راهنمای تعمیرات لیفان X60 در سیستم های الکتریکی، بدنه، تزئینات

راهنمای تعمیرات لیفان X60 در سیستم های الکتریکی، بدنه، تزئینات

هر وقت که خودروی جدیدی به بازار می آید . اولین و شاید مهم ترین سوالی که در مورد آن پرسیده می شود ، نوع و قدرت موتور می باشد . شاید در نگاه اول طراحی ظاهری هر خودرو به چشم می آید ، اما عامل محبوبیت و پذیرش آن خودرو در بازار و در نظر مصرف کننده موتور می باشد .

لیفان

چون قدرت و گشتاور و مصرف و هزینه نگهداری و بسیار موارد دیگر به موتور خودرو بستگی دارد ، همان گونه که در بازار ایران شاهد آن هستیم با ورود خودرو های به ظاهر جدید چینی به بازار که از نظر طراحی ظاهری شاید به توان آن ها را با خودرو لوکس مقایسه کرد . اما چون از نظر موتوری و قدرت و گشتاور که به مصرف کننده ارائه می دهند چندان قابل اعتماد و پذیرفته شده از نظر مشتریان نمی باشد .

تاریخچه موتور

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد . در سال 2015 موتور درون سوز همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

مزایای ماشین لیفان X60

– طراحی ظاهری مناسب

– کابین جا دار

– بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به قبل

– گستردگی خدمات پس از فروش

معایب ماشین لیفان X60

– کشش نه چندان خوب قوای محرکه به ویژه در نسخه اتوماتیک

– افت قیمت نسبتا زیاد نمونه کار کرده

– کیفیت نامناسب ادوات کابین

قیمت و شرایط فروش

قیمت نمونه اتوماتیک لیفان X50  در بازار ، در حدود 75 میلیون تمان است . همچنین آگهی فروش مدل 96 نسخه دستی لیفان ایکس 60 ، به قیمت حدود 60 میلیون تومان در سایت های معتبر خرید و فروش خودرو به چشم می خورد .

رقبا و محصولات مشابه

از آنجا که خودرو لیفان ایکس 60 در بازه قیمتی پر طرفدار 60 – 70 میلیون تومانی حضور دارد ، بنابراین بایستی به مصاف رقبای متعددی برود .

خودرو هایی نظیر ام وی ام ایکس 33 ، ساندرو استپ وی ، جک اس 3 ، هایما اس 5 ، جک اس 5 ، غیر اتومات و لیفان ایکس 60 اتوماتیک را می توان مهم ترین حریفان X60  دانست .

تجهیزات و امکانات آن

لیفان X60  از تجهیزات و امکانات خوبی برخوردار است که شامل موارد زیر می باشد :

1- پرده شیشه عقب

2- سیستم تنظیم چراغ ها

3- درب باز کن صندوق

4- برف پاک کن عقب

5- سیستم کولر و تهویه مطبوع

6- قفل ایمنی کودک

7- گرم کن شیشه عقب

8- چراغ ترمز گرم

9- کیسه هوای راننده و سر نشین جلو

10- سیستم ضد سرقت

تجربه رانندگی

با توجه به قدرت پیشرانه و کلاس بدنه لیفان X60  نمی توان از این خودرو انتظار یک عمل کرد خارق العاده و هیجان انگیز را در زهن پرورند .

لیفان X60  به عنوان یک خودرو کراس اوور خانوادگی شهری ، قطعا مناسب مانور های محیر العقول و اعجاب انگیز نخواهد بود .

حین عبور از پیچ ها اگر سرعت در حد معمول و عادی باشد ، مشکلی وجود نخواهد داشت . متناسب با افزایش سرعت ، از میزان پایداری خودرو کاسته شده و نشانه های ظهور حرکت گهواره ای هر چه بیشتر خود را پدیدار می سازند . البته پایدار ایکس 60 حین عبوار از پیچ های در قیاس با رقبای خارجی ، در حد متناسب ارزیابی شده است .

به دلیل استفاده از آینه های بزرگ جانبی میزان دید کناری مناسب بوده و دوربین دید عقب نیز کمک قابل توجهی به هنگام پارک خودرو محسوب می شود .

لیفان

مشخصات فنی و قوای محرکه

لیفان X60 توان خروجی 131 اسب بخار خود را در یک پیشرانه چهار سلیندری تنفس طبیعی به حجم 1798 سی سی مدیون است که به فناوری زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپ های WT – I  مجهز شده و قادر است تا نهایت گشتاور معادل 168 نیوتن متر را در دور موتور 4200 تولید نماید . حداکثر توان خارجی این پیشرانه نیز در دور موتور 6000 می باشد .

