هدرز چیست و بررسی کامل تقویت سیستم تخلیه خودرو با هدرز

هدرز چیست و بررسی کامل تقویت سیستم تخلیه خودرو با هدرز

یکی از مهم ترین قسمت های موتور ماشین سیستم تخلیه می باشد . این سیستم ارزان می باشد و به تقویت موتور کمک بسیار زیادی را می کنند . این سیستم بخاطر ارزان بودنش ، حرف های زیادی پشتش می باشد .

هدرز

یافتن راهکاری هایی برای هوا رسانی بهتر به پیشرانه یکی از اصول پایه علم تیونینگ به شمار می آید اما از سوی دیگر تخلیه سریع تر و کامل تر سیلندر از گاز های منفجر شده یا همان دود اگزوز نیز تاثیر به سزایی در مکش قدرتمند تر و تنفس بهتر پیشرانه ایفا می کند . از این رو نصب قطعه ای موسوم به هدرز یکی از اولین مراحل تیتونینگ خودرو های معمولی محسوب می شود .

هدرز قطعه ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتور است که بخشی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می شود . این قطعه جایگزیت مینفولد چدنی فابریک موتور شده و سبب طراحی بهتر خود ، موجب افزایش عملکرد ، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت خواهد شد .

ساخت هدرز در ایرن چگونه است ؟

در پی گسترش صنعت تیونینگ در ایران ، استفاده از هدرز و سایر قطعات فنی مربوط به تیونینگ به تدریح در ایران فراگیر شده است و چند سالی است که زمینه لازم برای تولید چنین قطعه ای در ایزان نیر به وجود آمده است . شرکت ENGINEARTS در این عرضه فعالیت دارد و هدرز را تولید و عرضه می کند . این شرکت تاکنون موفق به ساخت هدرز برای خودرو های تولید انبوه موجود در ایران شده و برای ماشین هایی همچون پراید ، پژو 206 و پژو 405 تولید می شود .

عملکرد هدرز چگونه است ؟

هدرز عملا جایزگینی گران قیمت برای منیفورلد خروجی استاندارد پیشرانه می باشد و به دلیل قیمت زیاد و هزینه های تولید بسیار بالا ، کمتر از سوی خودرو سازان به شکل استاندارد استفاده خواهد شد . اما استفاده از هدرز برای خودرو های اسپرت و مسابقه ای ، کاربرد فراوانی دارد و بسیاری خودرو های گران قیمت به شکل استاندارد هدرز های فابریک مجهز می باشد .

منیفولد چدنی ، استاندارد پیشرانه معمولا به روش ریخته گری تولید می شود و به همین دلیل از سطح درونی ناصاف و زبری برخوردار می باشد که در روند خروج گاز های آلاینده از فضای احتراق اخلال ایجاد می کنند ، اما هدرز به روش خم کاری دقیق لوله ها شکل می گیرد و با ساختار یک نواخت و صیقلی خود ، موجب خروج آسان تر گاز های آلاینده ، تنفس بهتر پیشرانه ، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت می شود ، البته میزان کاهش مصرف سوخت در ازای افزایش قدرت موتور چندان چشم گیر نمی باشد و از همین رو از هدرز غالبا به عنوان یک قطعه عملکرد و تیونینگ یاد خواهد شد .

فواید هدرز چه می باشد ؟

یکی از قطعات که بخشی از سیستم اگزوز محسوب می شود ، هدرز نام دارد و در حقیقت جایگزین مینفولد چدنی فابریک پیشرانه خواهد شد . هدرز قطعه ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتور است که بخشی از سیستم اگروز خودرو محسوب می شود . این قطعه جایگزین مینفولد چدنی فابریک موتور می باشد و سبب طراحی بهتر خود و افزایش عملکرد خواهد شد .

هدرز در واقع یک مینفولد خروجی بازنگری شده است که براساس اصول علم مکانیک سیالات شکل گرفته و به نحو دقیقی ساخته شده است . همچنین طراحی خاص و سطح صیقلی هدرز ها که معمولا از جنس فلزاتی ، چون فولاد ، استیل و آلیاژ های بسیار گران قیمت ساخته می شوند به خروج سریع و پر فشار گاز های سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود 5 تا 10 درصد به قدرت و گشتاور تولید پیشرانه خودرو های معمولی می افزاید .

یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن ها می باشد که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام می باشد . اما در طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نمی باشد . در دنیای امروزی طراحی بهنیه اجزای تیونینگ موتور ، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزار های حرفه ای می باشد .

از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام می شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت .

طراحی و ساخت هدرز

هدرز دارای طراحی خاصی می باشد و باید سطح آن در داخل کاملا صاف و صیقلی باشد ، چرا که وجود زبری در سطح باعث ممانعت در خروج گاز ها خواهد شد . طراحی این قطعه باید کاملا علمی صورت بگیرد و در ساخت آن معمولا از آلیاژ های بی نظیر فولا و استیل و نمونه های دیگر گران قیمت استفاده خواهد شد .

طراحی و ساخت این قطعه یک فرآیند وقت گیر و پر هزینه محسوب می شود و به همین دلیل بسیاری از خودرو سازان به صورت فابریم آن را بر روی خودرو ها نصب نمی کند .

این قطعه بر روی خودرو های شهری نصب نخواهد شد مگر اینکه صاحب خودرو بخواهد و به صورت جداگانه آن را نصب کند . خودرو هایی همچون بنز ، ب ام و ، آئودی و خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت خود به صورت فابریم هدرز قرار می دهند . در برخی موارد شاهد این هستیم که یک سری از هدرز ها به صورت اصولی ساخته نمی شوند و می تواند منجر به ازفزایش مصرف سوخت شود .

تغییر صدا در هدرز چگونه می باشد ؟

برخی از افراد به دنبال تغییر صدا در اگزوز هستند که هدرز در این مورد تغییر بسیار نا چیز ایجاد می کند . به صورت کلی می توان گفت که اگر به دنبال افزایش توان پیشرانه با اندکی تغییر صدا هستند ، هدرز به عنوان یکی از بهترین پیشنهاد می باشد که می توانید تهیه کنید .

هر چند که این قطعه به میزان بسیار نا چیزی در صدای پیشرانه تغییر ایجاد می کند ، اما این تغییر بسیار خوشایند و جذاب می باشد . اگر به دنبال تغییر بیشتر در صدا هستید علاوه بر هدرز می تواند کیت اگزوز به صورت جداگانه خریداری و نصب می کند .

هدرز چه نقشی در ماشین دارد ؟

در موتور های احتراق داخلی ، دود حاصل از احتراق در سیلندر ها باید خارج گردد تا سیکل احتراق مجددا با مکش هوای تازه به درون سیلندر ها تکرار می شود . اینجاست که خروج سریع و کامل گاز های حاصل از احتراق از سیلندر اهمیت پیدا می کند ، چرا که در غیر این صورت احتراق بازده لازم را نخواهد داشت و حجم گاز ناشی از احتراق در سیکل قبل ، فضای درون سیلندر را اشغال کرده و مانع ار ورود هوای تازه برای احتراق به صورت بهینه می شود .

این عمل یعنی هدایت و خارج کردن گاز های ناشی از احتراق ، در اکثر خورو های امروزی توسط مانیفولد ها انجام می گردد . اما در بسیاری از موارد برای بهبود این عمل از هدرز ها استفاده می شود لذا هدرز را بهتر است در دسته لوازم جانبی قرار دهیم .

تفاوت هدرز با مانیفولد خروجی اگزوز چه می باشد ؟

این دو هم از نظر جنسی و هم از نظر ساختاری تفاوت بسیار زیادی را دارد . در هدرز برای هر سیلندر یک خروجی منحصر به فرد در نظر گرفته شده تا بلافاصله پس از اشتعال و بالا آمدن پیستون در سیلندر ، گاز های خروجی با کمترین مقاومت موجود در دیواره های مجرای خروجی از سیلندر خارج خواهد شد و نسبت به مانیفولد چدنی معمولی ، این کار سریع تر و آسن تر انجان خواهد شد که البته در خنک سازی موتور هم بی تاثیر نمی باشد .

