رانندگی در هوای مه آلود چگونه است؟

رانندگی در هوای مه آلود چگونه است؟

ما در اینجا به بررسی رانندگی در هوای مه آلود خواهیم پرداخت. در یک سری تحقیقات انجام شده عوامل بسیار مختلفی در تصادف های جاده ای موثر است است که این عوامل به سه بخش کلی عوامل مربوط به راه و جاده و وسایل نقلیه و انسانی تقسیم خواهند شد. آمار ها اینطور نشان میدهد که تصادفات و حوادث رانندگی در اکثر مواقع به خاطر اشتباهات انسانی رخ می دهد. عوامل انسانی در تصادف شامل سن، مهارت، جنس، توجه به رانندگی، تجربه، خستگی و مستی می باشد. با وجود این که در بین همه موارد انسانی خستگی و خواب آلودگی بیشترین خسارت را در تصادفات به وجود می آورد ولی شما باید به این نکته توجه کنید که رانندگی کردن در شب و هوای مه آلود در صورتی که شما نکات ایمنی را رعایت نکنید سبب بروز حوادث جبران ناپذیری خواهد شد.

رانندگی در هوای مه

 

پس شما از اهمیت رانندگی در شب مطلع شده اید و این رانندگی ممکن عصر راننده را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کند. طبق تحقیقات کارشناسان در سال ۲۰۱۶ که در رابطه با رانندگی در شب و در بین ساعت های ۷ غروب تا ۷ صبح انجام شد اینطور نتیجه‌گیری شد که تقریباً نصف تصادفات و تلفات جاده‌ای در این بازه زمانی اتفاق می افتد در صورتی که نکته جالب این است که فقط ۲۰ درصد رانندگی در طول یک روز در این زمان انجام می شود. یعنی درست است که نسبت رانندگی در این ساعت ها کم است ولی تصادفات بسیار زیادی را به خود تعلق داده است.

نکات مهم در رانندگی در هوای مه آلود

 

  • شما یک روز سرد زمستانی و پاییزی را تجسم کنید که در هوا مهر بسیار غلیظ ای وجود دارد شما هم می‌توانید برای کم شدن غلظت مه به خوبی صبر کنید. قطعاً به خاطر کم شدن دید افقی حتی تا ۱۸۰ متر بهترین راه برای اینکه با هوای مه آلود مواجه نشوید باید سفر خود را با خودرو به تعویق بیاندازید ولی شاید این امکان برای شما وجود نداشته باشد و سفر واجبی در پیش داشته باشید و رانندگی کردن در این هوا برای شما ما مقدور نباشد.
  • پس اگر شما ناچارآ در هوای مه آلود رانندگی کردید باید یکسری نکات را در کنار استشمام این پدیده طبیعی رعایت کنید تا بتوانید به راحتی از خطرات و حوادث احتمالی در هوای مه آلود جلوگیری کنید. تحقیقات نشان داده است که اگر مردم در یک سری شرایط مانند وقتی که راننده احساس خواب آلودگی می کند، وقتی که در یک روز گذشته کمتر از ۶ ساعت خوابیده است و وقتی که بین ساعت های دو تا پنج صبح رانندگی کرده است، رانندگی نکنند تصادفات جاده ای تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. پس شما باید به این نکته بسیار توجه کنید.

شما باید از این نکته اطمینان حاصل کنید که چراغ های خودرو به درستی روشن هستند.

  • باید اطمینان حاصل کنید که حتماً چراغهای نور پایین خودرو کاملاً روشن هستند به خاطر اینکه اگر چراغ‌های نوربالا روشن باشد. وقتی که بامه برخورد می‌کند تشعشع شدیدی را به وجود می‌آورد و دید شمارا کم خواهد کرد.
  • اگر خودروی شما دارای مه شکن جلو و عقب است حتماً باید آن را به کار بگیرید به دلیل اینکه مه شکن های قسمت جلو به خاطر مزیکی به زمین دید شما را در شب بهتر خواهند کرد و همچنین مه شکن های عقب شرایطی را ایجاد می‌کنند که رانندگان دیگر بتوانند به درستی آن را ببینند.

رانندگی در هوای مه

عوامل مهم دیگر:

 

  • به هیچ عنوان نباید از فلاشر خودرو در هنگام حرکت استفاده کنید زیرا این کار ممکن است خودروی پشت سر شما را کم کند و راننده عقبی این تصور را کند که شما ایستاده اید یا مشکلی برای شما پیش آمده که ترمز کرده اید و همین امر سبب می شود که با شما برخورد کند و تصادف ایجاد شود.
  • اگر رنگ نوری که از چراغ های جلو ساخته شده است و یا همین طور رنگ مه شکن های شما متمایل به سفید و آبی بود معمولاً این نوع رنگ ها به خاطر درجه حرارت دمای بالا که بر حسب کلوین است و معمولاً به رنگهای زرد متمایل می شود که برای استفاده در شرایط آب و هوایی مه آلود به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود لذا پیشنهاد ما به شما این است که اگر چراغ های خودروی شما طیف رنگهای سرد دارند حتماً باید سرعت خود را کم کنید و دقت و توجه تان را بیشتر کنید

شما باید فاصله خود را با خودروی روبروی از دو ثانیه به پتج ثانیه تبدیل کنید.