شتاب صفر تا صد لیفان ایکس 60 مجهز به گیر بکس دستی در حدود 12 تا 13 ثانیه برآرود می شود . میزان شتاب و چابکی نمونه اتوماتیک لیفان ایکس 60 با توجه به سیستم انتقال سرعت آن است . در مقایسه با مدل دستی ، در سطحی پایین تر و کند تر ارزیابی می شود .

میزان مصرف سوخت نمونه دستی به صورت ترکیبی معادل 8.2 کیلومتر اعلام شده است . این رقم برای مدل اتوماتیک کمی بیشتر برآورد می شود .

قابل ذکر است که سیستم تعلیق لیفان ایکس 60 در جلو از نوع فنر حلقوی با ستون مکفرسون بوده و در محور عقب ، به نوع تیرچه یک تکه و فنر حلقوی تجهیز شده است . سیستم فرمان این خودرو نیز از نوع چرخ دنده شانه ای هیدرولیکی است .

وزن نسخه مجهز به گیر بکس اتوماتیک معادل 1350 کیلوگرم است و مدل تجهیز شده به گیر بکس دستی در حدود 20 کیلو گرم سبک تر است .

طراحی داخلی

با ورود به کابین لیفان ایکس 60 می شود که تقریبا هیچ چیز هیجان انگیز به استقبال شما نخواهد آمد . متریال به کار رفته در کابین این خودرو مشابه اکثر خودرو هایی چینی حاضر در رنج قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان ، در سطح کیفی پایینی قرار داشته و در بسیاری از بخش ها حضور قطعات ساخته شده از پلاستیک خشک قابل ردیابی و مشاهده است .

با توجه به ابعاد لیفان ایکس 60 ، فضای داخلی این خودرو از گنجایش کافی به جهت نشیمن آسوده سر نشینان ردیف جلو و عقب برخوردار گشته است .

طراحی صندلی ها نیز به گونه ای است که در مسافرت های طولانی کمتر موجب خستگی سرنشینان خواهد شد . منتهی فقدان امکان تنظیم مناسب صندلی های به ویژه صندلی راننده ، می تواند کمی آزار دهنده باشد و گلایه ها را از این بخش افزایش دهد .

همچنین ردیف عقب این خودرو از فضای پای کافی برخوردار است که این امر قطعا بر راحتی سر نشینان ردیف غقب تاثیر خواهد داشت .

به طور کلی باید گفت که اگر چه کابین ایکس 60 فاقد نکات هیجان انگیز و ویژه است اما وجود فضای کافی به خصوص برای سر نشینان عقب می تواند نیاز های متعارف یک خانواده ایرانی را به حد کافی پوشش دهد .

حجم فضای محدود شده به پشت صندلی های ردیف دوم در وضعیت ایستاده ، برابر با 405 لیتر است که چندان کافی به نظز نمی رسد . بنابراین شما می توانید با خواباندن صندلی های ردیف دوم حجم محفظه بار را تا حدود 1170 لیتر گسترش دهید .

ابعاد کلی بدنه لیفان X60  به صورت زیر است :

– طول خودرو 4325 میلی متر و عرض خودرو 1790 میلی لتر است .

– ارتفاع خودرو 1690 میلی متر و فاصله دو محور 2600 میلی لیتر است .

طراحی ظاهری

با نگاهی به ظاهر ماشین لیفان ایکس 60 یاد و خاطره خودرو هایی از برند های معتبر مانند هیوندا و سانتافه نسل قبل را به خاطر می آورد .

جلو پنجره دارای سایز نسبتا بزرگ بوده و میله های کروم رنگ افقی در داخل سطح آن از سویی به سوی دیگر امتداد یافته اند .

بر آمدگی حجمی کاپوت که به وسیله خطوط امتداد یافته از ستون های A  به وجود آمده ، تا کنار های جلو پنجره نیز تداوم داشته و موجب شده تا این بخش از چهره لیفان ایکس 60 نسبت به چراغ های جلو اندکی به پیش آمده و جلوتر قرار داشته باشد .

در نمای جانبی لیفان ایکس 60 سعی شده تا به کمک خطوط حجمی و ایجاد بر آمدگی هایی به سبک خودرو های عضلانی ، بر جنبه های اسپرت و تا حدی جسورانه تاکید شود ؛ هر چند که این حربه خیلی تاثیر گذار نبوده است .

