چگونه با چند کار ساده خودرو کم خرج تر و سالم تری داشته باشیم؟

چگونه با چند کار ساده خودرو کم خرج تر و سالم تری داشته باشیم؟

بدون شک هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی نیاز به نگهداری دارد تا با گذشت زمان ، از کیفیت و کارایی آن کاسته نشود . خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و سهل انگاری در امر نگهداری اتومبیل حتی می تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود و تنها با رعایت چد نکته جزئی می توان از بروز خسارات مالی و جانی  جلوگیری کرد . ماشین های امروزی با به کارگیری تکنولوژی مدرن و طیف وسیعی از امکانات رفاهی ، هرقدر که رانندگی را آسان تر و لذت بخش تر کرده اند ، به همان میزان نیاز به مراقبت دقیق تر و صرف هزینه بیش تری برای نگهداری دارند .

ماشین

نکاتی که برای سالم نگه داشتن ماشین

1- از رانندگی با سرعت زیاد در جاده های ناهموار یا دارای سنگ ریزه خودداری کنید .

2- بدنه خودرو خود را همیشه تمییز نگه دارید و از آلوده شدن به مواد روغنی ، جلوگیری نمایید .

3- از پارک کردن خودرو در فضاهای آلوده ، محیط های صنعتی ، کارگاه های ساختمانی ، زیر درختان ، انبار های دارای رطوبت و زیر نور شدید آفتاب خودداری کنید . در صورت ضرورت حتما از چادر خودرو استفاده کنید . بهترین مکان پارک ( توقف ) خودرو فضاهای سرپوشیده با جریان هوای آزاد است .

4- لکه های احتمالی ، رنگ های مزاحم ، قیر را قبل از شست و شوی ، با حلال های مناسب که به رنگ اصلی خودرو ، آسیبی وارد نمی کنند پاک کنید .

5-  نقاطی از خودرو که قابل رویت نیستند مثل زیر گلگیر ها را همیشه از رسوبات تمییز کنید تا باعث پوسیدگی بدنه خودرو نشوند .

6- بعد از انجام رانندگی بعلت وجود نمک و سنگ ریزه در گل ولای و برف ،خودرو را بشوئید .

7-  در صورت نشت آب به صندوق عقب و قسمت های داخلی ، خودرو آن را حتما خشک کنید .

8- اگر قسمت های مختلف متصل به خودرو، در هنگام رانندگی شل شده و باعث ایجاد لرزش و سر و صدا می شود آن ها را محکم کنید .

9- تنظیم مداوم درها و راحت باز و بسته شدن آنها باعث سالم ماندن ستونهای خودرو می شود .

10- روغن کاری لولای مختلف خودرو قفل در پوش موتور و صندوق عقب را بطور مرتب انجام دهید .

11- از محکم بودن اتصالات موتور بر روی شاسی خودرو ( دسته موتور ) اطمینان حاصل کنید .

12- از حمل و نقل اجسام فلزی حجیم مثل کپسول گاز ، در صندوق عقب بدون اطمینان از ثابت ماندن آن و همچنین از حمل سوخت اضافی ، در خارج از باک جدا خودداری نمائید .

13-  از حمل بارهای حجیم که مانع بسته شدن در صندوق عقب خودرو می شوند جدا خودداری نمائید .

انجام موارد زیر برای مراعات مقررات ایمنی ضرورت دارد.

1-  یک دستگاه اطفاء حریق و جعبه کمک های اولیه پزشکی را در دسترس داشته باشید .

2- باطری ها محتوی مایع اسید سولفوریک هستند که در صورت تماس آن با پوست بدن و یا چشم ها باعث ایجاد صدمات جدی می شود . در چنین مواردی نقاط آغشته به اسید را با آب کاملا بشوئید و یا در صورت لزوم برای پیشگیری از ضایعات به پزشک مراجعه نمائید.

3- برای کار در زیر خودرو از پایه های مطمئن و با ایمنی کامل استفاده نمائید . جک ها فقط برای بالا بردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرند . برای مراعات موارد ایمنی در هنگام کار در زیر خودرو آن را در روی پایه های مطمئن قرار دهید و همچنین قبل از بالا بردن خودرو توسط جک ، ترمز دستی را بکشید و جلوی چرخ هایی را که در روی زمین قرار خواهند داشت با موانعی مسدود نمائید .

4- در هنگام استفاده از روغن ترمز ضدیخ ، رنگ ها و حلال ها به دستورات کارخانجات سازنده جهت طریقه استفاده صحیح از آنها با ایمنی لازم توجه نمائید . مایعات مذکور سمی و خطر مرگ را به همراه دارند . همیشه پس از استفاده ، در پوش ظرف محتوی آنها را کاملا بسته ، آب بندی کنید و آنها را در جای امن و دور از دسترس کودکان نگهداری نمائید .

