گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک + نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک

گاز هرز خوردن گیربکس اتوماتیک + نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک

یکی از مهم‌ ترین بخش ‌های یک گیربکس اتوماتیک ، توربین آن است که خرابی توربین گیر بکس اتوماتیک می ‌تواند در انتقال نیرو از موتور به گیربکس جلوگیری کند و در حرکت و شتاب خودرو مشکل ایجاد کند . در واقع نقش توربین در گیربکس اتوماتیک خودرو درست همانند نقش کلاچ است و از این رو ، آشنا بودن با علائم و نشانه ‌های خرابی این قطعه در خودروی شما اهمیت زیادی دارد و می ‌تواند از بروز هزینه‌ ها و مشکلات بیشتر جلوگیری کند .

گیربکس اتوماتیک

طبق تجربه و بررسی های صورت گرفته در حوزه گیربکس اتوماتیک و طبق ساختار کلی این نوع از گیربکس ها معمولا علت گاز هرز در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک مشکلات ناشی از فشار روغن می باشد .

علل مختلفی در رابطه با این موضوع روغن و عامل اصلی گاز هرز خوردن خودرو وجود دارد مثلا کمبود روغن ، نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه ی کلاچ ها و فرسودگی و خرابی و کهنه شدن صفحه کلاچ از جمله ی این عوامل است . همان طور که گفتیم روغن از مواد لازم برای یک خودرو است حالا چه جلوبندی خودرو تحت تاثیرش باشد چه گیربکس که کم شدن روغن گیربکی منجر به بروز مشکلات زیادی برای خودرو و گیربکس خواهد شد . حتما می دانید که برای اینکه پیستون در کاسه پرس شود نیاز به مقدار مورد نیازی از روغن می باشد . کلیه ی موارد بالا از عواملی است که باعث می شود خودرو گاز هرز بخورد و تعویض دنده ها در خودرو دچار مشکل شود و در بعضی اوقات در دستگاه دیاگ خطای sleep نشان داده می شود .

همچنین در برخی مواقع باند ترمز بخاطر سوخته شدن فشار لازم را روی کریر نمی تواند وارد کند که در نتیجه ی این موضوع در زمانی که متحرک می شود قفل می ماند و بی جهت خودرو گاز هرز می خورد که به آن گاز هرز می گویند .

یکی دیگر از دلایلی که خودرو گاز هرز می خورد این است که آزبست صفحه ها ، صفحه ها و پلیت ها در زمانی که پرس صورت می گیرد نمی تواند هاپ سنتر را جهت انتقال نیروی لازم در کاسه قفل کند که این نیز خود دلیلی است برای اینکه خودرو گاز هرز بخورد .

کثیفی روغن و فیلتر گیربکس

وجود کثیفی در روغن هیدرولیک و از دست رفتن خاصیت های روغن باعث می شود که روغن کاری گیربکس به خوبی انجام نشود و در این وضعیت باند ها و صفحات بدرستی درگیر نمی شوند و شیرها و سوپاپ های بلوک هیدرولیک دچار گرفتگی و نقص در عملکرد می ‌شوند ( خصوصا اگر روغن آلوده به ذرات معلق شده باشد ) و تورک کانورتور و پمپ روغن نیز کاملا کثیف می‌ شوند . در این شرایط بدیهی است که گیربکس با ضربه دنده را تعویض کند و حتی دچار گیجی و مکث شود . گرفتگی بیش از حد فیلتر نیز موجب داغ ‌شدن و خوردگی پمپ هیدرولیک گیربکس و پایین آمدن فشار تورک کانورتور و خط اصلی روغن می‌ شود.

در حالتی که روغن گیربکس دچار کثیفی شود خودرو وارد حالت اضطراری می شود و در یک دنده باقی می ماند و علامت هایی به نشانه ی هشدار به راننده در خودرو نمایان می شود و نمایشگر دنده درگیر به صورت چشمک زن علامت می دهد . توصیه می‌ شود که هر 30 الی 60 هزار کیلومتر ( بسته به مدل گیربکس ) نیمی از روغن هیدرولیک گیربکس تعویض شده و در کارکردهای بالاتر ( مثلا 120 هزار ) کل روغن ساکشن شود یا گیربکس باز شده و روغن کامل خالی شود و فیلتر از آلودگی پاک شود .

