علت تخلیه باتری ماشین هنگام پارک + جلوگیری از خالی شدن باتری

علت تخلیه باتری ماشین هنگام پارک + جلوگیری از خالی شدن باتری

یکی از اتفاقاتی که رانندگان از آن وحشت دارند ، روشن نشدن ماشین در زمان استارت زدن است اگر چه موارد متعددی می‌ تواند منجر به این شود که اتومبیل روشن نشود ، اما یکی از شایع ‌ترین علت ‌های آن مشکل در باتری اتومبیل است .

باتری ماشین

وقتی باتری خودرو خالی است ، چرخاندن کلید استارت هیچ تاثیری در روشن شدن ماشین ندارد . دلایلی که باعث می شود باتری خودرو هنگام خاموش بودن تخلیه شود ، مواردی مانند روشن ماندن چراغ ‌های داخلی ، چراغ‌ های درب یا حتی فیوز‌ها است .

تخلیه باتری ماشین پس از خاموش کردن موتور ، معمولاً به این دلیل است که باتری خودرو ممکن است به پایان عمر خود رسیده باشد ( اغلب عمر مفید باتری 4 یا 5 سال است ) و یا مشکلی در یک سیستم الکتریکی وجود داشته باشد .

بسیاری از مشکلات مربوط به باتری خودرو را می ‌توان در خانه تشخیص داد . اما در قدم اول باید دانست که علت شارژ نشدن باتری خودرو چیست ؟  اگر فرض را بر این بگذاریم که باتری خودرو و سیم  ‌کشی ‌های ماشین هیچ گونه مشکلی نداشته باشد ، علت شارژ نشدن باتری خودرو بیشتر به دینام ( در اصل آلترناتور ) بر می‌ گردد . سوالی که اکنون پیش می آید این است که وظیفه دینام چیست ؟

باتری خودرو ظرفیت ذخیره برق محدود و عمدتا وظیفه استارت موتور را بر عهده دارد که بعد از روشن شدن موتور این دینام است که برق اصلی قسمت‌ های خودرو را تامین و حتی باتری را برای استارت‌ های بعدی شارژ می ‌کند اما اگر دینام کار شارژ باتری را انجام نداد ، تکلیف چیست ؟

در این حالت باید برخی از کارها را انجام داد که  شامل  چک کردن چشمی سالم بودن تسمه دینام و پولی سر دینام ، بررسی سوکت‌ ها و یا اتصالات برق دینام ، بررسی دیود‌ های سر دینام به وسیله ‌ی مولتی متر ، چک کردن خرابی چراغ آلارم باتری در صفحه پشت کیلومتر است ، چرا که در بسیاری از خودرو‌ها دستور شارژ باتری از طریق همین چراغ و مقاومت آن به دینام ارسال می ‌شود .

در نهایت باید خرابی  یا تمام شدن ذغال‌ های داخل دینام و خرابی سیم ‌پیچ دینام را بررسی کرد که در این صورت سوختگی و آب‌ شدگی سیم‌ های لاکی دینام قابل مشاهده است .

چرا باتری خودرو خراب می‌ شود ؟

دلایلی که می‌ توانند باعث خالی شدن باتری خودرو شود ، آن‌ قدر زیاد هستند که می تواند کمک بسیار زیادی را به شنا کند . اما اگر بخواهیم به‌ طور کلی دلایل خالی شدن باتری را بگوییم ، سه نوع ایراد اصلی وجود دارد که شامل ایراد در خود باتری ، ایراد در سیستم برقی خودرو و اشتباهات از سوی راننده هستند . برخی از این مشکلات را در خانه و بدون نیاز به مکانیک می ‌توان حل کرد ؛ ولی برخی از آن ‌ها پیچیده‌ تر هستند و برای حل آن ‌ها به کمک یک متخصص کاردان نیاز خواهد بود .

بیشتر افراد ، زمانی متوجه می‌ شوند باتری خالی شده است که پس از خاموش کردن خودرو نتوانند دوباره آن را استارت بزنند ؛ اما گاهی نیز پیش می ‌آید که باتری در حین حرکت خالی می‌ شود و این می ‌تواند نشانه‌ ای از ایراد در سیستم شارژ باتری باشد .

