عمر مفید لاستیک ماشین چند کیلومتر است؟

عمر مفید لاستیک ماشین چند کیلومتر است؟

عمر مفید لاستیک خودرو-عمر مفید لاستیک کویر

عمر مفید لاستیک ماشین (1)

عمر مفید لاستیک چند کیلومتر است-عمر مفید لاستیک هانکوک-عمر مفید لاستیک میشلن

آیا می دانید عمر لاستیک خودرو چند سال می باشد؟

اگر شما هم مثل بسیاری از مردم نمی دانید که چه زمانی باید تایر های ماشینتان را تعویض کنید، بهتر است بدانید که وضعیت تایرهای اتوموبیل شما به امنیت و کارآیی ماشین شما گره خورده است. لاستیک اتوموبیل شما یک عمر مفید دارد و نقطه ای فرا می رسد که کارآیی و چسبندگی خود را از دست می دهد و روی توانایی ترمز ها تاثیر منفی می گذارد. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که به شما در تصمیم گیری برای تشخیص زمان تعویض تایر ها کمک می کند.

عمر مفید لاستیک ماشین (2)

تاریخ انقضا لاستیک خودرو-عمر مفید لاستیک خارجی-کیلومتر تعویض لاستیک

۱ – در مورد نقش آج های لاستیک خودرو بیشتر بدانید.

مهمترین نقش آج های تایر ماشین شما، منحرف کردن آب های زیر لاستیک و در نتیجه افزایش چسبندگی خودرو به سطح زمین است تا مانع سر خوردن آن در جاده های خیس شود. وقتی که آج های لاستیک خودرو در حدود ۱٫۶ میلیمتر ساییده شده و کاهش پیدا کنند، تایر ها دیگر ایمن نیستند.

۲-به طرح آج های لاستیک نگاه کنی

بیشتر لاستیک ها دارای “شاخص های سایش آج” هستند. در لا به لای طرح آج در قسمتهای فرو رفته، برآمدگیهایی پل مانند میبینیم که از سطح آج پایینتر است و وقتی که سطح آج با این شاخص های سایش هم سطح شوند، زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است. که البنه حداکثر میزان مجاز سایش است و بهتر است زودتر تعویض گردد.

۳– چک کردن میزان سایش آج با استفاده از “تست سکه”

یک سکه ۱۰۰ تومانی زرد رنگ طرح جدید را به طوری که عدد ۱۰۰۰ به سمت شما باشد، در لابلای آج لاستیک فرو کنید:

  • اگر  قسمتی از تاریخ ضرب سکه مثلا ۱۳۹۰ مشخص شد، لاستیک باید سریعا تعویض شود و رانندگی با این تایرها خطرناک است.
  • اگر عبارت ” ریال ” به طور کامل مشخص باشد باید در اولین فرصت لاستیکها را تعویض کنید.
  • اگر قسمتی از آج لاستیک، حتی قسمت کوچکی از عبارت “ریال” را نیز پوشانده باشد هنوز زمان تعویض لاستیک فرا نرسیده است.

۴– از ابزار سنجش عمق آج استفاده کنید

اگر لاستیک شما “شاخص سایش آج” نداشت و در استفاده از سکه نیز سردرگم شدید، می توانید از یک وسیله ی اندازه گیری عمق آج استفاده کنید.

۵– به ساییدگی های غیر معمول لاستیک ماشین توجه کنید.

سایش غیر معمول می تواند نشانه ی این باشد که چرخ ها بالانس نیستند ونیاز به سرویس دارند.

  • اگر سایش لاستیک ها شدید باشد و لاستیک ها زودتر از معمول ساییده می شوند حتما به یک تعمیرگاه جلوبندی اتوموبیل مراجعه کنید. بالانس نبودن چرخ ها علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک ها به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نیز صدمه وارد می کند.
  • برای چک کردن وضعیت لاستیک اتوموبیل، چرخ هارا توسط فرمان به طرفین بچرخانید و به خوبی وضعیت آنها را معاینه کنید.

۶– لاستیک ها را حداقل هر ۶ سال یکبار تعویض کنید.

اگر مطمئن نیستید که چرخها نیاز به تعویض داشته باشند، طبق توصیه  NHSTA (اداره امنیت ترافیک بزرگراه های ملی آمریکا) حداقل زمان تعویض لاستیک ها صرفنظر از میزان استفاده ۶ سال می باشد و حداکثر طول عمر لاستیکها ۱۰ سال است. همیشه جانب احتیاط را برای لاستیک هایی با طول عمر بیش از ۶ سال رعایت کنید.

