خروج باد سرد از بخاری خودرو به چه دلیل است + علت آن

خروج باد سرد از بخاری خودرو به چه دلیل است + علت آن

یکی از اتفاقات ناگوار به هنگام رانندگی در زمستان و هوای سرد کار نکردن درست بخاری خودرو است که در این هنگام به جای تولید باد گرم ، باد سرد را به داخل کابین می فرستد . برای کار کردن صحیح بخاری خودرو باید چندین قطعه عملکرد صحیحی داشته باشند .

در صورت خرابی و ایراد داشتن هر یک از این قطعات بخاری خودرو هم به جای تولید هوای گرم ، باد سرد تولید می کند . عللی که ممکن است سبب این وضعیت شود که در این مقاله بدان پرداخته شده است .

بخاری خودرو

کافی نبودن مایع خنک کننده

محفظه احتراق میزان زیادی حرارت را تولید می کند که باید این حرارت توسط سیستم خنک کننده کاسته و کنترل شود . رادیاتور خودرو با کار کردن و به چرخش درآوردن مایع خنک کننده که شامل آب و ضد یخ است سبب کاستن این گرما می شود . از آن جایی که رادیاتور بخاری در سطح بالاتری از سیستم گردش مایع خنک کننده قرار گرفته ، کم بودن مایع سبب می شود که نیمی از رادیاتور را در برگیرد و در نتیجه گرمای تولیدی به نصف کاهش یابد و یا رادیاتور باد سرد را به داخل کابین انتقال دهد .

علت باد سرد زدن بخاری ماشین

فراگیرترین مشکلی که برای انواع ماشین‌ ها رخ می‌ دهد سرد بودن بخاری ماشین است . به‌ نحوی ‌که فرد می‌ گوید : گرمای بخاری کم است و یا اصلاً گرمایی ندارد . این عیب ممکن است دلایل زیادی داشته باشد .

اولین علت می ‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد . وقتی رادیاتور بخاری نتواند به‌ خوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند ، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمی ‌کند . در اکثر موارد ، رادیاتور عوض می‌ شود ، اما اگر مجاری آن تمیز شود ، می ‌توان به رفع عیوب اقدام کرد .

گاهی شیلنگ آبی که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است ، گرفتگی دارد . آب داغ موتور نمی ‌تواند وارد شبکه گرمایی ( رادیاتور ) شده و به ‌درستی حرارت خود را به هوا بدهد . در این ‌گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد .

مشکل دیگری که علاوه بر سرد بودن بخاری ماشین ، بسیار شایع است همان خرابی فن و یا دمنده بخاری است . در این حالت رادیاتور به‌ خوبی گرم می‌ شود ، آب داغ موتور نیز وارد سیستم می ‌شود ، ولی درنهایت هوای محیط به‌ درستی وارد نشده و با شبکه گرمایی برخورد نمی‌ کند . عیب این حالت ، فن یا همان دمنده بخاری است . برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد ، سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم نصب کرد .

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است درنتیجه موجب سرد بودن بخاری ماشین می‌ شود و درنتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی ‌تواند به ‌درستی تبادل حرارتی داشته باشد ، در این حالت باید به سیستم خنک ‌کاری موتور آب اضافه کنیم . سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌ یابی می ‌کنیم .

عامل مؤثر دیگری که بر سرد بودن بخاری ماشین تأثیر فراوانی دارد ، ترموستات خودرو است . ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد . زمانی که نیاز به خنک کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود . هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک ‌کاری و کاهش دما بود ، ترموستات خود به‌ خود باز شده و اجازه عبور آب را می ‌دهد .

در برخی مواقع نیز در فصل زمستان ترموستات برداشته می ‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می ‌شود . این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل سرما باعث می ‌شود تا بخاری ، گرمای موردنیاز را تولید نکند .

گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد . در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌ کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت ‌یابی شود .

معیوب بودن هسته مرکزی بخاری

گاهی اوقات معیوب بودن هسته مرکزی و وجود مشکل در آن سبب خروج باد سرد از بخاری می شود . مشکلاتی همانند عبور نکردن صحیح مایع خنک کننده از میان رادیاتور و هم چنین نرسیدن باد ایجاد شده از موتور دمنده به رادیاتور و نیز بروز گرفتگی در لوله های مربوطه نیز می تواند سبب خروج باد سرد از بخاری شود . اگر مشکل مربوط به هسته بخاری باشد، علائم زیر بروز پیدا می کند .

