بررسی کامل میل تعادل + عملکرد و علل خرابی آن

بررسی کامل میل تعادل + عملکرد و علل خرابی آن

میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها ، میل موج گیر ، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ، در خودرو ها استفاده می شود . میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند . میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .

این قطعه بخشی از سیستم تعلیق خودرو است که به پایداری خودرو در پیچ های تند یا حرکت مار پیچی کمک خواهد کرد . این میله معمولا یک میله فولادی می باشد که در دو سر خود دارای بوش می باشد که معمولا در زیر کاپوت قرار دارد و چرخ های ماشین را به هم وصل کرده است .

میل تعادل

علائم خرابی میل تعادل

میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .

این قطعه تحت فشار و بار زیادی است و در صورتی که در مناطق ناهموار یا با سرعت های بالا مورد استفاده قرار گیرد ريال طبیعتا زودتر خراب می شود . بوش های تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق خودرو نقش زیادی دارد .

معایب استفاده از میله تعادل های خیلی سفت

میلع تعادل ، دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل می کند ، این کار استقلال عملکرد فنر های چپ و راست را کم خواهد کرد .

وظیفه سیستم تعلیق ، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است . سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل خود را با وضعیت جاده یکسان کند .

تاثیر خرابی میل تعادل در جلو بندی خودرو

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ ها به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خورو به یکی از طرفین می شود . بوش های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر وصدا در جلو بندی خودرو خواهند شد . همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش ها میل تعدل است .

میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم مند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها گیج می زدند .

عملکرد میل تعادل

وظیفه اصلی میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهمواره هموار را کنترل کند . وقتی یک چرخ در دست امداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیر عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند . طرز کار این میل موج گیر مانند میل موج گیر است .

وظیفه اصلی میل تعادل یا موج گیر

میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موج گیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .

وظیفه اصل میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و  دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد .

طبق چیست ؟

قطعه مهم که در سیستم تعلیق بسیار کاربردی است طبق است که در اتصال با بوش ها و سیبک ها برای اتصال به خودرو و چرخ ها می باشد . طبق وظیفه ی اتصال شاسی به چرخ ها را بر عهده دارد .

سیستم های تعلیق خودرو دارای تنوع می باشند که برخی از آن ها را می توان سیستم تعیلق مک فرسون تعلیق مستقل و تعلیق دار دوبل می باشند .

بوش چیست ؟

بوش در جاهای مختلف خودرو قرار دارد و همچنین وظایف مختلفی را بر عهده دارند . بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می شود قطعه ای می باشد مانند سیبک که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش می باشد .

بوش ها قطعاتی هستند از جنس پلاستیک طبیعی و یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می شود . هدف اصلی از استفاده از بوش ها به عنوان نویز گیر برای حذف سر و صدا در حین حرکت وحذف لرزش ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد .

بوش های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیاری در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دما های پایین داشته و عمر خوبی نیر دارند . ولی در جاهایی از خودرو که به دلیل سرعت حرکت دمای بالای تولید می شود ، بهتر است از بوش های لاستیکی استفاده شود .

مزیت بوش های اورتان نسبت به بوش های لاستیکی را می توان مقاومت بالاتر در برابر دمای های بالا دانست که البته از میزان انعطاف پذیری پایین تری برخورد دارند و بنابراین فرمان پذیری خودرو را تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهند داد .

علائم خرابی بوش طبق

1- کاهش تعادل خودرو نیز می تواند در برهی از موارد نشانه خرابی بوش طبق و یا سیبک باشد . بوش طبق در قسمت میل تعادل خودرو که باعث حفظ تعادل خودرو می شود ، در صورت خرابی وظیفه خود را به خوبی انجام نخواهد داد .

2- لرزش بیش از حد در برخی از قسمت ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از دلایل خرابی بوش طبق ها می باشد .

3- صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می تواند نشان دهنده خرابی بوش ها طبق ، سیبک و یا قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلو بندی خودرو باشد .