دلایل خالی شدن باتری

وقتی باتری خودرو به‌ صورت مداوم به مشکل بر می‌ خورد ، یکی از نخستین و شایع ‌ترین دلایل ، خوردگی یا خرابی اتصالات است . پس از آن ، دلایل دیگری مثل وجود اتصالی در سیم‌ کشی و ایراد در سیستم شارژ باتری نیز به میان می ‌آیند . ایراد در شارژ باتری زمانی اتفاق می‌ افتد که میزان مصرف باتری بیشتر از میزان شارژ آن باشد . شرایط آب‌ و هوایی و دمای خیلی بالا یا خیلی پایین محیط نیز می ‌توانند روی باتری اثر منفی داشته باشند . موارد زیر شامل علت های خالی شدن باتری می باشد :

1- روشن ماندن چراغ ‌ها :

اولین موردی که در صورت بروز مشکل در باتری خودرو باید چک کنید ، روشن ماندن چراغ‌ ها است . ممکن است در طول شب ، چراغ‌ های اصلی یا چراغ سقفی خودرو را روشن گذاشته باشید و این می‌ تواند باعث خالی شدن باتری شود . وقتی در شب و هنگام تاریکی ، خودرو را ترک می ‌کنید ، چک کنید که چراغی روشن نمانده باشد . در برخی خودرو ها ، چراغ ‌ها تا زمانی پس از خاموش شدن خودرو روشن می ‌مانند و سپس به‌ طور خودکار خاموش می‌ شوند ؛ ولی اگر ایرادی در این سیستم به‌ وجود بیاید ، ممکن است چراغ ‌ها روشن بمانند و باتری را خالی کنند .

2-  ضعیف‌ شدن باتری :

اگر باتری قدیمی شده باشد یا از آن خوب نگه‌ داری نشده باشد ، به ‌سختی شارژ خود را نگه می ‌دارد . حتی مشکلات کوچک در سیستم برق مانند سیستم صوتی نیز می ‌توانند به ‌راحتی یک باتری معیوب را در هنگام خاموش بودن خودرو خالی کنند .

3- خرابی و فرسودگی اتصالات باتری :

خرابی در اتصالات سر باتری می ‌تواند از شارژ شدن باتری ممانعت کند و قطع شدن این اتصالات نیز می‌ تواند باعث بروز مشکلاتی شود .

4- اتصالی در سیستم برق :

وجود کوچک ‌ترین اتصالی در سیستم برقی خودرو می ‌تواند باعث حالتی شود که به آن اصطلاحا برق دزدی گرفته می‌ شود . پیدا کردن چنین ایراداتی بسیار مشکل است ؛ ولی بهتر است درصورت مواجه شدن با آن‌ ها ، ابتدا چراغ ‌های داشبورد و صندوق عقب را چک کنید . ممکن است این چراغ ‌ها در زمانی‌ که لازم نیست هم روشن باقی بمانند و باعث خالی شدن باتری شوند .

5- دمای هوا :

هوای بیش از حد گرم یا خیلی سرد می ‌تواند شرایط را برای کارکرد صحیح باتری مختل کند . به‌ خصوص باتری ‌های کهنه و قدیمی نسبت ‌به دمای محیط حساسیت بیشتری دارند و زودتر آسیب می ‌بینند .

6- مشکل در سیستم شارژ باتری ماشین :

اگر باتری خودرو در حین حرکت و روشن بودن موتور خودرو خالی شود ، ایراد از سیستم دینام و شارژ باتری است . در صورت بروز این مشکل ، ابتدا باید تسمه دینام را چک کنید و مطمئن شوید دینام کار می ‌کند . در صورت سالم بودن تسمه ، خود دینام باید چک شود .

اگر تمامی چراغ‌ ها را چک کردید و همه ‌چیز درست کار می‌ کرد ، باید خود باتری را تست کنید . ابتدا باید اتصالات را چک کنید و مطمئن شوید همگی به ‌درستی و محکم سر جای خود هستند . در باتری‌ های قدیمی ، باید سطح آب باتری را نیز چک کنید و در صورت نیاز ، به آب آن اضافه کنید . برای تست آب باتری ، یک دستگاه ارزان ‌قیمت به‌ نام هیدرومتر وجود دارد که کار کردن با آن آسان است و به‌ راحتی می ‌توانید از آن استفاده کنید . اگر پس از شارژ کامل باتری ، یک یا دو عدد از سلول ‌های آن عدد پایینی را نشان دهند ، باید باتری را تعویض کنید .

راه دیگر تست خودرو ، استفاده از دستگاه تستر (Tester) است . این دستگاه قیمت بالایی دارد و خرید آن برای مصرف‌ کنندگان به‌ صرفه نیست ؛ ولی باتری ‌ساز‌ها آن را دارند و می ‌توانید برای تست باتری به آن‌ ها مراجعه کنید . این دستگاه ، به ‌صورت مجازی باری را روی باتری قرار می ‌دهد و شما می ‌توانید ولتاژ باتری را در حالت عادی و زیر بار ببینید . معمولا تست باتری با این دستگاه ، به‌ صورت رایگان یا با هزینه ‌ی ناچیز انجام می‌ شود .

اگر خودتان این دستگاه را تهیه کرده ‌اید و می ‌خواهید در منزل باتری را تست کنید ، بهتر است حتما دستکش و لوازم ایمنی بپوشید ؛ چون گاهی باتری ‌های معیوب در هنگام تست منفجر می ‌شوند .

