آموزش تصویری ثبت سفارش و خرید خودرو از بورس کالا

همانطور که می دانید فروش خودرو در بورس کالا چند مدتی است که در کشور آغاز شده است.اما با توجه به اینکه همه اطلاعات کافی در مورد خرید از این طریق را ندارند؛در این مقاله مجله خودرو سعی کرده ایم که یک آموزش کامل و تصویری در مورد خرید خودرو از بورس کالا برای شما آماده کنیم.

سعی کرده ایم که همه ابهامات و سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید را پاسخ دهیم.

چنانچه نظر یا تجربه ای در این خصوص دارید می توانید در قسمت نظرات برای ما ارسال نمایید.

خرید خودرو از بورس کالا

به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید خودرو از بورس کالا، داشتن کد بورسی کافی نیست و باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا دریافت کنید.

چگونه می شود از بورس کالا خودرو خرید؟

عرضه خودرو در بورس کالا به این منظور صورت گرفته است که جلوی رانت و سودهای کلان دلالان در بازار گرفته شود تا مصرف‌کنندگان واقعی که نیاز به خرید اتومبیل دارند، بتوانند این کالا را به قیمت شفاف و بر اساس فرایند عرضه و تقاضا از بورس کالا خریداری کنند و خودروساز نیز سود بیشتری از محصول خود دریافت کند.

ابتدا وزارت صمت با شرایط فروش خودروها در بورس کالا چندان موافق نبود و سپس شرط عرضه تنها ۲۰ درصد تیراژ خودروهای داخلی یا مونتاژی را برای فروش در بورس کالا مطرح کرد. اما ظاهرا بعد از مخالفت نمایندگان مجلس با این شرط، بالاخره وزرات صنعت از اعمال محدودیت و شرط‌گذاری برای عرضه خودرو در بورس کالا پا پس کشیده است.

حالا این سوال برای بسیاری از مشتریان پیش می‌آید که چطور از بورس کالا ماشین بخریم؟ در پاسخ باید بدانید که برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا لازم است که در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان به آدرس sejam.ir جهت جمع‌آوری اطلاعات کاربران بورس راه‌اندازی شده و بدین ترتیب شفافیت اطلاعات متقاضیان و خریداران سهام یا کالا در مجموعه بورس کشور به سطح بالایی افزایش می‌یابد.

بنابراین جهت خرید خودرو در بورس کالا ابتدا باید به سامانه اینترنتی سجام مراجعه کرده و کد بورسی یا کد سجام خود را پس از ثبت نام در این سایت، دریافت کنید. دارا بودن این کد برای خرید خودرو در بورس کالا الزامی بوده و بدون آن نمی‌توان از جزییات شرایط فروش خودروها در بورس کالا مطلع شد و هم‌زمان نسبت به خرید اقدام کرد.

در مرحله بعدی لازم است جهت خرید ماشین در بورس کالا نسبت به ثبت‌نام در یک کارگزاری اقدام کنید. زیرا طبق قوانین نمی‌توان به طور مستقیم و بدون استفاده از کارگزاری نسبت به خرید کالا از بورس اقدام کرد، بنابراین لازم است که یک کارگزار برای خود انتخاب کنید. می‌توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در یکی از کارگزاری‌های بورس ثبت نام کنید. برای این منظور حتما باید کد سجام یا همان کد بورسی خود را به همراه داشته باشید.

بعد از دریافت کد سجام و نام‌نویسی در یک کارگزاری معتبر، لازم است که نسبت به افتتاح یک حساب وکالتی اقدام کنید. شما می‌توانید این کار را هنگام ثبت نام در کارگزاری انجام دهید و یک شماره حساب را به عنوان حساب وکالتی در کارگزاری ثبت کنید.

افتتاح حساب وکالتی یکی از شرایط فروش خودرو ها در بورس کالا محسوب می‌شود؛ زیرا هنگام ثبت تقاضا برای خرید خودرو در بورس کالا باید مبلغی در حد ۳۰ درصد قیمت پایه آن خودرو به حساب وکالتی واریز شود تا بدین ترتیب افرادی که لزوما مشتری واقعی نیستند، نتوانند به راحتی در فرآیند خرید خودرو حاضر شوند و شانس مشتریان واقعی در انجام یک معامله شفاف و عادلانه را به حداقل برسانند.

گفته شده است که برای خرید خودرو ماشین در بورس کالا مشتری باید یک روز قبل از ثبت سفارش معادل ۳۰ درصد قیمت خودرو را به حساب وکالتی خود واریز کند تا از این طریق بتواند در فرآیند حراجی و مزایده خودرو در بورس کالا حاضر شود و سفارش خود را برای خرید اتومبیل به ثبت برساند.