1- بخار گرفتگی داخل کابین

2- انتشار و استشمام بویی شبیه به میوه شیرین در داخل کابین

3- مصرف سریع ضد یخ در رادیاتور

4- گرم شدن و حرارت بیش از حد موتور

نحوه کار بخاری ماشین

در سال ‌های اخیر برخی کشورها موفق به ابداع نوع جدید بخاری برای خودرو شده ‌اند ولی به ‌هر حال با بخاری ‌های سنتی باید سر کرد . اصول کاری بخاری تا حدود زیادی با کولر متفاوت است . در این مجموعه شما از گرمای آب موتور استفاده کرده و اتاق خودرو را گرم می ‌کنید . گرمایی که نسبتاً تلف شده بوده و اگر از آن استفاده نشود ، از بین می‌ رود .

در بخاری تمامی خودرو ها از یک رادیاتور کوچک استفاده شده است . رادیاتوری که مهم ‌ترین نقش را بر عهده دارد . آب داغ موتور وارد این رادیاتور شده و درون شبکه ‌های آن جریان پیدا می ‌کند ، درنتیجه تبادل حرارتی آب موتور و هوای عبوری از آن بسیار راحت می‌ شود . برای استفاده از این گرما باید یک دمنده ، هوا را به سمت رادیاتور بدمد تا با شبکه ریز آن برخورد کرده و گرم شده ، سپس وارد اتاق خودرو شود . هوای محیط وارد ورودی بخاری شده و توسط دمنده آن با رادیاتور بخاری برخورد می ‌کند ، سپس داغ شده و از دریچه‌ های تنظیم داخل اتاق، وارد کابین می‌ شود .

کلید روشن و خاموش شدن دمنده نیز بستگی به خودرو داشته و در چندین حالت قابل تنظیم است . پس به‌ راحتی مشاهده کردید که در بخاری هیچ انرژی مفیدی از بین نرفته و تنها از نیروی برق باتری که آن هم جایگزین می‌ شود ، برای پمپاژ هوا استفاده می ‌شود . گرمای هوا نیز از گرمای آب موتور تأمین می‌ شود .

خرابی شاسی های کنترل کننده بخاری و یا گیر کردن آن ها

برخی از مواقع پس از چند سال استفاده از شاسی های کنترل بخاری ، ممکن است این دکمه ها کثیف شوند که در این حالت ممکن است گیر کرده و یا کلا از کار بیفتند . اگر مشکلی در هسته بخاری وجود نداشته باشد شاید لازم باشد که برخی از شاسی ها و همچنین شیر کنترل بخاری را تعویض کنید . شیر کنترل بخاری که در جلوی بخاری قرار دارد همانند یک سوئیچ عمل کرده و جریان باد گرم را خاموش و روشن و نیز تنظیم می کند . اگر این قطعه خراب شده باشد، بخاری در دمیدن هوای گرم گیر می کند .

وجود ایراد در ترموستات

وظیفه ترموستات آن است که مسیر جریان آب موتور را تغییر دهد . یعنی زمانی که دمای موتور هنوز بالا نرفته و نیازی به خنک شدن موتور وجود ندارد مایع خنک کننده باید درون موتور و اطراف آن گردش داشته باشد و وارد رادیاتو نشود . اما زمانی که دمای موتور بیش از حد بالا می رود و نیاز به خنک کاری حس می شود ، ترموستات باز شده و جریان آب به درون رادیاتور راه پیدا می کند . برخی مواقع ممکن است ترموستات خراب شده و باز بماند که در این صورت به دلیل گردش آب خنک ، بخاری گرمای لازم را تولید نمی کند و در نتیجه باد سرد به درون کابین وزیده می شود .

نشت آب

اگر نشتی آب را بر روی سطوحی مشاهده کردید بالافاصله رادیاتور ، واتر پمپ و شلنگ ها را برای اطمینان از سالم بودن آن ها کنترل کنید.  اگر نشت آب در هر یک از این سه وضعیت اتفاق بیفتد ، بخاری خودرو عملکرد صحیحی نخواهد داشت و باد سرد از خود تولید می کند .

جرم گرفتگی و خوردگی پروانه های واتر پمپ

علت دیگر وزیدن باد سرد از بخاری خودرو مربوط به وجود جرم و خوردگی در پراونه های واتر پمپ است که در این حالت گردش آب درون بخاری بسیار کند شده و یا حتی متوقف می شود . در این حالت در دور آرام موتور بخاری خودرو ولرم یا سرد می شود که باد سردی از خود تولید می کند و تنها در صورت گاز دادن خودرو و بیشتر شدن دور موتور باد گرم به درون کابین وزیده می شود .