در طراحی نمای عقب لیفان ایکس 60 آن گونه که در سایر بخش ها از خطوط حجمی آن چنانی استفاده شده ، خبری نیست و ما شاهد ظاهری نسبتا ساده تر در این بخش هستیم .

لیفان X60  برای اولیم بار در سال 2010 میلادی بود که در نمایشگاه های خودرو شانگ های به نمایش گذاشته شد . این خودرو در ابتدای ورود به بازار ایران ، با یک گیر بکس دستی 5 سرعته مشایعت می شد و سپس یک جعبه دنده CVT به یاری ایکس 60 آمد تا گلایه های هواداران جعبه نده های اتوماتیک را نیز پوشش داده باشد .

5 دلیل اینکه چرا نباید ماشین لیفان X60  بخریم ؟

1- کیفیت ساخت

خودرو سازان چینی ، به کیفیت پایین محصولان تولیدی خود شهرت دارند و لیفان نیز از این قاعده نیست . اما موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم مونتاژ آن به یک کمپانی داخل ، یعنی کرمان موتور ، سپرده شده است .

هر چند که این شرکت گذشته درخشانی داشته و سابقه مونتاژ خودرو هایی با کیفیت بسیاری دارد ، ولی متاسفانه چندی است که عمل کرد خوب را ندارد . خودرو های تولید خود را با یکی از نازل ترین کیفیت های مونتاژ عرضه می کند . طبیعی است که همین کیفیت ساخت پایین قطعات در کنار موناژ نامناسب می تواند دلایلی محکمی برای نخریدن یک خودرو باشد .

2- استفاده از مواد نا مرغوب در داخل کابین

این خودرو کپی شده از خودرو های دیگر مثل رافور می باشد . و همچنی باید گفت که طراحی کابین آن نیز مثل همان خودرو می باشد . طراحان این خودرو می خواستن که طراحی داخلی و خارجی این خودرو را شبیه به آن ماشین تولید کنند و تفاوت چندانی با آن ماشین نداشته باشد . ولی این قرابت و نزدیکی تنها در مورد چیدمان رخ داده است و مواد به کار رفته در آن کیفیتی مناسبی ندارد .

پلاستیک خشک و چرم مصنوعی نامرغوب به کار رفته است ولی در ماشین رافورد این گونه نمی باشد و از چرم اصل و مواد مرغوب تهیه شده است . روکش فرمان آن نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نمی باشد و پس از مدتی دچار خرابی و پوسته پوسته شدن آن می شود ، ولی در ماشین رافورد روکش فرمان آن بسیار نرم و مرغوب بوده و راننده دوست دارد ساعت ها به رانندگی ادامه بدهد .

3- سیستم مولد قدرت

این خودرو اساسا یک کراس اور شهری می باشد و نمی توان انتظار یک خودرو آفرود را از این ماشین داشته باشید . این مسئله زمانی پر رنگ می شود که از شاسی نسبتا ضعیفی و پیشرانه  4 سیلندر 131 اسب بخار می باشد . این موضوع باعث شده است که این ماشین با مقایسه از ماشین های اروپایی و چینی ضعیف بوده و همچنین در مسیر های ناهموار این ماشین عمل کرد خوبی را ندارد .

موتور این خودرو با همکار کمپانی ریکارد و انگستان ساخته شده است و تاکنون در بسیاری از محصولات این کمپانی به کار نرفته است . همین موضوع یعنی نداشتن طراحی خوب و جا افتاده ای ، این ماشین از قدرت مناسبی در مقایسه با وزنش ندارد و همچنین شتاب بسیار کمی دارد مه این موضوع باعث شده که خریدار از خریدن این ماشین صرفه نظر کرده است .

4- سیستم انتقال قدرت

گیر بکس ایکس 60 از ضرایب نسبتا استاندارد برخوردار است ولی فاصله کم ضرایب مابین دنده 4 و 5 سبب افزایش دور موتور در مسیر های مستقیم و شنیده شدنش در داخل کابین می شود و تا حدودی باعث اذیت شده سر نشین و راننده می شود . سواری این نوع ماشین ، نیاز به تعویض دارد و هر 20 هزار کیلومتر باید عوض شود . این ماشین با داشتن نقاط ضعف خود ، باعث شده است که در اکثر مواقع خریدار صرفه نظر کند و به ماشین دیگری روی بیاورد .

لیفان

بیشتر بخوانید:

معرفی سیستم جدید مالتی پلکس ECO MUX سمند و سورن

منبع: کارگاراژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.