آموزش چک کردن باتری ماشین

تنها وسیله‌ای که برای تست باتری نیاز می ‌شود ، یک عدد مولتی ‌متر است. مدل ‌های ارزان قیمت مولتی ‌متر ها را می ‌توانید از فروشگاه‌ های لوازم الکترونیکی یا وب سایت ‌های فروشگاهی خریداری کنید . در هنگام خرید احتمالا با نمونه ‌های آنالوگ نیز روبرو می‌ شوید که معمولا قیمت کمتری دارند . اتو حیدری پیشنهاد می‌ کند که با کمی هزینه بیش ‌تر ، یک نمونه دیجیتال را خریداری کنید .

باتری را پیدا کنید

قبول داریم که در بیش ‌تر خودروها به خصوص تولیدات داخلی ، پیدا کردن باتری کاری بسیار آسان است . اما بعضی از خودروسازان آن ‌ها را در مکان ‌هایی نامعمول مثل صندوق عقب ، کف خودرو یا زیر صندلی ‌های عقب قرار می ‌دهند که کمی کار را سخت می ‌کنند . اما خوشبختانه در بیش ‌تر خودرو ها مانند نمایندگی چری  و نمایندگی MVM  این قطعه حیاتی در سمت راست یا چپ موتور قرار دارد . بعضی از خودروسازان باتری‌ ها را در یک کاورهای پلاستیکی قرار می ‌دهند که نحوه باز کردن این پوشش‌ را می‌ توانید در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید . البته معمولا باز کردن این پوشش ‌ها کار سختی نیست .

تست‌کردن باتری

در هنگام تست مطمئن شوید که خودرو خاموش است . اگر از مولتی ‌متر دیجیتالی استفاده می ‌کنید ، آن را بر روی حالت ولتاژ DC قرار دهید . سپس کابل مشکی رنگ مولتی ‌متر را بر روی سر منفی باتری و کابل قرمز را بر روی سر مثبت قرار دهید . مقداری صبر کنید تا مولتی ‌متر یک عدد ثابت را نشان دهد . اگر عددی بیش‌تر از 12.45 ولت‌ به دست آمده است ، می ‌توانید مطمئن باشید که باتری وضعیت مناسبی دارد و اگر ماشین شما استارت نمی ‌خورد ، مشکل از جای دیگری است . اگر شارژ کمتر از 75 درصد باشد ، شاید بتوان همچنان موتور را استارت زد ولی این موضوع هشداری به شما است که به زودی به مشکل بر خواهید خورد و با توجه به سن باتری ، احتمالا شما نیاز به شارژ کردن یا تعویض آن خواهید داشت .

باتری ماشین

باتری شما سالم یا خراب است ؟

باتری سالم شارژ می ‌شود و شارژ را نگه می ‌دارد و می ‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند . باطری خراب شارژ نمی ‌شود و شارژ را نگه نمی ‌دارد و نمی ‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند . باتری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس ‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود . طبق تحقیقات نمایندگی مدیران خودرو اکثر باتری‌ های خودرو تنها 4 تا 5 سال عمر می ‌کنند . بنابراین اگر عمر باتری خودروی شما 4 سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی ‌دارد و مدام شارژ آن خالی می ‌شود یا به نظر می‌ رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی ‌چرخاند احتمالا به یک باتری نو نیاز دارید .

جلوگیری از ترکیدن باتری خودرو

دو منبع اصلی برای احتراق وجود دارد که شما باید به آن ‌ها توجه داشته باشید . شما به‌ راحتی می ‌توانید با استفاده از روش ‌های دقیق شارژ از آن‌ ها جلوگیری کنید . اولین منبع احتراق جرقه ‌ای است که هنگام اتصال یا قطع کابل شارژ ایجاد می ‌شود . به همین دلیل اتصال به فلز لخت روی موتور یا بدنه خودرو به ‌جای باتری بسیار مهم است . اگر کابل منفی را به خود باتری وصل کنید ، ممکن است هیدروژن به خاطر جرقه ‌ای که ایجاد می‌ شود ، مشتعل گردد . به همین دلیل این کار اصلاً ایده مناسب و خوبی نیست .

نوع دیگر انفجار باتری خودرو همان گاز هیدروژن است ، اما این بار منبع احتراق در داخل باتری است . مسئله این است که اگر باتری به‌ درستی نگه داری نشود و سطح الکترولیت مجاز افت کند ، صفحات سرب در معرض اکسیژن قرار می‌ گیرند . این می ‌تواند منجر به خم شدن صفحات در هنگام تخلیه جریان شدید هنگام روشن شدن موتور شود که می‌ تواند باعث ایجاد جرقه در باتری گردد . این به‌ نوبه خود می‌ تواند هیدروژن موجود در باتری را مشتعل کند و باعث منفجر شدن آن شود .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تفاوت ها و فرق بین گشتاور و اسب بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.