دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان 1800و 2000

دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان 1800و 2000

اجرت تعویض تسمه تایم مگانکیت تسمه تایم مگان 2000-کیت کامل تسمه تایم مگان

دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان (2)

پاره شدن تسمه تایم مگان-هزینه تعمیرات مگان-اموزش تعویض تسمه تایم مگان

 هزینه تعمیر انواع قسمت های مگان

نوع خدمات و تعمیرات

  اجرت و هزینه (به تومان)

 دیاگ(موتور /ای بی اس/ایربک/سی ان جی/BSA/ای بی دی/گیربکس اتوماتیک

۱۰۰۰۰

تنظیم موتور کامل با شستشوی انژکتور/شستشوی دریچه گاز/استپر موتور/سرویس سیستم برق کشی/

                                  ۵۵۰۰۰

 سرویس یا تعویض شمع /وایر /کوئل /جعبه فیوز

                                   ۲۰۰۰۰

 تعویض ریل سوخت

                                   ۲۵۰۰۰

 تعویض پمپ بنزین با صافی بنزین

                                   ۴۵۰۰۰

 تعویض ضدیخ رادیاتور با رادیاتور

                                   ۹۰۰۰۰

 تعویض لنت جلو جفت طرف

                                    ۲۰۰۰۰

 تعویض لنت عقب جفت طرف با ریگلاژ

                                   ۴۰۰۰۰

 تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب یک طرف با هواگیری چهار چرخ

                                    ۴۰۰۰۰

 تعویض لنت جلو با دیسک چرخ دو طرف

                                    ۴۰۰۰۰

 تعمیر لوازم ترمز چرخ جلو یک طرف با هواگیر چهار چرخ

                                    ۴۰۰۰۰

 تعویض بلبرینگ چرخ عقب یک طرف

                                     ۳۰۰۰۰

 تعویض بلبرینگ چرخ جلو یک طرف

                                     ۵۰۰۰۰

 تعویض سیم ترمز دستی با ریگلاژ لنت عقب

                                    ۹۰۰۰۰

 تعمیر اکسل عقب (کمک فنر عقب/تعویض کامل اکسل)

                                   ۱۳۰۰۰۰

 تعویض کمکهای جلو دوطرف

                                   ۷۰۰۰۰

 تنظیم ارتفاع کامل عقب وجلو

                                   ۱۶۰۰۰۰

 جلوبندی کامل(سیبک/موج گیر/طبق بامیزان فرمان)

                                   ۱۰۰۰۰۰

 تعمیر جعبه فرمان بدون هیدرولیک

                                     ۹۰۰۰۰

 تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک(شیر فرمان وپمپ هیدرولیک)

                                   ۱۸۰۰۰۰

 تعمیر تلسکوپی فرمان

                                   ۸۶۰۰۰

 میزان فرمان ایبرک دار

                                   ۱۰۰۰۰

 تعویض گردگیر پلوس دو طرف

                                  ۴۰۰۰۰

 تعویض کله پلوس دو طرف

                                  ۶۰۰۰۰

 تعمیر یا تعویض سه شاخه پلوس دو طرف/تعویض کامل پلوس

                                  ۶۰۰۰۰

 تعمیر یا تعویض مشعلی پلوس دو طرف

                                  ۶۰۰۰۰

 تعویض کاسه نمد پلوس دو طرف

                                  ۴۱۰۰۰

 رفع نشتی کامل گیربکس

                                  ۳۰۰۰۰۰

 تعویض دیسک وصفحه کلاج

                                  ۱۵۰۰۰۰

 تعمیر کامل گیربکس دنده ای

                                  ۳۵۰۰۰۰

 تعویض لیور دنده کلاج با ماهک دنده

                                  ۲۵۰۰۰

 تعویض سیم کلاج

                                  ۲۵۰۰۰

 تعویض فلایویل کلاج

                                 ۱۵۰۰۰۰

 رفع نشتی ته میل لنگ( تعویض کاسه نمد ته میل لنگ )

