همه چیز درباره روش تشخیص رنگ شدگی خودرو
ما در این نوشته می خواهیم راجع به روش تشخیص رنگ شدگی خودرو صحبت کنیم. صافکاری بدون رنگ ، صافکاری مکشی ، شاسی کشی و پولیش کاری برخی از کلمات تخصصی و اطلاعات راجی بین صافکاران و نقاشان هستند . این کلمات را می توان در تمام صافکاری ها بشنوید .
خرید قطعات یدکی
خرید قطعات یدکی در صافکاری ها و نقاشی آن توسط راننده انجام می شود مگر اینکه راننده خرید توسط تعمیر کار را بپذیرد . توصیه می شود که قطعات را خودتان بخرید و سعی کنید بهترین کیفیت را انتخاب و خریداری کنید .
دلیل اینکه اکثر صافکاران و نقاشان ماشین های گران قیمت را درست نمی کنند ، چه می توان باشد ؟
خودرو های گران قیمت یا کمیاب را هر کسی صافکاری نمی کند . در ضمن به خاطر استفاده از ماده اولیه خاص مانند فایبر گلاس و فناری هایی مانند سنسور های مختلف دیجیتال در ماشین های روز دنیا ، هزینه صافکاری و نقاشی برخی از خودرو ها چون پورشه ، مازراتی ، فراری و حتی بنز و بی ام و ، بسیار گران تر از ماشین های پراتیراژ و ارزان تر است .
قیمت های اجرت ثصافکاری و نقاشی پراید
1- اجرت نقاشی درب های پراید ( هر لنگه ) : 2442000
2- اجرت لکه گیری درب های پراید ( هر لنگه کامل ) : 1320000
3- اجرت نقاشی درب های داخل پراید : 561000
4- اجرت نقاشی کف اتاق پراید : 2376000
5- اجرت تعویض کف اتاق پراید : 4290000
6- اجرت نقاشی کفی صندوق صندوق عقب : 1650000
7- اجرت نقاشی شاسی عقب پراید هر دو طرف : 1254000
8- اجرت تعویض شاسی عقب پراید هر دو طرف : 1815000
9- اجرت نقاشی زیر باطری پراید : 594000
10- اجرت نقاشی جلو پنجره پراید : 594000
( قابل ذکر است که مبلغ های گفته شده به ریال بوده است . )
هزینه های جزیی
برخی از خزینه ها در صافکاری و نقاشی ها جزیی می باشد . هزینه نصب شل گیر و گل گیر از 5 هزار تومان تا 20 هزار تومان می باشد و رگلاژ کردن در هر خودرو از 30 هزار تومان تا 100 هزار تومان است . تعمیر جای قاب هر چراغ نیز از 10 هزار تومان تا 50 هزار تومان می باشد . رنگ هر آینه بغل نیز ( هم سمت راست و هم سمت چپ ) از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان است . و در آخر نیز باید گفت که تنظیم کردن رکاب در هر درب ماشین از 30 هزار تومان شروع می شود . ( یعنی اینکه هر درب ماشین 30 هزار تومان به بالا است که اگر هر کدام 30 هزار تومان باشد می شود 130 هزار تومان )
نقاشی سقف
هزینه نقاشی کامل سقف خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 350 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 500 هزار تومان می باشد . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه سقف آن ها 750 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه نقاشی سقف آن ها 1000 هزار تومان است .
لکه گیری
هزینه کله گیری کامل یک لنگه خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 170 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 200 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه لگه گیری آن ها 300 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه لکه گیری سقف آن ها 500 هزار تومان است .
لکه گیری سقف
هزینه لکه گیری کامل سقف خودرو های زیر 30 میلیون ( این مبلغ حداقل می باشد ) تا 150 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمتشان 30 الی 70 میلیون تومان می باشد ، لگه گیری سقف آن ها حداقل 240 هزار تومان است . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه لگه گیری سقف آن ها 400 هزار تومان می شود . و در آخر باید گفت که ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه لکه گیری سقف آن ها 600 هزار تومان است .
نقاشی سپر
هزینه نقاشی کامل گل گیر خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 170 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 240 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه آن ها 360 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه آن ها 500 هزار تومان است .
