تیونینگ باکس خودرو چیست و چه مزایایی دارد + هدف از تیونینگ خودرو

تیونینگ باکس خودرو چیست و چه مزایایی دارد + هدف از تیونینگ خودرو

دنیای پر رمز و راز هیجان سرعت را می توان با نصب یک جعبه الکترونیکی روی خودرو لمس و تجربه نمود . فرامین ارسالی از واحد ECU  در حالت عادی پاسخگوی هیجانات نبوده و صرفاً یک تجربه معمولی از رانندگی را ایجاد می نماید . یکی از روش های متداول تقویت موتور خودرو جهت افزایش توان موتور که شامل افزایش اسب بخار و گشتاور خودرو می باشد ، اضافه کردن یونیت یا کیت در مسیر سنسور های موتور و بعد از ECU خودرو می باشد ، در نهایت منجر به قدرت بیشتر موتور می گردد .

خودرو

تیونینگ باکس خودرو  چیست ؟

این جعبه الکترونیکی یک قطعه جانبی است که به ECU یا همان کامپیوتر اتومبیل متصل می‌ شود بصورت کاملا منعطف و بدون تغییر در برنامه اصلی ECU در واقع راهکار منحصر بفردی برای موتورهای توربو بوده و باعث بهینه سازی نیروی خروجی موتور می شود که توسط آن میتوان قدرت و سرعت را مطابق میل و اراده شما تنظیم و حس برتری جویی را تجربه نمود . شرکت Blue Spark انگلستان از پیشگامان و پیشکسوتان طراحی و ارائه این محصول در جهان می باشد .

تیونینگ باکس بلو اسپارک چگونه کار می کند ؟

تیونینگ باکس بلو اسپارک در واقع با تغییر دادن پارامتر‌های اندازه ‌گیری ECU خودرو، باعث بالا رفتن راندمان پیشرانه می ‌شود . همانطور که می‌ دانید کامپیوتر یا ECU اتومبیل ‌ها ، شاخصه‌ های زیادی را در خودرو مورد بررسی قرار می‌ دهد که بسیاری از آن ‌ها با توان خروجی خودرو مرتبط هستند ، ای سی یو (ECU) بکار رفته در هر خودرو بر اساس تعاریف از پیش تعیین شده عمل می ‌کند و وظیفه دارد استاندارد ‌های نهادینه شده در پلتفرم خود را پیاده ‌سازی کند .

پس از نصب فیزیکی بلو اسپارک تینونینگ باکس در مسیر فرامین ECU ، معیار‌ها و پارامتر‌های جدیدی را جایگزین تعاریف از پیش تعیین شده ECU خودرو‌ها می ‌کند و موجب تغییرات ویژه در کنترل نهایی خودرو ، در بارهای مختلف وارد شده و شرایط مختلف رانندگی می گردد .

تیونینگ باکس بلو اسپارک از چه طریق قدرت موتور خودرو را افزایش می ‌دهد ؟

ECU  بکار رفته در خودرو‌ها ، با بهره ‌گیری از سنسور‌ها و عملگر های مختلفی ، پارامتر های بسیاری را در خودرو تنظیم می ‌کند ، این سنسور‌ها ، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP  و سنسور فشار بوست توربو Boost Pressure Sensor می‌ باشد ، که این یونیت با استفاده از این 2 سنسور تغییرات لازمه را جهت افزایش توان خروجی خودرو اعمال می کند . دنیای پر رمز و راز هیجان سرعت را می توان با نصب یک جعبه الکترونیکی روی خودرو لمس و تجربه نمود .

هدف تیونیگ باکس خودرو چیست ؟

هدف از تیونینگ خودرو انجام تغییراتی برای گرفتن راندمان بهتر از موتور خودرو است ، اما شرکت های خودروسازی از بیم کاهش عمر مفید موتور خودرو تمایلی به انجام آن ندارند .
تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخشهای مختلف خودرو مثل : قدرت موتور ، ظاهر خودرو و ایجاد تغییرات در سایر بخش های خودرو اسـت . تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می ‌تواند معایب داشته باشد ، تیونرهایی کـه اینکار را انجام می‌ دهند درآمد فوق العاده بالایی دارند و چند نفر از آنها خودروهـای سوپر اسپرتی را طراحی کرده اند .

