جعبه فیوز و دفترچه راهنمای رسمی ایران خودرو پژو 206 تیپ 5

جعبه فیوز و دفترچه راهنمای رسمی ایران خودرو پژو 206 تیپ 5

ما در این نوشته می خواهیم راجع به جعبه فیوز و دفترچه راهنمای رسمی ایران خودرو پژو 206 صحبت کنیم. پژو 206 که محصولی از کارخانه ایران خودرو می باشد از جمله خودرو هایی است که امتیاز ساخت آن از شرکت فرانسوی پژو گرفته شده است . جعبه فیوز پژو 206 شبیه به هیچ کدام از محصولات ایران خودرو همچون جعبه فیوز سمند یا 405 طراحی نشده اشت و با هم فرق دارند .

پژو

جعبه فیوز پژو 206

فیوز های یکی از ابزار های مرتبط با برق وسیم کشی خودرو هستند که وظیفه دارند ، در صورت نوسانات جریان برق و بالا رفتن ولتاژ یا شدت جریان مربوط مسیر جریان را قطع نمایند تا دستگاه های الکترونیکی موجود در مسیر ، صدمه نبیند . اگر در مسیر جریان الکترونیکی یک دستگاه در خوردو نوسان برقی اتفاق می افتد ، فیوز موجود در مسیر اتصال را قطع خواهد کرد و اصطلاحا می سوزد . برای راه اندازی دوباره آن دستگاه ضمن رفع علت نوسان ایجاد شده ، باید فیوز مرتبط با آن دستگاه را که دیگر از کار افتاده است تعویض کند .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو پژو 206 شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

تعویض فیوز خودرو پژو 206

جعبه فیوز محفظه موتور

جعبه فیوز در سمت راست محفظه موتور قراردارد . برای دست یابی به آن ، گیره های در جعبه را آزاد کنید و در را بردارید . دارنده خودرو نباید اتصالات فیوز های را درستکاری و قطع و وصل کند . هر مشکلی در این قسمت ها باید توسط متخصص مجاز بررسی شود .

برداشت فیوز و نصب فیوز

قبل از تعویض فیوز لزوما باید علت اشکال را بیاید و آن را رفع کنید . همواره یک فیوز معیوب را با یک فیوز سالم مشابه آن جایگزین کنید .

جعبه فیوز داشبورد

با یک سکه پیچ را یک چهارم دور بچرخانید . سپس درپوش آن را بردارید تا فیوز ها نمایان شود و بعد اقدام به درست کردن آن کنید .

نکاتی که در هنگام عوض کردن فیوز باید رعایت کنیم ؟

1- سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید .

2- در جعبه فیوز را باز کنید .

3- انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است .

4- فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمایید .

جعبه فیوز داخلی موتور پژو 206

هر کدام از این سیم ها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع وصل می شود . بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد  شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ری استارت کنید تا چراغ چک خاموش شود .

جعبه فیوز داخلی اتاق پژو 206

فیوز های فرعی دیگر هست که برق قسمت های مختلفی بوده و این فیوز ها  در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن فرار دارد برای تعویض و دانستن فیوز سوخته شده است .

فیلر گیری : ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متور های I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ های موتور که شکل آن L می باشد .

حالت قیچی تئوری :

به این حالت که هر دو سوپاپ باز می باشد و درجه آن 16 می باشد و بیشتر از این درجه نمی شود .

حالت قیچی عملی : به انتهای سوپاپ دود بسته شده است و در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی دارد و گاز کمتر از دود لقی دارد و هنگام فیلتر گیری با سیلندر تراکم دارد .

فیلتر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .

جا شمعی :

شمع را از جای خود بیرون بی آورید و جا شمعی را تمیز کنید و زمانی که خواستید آن را قرار دهید ، و زمانی که قرار می دهید باید آن را فشار بدهید تا تراکم آن کم باشد و بعد مدادی را در داخل پیستون قرار دهید . زمانی که مداد به بالاترین نقطه رسید ، و خواست که جهت بگیرد ، موتور شروع به گردش می کند و عمل فیلتر گیری را انجام می دهیم .

فیوز یک قطعه و وسیله ای حفاظتی است که در مدار های الکترونیکی و الکتریکی کاربرد دارد و آن ها را در برابر افزایش غیر مجاز جریان الکتریکی محافظت می کند . اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز ، بگذرد واکنش فیوز قطع جریان الکتریکی خواهد بود و قطع جریان ، دیگر قسمت ها آسیب نخواهد دید .

پژو

نحوه عملکرد فیوز ساده

عنصر اصلی ساده ترین فیوز ، نواری فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد . با عبور بیش از حد مجاز جریان نوار فلزی ذوب شده و مدار الکتریکی قطع می شود .

انواع فیوز ها از نظر سرعت عملکرد

فیوز ها از نظر سرعت به دو دسته تقسیم می شود که کند کار و تند کار می باشد :

1- فیوز های تند کار :این فیوز ها زمان قطع کمتری نسبت به فیوز های کند کار و به همین دلیل در مصارف روشنایی استفاده می شود .

