شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که 7 گروه خودرویی که قرار است وارد کشور شود کدام هستند و چه مشخصات و ویژگی هایی دارند.
در ادامه این مقاله از مجله خودرو سعی کرده ایم اطلاعات مختصر و مفیدی در این رابطه خدمت شما ارانه نماییم.
هفت خودروساز کشور موفق به دریافت مجوز واردات از سوی وزارت صمت شدند و فرآیند ثبت سفارش را آغاز کردهاند. این شرکتها در گذشته با برخی خودروسازان خارجی همکاری میکردند. با فرض اینکه احتمال همکاری مجدد با آنها برای واردات خودرو وجود دارد، سابقه این همکاریهای خودرویی را بررسی کردهایم.
روز گذشته پس از آن که سخنگوی وزارت صمت در گفت و گوی مفصلی با فارس درباره سرانجام واردات خودرو توضیح داد، این خبرگزاری با انتشار اینفوگرافیکی از خودروهایی که توسط خودروسازان صاحب مجوز به کشورمان وارد می شوند، رونمایی کرد. خودروهایی از چند شرکت چینی ، کره ای و ژاپنی که در محدوده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو به بازارمی آیند و نام آن ها با حاشیه هایی همراه بود و برخی با توجه به قیمت های احتمالی این خودرو های وارداتی نوشتند که رد پایی از تنظیم بازار در این خودرو ها دیده نمی شود.
کدام خودروها قرار است وارد کشور شوند؟
طبق اعلام وزارت صمت، واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره ای، ژاپنی و اروپایی با محدوده قیمت 10 هزار یورو انجام می شود که با نرخ هر یورو 32 هزار و 900 تومان، خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی 329 میلیون تومان وارد کشور خواهد شد که البته با احتساب تعرفه های گمرکی و هزینه های واردات آن ها قیمت بسیار بیشتری برای این خودروهای خارجی پیش بینی می شود و 12 شرکت موفق به دریافت مجوز واردات شده اند.
هیوندا اکسنت
مونتاژ اکسنت در ایران از اواسط تابستان 96 در خطوط تولید کرمان موتور آغاز شد و به غیر از چرم صندلیها، چیز کمتری نسبت به اکسنت وارداتی فول ندارد و مانند اکسنت وارداتی، حالت اکو مد دارد اما دکمه ECO مانند سایر خودروها ندارد! به این معنی که اگر در حالت نرمال و معمولی (کمگاز) رانندگی کنید، چراغ حالت اکو روشن می شود و به شما اعلام می کند که رانندگی اقتصادی دارید.
اما این که دکمه ای وجود داشته باشد که با فشردن آن، ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز تغییر کند (تا مصرف سوخت را کمتر کند)، در اکسنت وجود ندارد.
مدل های تا سال 97 آن قیمتی در محدوده 1.2 میلیارد تومان دارد اما حالا در محدوده قیمتی 300 میلیون تومان قرار است وارد شود که مشخص نیست با تعرفه واردات وقیمت گذاری نهایی به چه قیمتی به دست مشتری برسد.
ام جی 6
ام جی 6 نیوفیس، تغییراتی جزئی را در طراحی چراغها و سپرها تجربه کرده که اضافه شدن دیلایت، چراغهای زنون گردشی و سقف پانوراما از مهمترین ویژگیهای جدید این خودروست. با توجه به عرضه نسل جدید آن در بازار چین، سال 2016 آخرین زمان عرضه ام جی 6 در بازار ایران بود. مشخصات فنی خوب به همراه تجهیزات مناسب، باعث استقبال مشتریان از این مدل شده بود. این خودرو که مدل 2016 آن حدود 700 میلیون تومان خرید و فروش می شود 6 دنده اتومات دو کلاچه دارد.
ام جی 3
از میان خودروهای وارداتی بیحاشیه و کمتر شناخته شده، قطعا کوچکترین عضو خانواده ام جی از جایگاه ویژهای برخوردار است. سال 2014 بود که این هاچبک شهری به بازار کشورمان معرفی و درنهایت واردات ام جی 3 بعد از مدل 2015 در کشورمان متوقف شد. خودرویی با 5 دنده نیمه اتوماتیک و حالت اسپرت که حجم موتورش 1.5 لیتر است و قیمتی حدود 500 میلیون تومان برای مدل های قدیمی اش دارد.
سیتروئن 3
C3 میتوانست یکی از پدیدههای بازار شود اما بدشانس بود. سایپا مقدمات تولید و مونتاژ این خودرو را فراهم کرد ولی خروج پژوسیتروئن از بازار کشورمان در تابستان 97، باعث شد تا سری اول این مدل فرانسوی بعد از چندین ماه تاخیر، در اواخر پاییز 97 به دست مشتریانش برسد.
در مدلهای فول C3 دو آپشن مهم وجود دارد: یکی رینگ نقره ای (معروف به فرانسوی) و دیگری گرمکن صندلی جلو. البته سایپا از زمستان 97 به بعد، همه C3 ها را بدون گرمکن تحویل مشتریان داد. قیمت این خودرو برای مدل های سال 97 و 98 آن معادل 1.2 میلیارد تومان است.
چانگان سی اس 35
درحالی که گفته می شد سایپا برای واردات به سراغ چانگان سی اس 55 ، ورژن ارتقا یافته محصول کراس اور سال های برجامی اش می رود اما حالا فارس مدعی شده آن ها بار دیگر به سراغ همان محصول قدیمی یعنی چانگان سی اس 35 می روند که در ایران مونتاژش می کردند. خودرویی که با محدوده قیمتی 76 میلیون تومان و به صورت شرایطی عرضه می شد اما حالا قیمتش در بازار برای همان مدل های قدیمی تر تقریبا 10 برابر شده است!
میتسوبیشی میراژ
میتسوبیشی میراژ یکی دیگر از خودروهای کوچک شهری است که هنوز از سری آخر وارداتش در سال 2017 ، تعداد زیادی در خیابان ها وجود دارد. خودرویی که آخرین بار به صورت شرایطی با پرداخت 50 درصد نقدی و اقساط 12 ماهه به قیمت 94 میلیون تومان فروخته می شد. خودرویی که حالا با گذشت پنج سال همان نمونه های آخرش قیمتی در محدوده 650 تا 700 میلیون تومان دارد و باید دید به عنوان خودروی وارداتی ارزان قیمت با چه قیمتی به بازار بر می گردد. این میتسوی کوچک به یک موتور ۱٫۲ لیتری3 سیلندر مجهز است.
سئات ایبیزا
ایبیزا از مدل لئون و فولکسگلف کوچکتر به نظر میرسد؛ اما یک خودروی مینیاتوری و کامپکت محسوب نمیشود. طول مدل جدید به ۴ متر افزایش یافته است و با پهنای ۱.۷۸۰ متر و ارتفاع ۱.۴۴۴ متر، نیازهای علاقهمندان به خودروهای هاچبک را برآورده میکند. این خودرو در دو تیپ بدنهی ۵در تولید میشود که در حالت FR، ارتفاع سقف ۱۵ میلیمتر کمتر خواهد بود. کابین ایبیزا نیز به لطف فاصله محور ۲.۵۶۴ متر، جادارتر از گذشته است و از صندلیهای پهنتری استفاده میکند.
تنها چیزی که قرار است وارد کشور شود خودروی چینی است و بس