تیونینگ خودرو رابه طور خلاصه می ‌توان به عنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد . در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت می ‌کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر ، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش ‌های آن خودرو اسـت . بـه گونه ‌ای کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می ‌شود . پیشینه‌ی تیونیگ را می توان در اواسط قرن بیستم میلادی جست ‌و جو کرد .
خودروهای تیونینگ شده گاهی تا دو برابر خودروهای عادی از همان مدل قدرت دارند . چرا خودروسازان خودشان این تغییرات را روی خودرو انجام نمی ‌دهند تا خودروهای قویی ‌تری تولید کنند ؟
همان‌ گونه که اشاره گردید خودروسازان به ‌راحتی می ‌توانند تغییراتی که تیونر‌ها انجام می ‌دهند را بر روی خودروها اعمال کنند حتی به قدرت‌ های بالاتری هم برسند چرا که دانششان در زمینه خودرو و به ‌ویژه موتور های تولید شده بسیار کامل ‌تر از تیونر ها است اما در این میان چند نکته مهم وجود دارد که خودروسازان را از انجام این کار باز می ‌دارد .

نخستین مسئله بحث دوام موتوراست ؛ موتورهای تیونینگ شده ( البته بسته به سطح افزایش قدرت موتور ) معمولا زودتر از موتورهای عادی آسیب می ‌بینند . البته خودروسازان معتبر همواره در زمان طراحی موتور و سایر بخش‌های خودرو ، مجموعه اجزا را برای حد بالاتری از آنچه خودرو به‌ طور معمول به آن نیاز دارد طراحی می ‌کنند و به این ترتیب موتور و سایر اجزا خودروهای با فناوری روز به ‌راحتی می ‌توانند فشار های بیشتری را تحمل کنند اما این موضوع محدودیت ‌هایی نیز دارد و پس از عبور از این محدودیت‌ ها ، موتور خودرو تحت‌ فشار نا متناسب با طراحی و مهندسی‌اش قرار می ‌گیرد که حاصل آن آسیب ‌دیدگی سریع‌ تر اجزا موتور است . این مسئله برای تیونر ها اهمیت چندانی ندارد اما خودروسازان که ناچار به گارانتی کردن خودروهای تولیدی خود هستند ، نمی‌ توانند ریسک این آسیب‌ دیدگی را بپذیرند و به همین دلیل دوام را بر توان موتور ترجیح می‌ دهند و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای تیونینگ شده از سوی تیونر های خارج از شرکت‌ های خودروسازی ، گارانتی شرکت سازنده خودرو را از دست می ‌دهند .

در کنار این‌ها مسایل مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت هم مطرح است چرا که موتورهای تقویت شده معمولا در این دو زمینه ضعف‌هایی نسبت به موتورهای استاندارد دارند و گاهی در آزمون‌های آلایندگی نمی ‌توانند گواهی ‌های لازم را کسب کنند . این‌ ها و البته دلایل دیگر ، شرکت ‌های خودروساز را از تقویت بیش از حد موتورهای تولید خود باز می‌ دارد ضمن آن که این خودرو ها تیراژ تولید پایینی دارند و گاهی اقدام برای تولید آن‌ ها برای شرکت ‌های خودروساز با توجه به جایگاه برند ارزش سرمایه‌ گذاری ندارد .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

ریمپ ایسیو چگونه کار می کند ؟

ریمپ ایسیو (Remap ECU) تنطیماتی نرم افزاری است که به جای نرم افزار موجود روی ECU خودرو قرار می گیرد . ریمپ ، خودرو را برای رسیدن به حداکثر راندمان آماده می کند . مپ ایسیو به طور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد و وقتی ریمپ ایسیو جایگزین آن شود تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب ، مصرف سوخت ، ناک ایجاد خواهد شد .