در رابطه با گیربکس اتوماتیک خودروهای اتوماتیک باید نکاتی را رعایت کرد چون بسیار حساس است و باید همه ی جوانب را برای آن در نظر گرفت :

اگر شما مسافتی معادل 45000 را با خودرو طی کردید زمان آن رسیده است که روغن گیربکس را تعویض کنید . چون روغن بعد از مدتی حالت چسبندگی خود را از دست داده و چرخ دنده های گیربکس برای عملکرد بهتر نیاز به روغن هایی با چسبندگی بالا دارند .

فشار بیش از حد روغنی که سبب تغییر دنده ها می شود و خرابی برق ماشین و خرابی دسته های موتور در برخی مواقع سبب تقه زدن گیربکس اتوماتیک ماشین می شود ، به همین سبب خرابی گیربکس اتوماتیک در برخی مواقع دلایل دیگری دارد که با تعمیر قطعاتی غیر از گیربکس ، نقص عملکرد گیربکس رفع می شود .

در صورتی که خودروی شما از حالت پارک خارج نشد یکی از علل این مشکل می تواند مشکل در ضعیف بودن باطری باشد و یا برق ماشین مربوط به ECU دچار مشکل شده باشد .

بعضی اوقات می بینید که عیب خودرو مربوط به ECU گیربکس اتوماتیک خودرو است مثل عدم حرکت دنده، یا قاطی کردن دنده ، باید  ECU  را زیر دستگاه دیاگ برد و آن را پس از عیب یابی تعمیر کرد .

نکته ی قابل توجه در این جا این است که تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو به موقع ، به طور قابل توجهی سبب افزایش طول عمر خودرو شده و از به وجود آمدن معایب زیادی در گیربکس جلوگیری می ‌کند .

خارج کردن کارتل ، تعویض فیلتر‌های گیربکس ، تمیز کاری کارتل و از بین بردن ضایعات روغن ‌های سوخته ته‌ نشین شده در آن ، تعویض روغن گیربکس از جمله مواردی است که در سرویس کردن گیربکس مورد توجه بوده و سبب بالا رفتن راندمان عملکرد خودرو می ‌شود .

چه عواملی گیربکس اتومات را خراب می کنند ؟

خرابی گیربکس فقط محدود به این موضوع نیست که ماشین گاز هرز می خورد یا بی دلیل گاز می خورد ؛ بلکه ممکن است خرابی‌ های دیگری در گیربکس مشکلات دیگری را ایجاد کند ؛ خرابی گیربکس‌ های اتوماتیک می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد . از خرابی هسته مرکزی گیربکس یعنی کامپیوتر آن گرفته تا خورده شدن چرخ دنده ‌های گیربکس که ممکن است به مرور زمان اتفاق بیافتد . همچنین اجزای مرتبط کننده این دو جزء نیز امکان دارد دچار خرابی شده باشند .

هرچند ساختمان کلی جعبه دنده ‌های اتوماتیک مشابه جعبه دنده‌ های دستی است ، ولی تعویض دنده در این گیربکس ‌ها به کمک یک سنسور و کامپیوتر داخلی انجام می شود . همچنین اجزایی برای ارتباط این دو جزء به یکدیگر وجود دارد که به تعویض دنده کمک می کند . خرابی هر یک از این بخش‌ها باعث می شود که اختلالاتی در جعبه دنده ایجاد شود . با توجه به اینکه در جعبه دنده‌های اتومات کلاچ وجود ندارد ، تعمیر گیربکس اتومات به شکل متفاوت تری انجام می شود .

بنابراین به جز اینکه علت گاز هرز خوردن ماشین اتوماتیک با بررسی گیربکس مشخص می شود ، برای بسیاری دیگر از اختلالات نیز باید عملکرد صحیح گیربکس بررسی شود .

علت گاز هرز خوردن ماشین اتوماتیک را بشناسید:

1- از بین رفتن صفحه ‌های آزبست دار

با از بین رفتن آزبست صفحه ‌ها ، صفحه ‌ها و پلیت ‌ها در زمان پرس شدن نمی توانند هاپ سنتر را برای انتقال نیرو در کاسه قفل کنند . همین موضوع باعث می شود که خودرو بی دلیل گاز بخورد . بنابراین به عنوان یک علت گاز هرز خوردن ماشین اتوماتیک مطرح است .

