بررسی کامل دلایل خرابی بوق ماشین و روش های عیب یابی
بوق ماشین یکی از سیستم های ساده ، اما مهم در ایمنی خودرو است . بعضی از فناوری ها آنقدر در زندگی روزمره اساسی و مهم هستند ، که انسان ها انتظار دارند همیشه به خوبی کار کنند . وقتی تجهیزی ساده مثل بوق خودرو که حتی فکر نمی کنیم دقیقا چه زمانی به آن احتیاج داریم ، خراب شود ؛ احتمالا مضطرب خواهیم شد . بوق خودرو ، گاهی اوقات می تواند برای راننده ، سرنشینان و حتی عابرین پیاده ایجاد مزاحمت و دردسر کند . از جمله این موارد شرایطی ایت که بوق به هیچ وجه کار نمی کند یا برعکس ، نمی توان صدای آن را قطع کرد.
بعضی از فناوری ها آنقدر در زندگی روزمره اساسی و مهم هستند ، که انسان ها انتظار دارند همیشه به خوبی کار کنند . وقتی تجهیزی ساده مثل بوق خودرو که حتی فکر نمی کنیم دقیقا چه زمانی به آن احتیاج داریم ، خراب شود ؛ احتمالا مضطرب خواهیم شد . بوق خودرو ، گاهی اوقات می تواند برای راننده ، سرنشینان و حتی عابرین پیاده ایجاد مزاحمت و دردسر کند . از جمله این موارد شرایطی ایت که بوق به هیچ وجه کار نمی کند یا برعکس ، نمی توان صدای آن را قطع کرد .
بوق خودرو چگونه کار می کند ؟
بوق خودرو به بعضی فناوری های ساده تکیه می کند . اصول اساسی اکثر سیستم های بوق خودرو برای ده ها سال بدون تغییر باقی مانده است . ایده ی اصلی این است که بعضی از سوییچ ها ، که معمولاً جایی در فرمان قرار دارند ، مدار بوق را فعال می کنند . بعضی از خودرو ها دارای بوق واحد هستند و بعضی دیگر از دو بوق بهره می برند که هر کدام با فرکانس متفاوتی کار می کنند .
در مدار معمولی بوق خودرو ، سوئیچ یا دکمه ی بوق زیر دست راننده به رله ای وصل می شود . رله ی ( Relay ) بوق به سه بخش کلید بوق ، قطب مثبت باتری و قطعهی اصلی بوق متصل است . وقتی راننده بوق را فعال می کند ، رله به بوق ، برق لازم را انتقال می دهد . چنین فرایندی باعث ایجاد عیوب احتمالی در کلید بوق ، رله ی بوق ، قطعات بوق و سیم کشی می شود . وقتی یکی از این موارد معیوب شوند ، سیستم ، به درستی کار نمی کند . مشکلات احتمالی در اینجا شامل معیوب شدن کلید بوق است که احتمالا نمی تواند رله را فعال کند . اگر رله معیوب شود هم نمی تواند برق را به بوق بفرستد .
در نظر داشته باشید رله برخلاف فیوز پوششی مات دارد و درون آن مشاهده نمی شود و از ابعاد بزرگ ترین نسبت به فیوز برخوردار است .
مشکلی که هنگام نقص در فعال سازی سیستم بوق وجود دارد ، عدم آگاهی راننده تا زمانی است که نیاز به بوق پیدا کند . شرایطی که راننده قادر به استفاده از بوق برای هشدار داد به سایر رانندگان یا عابرین پیاده نباشد ، می تواند پیامدی بسیار فاجعه بار رقم بزند .
چه عواملی باعث ایجاد بوق ممتد می شوند ؟
دو دلیل اصلی که مانع از توقف بوق ممتد خودرو می شود ، شامل خرابی کلید و معیوب شدن رله است . بروز عیب در هر کدام از این قطعات به تنهایی ، می تواند منجر به کار نکردن دائمی بوق شود ، اما ممکن است در بعضی موقعیت ها هر دو با هم معیوب شوند .
چگونه می توان بوق ممتد خودرو را متوقف کرد ؟
سریع ترین راه برای مقابله با مشکل بوق ممتد و معیوب شدن بوق ، کشیدن فیوز بوق یا رله ی بوق است . در صورت عدم موفقیت یا در شرایطی که فرد نتواند به درستی فیوز یا رله را پیدا کند ، می توان از جدا کردن فیوز اصلی یا اتصال کلی باتری استفاده کرد . چنین کاری به فرد این امکان را می دهد تا بدون آسیب دیدگی به شنوایی خود به مشکل بوق خودرو رسیدگی کند .