در پایان و بعد از انجام تمام مراحل فوق حالا شما دارای یک نام کاربری و رمز عبور در سامانه کارگزاری خودتان هستید. برای ثبت سفارش خودرو در بورس کالا لازم است به سامانه کارگزاری خود مراجعه کرده و با استفاده از رمز عبور و نام کاربری به حساب خود وارد شوید و تا قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه، سفارش خود برای خرید خودرو را در بورس به ثبت برسانید. اگر بعد از این ساعت به سامانه کارگزاری مراجعه کنید، دیگر نمی‌توانید سفارش خود را برای خرید آن خودروی خاص انجام دهید. ضمنا می توان با مراجعه به منوی کالاهای صنعتی- بخش خودرو در وب‌سایت بورس کالای ایران، از زمان عرضه خودروها در بورس آگاهی پیدا کرد.

 آموزش صفر تا 100 خرید خوردو از بورس کالا

 آموزش صفر تا 100 خرید خوردو از بورس کالا

آموزش دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

پیش از اقدام به دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، باید ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهید. در ادامه به صورت گام به گام اقدامات زیر را انجام دهید:

سجام چیست؟

سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا به اختصار سجام، سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده است. هدف اصلی از ایجاد این سامانه، تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات بازار سرمایه ایران است. برای سرمایه گذاری و فعالیت‌هایی از قبیل خرید و فروش سهم، صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… لازم است تا در این سامانه ثبت‌نام و احراز هویت کنید.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شناسه کاربری مشتریان در بازار سهام است. این کد از ترکیب سه حرف و یک عدد پنج رقمی تشکیل می‌شود. کد بورسی همچون کد ملی برای هر شخص کاملاً منحصربه‌فرد است.

حالا به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه کنید و گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کنید.

اخذ کد آنلاین در بورس کالا

پیامی را که نمایش داده می‌شود، به دقت مطالعه کنید.

بهتر است پیش از انجام مراحل بعدی، تصویری از امضای خود را با فرمت png یا jpeg یا jpg و با حداکثر حجم ۱۰۲۴ کیلوبایت آماده کنید.

توجه داشته باشید که باید با خودکار مشکی یا آبی در زمینه کاملا سفید امضا کرده و از آن عکس بگیرید.

کد ملی و شماره همراه خود را که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، وارد کنید.

کد ۵ رقمی که از طرف سامانه سجام برای شما پیامک می‌شود را وارد کنید.

در ابتدا باید مشخصات فردی خود را تکمیل کنید.

در این قسمت باید اطلاعات نشانی خود را تکمیل کنید.

در این بخش اطلاعات شغلی خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت باید گزینه «خریدار خودرو» را انتخاب کنید.

 

در این قسمت نیز اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید.

در این مرحله باید اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که معرفی نامه حساب وکالتی بازار فیزیکی بورس کالا را از همین صفحه می‌توانید دانلود و چاپ کنید.

در این قسمت تصویری از  نمونه امضای خودتان را در چارچوب مشخص شده ارسال کنید. توجه کنید که ارسال تصویر امضا الزامی و ارسال سایر مدارک، اختیاری است.

تیک مربوط به کد بازار فیزیکی بورس کالا و تیک مربوط به تایید و تعهد به صحت اطلاعات را فعال کنید. و در پایان گزینه قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی را انتخاب کنید تا صدور کد بورس کالای شما در دستور کار قرار بگیرد.

هنگام ثبت درخواست کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا برای خرید خودرو، از ثبت درخواست برای کد بازارهای مالی بورس کالا خودداری کنید.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن فرآیند ثبت درخواست دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، پیامکی از طرف کارگزاری مفید برای شما ارسال می‌شود.

توجه
۱- چنانچه در بررسی اطلاعات شما توسط کارگزاری مفید، نقص یا اشتباهی مشاهده شود، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.

۲- پس از صدور کد بورس کالا، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه mofid.ebgo.ir از طریق پیامک در اختیار شما قرار می‌گیرد. در اولین ورود به این سامانه، باید رمز عبور خود را تغییر دهید.

نحوه افتتاح  حساب وکالتی

یکی از ملزومات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا از طریق کارگزاری مفید و خرید خودرو از بورس، افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌هایی است که در فرآیند ثبت‌نام در سامانه ایبیگو مفید مشخص شده است.

حساب وکالتی، حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد.

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید فرم معرفی نامه (که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد) را دانلود و چاپ نمایید. سپس به همراه این معرفی نامه و سایر مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب، به یکی از شعب بانک مربوطه مراجعه کنید. دقت داشته باشید که افراد دارای چک برگشتی امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند.

اعلام شماره حساب وکالتی به کارگزاری مفید

پس از افتتاح حساب وکالتی، مجددا به سایت mofid.ebgo.ir مراجعه کنید. سپس گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید.

آموزش تصویری خرید خودرو از بورس کالا

۱- واریز «درصد مبلغ پیش پرداخت قیمت پایه اعلام شده» خودرو به حساب وکالتی یک روز قبل از ثبت سفارش

۲- ثبت درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای مفید یک روز قبل از عرضه

۳- تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای مفید

مشتریانی که قصد ثبت سفارش روی خودروها را دارند، ابتدا نیاز است تا در سامانه ایبیگو لاگین کنند. پس از ورود به سامانه نیز باید بر روی گزینه «عرضه‌ها و سفارشات» کلیک کنند تا به صفحه کالاهای عرضه شده هدایت شوند.