4- بوش طبق وسیله اتصال طبق به قطعات دیگر است افزایش صدا در سمت چرخ های جلوی خودرو می تواند نشان دهنده بوش طبق و یا لق شدن آن باشد .

میل تعادل

تاثیر خرابی میل تعادل در سیبک خودرو

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ ها به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خورو به یکی از طرفین می شود . بوش های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر وصدا در جلو بندی خودرو خواهند شد . همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش ها میل تعدل است .

میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم مند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها گیج می زدند .

سیستم فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

اجزای تشکیل دهنده میل تعادل شامل چه مواردی است ؟

1- میله

2- بوش یا سیبک

جنس میل تعادل چه می باشد ؟

میله تعادل از جنس فولاد می باشد که بسیار قوی می باشد و به فرمان ماشین نیز کمک فروانی می کند . گرد گیر تعادل لاستیکی و گوی کروی آن فلزی بوده و محفظه آن از فولاد می باشد . بوش نیز از دو جنس پلاستیکی و فلزی می باشد . که پلاستیکی طول عمر بسیار کمی دارد .

میل تعادل چهار وظیفه دارد که شامل موارد زیر می باشد :

1- تامین کنترل فرمان در حین ترمز گیری شدید .

2- تامین کنترل فرمان و میزانی چرخ

3- جذب ضربه های دست انداز و جلوگیری از انتقال این ضربه ها به سر نشینان و بار

4- نگهداری وزن قسمت جلوی خودرو

سیبک خودرو چیست ؟

سیبک یک قطعه کروی فلزی شکل می باشد که به آن یک بازو وصل شده است ، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می کند . این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک وصل است . توانایی حرکت به طرفین  و بالا و پایین را به طور همزمان انجام می شود و بودن آن در ماشین و فرمان بسیار مهم می باشد و در سیستم تعلیق خودرو نقش بسیار مهمی را دارد .

سیبک فرمان

در خودرو قطعه ای به نام سیبک فرمان وجود دارد که مهم ترین قطعه در سیستم فرمان می باشد که بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد . این قطعه علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیسنم تعلیق ، واسطه چرخیدن چرخ ها می شود .

این سیستم از اجزایی همانند سیبک ، فنر ها ، کمک فنر و غیره می باشد ، وظیفه اصلی آن اتصال بدنه و چرخ ها به یک دیگر و مدیریت ارتباط بین جاده و خودرو است . سیستم تعلیق خودرو در وظایف دیگری مانند هدایت خودرو ، شتاب گرفتن آن و همچنین ترمز و توقف خودرو در آن نقش بسیار مهمی را دارد .

سیبک فرمان قطعات کروی شکل در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم ترین اصطکاک فراهم می کنند .

سیبک ها در معرض نیرو های کششی و فشاری قرار می گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می گیرد تحت نیروی کششی است .

علل خرابی سیبک خودرو

1- لرش فرمان در حین حرکت و در هنگام چرخاندن فرمان

2- خلاصی بیش از حد فرمان

3- کشیده شدن فرمان به یک سمت

4- عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش

5- شنیده شدن صدا تق تق در هنگام عبور از دست انداز

6- کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو

7- سائیدگی در چرخ های جلو

8- عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و ایجاد انحراف در حین حرکت

علائم خرابی سیبک فرمان

سیبک فرمان همانند دیگر قطعات سیستم تعلیق تحت فشار زیادی است و با توجه به اهمیت آن باید از سلامت آنها اطمینان پیدا کرد . ممکن است این قطعه در اثر ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیر های ناهموار دچار له دیدگی و حتی شکستگی شود .

هرز شدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک ، پارگی گرد گیر و نفوذ گرد و غبار به داخل سیبک نیز از اتفاقاتی هستند که ممکن است برای قطعات رخ می دهد .

میل تعادل

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل مزایا و معایب نانو سرامیک بدنه خودرو

نکات مهم درباره انتخاب بهترین جنس زیر پایی یا کفپوش خودرو

آموزش طریقه استفاده از پولیش خودرو به صورت دستی

منبع: رنو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.