                                 ۱۵۰۰۰۰

رفع نشتی کارتل (باز وبست کارتل)با تعویض اویل پمپ

                                 ۱۲۰۰۰۰

 تعویض تسمه دینام با تسمه هیدرولیک فرمان

                                  ۲۰۰۰۰

 تعویض تسمه تایم با بلبرینگ تایم

                                 ۹۰۰۰۰

تعمیر یا تعویض واتر پمپ

                                 ۱۱۰۰۰۰

 تعویض دسته موتور پایین رام وبالا ودسته گیربکس

                                 ۶۰۰۰۰

 تعویض واشر درب سوپاپ

                                  ۴۰۰۰۰

 تعمیر یا تعویض میل سوپاپ

                                  ۱۵۰۰۰۰

 بازوبست سرسیلندر مگان

                                 ۳۰۰۰۰۰

 باز و بست سرسیلندر با کارتل(تعویض واشر سرسیلندر )

                                ۴۰۰۰۰۰

 تعمیر اساسی (موتور /سرسیلندر /میل لنگ /پیستون /…)

                               ۹۵۰۰۰۰

عیب یابی کامل موتور /گیربکس/ جلوبندی /سیستم برقی

                                ۸۰۰۰۰

 تعمیر یا تعویض استارت و باتری

                                ۹۰۰۰۰

 تعمیر یا تعویض دینام وباتری

                                ۱۰۰۰۰۰

 تعویض چراغ های جلو

                                 ۶۰۰۰۰

تعمیر یا تعویض ترموستات با فشنگی آب

                                 ۳۵۰۰۰

 تعویض روغن کامل (روغن /فیلتر روغن/ فیلتر هوا /فیلتر اتاق /صافی بنزین/تنظیم باد)

                                 ۵۰۰۰۰

کارشناسی در خرید خودرو (تشخیص رنگ/کم کردن کیلومتر/موتوری /فنی

                                   ۴۵۰۰۰

تعویض رله فن وفن

                                  ۸۰۰۰۰

تعمیر پیستون ،رینگ پیستون ویاتاقان

                                  ۱۰۰۰۰۰۰

تعویض روغن گیربکس

                                    ۲۰۰۰۰

تعمیر یا تعویض میل لنگ

                                  ۱۰۰۰۰۰۰

 تعمیر گیربکس اتوماتیک

                                   ۷۵۰۰۰۰

دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان (1)

قيمت تسمه تايم مگان ٢٠٠٠-هزینه تعمیر جلوبندی مگان-تسمه دینام مگان 2000

تسمه تایم را به‌موقع تعویض کنید

نگهداری خودرو مهم‌ترین نقش را در طول عمر این وسیله و هزینه‌های آن برای مالک دارد. در مقاله قبل در خصوص روغن‌موتور و اهمیت تعویض به‌موقع آن و لزوم استفاده از انواع مرغوب نوشتیم و تجربه یک دستگاه آزرا را که بر اثر بی‌توجهی به این موارد آسیب دیده بود را بنوشته تحریر در آوردیم. این بار می‌خواهیم به بررسی تسمه تایم و تعویض آن و اشتراک یک تجربه عملیاتی از این بخش مهم از خودرو بپردازیم.

تسمه تایم را به‌موقع تعویض کنید (2)

تسمه تایمینگ چیست؟

تسمه تایمینگ تسمه ای است که وظیفه هماهنگ کردن حرکت میل‌لنگ با میل‌سوپاپ را دارد وظیفه میل‌سوپاپ نیز باز و بسته کردن سوپاپ‌ها در زمان مناسب است. جایگیری میل‌سوپاپ نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. ولی معمولاً این قطعه در سرسیلندر قرار دارد. تسمه تایم نیرو را از دنده تایمینگ سر میل‌لنگ گرفته و به دنده تایمینگ میل‌سوپاپ انتقال می‌دهد. جایگیری صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش می‌آید.