آموزش تصویری خرید خودرو از بورس کالا

پس از کلیک روی این گزینه به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن تابلوی معاملات مورد نظر را انتخاب کنید. در اینجا منظور «تالار خودرو» است. پس از انتخاب تالار، لیستی از خودروهای قابل عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات به شما نمایش داده می‌شود.

در مقابل نام هر کالا (خودرو)، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید در خصوص هر خودرو اطلاعات کامل را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل مشخصات خودروی قابل عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت، فایل پیوست مربوط به هر خودرو و … است.

فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است. همچنین در این فایل لیست عاملیت‌ها (نمایندگی‌ها) به همراه آدرس و شماره تماس آن‌ها به‌منظور تحویل خودرو درج شده است. همچنین بازه زمانی دریافت خودرو و مواردی همچون هزینه نگهداری نیز در این فایل ذکر شده است.

پس از مطالعه فایل‌ها می‌توانید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش اقدام به ارسال سفارش با قیمت مورد نظر خود کنید.

برای تحویل ماشین از نمایندگی چه مدارکی مورد لازم است؟

  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار
  • مدارک احراز محل سکونت که باید مطابق با بخشنامه راهور ناجا باشد.
  • ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک مربوطه

موعد تحویل خودرو چه زمانی است؟

موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه آن ذکر می‌شود.

حساب وکالتی چیست؟

حسابی است که متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا باید پیش پرداخت خرید را به آن واریز کنند. کارگزاری نیز جهت برداشت وجه به این حساب دسترسی دارد.

مبلغ پیش پرداخت چه زمانی باید به حساب وکالتی واریز شود؟

مبلغ پیش پرداخت جهت واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه آن ذکر شده و باید روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود.

نحوه تعیین قیمت خودرو ها در بورس کالا چگونه است

قیمت خودرو در بورس کالا توسط شورای رقابت و بر اساس معیارهای این شورا تعیین خواهد شد. بنابراین قیمت پایه توسط شورای رقابت اعلام می‌شود و پس از آن خریدار می‌تواند پیشنهاد خود را در سامانه کارگزاری به ثبت برساند و درنهایت نیز فردی که بهترین پیشنهاد را داده باشد، در این سازوکار موفق خواهد شد و می‌تواند نسبت به تکمیل وجه خود تا نهایت ۴۸ ساعت اقدام کند.

در صورت عدم تکمیل وجه تا ۴۸ ساعت، خریدار شامل جریمه خواهد شد. لازم به ذکر است که معادل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به‌علاوه هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه و … نیز بر قیمت نهایی خودرو اضافه خواهد شد که خریدار ملزم به پرداخت آنها نیز هست.

افراد مجاز خرید خودرو در بورس

مسئولان در چند سال اخیر برای جلوگیری از خرید خودرو صفر توسط واسطه‌ها شرایطی خاص را برای خرید خودرو در نظر گرفته‌‌اند.

خریداران خودرو در بورس کالا هم ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

  1. خریدار باید ۱۸ سال تمام داشته باشد.
  2. متقاضی باید دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشد.
  3. متقاضی خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشد.
  4. خریداران می‌توانند هر ۱۲ ماه یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا خریداری کند.

کدام خودروها وارد بورس می شوند؟

گرچه بورس کالا در بخش خودرو ایجاد شد تا محصولات داخلی به دست مشتری واقعی برسد، اما محدودیت‌هایی در خودروهای عرضه شده نیز وجود دارد.

خودروهایی که قابلیت عرضه در این طرح را دارند، توسط شورای رقابت معرفی خواهند شد.

شورای رقابت باید در هر شش ماه، خودروهای قابل خرید در بورس را بر اساس تورم، اختلاف قیمت کارخانه و بازار، میزان خودروی تولیدشده تعیین کند.

در سال ۱۴۰۱، ۲۰ هزار خودرو شاهین تولید می‌شود، که ۱۶ هزار دستگاه از آن‌ها در بورس کالا عرضه خواهند شد.

۱۵ هزار خودرو کارا نیز در سال ۱۴۰۱ تولید می‌شود، که تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه آن در بورس کالا عرضه خواهند شد.

از آن جایی که تنها توافقی میان بورس کالا و شرکت‌های خودرویی صورت گرفته، عرضه‌کننده می‌تواند در صورت عدم تمایل به عرضه محصولات در بورس کالا، امتناع کند.

چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، عرضه ۶۰۰ خودرو کارا دو کابین و ۲۵۰ خودرو کارا تک کابین انجام شد. (قیمت پایه برای شروع عرضه خودرو کارا دو کابین ۳۰۱ میلیون ۵۹۶ هزار تومان و کارا تک کابین ۲۹۱ میلیون ۲۵۷ هزار تومان در نظر گرفته شد).

دو خودرو دیگنیتی و فیدلیتی، محصول بهمن‌موتور، به زودی در بورس کالا عرضه خواهند شد.

منبع: کارگزاری مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.