نقاشی در
هزینه نقاشی کامل یک لنگه در خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 300 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 400 هزار تومان می باشد . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه آن ها 600 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه آن ها 850 هزار تومان است .
خودرو های خاص : تعمیر ستون برنده های لوکس از 800 هزار تومان شروع می شود . صافکاری ستون عقب شاسی بلند های زیر 100 میلیون تومان حداقل 500 هزار تومان می باشد . خودرو های بین 100 تا 200 میلیون تومان نیز حداقل 800 هزار تومان است . و خودرو هایی که بالای 200 میلیون تومان است حداقل 1000 میلیون و بیشتر نیز می شود .
صافکاری در جلو و یا عقب
حداقل هزینه صافکاری در جلو و یا عقب پراید 200 هزار تومان ، پژو 405 و تیبا 240 هزار تومان ، سمند و پژو پارس 280 هزار تومان ، انواع 206 و تندر 320 هزار تومان ، لیفان و ام وی ام 350 هزار تومان ، مگان و سراتو 460 ، خودرو های گران تر از 100 میلیون تومان مثل برند های هیوندرا ، کیا ، رنو و تویوتا 500 هزار تومان هزینه در بر دارد . حداقل هزینه سپر این خودرو ها که نیز همین مبلغ است . همچنین باید گفت که هزینه صافکاری در عقب برخی از خودرو ها کمتر است .
خودرو های خاص : هزینه تعمیر در خودرو های شاسی بلند در برخی از صافکاری ها بر اساس قاعده و قانون خاصی نیست و تعمیر کار هر هزینه ای که به زورش برسد می گیرد . هزینه صافکاری در خودرو برند های آلمانی بی ام و و بنز بیش از 800 تومان است . هزینه صافکاری و نقاشی در خودرو های گران قیمت پورشه و مازراتی نیز کمتر از 2 میلیون نیست .
صافکاری سپر عقب و یا جلو
یکی از بیش ترین انواع صافکاری وجود دارد . این صافکاری بیشتر برای خودرو هایی که سپرشان از جنس فایبر گلاس یا پلاستیک خاص است صرفه بیش تری دارد ، زیرا قیمت سپر خودرو های دیگر مانند پراید 18 تا 40 هزار تومان است و تعویض آن ها به صرفه تر است .
حداقل هزینه صافکاری پژو 405 و تیبا 180 هزار تومان ، سمند و پژو پارس 200 هزار تومان ، انواع 206 و تندر 250 هزار تومان ، لیفان و ام بی ام 300 هزار تومان ، مگان و سراتو 400 هزار تومان و خودرو های گران تر از 100 میلیون تومان مثل برند های هیوندرا ، کیا ، رنو و تویوتا 450 هزار تومان هزینه در بر دارد . حداقل هزینه سپر این خودرو ها که نیز همین مبلغ است . صافکاری سپر عقب نیز در خودرو هایی که سنسور پارک کند ، 50 تا 100 هزار تومان بیشتر دارد .
خودرو های خاص : هزینه صافکاری سپر جلو و عقب اتومبیل های شرکت بنز و بی ام وی نیز بستگی به مدل خودرو و سال تولید از 600 هزار تا 1 میلیون و 500 هزار تومان است . مالکان برخی تولیدات تویوتا لندکروز نیز برای صافکاری سپر عقب و یا جلو باید حداقل 800 هزار تومان می باشد . هزینه صافکاری سپر خودرو های مازراتی و پورشه و همچنین خودرو های خاص بنز و بی ام و نیز حداقل 2 میلیون تومان است .
ستون ها
تعمیر بدون رنگ ستون های خودرو کمی دقت و ظرافت نیاز دارد . باید برای سپردن صافکاری این خودرو ها به تعمیر کار کمی دقت کرد . حداقل هزینه برای صافکاری ستون عقب یا جلوی پراید 150 هزار تومان ، پژو 405 و تیبا 180 هزار تومان ، سمند و پژو پارس 300 هزار تومان ، انواع 206 و تندر 250 هزار تومان می باشد . لیفان و ام وی ام 300 هزار تومان ، مگان و سراتو 400 هزار تومان و خودرو های گران تر از 100 میلیون تومان مثل برند های هیوندا ، کیا ، رنو و تویوتا 450 هزار تومان است .