2- فیوز های کند کار : این نوع فیوز ها در برابر عبور جریان بیش از حد واکنش ملایم تری از خود نشان می دهند و برق را دیر تر قطع می کند . این همه واکنش از فیوز ها در برابر جریان اتصال کوتاه تقریبا لحظه ای است .

انواع فیوز ها بر اساس ساختار

1- فیوز ذوب شده یا ساده

2-  فیوز گروهی

3- فیوز پیچی یا فشنگی

4- فیوز های تیغه ای

5- فیوز های مخصوص سیم

انواع فیوز ها از نظر رنگ پولکی

1- صورتی

2- قهوه ای

3- سبز

4- قرمز روشن

5- خاکستری

6- آبی

7- زرد روشن

8- سیاه

9- سفید

10- مسی روشن

11- نقره ای

12- قرمز تیره

13- زرد تیره

14- مسی

15- آبی

قسمت های یک کات اوت

کات اوقت شامل دو قسمت است یکی محفظه مسدود که اتصالات خط به آن می بندد و طوری ساخته شده که به کراس آرم بسته می شود و دیگری نگهداری فیوز که متحرک است و به آسانی المنت داخل آن قابل تعویض است .

انواع کات وات

1- کات اوت مسدود

2- کات اوت باز

3- کات اوت با المنت بدون محافظ

کات اوت که مهمولا در برق ایرامی مصرف می شود از نوع باز می باشد . که طرفدار بسیار زیادی دارد .

سیم گیری یعنی چه ؟

در تنظیم موتور عمل قیلر گیری به عنوان حساس ترین مرحله  کار شناخته می شود . به نحوی که با انجام صحیح و دقیق در شرایط کارکرد موتور به شکل محسوس بهبود حاصل می شود . افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تکثیر گاز های آلاینده از جمله مواردی می باشد که با انجام درست فیلر گیری حاصل می گردد .

در صورت استفاده از قطعات با دقت ابعادی نامناسب ، شرایط فیلر گیری دقیق نخواهد بود و چنانچه از قطعاتی با جنس نامرغوب استفاده می شود به علت تنش های حرارتی بالا و اعمال ضربات متعددی بعد از مدتی محل تماس سابق سوپاپ قطعه نشست کرده و خودرو از شرایط فیلر گیری مناسب خارج می شود . این ماشین حساسیت بسیار زیادی رو قطعات و اثر مثبت آن عمل خواهد کرد و باعث کاهش صدای موتور می شود .

شیم گیری باعث می شود که صدا های نامطلوب سوپاپ ها را کاهش می دهد و همچنیت راندمان و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت از نشانه های تنظیم نبوذن شرایط عملکرد سوپاپ ها می باشد .

فیوز های بوکسی

این فیوز ها دارای فشنگ می باشند که می تواند از نوع تند کار یا کن کار باشند . نوع تند کار معمولا برای مدار های شدت روشنایی و نوع کند کار معمولا برای الکترومتور ها به کار می رود . فشنگ ها دارای یک پولک رنگی در انتها خود هشتند که پشت شیشه کلاهک فیوز قرار می گیرد . این پولک با یک سیم نازک به سر فشنگ وصل شده که آمپر نامی آن را مشخص می کند و پس از سوختن فیوز این پولک نیز به داخل آن می افتد .

فیوز های مینیاتوری

این نوع فیوز ها ، فیوز هایی هستند که می توانند از مدارات در برابر جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه بار محافظت نمایند .

1- تشخیص و قطع جریان اضافه بار به عهده یک قطعه بیمتال است . بیمتال از دو فلز که ضریب انبساط گرمایی آن ها با هم متفاوت بوده و بسیار به یک دیگر وصل شده اند و ساختار شده است .

2- تشخیص و قطع جریان اتصال کوتاه به وسیله یک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد انجام می شود . با عبور جریان اتصال کوتاه سیم پیچ ، ناگهان به یک آهن ربای قوی تبدیل شده فیوز را قطع کرده و جریان مدار را به سرعت قطع کرد .

وظیفه فیوز چیست ؟

قیوز را در دستگاه قرار می دهند تا اگر برق ورودی زیاد شود و یا اگر داخل دستگاه اتصالی پیدا کند فیوز سوخته و به دستگاه و موتور صدمه جدی وارد می کند .

کاربرد فیوز چه می باشد ؟

برای محافظت از سیم ها کوتاه شدگی مدار از فیوز استفاده خواهد شد .

مدار کوتاع فیوز به طور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود .

پژو

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل سنسور دریچه گاز پژو 206 و نشانه های خرابی آن

مشکل صدا ویز ویز پمپ هیدرولیک در خودرو پژو ۲۰۶ چیست؟

همه چیز درباره کمک بادی و تنظیم ارتفاع برای پژو 206

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.