کار را با این فرض آغاز می کنیم که بوق ممتد خودرو متوقف نمی شود و قصد داریم به دنبال عیب یابی برویم . برای کسب اطلاع از علت ایجاد عیب و نحوه ی رفع آن ، بررسی بخش های زیر پیشنهاد می شود :
1- ابتدا باید جعبه فیوز خودرو را پیدا کرد . معمولا اگر به زیر داشبورد یا محفظه ی داخل آن نگاه کنید ؛ متوجه محل جعبه فیوز خواهید شد . همچنین ، زیر کاپوت ، دور لبه های درپوش و محفظه ی پیشرانه نیز ، محلی مخصوص فیوز ها وجود دارد . بعضی خودروها دارای جعبه فیوز های متعددی هستند . اگر جعبه فیوز خودرو به راحتی پیدا نشد، باید به کتابچه راهنما مراجعه کنید .
2- درپوش جعبه فیوز را باز کنید .
3- قسمت داخلی درپوش جعبه فیوز را برای یافتن برچسب راهنمای فیوزها بررسی کنید .
4- با یافتن فیوز مربوط به بوق یا رله ی بوق ( Horn )، آن را از جایگاه بیرون بکشید . بسیاری از جعبه فیوزها مجهز به ابزار کشیدنی ( مانند انبردستی پلاستیکی و کوچک ) برای فیوزهای کوچک هستند . اگر فیوز با دست جدا نمی شود ، باید به دنبال یکی از این ابزارها در جعبه فیوز یا درپوش آن باشید .
اگر فیوز بوق یا رله ی مربوطه به درستی برداشته شود ، بوق ممتد خودرو بلافاصله متوقف خواهد شد . در نظر داشته باشید در برخی از خودروهای چندین فیوز و رله ی یدکی در جعبه فیوز خودرو قرار دارند که آن ها را می توان با همان نقشه ی حک شده درون پوشش جعبه فیوز یافت .
چگونه می توان بوق خودرویی را که به صورت ممتد صدا می کند ، تعمیر کرد :
ازآنجا که خودروهای مختلف ، سیم کشی متفاوت دارند ؛ عیب یابی سیستم بوق با چالش های روبه رو است . با این حال ، معمولاً مشکل اصلی به خراب شدن سوئیچ بوق یا اتصال کوتاه داخل رله ربط دارد .
اگر خوش شانس باشد ، این نوع از تشخیص را می تواند بدون هیچ گونه ابزار خاصی انجام دهد ؛ اما احتمالاً به بعضی از ابزارهای اضافی نیز احتیاج پیدا خواهد کرد . مهم ترین ابزار در این شرایط مولتی متر ( اهم متر ) است . اگرچه راننده می تواند از لامپ تست برای بررسی مدارات برق استفاده کند . البته باز هم در صورت نیاز به آزمایش عملکرد کلید بوق ، به اهم متر نیاز دارد تا اتصال آن ها را بررسی کند .
اگر رله ی بوق خودرو مشابه رله ای باشد که در مدار دیگری استفاده می شود . در این صورت ، فرد می تواند رله ی مشابه را با رله ی بوق معیوب تعویض کرده و بررسی کند که آیا بوق ممتد متوقف می شود یا نه . اگر بوق با رلهی تعویضی کار کند ، فرد باید فقط رله ی جدیدی بخرد و مشکل را برطرف کند . اگر رله ی مشابه برای آزمایش در اختیار نباشد ، باید کلید و رلهی بوق را جداگانه آزمایش کرد .
اگر رله دچار اتصال کوتاه داخلی نشده باشد ، فرد باید رله را از مدار بردارد و ببیند که کدام دو سیم به کلید بوق وصل شده اند . سپس می تواند از مولتی متر برای بررسی اتصال بین این سیم ها استفاده کند . اگر کلید سالم باشد ، فشار دادن دکمهی بوق یا پوشش فشاری در فرمان خودرو باید باعث تغییر در مقادیر نشانداده شده روی مولتی متر شود .
به خاطر داشته باشیم که بعضی از خودرو سازان مدرن ، کلید بوق را با ماژول کیسه هوا ادغام می کنند . اگر وسیلهی نقلیه از چنین سیستمی بهره می برد ، باید روش های صحیح را جست و جو کرد یا خودرو را برای تعمیر به مکانیک متخصص و واجد شرایط ارجاع داد تا اختلالی در عملکرد کیسه های هوا به وجود نیاید . فعال شدن کیسه هوا به طور تصادفی می تواند اشتباهی بزرگ و خطرناک باشد .