هدرز

مزایای هدرز شامل موارد زیر می باشد :

1- عملکرد بهتر و سریع تر در خروج گاز ها به سمت اگزوز

2- دسترسی به توان گشتاور و گشتاور بیشتر

3- خنک شدن بهتر موتور

4- مصرف سوخت بهینه تر

انواع هدرز ها

تنوع هدرز ها از نظر ظاهری اگر بیش از تنوع موتور های احتراقی ساخته شده تا به امروز نباشد ، کمتر نمی باشد . مطعمنا هر شرکت سازنده ای با توجه به مشخصات موتور و فضایی که در اختیارش قرار داده می شود ، باید یک شکل از هدرز را طراحی کند .

1- هدرز های کرومی

2- هدرز های فولادی

3- هدرز های سرامیکی

در خواست های مهم از یک طراح هدرز شامل موارد زیر می باشد :

1- افزایش توان

2- توجه به میزان آلایندگی

3- میزان تاثیر در مصرف سوخت

نبض سیستم تخلیه

گاز های خارج شده از اگزوز به صورت روان و مداوم از موتور خارج نمی شود و نبض خاص خودشون را دارند و این نبض بسته به نوع کارکرد موتور و شیوه جرقع زدند در موتور های مختلف با هم فرق می کنه ئلی در کل با باز شدن سوپاپ خارج و با بسته شدن آن متوقف خواهد شد و پس حرکت های گاز ها دارای نبض و به صورت متناوب هست و این حرکت در موتور ها با سیلندر بالا تر سریع تر انجام خواهد گرفت .

چه هدرزی برای خودرو مناسب می باشد ؟

لوله به کار برده شده در هدرز نباید زیاد بزرگ یا زیاد کوچک باشه باید بسته به اندازه فشار خروجی دود از سیلندر باشه و مهم ترین قسمت هدرز هم قسمتیه که لوله های هدرز یکی می شود .

همچنین در مورد مارک های شرکت باید گفت که این شرکت ها قطعات مختلفی را تولید کرده و برای هر ماشنینی فرق دارد که این مارک های هدرز شامل موارد زیر می باشد :

1- APEX

2- HKS

3- GREDDY

4-  JBA

5- DC SPORTS

بهترین نوع آلیاژ است و بعد از اون نوع ها استیل و منظور از 4 به 2 یعنی در موتور 4 سیلندر لوله های خروجی ابتدا دو به دو متناظر بوده و به هم وصل می شود . سپس در امتداد فاصله ای مناسب این دوتایی بهم وصل شده است .

دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود . استپر یکی از اجزایی است که باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار دهید .

بیشتر خودرو های امروزی که مجهز به آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده خواهد شد .

در خودرو های انژکتور قدیمی تر از مکانیزن دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده می شود . در این خودرو ها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد .

علائم خرابی دریچه سنسور گاز چیست ؟

1- کپ کردن خودرو

2- گاز هرز خوردن خودرو

3- دود کردن موتور

4- نوسان در دور های بالا بخاطر کثیف بودن

5- خودرو بین دو موتور

6- خاموش شدن موتور با گاز دادن

7- زود کات اف کردن موتور

8- گاز خوردن با تاخیر ماشین

9- بالا ماندن دور موتور در دور آرام

10- بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور

دریچه گاز مکانیکی و دریچه گاز برقی

در دریچه گاز مکانیکی کابل گاز به صورت مستقیم به پدال گاز متصل است و باعث تنطیم زاویه دریچه می شود که مکانیزمی بسیار ساده و ارزان می باشد . در دریچه گاز برقی امکان کنترل دقیق تر به میزان هوای ورودی به موتور نسبت به دریچه گاز مکانیکی موجود دارد و در نتیجه باعث افزایش راندمان و کارایی موتور خواهد شد .

تنظیم و کنترل تغییر دریجه گاز در نوع برقی با توجه به نیاز مشتری و دستور العمل تعریف نشده امکان پذیر است که سبب می شود امکان استفاه از یک نوع دریچه گاز برای موتور های مختلف وجود داشته باشد .

در موتور های پیشرفته همچون موتور های هیبریدی با سیستم پاشش سئخت مستقیم و کنترل سرعت کروز استفاده از دریچه برقی کاملا ضروری است . این سنسور موقعیت لحظه ای دریچه گاز را به منظور تشخیص وضعیت های دور آرام ، شتاب گیری ، کاهش سرعت خودرو می شود .

هدرز

بیشتر بخوانید:

آموزش رفع صدای تق تق فرمان ماشین هنگام چرخش + تصاویر آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.