی های ردیف دوم ، به 1400 لیتر افزایش می کند .
شاید مهم ترین نکته ی مثبت در طراحی فضای داخلی دامای X7، مربوط به فرمان و پنل پشت آن باشد . سبک استخوانی با طراحی شکسته در پایین ، البته متداول است اما چیدمان کلید ها و ترکیب آن ها با ادوات نقره ای رنگ ، فرمان دامای X7 را متفاوت از دیگر کراس اورهای چینی نشان می دهد . البته اوج نوگرایی این خودرو ، در نسخه ی فول آپشن با نمایشگر پشت فرمان دیده می شود که به کمک آن ، می توان مدل های متنوعی از نشان دهندهی سرعت و دیگر اطلاعات را با طرح ها و رنگ بندی ها متنوع ، شخصی سازی کرد .
تجربه رانندگی دامای X7
دامای X7 به تازگی در بازار کشور چین عرضه شده و توسط موسسات معتبر مورد آزمایش قرار نگرفته است . به علاوه اینکه مشخص نیست کیفیت قطعات و متریال به کار رفته در آن به چه صورت است . باید دامای X7 مورد آزمون های طولانی مدت قرار بگیرد تا بتوان یک نتیجه گیری نهایی از آن داشت . این نکته را باید در نظر گرفت که با توجه به قیمت بالا ، و نیز مشخص نبودن وضعیت خدمات پس از فروش ، انتخاب و خرید آن امری منطقی است یا خیر .
بیشتر بخوانید:
مشخصات فنی خودرو تویوتا کرولا + مزایا و معایب آن
منبع: همراه مکانیک