ایراد در دریچه های بخاری

اگر دریچه های بخاری ایراد پیدا کند و هوای سرد به خروجی مسیر باد گرم راه پیدا کند سبب ولرم شدن و یا سرد شدن هوای بخاری می شود . در خودروهایی که دریچه آن ها مکانیکی عمل می کند معمولا خار نگه دارنده سیم دریچه هوا ایراد پیدا می کند و سبب این می شود که دریچه هوای سرد کاملا بسته نشود . و از این رو به هنگام کار کردن بخاری، باد سرد به درون کابین هدایت می شود .

دلایل ایجاد بوی بد بخاری ماشین

یکی دیگر از عیوب شایع انواع بخاری علاوه بر سرد بودن بخاری ماشین ، ایجاد بوی نامطبوع در ماشین است که ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد .

1- عدم درزبندی مناسب پوسته فن

2- نشت آب از رادیاتور بخاری

وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد ، هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد می‌ کند . برای رفع عیب باید تمامی واشرها و درزها را وارسی کنید ، سپس تمامی پیچ ‌ها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شوید .

برای جلوگیری از نشت آب از شبکه گرمایی ، باید شیلنگ ‌های ورودی به سیستم را بررسی کنیم ، سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از عدم سوراخ‌ شدن آن مطلع شویم .

در گذشته نقطه سوراخ شده با لحیم‌ کاری ترمیم می ‌شد ، ولی امروزه تمام تعمیرکاران شبکه گرمایی یا همان رادیات را تعویض می ‌کنند .

شاید عیوب دیگری نیز برای بخاری انواع خودروها به وجود بیاید ، ولی شایع‌ ترین عیوب ، مواردی بود که ذکر شد . پس می ‌توان گفت برای رفع عیب حتماً باید تجربه کافی داشته باشید . در فصل زمستان مهم‌ ترین عاملی که از یک خودرو مدنظر قرار می ‌گیرد ، نحوه کار بخاری آن است . در خودروهایی مثل پژو 405 ، 206 ، روآ ، سمند و مانند آن‌ ها ، برای رفع عیوب بخاری باید داشبورد باز شود ؛ ولی عده ‌ای از تعمیر کاران ماهر ، بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن بخاری را سرویس و راه ‌اندازی می ‌کنند .

علت گرمای کم بخاری ماشین چیست ؟

گرم نکردن یا گرمای کم بخاری خودرو می تواند علت یا علل مختلفی داشته باشد . اما به طور معمول ، یکی از عوامل زیر علت گرم نکردن بخاری ماشین محسوب می شود .
1- اولین علت گرم نکردن بخاری ماشین ، باز بودن ترموستات خودرو است که منجر به پایین ماندن درمای آب و گرمای کم بخاری ماشین می شود . اگر ترموستات خودرو خراب باشد ، خودرو در زمانی که درجا کار می کند و در ترافیک که آمپر بالا می رود گرمای لازم را به کابین انتقال می دهد ، ولی به محض رانندگی در بزرگراه ها و سرعت بالا ، دمای آب پایین آمده و گرمای بخاری هم کم می شود .

2- کم بودن ضد یخ یا پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده منجر به کم شدن گرمای بخاری خواهد شد . همانطور که می دانید ، بخاری ماشین گرمایش را از چرخش آب رادیاتور دریافت می کند و زمانی که سطح این آب یا همان مایع خنک کننده کاهش یابد ، میزان آب کمتری در رادیاتور بخاری به چرخش درمی آیند و منجر به کم شدن گرمای بخاری ماشین خواهد شد . در این موارد معمولا گرمای دریچه های بخاری با هم فرق می کنند .
3-  دیگر علت گرمای کم بخاری ماشین را می توان به جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واترپمپ اختصاص داد . در این مواقع در دور آرام، بخاری ماشین سرد یا ولرم می شود . در برخی از خودروها ، واترپمپ را به وسیله یک واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور می بندند و در این موارد و در صورت قطور بودن واشر ، جریان آب به سمت بخاری ماشین کاهش خواهد یافت .

4-  یکی دیگر از پراهمیت ترین علل گرمای کم بخاری و باد سرد آن ، ایراد داشتن دریچه های بخاری است . بعضا دیده شده به دلیل خراب شدن خار دریچه هوا ، هوای سرد وارد این لوله ها شده و به داخل کابین منتقل می شود .

بیشتر بدانید

بررسی مهم ترین فناوری ‌ها در سوپر اسپرت هیبریدی فراری SF90

 

یک نظر

  1. حسین ارشد

    باسپاس از شما بابت ارائه مقاله خوب و کامل!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.