  • بدترین خبری که ممکن است در این حالت شما با آن روبه‌رو شویم آن است که هوا بسیار سرد باشد به دلیل اینکه همه سبب یخ زدگی در کف جاده خواهد شد و برای اینکه خطرات جبران ناپذیری برای شما به وجود نیاید حتماً باید از زنجیر چرخ استفاده کنید و در هنگام رانندگی هم احتیاط کنید.
  • شما باید به طور مرتب سرعت خود را بررسی کنیم و هیچ وقت بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید. به این نکته توجه داشته باشید که آب و هوای مه آلود توهم دید شما را بیشتر می‌کند و ممکن است شما حفظ کنید که سرعت آن پایین است در حالی که سرعت واقعی شما بیشتر از چیزی است که آن را حس می‌کنید.
  • به خاطر اینکه دید افقی تا حد زیادی کاهش می یابند شما ممکن است از وضعیت ترافیکی خود اطلاعات کافی نداشته باشید پس بهتر است که صدای سیستم رادیویی خودرو را کم کنید و همینطور مقداری شیشه های خودرو را به سمت پایین بکشید تا بتوانید به راحتی صداهای اطراف را بشنوید و از وضعیت ترافیکی موجود در جاده با خبر شوید
  • در هنگام رانندگی در هوای مه آلود حتماً باید از برف پاکن ها و همینطور ضد یخ های شیشه های جلو و عقب استفاده کنید و همواره تلاش کنید که مایعی که در مخزن شیشه شور استفاده میشود خاصیت یخ زدایی را در بر داشته باشد

رانندگی در هوای مه

رعایت کردن این نکات ضروری است:

 

  • شما باید صبر کنید و همینطور در هوای مه آلود از دور زدن ترافیک خودداری کنید
  • از خطوط موجود در جاده ها مخصوصاً خط های کنار جاده و سمت چپ جاده استفاده کنید چون این خط ها می تواند براحتی شما را راهنمایی کند
  • به هیچ عنوان در اتوبان ها و جاده های شلوغ نه ایستید و اگر هم مجبور به توقف بودید هدا امکان در مکان های خصوصی مثلاً استراحت گاه این کار را انجام دهید. اگر برای خودروی شما خرابی ایجاد شد و ناگهان خاموش شد به هیچ‌عنوان ترمز ناگهانی و تیز نگیرید و شما باید فلش های خود را روشن کنید تا آرام آرام به ترمز کردن اقدام کنید. چراغهای خودرو را حتماً باید کامل خاموش کنید و به آهستگی و با رعایت قوانین و مقررات به کناره های جاده حرکت کنید.
  • شما باید به همه این نکات توجه کنید به خاطر این که در هوای مه آلود معمولاً رانندگان از چراغ‌های پشتی شما به عنوان یک راهنما استفاده می‌کنند و مسیر خود را تشخیص می‌دهند و همینطور پشت سر شما به حرکت در می آیند پس وقتی که خودرو توقف کرد حتماً باید از آن یک فاصله بگیرید تا در صورت وجود تصادف آسیب جدی به خودروها وارد نشود
  • حتماً همراه خود لوازم استراری خودرو و کیف کمکهای اولیه و کپسول آتش نشانی داشته باشید
  • شما باید به طور مداوم اخبار هواشناسی و ترافیکی را بررسی کنید تا از شرایط مختلف آگاه شوید و به این نکته توجه کنید که به طور معمول در روزهای بعد از بارندگی اگر وزش بادی وجود نداشته باشد حتماً مه گرفتگی اتفاق می افتد

چه عواملی سبب افزایش تصادفات در شب می شود؟

  • کم شدن دید
  • کاهش میزان تسلط بر خودرو
  • تشخیص ندادن از سرعت عبوری
  • تخمین زدن فاصله مناسب با خودروی جلویی در طول مسیر

به طور معمول علت بروز تصادف ها در شب به این صورت است که یک سری محدودیت‌ها در شب ایجاد می‌شود و همین محدودیتها سبب ایجاد تصادف در شب خواهند شد. به عنوان مثال اگر راننده به میزان قابل توجهی کم شود ممکن است خطرات مرگباری را به وجود آورد و همچنین دید پشت ماشین هم به طور قابل توجهی کم خواهد شد و فرد نمی تواند به اطراف خود بخوبی نگاه کند. البته شما باید به این نکته توجه کنیم که دید جاده به روشنی های موجود در طول مسیر بسیار بستگی دارد.

یک محدودیت دیگری که در رانندگی در شب وجود دارد این است که فرد به مقدار کافی نمی خوابد و همچنین بدن انسان به طور طبیعی جوری تنظیم شده است که تمایل به شب بیداری ندارد و باید در هنگام شب ها بخوابد حتی اگر بتواند خواب کافی بین ۶ الی ۸ ساعت در طول روز داشته باشد ممکن است باز هم در هنگام رانندگی در شب دچار خواب آلودگی شود. یک دلیل دیگر که جزو محدودیتهای رانندگی در شب به حساب می‌آید و عدم توانایی تشخیص موانع در شب می باشد که شما باید به این نکته بسیار دقت کنید.