  • طول عمر مفید چرخ ها از زمان تولید در کارخانه شروع می شود نه زمان خرید و نصب روی اتوموبیل.
  • طبق توصیه  NHSTA هر ۸۰۰۰ کیلومتر چرخ های جلو را با عقب جا به جا کنید.
  • میزان دیگری برای زمان تعویض لاستیک ها مقدار کیلومتر طی شده توسط خوردو است. به طور کلی بهتر است هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر لاستیک ها تعویض شوند.
 نکته ها :
  • در خرید لاستیک های با سایز مناسب دقت کنید. رینگ و لاستیک اتوموبیل باید با نوع و اندازه ی اتوموبیل شما تناسب داشته باشد.
  • در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی در سطح و کناره لاستیک ها، بدون اتلاف وقت تایر ها را عوض کنید.
  • اندازه هر ۴ چرخ و حتی طرح آجهای هر چرخ باید یکسان باشد. در غیر این صورت به دیفرانسیل ماشین شما صدمه وارد می کند.
  • مطمئن شوید که باد چرخ ها تنظیم باشد. عدم تنظیم باد چرخها باعث: مصرف بنزین بیشتر، سایش سریعتر لاستیک ها،  هندلینگ و کنترل ضعیف اتوموبیل می شود.
  • چرخ زاپاس را فراموش نکنید. تمام موارد ذکر شده در مورد چرخ زاپاس نیز صدق می کند.

عمر مفید لاستیک ماشین (3)

عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

عمر مفید لاستیک ها به عوامل مختلفی از جمله شرایط رانندگی و جاده و همچنین تاریخ انتقضای لاستیک وابسته است و نمی توان زمان دقیقی را برای آن اعلام نمود. اما با وجود این نیز عواملی وجود دارد که با استفاده از آن می توان تا حدودی زمان صحیح تعویض لاستیک ها را مشخص نمود. در این مطلب قصد داریم در رابطه با عمر مفید لاستیک خودرو مباحثی را مطرح و عواملی را که در تعیین این عمر مفید نقش دارند را مشخص نماییم.

تعیین تاریخ انقضای لاستیک

یکی از مهمترین عواملی که در عمر مفید خودرو نقش داشته و معمولا رانندگان به آن بی توجه می باشند، تاریخ انقضای لاستیک مصرفی خودرویشان می باشد. از نظر بسیاری از تولید کنندگان خودرو، تاریخ انقضای لاستیک ها حدود ۵ تا ۶ سال می باشد. این بدان معنی است که از زمان تولید لاستیک و خروج آن از کارخانه فقط حدود ۶ سال می توان از آن لاستیک استفاده کرد و پس از طی این مدت، خواه لاستیک در خودرو استفاده شده باشد و خواه لاستیک همچنان در انبار باشد، خاصیت اولیه خود را از دست داده و نباید به هیچ وجه از آن استفاده نمود.

برای تعیین زمان تولید لاستیک می توان از اعدادی که در روی لاستیک حک شده است استفاده نمود. معمولا روی لاستیک ها اعداد مختلفی از جمله سایز و عمق آج و غیره درج می گردد. اما عدد دیگری نیز در روی لاستیک ها درج شده است که چهار رقمی بوده و نشانگر تاریخ تولید آن می باشد. این عدد، یک عدد چهار رقمی است که دو عدد اول آن از سمت چپ نشانگر هفته تولید و دو عدد بعدی نشانگر سال تولید لاستیک می باشد. به عنوان نمونه عدد ۴۳۱۳ یعنی لاستیک مربوطه در هفته ۴۳ سال ۲۰۱۳ تولید شده است. با استفاده از این عدد می توان تاریخ تولید و در نتیجه عمر مفید لاستیک خودرو خود را بدست آورید.

به عنوان مثال تاریخ تولید لاستیک فوق هفته ۲۵ سال ۲۰۱۱ می باشد

به عنوان مثال تاریخ تولید لاستیک فوق هفته ۲۵ سال ۲۰۱۱ می باشد

بسیاری از رانندگان متاسفانه به این مهم بی توجه بوده و صرفا همین که مشاهده کنند لاستیک از ظاهر موجهی برخوردار است، اقدام به خرید و استفاده از آن می نمایند. این امر گاها به قیمت جان بسیاری از افراد تمام خواهد شد و خسارات سنگینی را بر جای خواهد گذاشت. به همین دلیل قویا توصیه می گردد قبل از خرید لاستیک نسبت به شناسایی تاریخ تولید لاستیک اهمیت قائل شده و از این امر به سادگی نگذرید. چراکه با منقضی شدن لاستیک،  خاصیت کشسانی لاستیک از بین رفته و ممکن است با کوچکترین فشاری به یک باره بترکد و باعث از کنترل خارج شدن خودرو گردد.