تسمه تایم را به‌موقع تعویض کنید (3)

مسئله بعدی میزان سفتی تسمه تایم است که معمولاً با استفاده از هرزگرد تنظیم می‌شود و سفت کردن بیش از اندازه آن سبب تولید صدای زوزه در موتور و کاهش راندمان می‌شود.

تسمه تایم را به‌موقع تعویض کنید (1)

ابعاد تسمه تایم بسته به نوع ماشین متفاوت است ولی در ساده‌ترین حالت یعنی SOHC تسمه تنها به فولی سر میل‌لنگ و فولی میل‌سوپاپ وصل است و در حالت ِ DOHC تعداد میل‌سوپاپ به دو عدد افزایش یافته است. در برخی خودروها و اکثرا شش سیلندرها نیز زنجیر تایم جایگزین تسمه تایم شده که خود مبحث جداگانه است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد برای مثال میتسوبیشی پاجرو با وجود داشتن موتور شش سیلندر وی شکل زنجیر تایم ندارد و از تسمه تایم استفاده می‌کند که البته سبب کارکرد نرم‌تر موتور شده است. لازم به ذکر است که در خودروهای سنگین بجای تسمه یا زنجیر از دنده تایمینگ استفاده می‌شود البته دنده تایمینگ در بعضی خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های دهه 70 نیز به چشم می‌خورد.

دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان (3)

عواقب تعلل در تعویض تسمه تایم

تسمه تایم معمولاً پس از فرسوده شدن دچار پارگی می‌شود. در بهترین حالت پاره شدن تسمه تایم می‌تواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود و با مراجعه به تعمیرگاه می‌توان به‌راحتی نسبت به تعویض آن اقدام کرد اما میزان خسارت بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و در برخی خودروها در صورت پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپ‌ها می‌شود که برای رفع آن نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر است. دلیل این امر نیز این است که با پاره شدن تسمه، زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم خورده و چند تایی از سوپاپ‌ها در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالایی باز می‌مانند که در این حالت پیستون با برخورد با سوپاپ سبب کج شدن آن می‌شود و یا حتی در برخی از موارد دیده شده که در اثر ضربه پیستون به سوپاپ خود پیستون دچار شکستگی می‌شود.

تسمه تایم را به‌موقع تعویض کنید (4)

چندی قبل یک دستگاه پژو 206 صندوقدار با موتور 1.6 لیتری به تعمیرگاه مراجعه کرد که به دلیل پارگی تسمه تایم موتور از کار افتاده بود. با باز کردن سرسیلندر مشاهده شد که 8 عدد از 16 سوپاپ خودرو با پیستون برخورد کرده و کج شده‌اند. پیستون نیز در محل برخورد آسیب جزئی دیده بود. از این رو ما جهت برطرف کردن مشکل پروسه باز کردن سر سیلندر را پیش گرفتیم بعد باز کردن و خارج کردن مجموعه ی سرسیلندر از روی بلوکه سیلندر جهت تعمیرات لازم روی سرسیلندر اقدام کردیم. اقدامات انجام شده شامل موارد زیر بود:

  • بازدید تایپیت های هیدرولیکی
  • بازدید گیت و سیت سوپاپ‌ها
  • بازدید سوپاپ‌ها از لحاظ نشتی و آب‌بندی بودن با سیت و تعویض سوپاپ‌های کج شده
  • بازدید کف سرسیلندر از لحاظ تاب‌دیدگی

و اقداماتی که روی بلوک سیلندر انجام شد نیز به شرح زیر می‌باشد:

  • بازدید پیستون‌ها و حصول اطمینان ازلحاظ وجود شکستگی
  • چک کردن میزان خلاصی پیستون در داخل سیلندر

پس از برطرف کردن معایب فوق و در مرحله آخر نیز با جایگزینی تسمه تایم و هرزگرد و تسمه سفت کن جدید کار تعمیرات خودرو به اتمام رسید.

منبع:پدال

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش تصویری تعویض تسمه تایم و واتر پمپ پراید + ویدئو

آموزش تصویری تعویض تسمه دینام فولکس واگن گل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.