ECU  ایسیو ، یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند . سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو موتور را تنظیم می کنند . این کار به طور پیش فرض قبل از فرستادن وسیله نقلیه به بازار انجام می شود .

در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی ، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ایسیو امکان پذیر است . ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند ، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت کاملا بهینه شده و کاهش خواهد داشت ، شتاب خودرو بهتر می شود و ناک هم رفع می گردد .

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

خودرو

ریمپ ECU چیست ؟

ریمپ ایسیو به انجام یک سری بازتنظیمات نرم‌ افزاری و تغییر پارامترهای واحد کنترل الکترونیکی خودرو ( ایسیو ) گفته می ‌شود که می ‌توان به کمک آن بهره‌وری کارکرد موتور را بر حسب شرایط تغییر داد و ارتقا بخشید .

کارخانجات سازنده اتومبیل معمولا یک نوع تنظیمات نرم ‌افزاری را بر روی ایسیو آپلود کرده و محصولات خود را با همان مپ یا تنظیمات یکسان راهی نواحی مختلف یک کشور می‌ کنند . در چنین شرایطی ممکن است کیفیت آب و هوا ، دما ، ارتفاع و سایر ویژگی‌ های جغرافیایی یک منطقه کشور نسبت به ناحیه دیگر آن متفاوت باشد . تحت این وضعیت ای سی یو در تمامی مناطق به صورت یکسان عمل کرده و تنظیمات آن در بخش ‌هایی همچون آوانس جرقه ، میزان و زمان پاشش سوخت ، زمان شروع به کار فن رادیاتور و غیره ، در تمامی نواحی جغرافیایی کشور یکسان خواهد بود .

حال فرض کنید اگر یک منطقه دارای ارتفاع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور باشد ، بنابراین غلظت اکسیژن، دما و فشار هوای آن منطقه با سایر نواحی متفاوت بوده و هوایی که وارد موتور خودرو می ‌شود از ویژگی ‌های متفاوتی با سایر مناطق برخوردار است . حال اگر ایسیو تحت شرایط ثابت و بدون در نظر گرفتن کیفیت متفاوت هوای منطقه اقدام به پاشش سوخت کند ، احتمالا موتور تمامی راندمان خود را به نمایش نخواهد گذاشت و بخشی از توان آن غیر قابل استفاده باقی خواهد ماند ؛ تحت این شرایط پیشرانه دچار ریپ و بد کار کردن خواهد شد .
اگر بخواهیم از بوجود آمدن این مشکل پیشگیری کنیم ، می ‌توان با تغییر پارامترهای مربوطه در ایسیو نظیر جداول سیستم جرقه و سوخت ‌رسانی ، زمان و میزان پاشش سوخت و غیره را تغییر داد و به ارتقای راندمان موتور بر حسب شرایط آب و هوای آن منطقه کمک شایانی کرد . همچنین کیفیت متفاوت سوخت نیز می‌تواند شرایط مشابهی را برای پیشرانه ایجاد کند و موجب کاهش راندمان آن شود .

بنابراین تغییر پارامترهای مربوط به هر بخش در نرم افزار یا مپ ایسیو می ‌تواند موجب بهبود عملکرد ، افزایش شتاب ، کاهش ناک و تقلیل مصرف سوخت خودرو شود . به عنوان مثال در ریمپ می ‌توان پارامترهای سیستم سوخت ‌رسانی و جرقه‌ زنی را فقط در دورهای بالای موتور تغییر داد که در این صورت ، به هنگام باز شدن کامل دریچه گاز و افزایش دور موتور شتاب بیشتری نصیب اتومبیل می ‌شود و پس از پایین آمدن دور موتور ، دوباره پیشرانه در همان شرایط استاندارد به کار خود ادامه می ‌دهد تا در حالت عادی تغییری در میزان مصرف سوخت پدید نیاید .

بیشتر بخوانید:

بررسی علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا و بعد از استارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.