نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید

نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید

اگر ماشین در فصل زمستان ضد یخ نداشته باشد ، باعث خراب شدن رادیاتور ماشین می شود و این موضوع برای رادیاتور یک تهدید به حساب می آید . زمانی که رادیاتور ضد یخ نداشته باشد ، باعث خراب شدن موتور ماشین شما خواهد شد .

ساز و کار موتور های درون سوز به وسیله ی نیروی بدست آمده از انفجار صورت می گیرد ، تعداد ایم انفجار ها یکی دو تا نمی باشد بلکه 4 سیلندر می باشد ، حتی در دور های پایین ظرف یک دقیقه هزاران انفجار انجام می شود و این موضوع باعث بالا رفتن دما می شود .

ضد یخ

ضد یخ را چگونه تعویض کنیم ؟

این کار مخصوص رادیاتور سازان می باشد ، و حتما باید این کار را یا تعمیر کار و یا رادیاتور ساز انجام دهد . البته تعویض مایع خنک کننده چندان مشکل نمی باشد و تخلیه ی مایع خنک کننده در زمان باز بودن ترموستات و از طریق شیر تخلیه رادیاتور یا باز کردن شلنگ رادیاتور انجام می شود .

اندازه ضدیخ باید نصف ظرف باشد ( 50 درصد ) و باقی مانده را آب پر کنید ( آب جوشانده شده ) . یادتان باشد که این محلول سمی می باشد و نباید با بدن شما تماس داشته باشد ، زیرا باعث آسیب رسیدن به بدن شما خواهد شد .

از کجا بفهمیم ماشین ضد یخ دارد یا خیر ؟

ضد یخ ها معمولا به رنگ سبز می باشد . درب رادیاتور را باز کرده و داخل رادیاتور را ببینید ، هر چقدر غلظت رنگ سبز کم تر باشد ، زودتر یخ می زند و برای رفع این مشکل باید ضد یخ را اضافه کنید . مایع فاسد شده قهوه ای بود ( در اکثر زمان که ضد یخ به طور طولانی در رادیاتور باشد و عوض نشده باشد فاسد می شود و زمانی که آن فاسد می شود به رنگ سبز رنگ در می آید . ) ، خیلی سریع باید آن را عوض کنید زیرا اگر عوض نکنید به رادیاتور و موتور ماشین آسیب بسیار جدی وارد خواهد شد .

یادتان باشد که مخلوط خنک کننده و ضد یخ باید هر سال عوض شود و در زمان مشخص و نزدیک فصل زمستان ، باید در باک و یا رادیاتور ماشین ریخته شود .

اگر در یخبندان خودرو فاقد ضد یخ باشد چه کاری انجام دهیم ؟

اگر فضای بسته پیدا نکردید ، جلوی ماشین را به دیوار و یا به خودرو نزدیک کنید . بسته به دمای هوا و شدت باد هر چند ساعت یا هر چند دقیقه اتومبیل را تا زمانی که به بیشترین دما برسد روشن نگاه دارید . اگر هوا بد رقم سرد بود ، روی کاپوت ماشین را چیزی بندازید تا موتور و رادیاتور و همچنین دیگر سیستم ها گرم بماند . همچنین می توانید آب موتور و رادیاتور را خالی کنید ، با این کار به ماشین خود اجازه می دهید بیشترین دما به ترموستات برسد .

نشانه های خرابی رادیاتور

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

ترموستات که به رادیاتور متصل می باشد ، در چه محلی از خودرو قرار دارد ؟

به طور معمول در اکثر خودرو ها ترموستات سر راه شلنگ انتقال آب سیلندر به رادیاتور و در محفظه ای آلومینومی که در قسمت هوزینگ قرار دارد و 2 قسمت ترموستات را تشکیل می کند . همچنین بودن ترموستات در ماشین بسیار ضروری می باشد و حتما زمانی که دچار خرابی ای شد ، آن را عوض کنید در غیر این صورت ماشین شما دچار مشکل های جدی ای می شود . و همچنین از خراب شدن باک بنزین جلو گیری می کند و همچنین از هوا گیری بنزین نیز جلو گیری می کند .

توصیه های ایمنی در هنگام هوا گیری باک و رادیاتور پراید

1- از ریختن بنزین روی زمین جلو گیری کنید ، زیرا امکان دارد دچار آتش سوزی و یا انفجار های شدید شود .

2- هنگام سوخت گیری ماشین به هیچ عنوان وارد کابین نشود زیرا یکی از علت های هوا گیری باک همین موضوع می باشد .

3- در جایگاه های سوخت به هیچ عنوان نباید عامل آتش زا  مثل سیگار ، فندک  استفاده نشود ، زیرا باعث آسیب جدی می شود .

4- هنگام سوخت گیری یا هوا گیری خودرو ، حتما باید خاموش شود .