ولی با وجود همه محدودیت هایی که رانندگی در شب دارند یک سری لذت هایی هم دارد مانند نبود ترافیک آرامش و غیره فرد را ناچار به رانندگی در شب می کند. پس شما باید برای اینکه بتوانید در شب به راحتی رانندگی کنید یک سری مهارت هایی را کسب کنید و همینطور دقت خود را هم افزایش دهید.

رانندگی در هوای مه

چه نکاتی را باید در رانندگی در هنگام شب رعایت کرد؟

 

حتماً هوشیارانه به رانندگی کردن بپردازید و اگر خواب آلوده هستید یا هوشیاری کامل ندارید به هیچ عنوان رانندگی نکنید یعنی خواب و استراحت یکی از مهمترین نکات در هنگام رانندگی شود و اگر خواب به سراغتان آمد حتماً استراحت کنید و از ادامه رانندگی پرهیز کنید

  • به هیچ عنوان سبقت نگیرید
  • سرعت رانندگی خود را تا حد زیادی رعایت کنید و با سرعت های بالا رانندگی نکنید
  • چراغ های اتومبیل را به روش درست تنظیم کنید و آنها را حتماً با شوینده های مخصوص تمیز کنید
  • در جاده مراقب حیوانات داخل مسیر باشید
  • شما باید سایر تنظیمات خودرو را حتماً کنترل کنید و قبل از اینکه شروع به رانندگی کنید از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید

موارد دیگری که باید رعایت کنید

  • شما به این نکته توجه کنید که محدوده سرعت در روز نسبت به شب فرق میکند و این نکته را جدی بگیرید به عنوان مثال اگر با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید ۶۰ متر فاصله لازم است تا ماشین نگه داشته شود.
  • اگر خودروی شما دارای چراغ های خوبی باشد محدوده دید در شب باید ۱۰۷ متر الی ۱۵۰ متر باشد و اگر خودرو نور مناسبی نداشته باشد این محدوده تا ۸۰ متر کم خواهد شد.
  • شما باید مراقب نور بالای خودروی خود باشید و هرگز به آن نگاه طولانی نکنید چرا که اگر شما به نور بالای خودرو نگاه کنید امکان دارد بینایی خود را از دست بدهید و یا اینکه نتوانید مسیر روبرو را به درستی ببینید و سبب تصادف شود. اگر راننده پشت سرش مانور بالا داد حتماً با تکان دادن دست او را متوجه کنید که بتواند نور خود را به خوبی تنظیم کند و تا حد امکان از نور بالا استفاده نکنید. اگر شما قرار است یک پیچ را بپیچید که از آن مطلع نیستید با نوربالا ماشین رو به روی را مطلع کنید و پس از آن مانور بالا را خاموش کنید و سرعت خود را کم کنید. اگر جاده خیلی تاریک می باشد از موبایل استفاده کنید ولی حواستان به بقیه ماشین ها هم باشد.

وجود خستگی در سفرهای طولانی مدت:

  • به هیچ عنوان از داروهای خواب آور استفاده نکنید
  • در طول سفر غذاهای سبک میل کنید
  • در طول یک شبانه روز بیشتر از ده ساعت رانندگی کردن نپردازید
  • وقتی که تمایل به استراحت داشتید از خودرو بیرون بیایید و چند قدمی را پیاده‌روی کنید و کمی ورزش های سبک انجام دهید
  • حتماً روزی که خواستی سفر کنید شب قبل از آن خوب بخوابید
  • حتماً در فاصله های زمانی معین به استراحت بپردازید به طور مثال هر دو ساعت یکبار در استراحتگاه ها پارک کنید

در هنگام سر خوردن چه باید کرد؟

  • شما باید بتوانید به راحتی خود را کنترل کنید و همچنین تسلط بر خود داشته باشید به دلیل اینکه اگر بر خود مسلط باشید نمی‌توانید به درستی تصمیم گیری کنید
  • به هیچ عنوان ترمز نکنید ا ضربه زدن به ترمز یخ‌های روی چرخ ها را به هم درگیر می‌کند و سبب لغزش خواهد شد
  • اتومبیل شما باید درگیر دنده ها شود زیرا این حالت سرعت شما را کم خواهد کرد و همچنین کنترل راننده را بیشتر می‌کند
  • پای خود را به طور ناگهانی از روی گاز بر ندارید
  • به هیچ عنوان سبقت نگیرید زیرا چرخیدن فرمان اگر زیاد باشد به اتومبیل عقب ممکن است ضربه ای وارد کند که سبب سر خوردن خواهد شد

 

بیشتر بخوانید:

قیمت خرید تیغه برف پاک کن خودرو + رفع ایراد عدم کارکرد برف پاک کن

علت سفت بودن و لرزش کلاچ خودرو پژو پارس و 405 TU5 چیست؟

راههای تشخیص ماشین تصادفی و چپی + راهنمای خرید ماشین دسته دوم

بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.