چرا بوق خودرو کار نمی کند ؟
روش تشخیص و رفع عیب بوقی که به هیچ وجه کار نمی کند ، شبیه به تعمیر بوقی است که اصلاً از کار کردن نمی ایستد ، اما چند نکته ی اضافی وجود دارد . اولین چیزی که باید بررسی شود این است که آیا رله ی بوق ، برق دریافت می کند یا خیر . اگر اینگونه نباشد ، باید به سیم کشی بین رله و باتری نگاه کرد . اگر برق به رله می رسد ، راننده باید بررسی کند آیا فشار دادن بوق ماشین باعث رساندن برق به ترمینالی از رله که به بوق وصل شده است ، می شود یا خیر . اگر این گونه نباشد ، در رله یا کلید مشکلی وجود دارد که فرد می تواند به همان روشی که در بالا توضیح داده شده است ، بررسی کند .
اگر راننده فهمید که فشار دادن کلید یا پد بوق باعث برق رسانی به ترمینال خروجی رله ی بوق نمی شود ، احتمالاً مشکلی در مونتاژ بوق ماشین یا سیم کشی مدار وجود دارد . در چنین شرایطی فرد باید اتصالات برق مثبت و منفی ( بدنه ) را در بوق بررسی کند . اگر برق مثبت و منفی پیدا شد ، احتمالاً تعمیرکار فقط به یک یا چند بوق جدید برای آزمایش احتیاج دارد . وقتی مشکلی از نظر اتصال برق وجود نداشت ، عیب مربوط به سیم کشی است .
عیوب مربوط به بوق ، کیسه هوا و دزد گیر خودرو :
در حالی که بسیاری از مشکلات بوق را می توان در خانه و بدون هیچ مشکل خاصی برطرف کرد ، لازم است به یاد داشته باشیم که بوق ماشین اغلب به سیستم های دزدگیر متصل است . همچنین تعویض یا آزمایش کلید معیوب بوق نیز می تواند به ماژول کیسه هوا آسیب برساند .
ازآنجا که سیستم های اعلام خطر و دزدگیر بسیار متنوع هستند ، به دلیل پیچیدگی در سیستم دزدگیر خودرو ، روش ساده ای برای رفع عیب بوق ماشینممتد یا کار نکردن بوق وجود ندارد .
چنین مشکلی گاهی اوقات در اثر ضعیف شدن باتری ، خراب شدن کامل باتری یا جدا کردن باتری ایجاد می شود ؛ گاهی اوقات با فشار دادن ترکیبی از دکمه های روی ریموت دزد گیر یا با استفاده از ریموت در حالی که سوئیچ در حالت IG قرار دارد ، می توان عیب را برطرف کرد . البته چنین روش هایی برای برند ها و خودروهای مختلف ، متفاوت است . مشکلات مشابهی نیز می تواند در اثر رطوبت و نقص سخت افزاری ایجاد شود .
هنگام برخورد با عیوب بوق در خودروی مجهز به کیسه هوا ، بسیار مهم است که قبل از انجام هر کاری برای بررسی کلید بوق ماشین ، فرمان یا ستون فرمان ، روش صحیحی برای غیر فعال کردن کیسه های هوا جست و جو کرد . اگر فرد به هر دلیلی این توصیه ها را جدی نگیرد ، ممکن است ایربگ به طور تصادفی باز شده و منجر به آسیب شود . تعمیر یا تعویض ماژول کیسه هوا ، معمولا پر هزینه است .
دلیل عمل نکردن بوق ماشین :
مدار بوق ماشین به علت ساده بود ، روش های تعمیر آن هم تقریبا شبیه به یکدیگر است . به همین دلیل اگر تصمیم دارید تا بوق خودرویی را تعمیر کنید که از کار افتاده است ، باید مسیری که در قبل برای بوق ممتد رفته اید را تکرار کنید . البته خوب است بدانید که یک سری کار اضافه تر باید انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید .
در اولین گام باید به سراغ رله بوق ماشین بروید و اطمینان حاصل کنید که آیا برق مورد نیاز خود را دریافت می کند یا خیر . در صورتی که برق درون رله وجود نداشت باید سیم کشی را مورد بررسی قرار دهید . مسیر سیم کشی مورد نظر بین رله و باتری است .
حال اگر برق مورد نیاز رله تأمین می شود باید به سراغ کلید روی فرمان بروید و بررسی کنید که فشار دادن کلید منجر به رسیدن برق مورد نیاز رله می شود یا خیر ، البته باید ترمینال قسمتی که به بوق ماشین وصل شده است را بررسی کنید . در صورتی که خلاف این مسیر گفته شده اتفاق افتاد ، ایراد از کلید روی فرمان یا رله است و باید برای تعویض آن اقدام کنید .
در ادامه باید اتصال های مختلف در مدار بوق ماشین بررسی شود . در صورتی که هیچ گونه مشکلی در اتصالات بوق ماشین وجود نداشت ، می توانید اطمینان حاصل کنید که عیب از سیم کشی است .
بیشتر بخوانید:
همه چیز در مورد کمپرسور کولر خودرو و نگهداری و عملکرد از آن
منبع: کارستان