7 اشتباه رایج در مورد ضد یخ خودرو که باعث هوا گیری باک  و رادیاتور می شود :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

نکته مهم:

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

ضد یخ

زمانی که رادیاتور عمل کرد خوبی را دارد باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- قابلیت مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

2- سوخت رسانی به موتور توسط پمپ بنزین

3- مشخصه حجم باک بنزین

4- داشتن محفظه ایمنی برای نگهداری از بنزین

5- هنگام پر شدن جرقه یا جریانی نداشته باشد

علائم خرابی و هوا گرفتی باک بنزین و رادیاتور

علائم خرابی و گرفتگی این حباب گیری به جز پس زده شدن بنزین از باک ، می توانیم به وارد شدن بوی بنزین داخل کابین اشاره کنیم . یادتان باشد که هوا گرفتن باک و نپذیرفتن بنزین به میزان کافی می تواند به جز نیاز به هوا گیری باک بنزین یک زنگ خطر برای ماشین شما می باشد .

علائم شایع در سفت بودن شیلنگ های رادیاتور در هنگام پر شدن باک بنزین ماشین می شود ، شامل موارد زیر می باشد :

1- کم کردن مداوم آب رادیاتور

2- بد کار کردن موتور در هنگام استارت

3- شنیدن صدایی مانند باز شدن درب نوشابه

اگر از ضد یخ استفاده نکنیم ، چه بلایی سر ماشین می آید ؟

ضد یخ با کیفیت یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواردی می باشد که باید همیشه در سیستم رادیاتور یا خنک کننده باشد . نداشتم ضد یخ در دمای زیر صفر باعث یخ زدن مایع خنک کننده می شود .

آب در زمان یخ زدن افزایش حجم بسیار زیادی را می کنند . همچنین بلوک موتور از جنس آلومینیوم ساخته شده است و علاقه زیادی به کشسانی ندارد . همچنین باید گفت که ترکاندن بلوک موتور ، پاره کردن شلنگ ها و نابود کردن شبکه ها رادیاتور ، تنها دلیلش نبودن ضد یخ در فصل زمستان می باشد .

استفاده از ضد یخ چه مزیت هایی دارد؟

ضد یخ باعث می شود آب در دمای یخبندان همجنان باقی بماند و در موتور گردش داشته باشد . علاوه بر این ایتلن گلیکول موجود در ضد یخ ، باعث شستشوی مجاری خنک کننده می شود و زنگ زدگی و رسوب بر جا نمی گذارد . همچنین با خاصیت روان کنندگی که دارد باعث طول عمر مجموعه ی پمپ آب می شود .

مخلوط 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ ، دمای انجماد محلول را به 40 درصد زیر صفر و دمای جوش را به 108 درجه می رساند که با وجود فشار در سیستم خنک کننده این عدد به 120 سانتی گراد می رسد .

آب در دمای زیر صفر درجه یخ می زند و به همین خاطر از مایع خنک کننده ی ایده آل باید ترکیبی از آب و ضدیخ باشد . همچنین باید در فصل زمستان از ضد یخ استفاده کنید تا موتور و رادیاتور و همچنین باک بنزین شما یخ نزند .

موتور چگونه خنک می شود ؟

موتور به وسیله ی گردش هوا یا آب خنک می شود ، موتور های هوا خنک به دلیل نداشتم مایع خنک کننده و تجهیزات خنک کاری سبک وزن تر هستند ، ولی اگر تحت فشار قرار بگیرد ، زودتر داغ خواهد شد .

موتور های آب خنک در کنار مزیت هایی که دارند نیاز به رسیدگی بیشتر دارد و باید از آن ها به خوبی مراقبت کنید . مایع خنک کننده توسط پمپ آب در مجاری تعبیه شده بلوک موتور به گردش در خواهد آمد و بعد از جذب حرارت داغ خواهند شد و همچنین از موتور خارج خواهند شد و از سمت دیگر این قطعه خارج می شود .

چگونه ضد یخ را عوض کنیم ؟

1- بگذارید موتور کاملا سرد شوئ و بعد درب رادیاتور را بردارید .

2- زیر موتور بروید و در قسمت پایین رادیاتور دنبال شیر تخلیه بگردید .

3- دو ماهی تابه و یک تشت آماده کنید .

4- قبل از باز کردن پیچ تخلیه ، تشت را زیر رادیاتور بگذارید .

5- بگذارید کل مایع درون تشت تخلیه شود و بعد شیر تخلیه را ببندید .

6- باید مایع درون پوسته موتور را نیز تخلیه کنید ، زیرا حداقل 3.5 لیتر مایع در آن می باشد .

7- موتور را خاموش کنید و شیر تخلیه را نیز ببندید و رادیاتور و مخزن آب را تا حد مجاز از مخلوط ضد یخ و آب پر کنید .

8- درب رادیاتور را ببندید .

ضد یخ

بیشتر بخوانید:

ضد یخ | دلیل الزامی بودن ضد یخ برای خودرو چیست؟

چه ضدیخی برای ماشین مناسب است + دانستنی های درباره ضدیخ

آموزش تعویض ضدیخ پراید ،پژو 405،سمند ،206 ،پارس+فیلم

منبع: استادکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.