5- از ابزارها بطور مناسب استفاده کرده و نگهداری و مراقبت های لازم را در مورد آنها بعمل آورید . لقی دسته چکش ، عدم اتصال بدنه در مدار های الکتریکی ، خوردگی بیش از حد در سنبه ها ، دم باریک و پیچ گوشتی ها ، سائیدگی و ترک در آچار بکس هاو نیز آچارهای معمولی ، خرابی دسته جغجغه و اتصال غلط در مدارهای الکتریکی می تواند بنوبه خود خطر آفرین باشد .

6- در هنگام استفاده از آچار قابل تنظیم ( انبر قفلی ) ، فک های آن کاملا باید با مهره یا سر پیچ در گیر شوند و نیروی وارد بر آن در هنگام محکم کردن باید بر روی فک ثابت اعمال گردد .

7- از آچار بکس و آچارهای دو سر با اندازه مناسب با سر پیچ یا مهره استفاده نمائید . آچارها در هنگام استفاده برای باز و بستن پیچ و مهره ها باید کاملا بطور صحیح در روی آنها قرار داده شوند .

8- در بعضی موارد برای درگیر نمودن آچار با پیچ و مهره ، می توان از ضربات آرام چکش که در جهت عمود بر آنها نواخته می شود استفاده نمود .

9- قبل از شروع بکار بر روی موتور روشن ، ترمز دستی را بکشید و جلوی چرخ ها ی محرک خودرو را با موانعی مسدود نمائید .

مواردی که در هنگام تعمیر و نگهداری خودرو باید از آن جدا خودداری کرد:

1- موتور خودرو را در محل هایی که فاقد تهویه مناسب است به حالت در جا نگذارید زیرا تنفس گازهای خروجی از لوله اگزوز مانند گاز منواکسید کربن برای سلامتی افراد بسیار مضر می باشد . این گاز سمی پس از ورود به ریه در مجاری تنفسی رسوب و در اثر ادامه تنفس در هوای آلوده به چنین گازی بتدرج مسمومیت های شدیدی در بدن ایجاد می نمایند . برای جلو گیری از این پیامد در محیط های سربسته و گاراژها باید از تهویه مناسب استفاده شود .

2- در هنگام کار با وسایل و قطعات متحرک ، از لباس کار گشاد استفاده نموده و از بستن کراوات جدا خودداری نمائید . ضمنا لباس کارهای آستین کوتاه ایمنی بیشتری دارند . برای محافظت انگشتان پا از صدمات احتمالی و جلوگیری از لغزیدن در سطوح لغزان محیط های کار ، از کفش های ایمنی مناسب استفاده نمائید . ساعت های مچی ، دستبند فسگک های تزئینی کمربند ، زنجیر گردن و وسایلی از این قبیل نیز می تواند در هنگام کار باعث صدمات و ضایعات زیادی شوند . موهای بلند سر را مهار کرده و یا آنها را در زیر کلاه جمع کنید .

3- از جیب های لباس کار خود بعنوان جعبه ابزار استفاده نکنید . احتمال فرورفتن ابزارهایی مانند پیچ گوشتی به بدن در اثر وارد آمدن ضربه یا لغزیدن و افتادن برروی زمین وجود دارد . حتی یک دستمال آویزان از جیب لباس کار می تواند در بین قسمت های محرک خودرو درگیر شده و خطراتی ایجاد نماید .

4- از استعمال دخانیات در هنگام کار در محیط هایی که مایعات قابل اشتعال وجود دارد ، جدا خودداری نمائید .

5- از استعمال دخانیات در هنگام کار با باطری جدا خودداری نمائید . زیرا در هنگام شارژباطری گاز هیدروژن از آن متصاعد شده که در اثر بی احتیاطی می تواند باعث انفجار باطری گردد .

6- دست های خود را با بنزین تمیز نکنید . برای این کار از صابون و مایعات پاک کننده مناسب استفاده نمائید سرب موجود در بنزین می تواند از طریق بریدگی های دست وارد بدن شده و باعث ایجاد امراض گوناگون می گردد . بنزین همچنین چربی های طبیعی پوست دست را از بین برده و پوست را برای جذب روغن و گریس آماده می نماید .

باطری ماشین

1- بررسی ارتفاع سطح مایع ( باستثنای باتری هایی که نیاز به سرویس و نگهداری ندارند ) حداقل یکبار در ماه و در مناطق گرمسیر با فواصل زمانی کوتاه تر از یک ماه بررسی نمائید .