2- سوختن باند ترمز

باند ترمز به دلیل سوختن نمی تواند فشار را بر روی مجموعه خورشیدی یا کریر وارد کند . در نتیجه مجموعه در زمان قفل شدن متحرک می ماند و ماشین بی جهت گاز می خورد .

3- کم شدن روغن در گیربکس

کم شدن روغن گیربکس منجر به بروز مشکلات زیادی می شود . احتمالا می دانید که برای پرس کردن پیستون در کاسه نیاز به مقدار مشخصی روغن است . علت گاز هرز خوردن ماشین اتوماتیک می تواند کمبود روغن گیربکس ، نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌ ها و فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ‌ ها باشد .

تمام این مشکلات باعث گاز هرز خوردن خودرو در تعویض دنده ‌ها می شود و گاهی خطای اسلیپ در دستگاه دیاگ نشان داده می شود .

قسمت‌ های اصلی گیربکس اتوماتیک

ظاهر اغلب گیربکس‌ های اتوماتیک تقریبا مشابه است . بنابراین می توان گفت که همه گیربکس‌های اتومات از بخش‌های زیر تشکیل شده اند .

1- مبدل گشتاور ( توربین ، روغن گیربکس)

2- کامپیوتر مرکزی (ECU ، شیرهای برقی یا سنولوئید )

3- کلاچ گیربکس اتوماتیک

4- چرخ ‌دنده ‌های گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند ؟

بعد از اینکه علت گاز هرز خوردن ماشین اتوماتیک را بررسی کردیم ، بد نیست در مورد کارکرد کلی گیربکس در این خودروها اطلاعاتی به دست آوریم . نحوه کار گیربکس اتوماتیک به این صورت است که نیروی خود را از موتور می گیرد و آن نیرو را به صورت افزایش قدرت ( دنده یک ) و یا افزایش سرعت ( دنده پنج ) به دیفرانسیل و چرخ‌ ها انتقال ‌می دهد .

گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند .

گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیر بکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .

از طرفی گیر بکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

چرا در خودرو گیر بکس قرار دارد ؟

گیر بکس متشکل از چند چرخ دنده وشفت یا محور است که داخل مخفظه ای جعبه مانند قرار کرفته است . در واقع گیر بکس وظیفه دارد تا گشتاور تولیدی توسط پیشرانه را تغییر دهند و سرعت دورانی چرخ ها را تنظیم کند .

تمامی خودرو هایی که پیشرانه درون ساز دارد ، دارای دور موتور محدود است . در اکثر این خودرو ها محدوده خطرناک برای دور موتور با رنگ قرمز روی صفحه مدرج مشخص شده است . صفحه مدرج نیز در گشت فرمان تعبیه شده تا راننده بتواند به راحتی تمامی علائم و هشدار هایی را که توسط این صفحع ارسال می شود مشاهده می کنند .

گیربکس اتوماتیک

زمانی که دنده دستی را به دنده اتوماتیک تغییر می دهند ، از چه لوازمی استفاده می کنند ؟

1- گیر بکس اتوماتیک

2- توربین

3- پولوس اتوماتیک کوتاه چپ

4- پولوس اتوماتیک کوتاه راست

5- استارت اتوماتیک سه پیچ

6- رادیاتور فابریک اتوماتیک

7- روغن هیدرولیک خراجی

8- سه راهیی هوا

9- شلینگ های هوای گیر بکس

10- لوله های و شلینگ های خنک کننده

اهمیت توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک قطعه ‌ای است که موتور و گیربکس را به هم متصل می‌ کند و انتقال قدرت بین این دو را انجام می ‌دهد . در واقع این توربین با دریافت نیرو از موتور موجب می‌ شود تا پمپ گیربکس چرخش پیدا کند و در آن مکش ایجاد شود و این مکش موجب می ‌شود تا روغن به همه قطعات کشیده شود . زمانی که این قطعه در خودروی شما به درستی عمل نکند ، عمل انتقال نیرو صورت نمی‌ گیرد و در نتیجه شتاب ماشین افت می ‌کند . از طرف دیگر باید بدانید که در بسیاری موارد خرابی توربین گیربکس اتوماتیک می ‌تواند در حرکت خودرو اختلال جدی ایجاد کند و یا حتی جلوی حرکت خودرو را بگیرد .

بیشتر بخوانید:

چگونه مشکلات گیربکس با جعبه دنده خودرو را تشخیص دهیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.