لکه گیری گل گیر
هزینه لکه گیری کامل گل گیر خودرو های زیر 30 میلیون حداقل 100 هزار تومان است . خودرو هایی که قیمت آن ها بین 30 الی 70 میلون تومان است ، حداقل 140 هزار تومان می باشد . . خودرو هایی که 70 الی 200 میلیون تومان هستند ، هزینه لگه گیری سپر آن ها 300 هزار تومان می شود . و ماشین هایی که قیمت آن ها بالای 200 میلیون تومان است ، هزینه لکه گیری سقف آن ها 500 هزار تومان است . و حتی امکان هزینه هایی که گفته شد ، بیشتر نیز شود و این قیمت ها حداقل می باشند .
تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی پاشیدگی رنگ روی نقاط مختلف
معمولا در هنگام رنگ آمیزی این اتفاق رایج است که مقداری از رنگ روی نقاط مختلف بدنه به اشتباه و بخاطر کم دقتی نقاش پاشیده شود و اگر چنین نشانه ای وجود داشته باشد مخصوصا در لبه های بدنه بدون شک آن قسمت رنگ شدگی می باشد .
تشخیص رنگ شدگی خودرو از روی بافت رنگ خودرو
خط و خطوط ایجاد شده روی بدنه بر اثر سمباده کاری قبل از فرآیند رنگ آمیزی است . زبری بعضی از قسمت های بدنه نشان دهنده فرق داشتن بافت رنگ آن نقطه می باشد . کدر بودن رنگ نیز نشان دهنده فرق داشتن بافت رنگ در آن نقطه است که مسلما بخاطر بتونه کاری و رنگ آمیزی غیر فابریک بود و تشخیص آن بسیار آسان و ساده می باشد .
تشخیص رنگ شدگی بدون دستگاه
از آنجایی که رنگ شدگی هر قسمت از بدنه ، در قیمت نهایی خودرو تاثیر فرآوانی دارد پس این نکته بسیار مهم می باشد که خودمان تکنیک هایی را در مورد رنگ شدگی قطعات بدنه حتی با ضریب خطا و ریسک بالا بدانیم . حتی می توان ماشین را پیش صافکار ببرید تا او به شما بگویید که ماشین رنگ شدگی دارد و خیر . بردن ماشین پیش صافکار بهترین کار می باشد .
پیچ های کاپوت
در کارخانه تولیدی پس از اینکه بدن حاضر و آماده می شود ، قبل از نصب ادوت دیگر به اتاق اسپری رنگ رفته و کاملا رنگ می شود .
برای بررسی این موضوع کاپوت را بالا بزنید و پیچ ها را باز کنید . اگر جای هر گونه آچار یا رنگ متفاوت از رنگ اصلی بدنه مشخص بود ، بدانید که آن قسمت برای صافکاری یا رنگ دمونتاژ شده است .
در صورتی که گل گیر یا کاپوت ماشین برای رنگ کردن دوباره از خودرو باز می شود ، اثراتی بر ر.وی پیچ و مهره های متصل کننده آن به شاسی نمایان خواهد بود .
آزمایش نوک انگشت
هیچ کارگاه نقاشی و شخصی نمی تواند لبه های مهم را به خوبی دستگاه های کارخانه رنگ بزند . اما این لبه ها کدام قسمت می شوند :
1- گوشه کاپوت خودرو
2- لبه ی جلو شیشه جلو
3- ستون های کابین
4- لبه در ها
نوک انگشتان را به آرامی روی نقاط گفته شده بکشید و در صورتی که زیر یا پستی و بلندی داشت ، یعنی اینکه ماشین رنگ شده است .
آزمایش بررسی بافت بدنه
نور عمود باعث گنهان شدن تمام فرورفتگی ها و بر آمدگی های بدنه می شود . همچنین طول و موازات را نیز بررسی کنید تا متوجه تغییرات در بافت بدنه شوید .
بیشتر بخوانید:
انتخاب روکش صندلی مناسب برای خودرو + رنگ مناسب روکش صندلی
منبع: خودروتک