2- در باتری هایی که دارای پوسته نیمه شفاف هستند . سطح آب باتری را می توان ازبیرون مورد بررسی قرار داد . در سایر باتری ها برای این کار باید درپوش خانه های باتری را از روی آن باز نموده و سطح آب باطری در هر یک از خانه ها باید تا ارتفاع پائین حلقه شکاف دار داخلی یا ارتفاع علامت بر روی پوسته باتری در نظر گرفته شود را مورد بررسی قرار داد . در صورت پایین بودن سطح مایع ، فقط آب مقطر به آن اضافه نمائید .

3- خانه های باطری کاملا جدا از هم ساخته شده اند ، لذا بررسی ارتفاع سطح آب باتری در هر یک از آنها باید بطور جداگانه صورت گیرد . در هنگام برودت زیاد هوا بهتر است  پس از اضافه نمودن آب مقطر به باطری ، مسافت مناسبی را با خودرو طی کرد تا بدین وسیله آب با آب باطری مخلوط شده و از انجماد آن جلوگیری شود .

نکاتی در مورد یخ و ضد جوش

تا پنجاه سال پیش از آب به عنوان مایع خنک کننده خودروها ، با موفقیت استفاده می شد اما آب در عین حال که از لحاظ خواص انتقال حرارت بسیار خوب است از برخی لحاظ آب دارای نقایص زیادی می باشد به ویژه در سیستم های خنک کننده موتورهای جدید که در شرایط سخت تری باید کار کنند لذا سازندگان خودرو ، مخلوطی از آب و ضد یخ به نسبت 50 به 50 راتوصیه می کنند دلایل چنین توصیه ای هم این است که :

1- آب به تنهایی نقطه جوش پائینی دارد یعنی در دمای بالای کارکرد موتور به نقطه جوش می رسد .

2- نقطه انجماد بالایی دارد یعنی در سرما زود یخ می بندد . از همه مهم تر باعث پوسیدگی و زنگ زدگی قطعات رادیاتور و بدنه موتور می شود.

3- ضد یخ های مرغوب ، حاوی اتیلن گلیکول و مواد افزودنی ضد یخ در سیستم خنک کننده مصرف می شود نقطه جوش مایع ، بالاتر از آب خالص خواهد بود و نقطه انجماد مایع کاهش میابد همچنین قطعات سیستم خنک کننده از زنگ زدگی و پوسیدگی مصون می مانند .

ماشین

برای تعویض لاستیک از روش زیر استفاده کنید :

1- اگر خودروی شما دنده اتوماتیک است ، دنده را در حالت پارک قرار دهید و اگر سیستم دنده دستی است ، آن را در وضعیت دنده عقب قرار دهید . فلاشر های عقب را روشن کرده و ترمز دستی رانیز بکشید . مطمئن شوید که همه سرنشینان از ماشین پیاده شده اندپس از آن در پست ماشین مثلث خطر و یااشیاء منعکس کننده نور قررار دهید بطوری که حداقل از 45 متری قابل روئیت باشد .

2- برای آنکه مطمئن شوید که ماشین سر نخورده یا از روی جک نخواهد غلطید ، یک تکه آجر سنگ یا چوب یا چوب چرخ به عنوان مانع در جلو یا عقب تایر ماشین بصورت مورب قرار دهید . گذاشتن مانع برای جلوگیری از حرکت در شیب است . در سطح صاف تفاوتی ندارد ولی بهتر است اگر چرخ عقب نیاز به تعویض دارد زیر چرخ جلو و اگر چرخ جلو نیاز به تعویض دارد زیر چرخ عقب گذاشته شود .

3- جک را در محل مناسب خود که در راهنما خودرو مشخص کرده ، در زیر ماشین قرار دهید . به آرامی جک بزنید تا ماشین بلند شود . مطمئن شوید که جک به خوبی با ماشین در گیر شده است . جک زدن را تا جایی ادامه دهید که ماشین به اندازه کافی از زمین بلند شود و بتوان پیچ های لاستیک را که در تماس با زمین است را باز کرد مراقب باشید در چنین وضعیتی هیچ قسمتی از بدن شما زیر ماشین قرار نگیرد .

4- اگر رینگ دارای قالپاق می باشد برای دسترسی به پیچ ها آن را بردارید . همه ی پیچ ها را شل کنید ولی بطور کامل در نیاورید . اگر پیچ ها مدت زیادی است که باز نشده اند ممکن است باز نمودن آنها مشکل باشد . اگر روغن ترمز همراه خود دارید کمی از آنرا در روی پیچها ( محل رزوه ) بریزید و چند دقیقه صبر کنید . حتی اگر لازم باشد می توان از فشار بدن و پاها نیز برای باز کردن پیچ ها و یا لوله ای به اندازه نیم متر که بتوان آن را در داخل دسته آچار چرخ وارد نمود و استفاده کرد . پیچ ها را به صورت متقاطع و دایرهای باز کنید .

بیشتر بخوانید :

نحوه شستن ماشین در کوتاه ترین زمان ممکن (نکات مهم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.