عمر مفید لاستیک خودرو

همانطور که اشاره شد، عمر مفید لاستیک خودرو وابسته به شرایط رانندگی و جاده ای می باشد. به همین دلیل نمی توان مشخصا به زمان یا عدد خاصی اشاره نمود. گاها نیز کیفیت لاستیک خریداری شده نیز در میزان عمر مفید لاستیک ها موثر بوده و هرچه لاستیک خریداری شده با کیفیت تر باشد، عمر مفید آن نیز بیشتر می باشد. اما با استفاده از آمار و ارقام می توان دریافت که عمر مفید لاستیک خودرو به طور متوسط بین ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار کیلومتر می باشد که پس از طی این مدت باید بصورت دوره ای میزان آج و سلامت لاستیک چک شود تا از صحت آن اطمینان حاصل نماییم.

نشانگر حداکثر میزان سائیدگی

برای آگاهی از زمان تعویض لاستیک ها نیز می توان به طور چشمی و با اندازی گیری آج لاستیک ها عمل نمود. بسیاری از لاستیک ها برای تعیین عمر مفید لاستیک و زمان تعویض، دارای یک شاخص تعویض می باشند که در بین آج های لاستیک قرار گرفته و آخرین حد سائیدگی لاستیک را مشخص می نماید. اگر لاستیک به حدی سائیده گردد که شاخص مربوطه با سطح لاستیک در موازات قرار بگیرد، آنگاه عمر لاستیک مربوطه به سر آمده و باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

لاستیک و نکات مهم در نگهداری اصولی و افزایش عمر آن

بسیاری از رانندگان متوجه آسیب های ناشی از لاستیک کهنه و به ظاهر نو عرضه شده در بازار نیستند. در هنگام خرید لاستیک بسیار پیش می آید که علیرغم پرداخت هزینه ی بالا فروشندگان لاستیک های به ظاهر نو اما کهنه را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم.

براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان وگوشت پاشنه پا است.به این ترتیب که تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون آن  تحمل می کند.

به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی “پای” خودرو خود هم باشید.

همیشه باید سالم ‌ترین لاستیک ‌ها را در چرخ جلو استفاده کرد تا امکان ترکیدن کاهش یابد.چرا که ترکیدن تایر های جلو خطرناک ‌تر از ترکیدن تایرهای عقب است و در سرعت ‌های بالا احتمال چپ شدن خودرو چند برابر می ‌شود.

تایر های جلو، قسمت جلویی خودرو را هدایت می‌ کنند و بالطبع بخش اعظم نیروی خودرو در سر پیچ ‌ها را تحمل می ‌کنند.در حالی که ‌تایرهای عقب نیروهای رانش را حمل می ‌کنند و به همین دلیل است که تایر های چرخ جلو بیشتر در قسمت بیرونی آج خورده می ‌شوند و تایرهای چرخ ‌های عقب از قسمت وسط آج آسیب می ‌بینند.

کنترل فشار باد 

مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد است.

فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.معمولا فشار باد برای هر خودرو به صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته کارشناسان میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSi است.اگر فشار باد پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش یا جابجایی بیش از حدتایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود.

همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد.کارشناسان توصیه می کنند پیش از حرکت و زمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید.معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت و فشار باد افزایش پیدا می کند.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می کند.

شما نباید باری که بیش از حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبور شدید که باری بیش از حد مجاز را حمل کنید، باید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو و مشورت با کارشناسان فنی میزان فشار باد را افزایش دهید.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک
معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند. برای نمونه روی خودرویی مثل پژو ۲۰۶ ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز ۱۸۵/۶۵/۱۴ نصب شده است

حداکثر سایز رینگ متناسب با برای اسپرت کردن چنین خودرویی ۲۰۵٫۴۵٫۱۶ خواهد بود.عدد ۲۰۵ پهنای لاستیک به میلیمتر ،۴۵ فاق لاستیک و عدد ۱۶، قطر رینگ به اینچ را نشان می‌دهد.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام اسپرت زیبایی خاصی به خودرو می دهد.اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می‌شود.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

نکاتی مهمی که رعایت آن باعث افزایش عمر لاستیک ماشین می شود

آموزش تصویری تعویض لاستیک و تیوب چرخ موتور کراس

8 نظر

  1. به کیلومتر اشاره نشد

  2. لاستیک هانکوک تا به سیم برسه کار میکنه…..

    • من دو جفت لاستیک سومیتومو ژاپن گرفتم الان سال چهارم و 145هزار کیلومتر استفاده کردم هنوزم آج رو چک میکنم قوت قلب میگیرم و شاخص داخل لاستیک فاصله مناسبی داره

  3. حمیدرضا

    سلام تشکر فراوان

  4. سلام عالی ممنون ازتوضیحات شما نکات کاربردی وقابل استفاده رابه سادگی بیان کردید

  5. ابوعبدالحمید

    ممنون

  6. محمدکام جو

    سلام خیلی عالی واموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.