تست شمع خودرو + علت خرابی شمع

تست شمع خودرو

چگونه و از کجا بفهمیم شمع ماشین خراب است؟ آیا راهی برای تشخیص آن وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت، خرابی شمع خودرو علائم مختلفی دارد. برخی علائم ظاهری است، یعنی قابل رویت بوده و با بررسی و ارزیابی ظاهر شمع قابل شناسایی هستند. برخی علائم نیز قابل رویت نیستند و نیاز به بررسی عملکرد و ارزیابی ویژه دارد. در ادامه مطالبی که از سایت فروشگاه اروند پارت برگرفته شده است نکاتی در این موضوع اشاره و بررسی خواهیم کرد.

 

شمع خودرو یکی از اجزای مهم و تأثیرگذار در عملکرد ماشین و درعین حال حساس و آسیب پذیر محسوب می‌شود. شمع به دلیل نقش ویژه خود در سیستم احتراق و بهینه ‌سازی مصرف سوخت خودرو، از اهمیت بالایی برخوردار است. حتماً شما هم تابه‌حال این جمله را از زبان مکانیک و یا کارشناس خودرو شنیده‌اید. عبارتی با این مضمون که مشکل از شمع خودروی شما است. وجود رسوب در شمع‌ها که اغلب با تغییر رنگ خود را نشان می‌دهد، از برجسته‌ترین علائم ظاهری است. وجود هرگونه ترک، شکاف و یا شکستگی در بخش عایق شمع نیز از جمله علائم مهم محسوب می‌شود. ذوب‌شدن الکترودها به دلیل گرمای زیاد، روغنی و یا بنزینی بودن شمع نیز از دیگر نشانه ‌های خرابی شمع به‌شمار می‌رود. علاوه بر این علائم، موارد دیگری نیز وجود دارد که حاکی از خرابی و آسیب در عملکرد شمع است. مصرف غیرمتعارف و غیرعادی سوخت، یکی از مهمترین علائم عملکردی شمع خراب است. بدکارکردن موتور ماشین که اغلب با لرزش و راندمان پایین همراه است و روشن‌شدن چراغ چک از دیگر نشانه ‌هاست. علائمی که در صورت مشاهده نباید از آن‌ها غافل شد و باید به‌سرعت نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمود.

علت زرد شدن شمع خودرو

تست شمع خودرو

همان‌گونه که اشاره شد، برخی علائم خرابی شمع ظاهری هستند. لذا ارزیابی و بررسی ظاهر شمع، امکان آگاهی از این موضوع را برای شما فراهم می‌نماید. اما همیشه تشخیص آسیب و خرابی شمع کار ساده‌ای نیست! خصوصاً در مواردی که خرابی ناشی از عملکرد شمع باشد. بدین منظور باید از تست شمع خودرو کمک گرفت. در واقع تست شمع خودرو با انجام آزمایشاتی، از عملکرد شمع اطمینان حاصل می‌کند و خرابی احتمالی را تشخیص می‌دهد. این کار معمولاً با کنترل کردن مشخصات فنی شمع‌ها و همچنین صحت ساز و کار آن‌ها در خودرو صورت می‌گیرد.

دستگاه مولتی ‌متر به عنوان دستگاه تست شمع خودرو، با اتصال به الکترودهای شمع، مقاومت الکتریکی آن را اندازه‌گیری می‌کند. مقاومت شمع سالم در حدود ۵ کیلو اهم است. در نتیجه، اختلاف عدد اندازه‌گیری شده از این مقدار، خبر از وجود آسیب در شمع می‌دهد. لذا اگر عدد نشان داده‌ شده توسط مولتی‌متر در این محدوده نیست، می‌توان تاحدزیادی به خرابی شمع ماشین پی‌برد. از دیگر نشانه ‌های شمع سالم برقراری صحیح جریان الکتریسیته از ابتدا تا انتهای الکترودهاست. حال، وجود شکاف یا ترک در ساختمان شمع، اصطلاحاً سبب ایجاد مدار کوتاه و در نتیجه عدم ایجاد جرقه می‌گردد. برای این کار، درجه مولتی‌متر را در بزرگترین درجه اندازه‌گیری قرار دهید. چنانچه در این آزمایش مولتی‌متر عددی را نشان ندهد، یعنی جریان برقرار بوده و شمع سالم است. در غیر این صورت، می‌توان گفت به احتمال فراوان خرابی شمع ماشین خراب است. در همین راستا، استفاده از لوازم یدکی اصلی و خرید از فروشگاه لوازم یدکی سانتافه در تهران ، اقدام مناسبی در جهت پیشگیری از بروز خرابی قطعات است.

علت زرد شدن شمع خودرو

همان‌گونه که اشاره شد، تغییر ظاهر خصوصاً رنگ شمع خودرو یکی از علائم خرابی شمع است. البته این تغییر رنگ به دلایل مختلف می‌تواند ایجاد شود. یکی از برجسته ‌ترین آن‌ها وجود لعابی از رنگ زرد است. این حالت غالباً زمانی بروز پیدا می‌کند که مسافت نسبتاً زیادی را با حالت تخته گاز و با دور موتور بالا طی کنید. در این شرایط ترکیبات بنزین که ماهیت سربی دارند به صورت یک لایه بر روی شمع قرار می‌گیرند. در نتیجه رنگ شمع را متمایل به زرد و یا به رنگ قهوه‌ای روشن تغییر می‌دهد. از دیگر عوامل زرد شدن شمع خودرو، می‌توان به کیفیت نامناسب سوخت مصرفی اشاره کرد. در این حالت نیز وجود ترکیبات خصوصاً مکمل‌های بر پایه ترکیبات سربی علت اصلی بروز این معضل است. با این تفاسیر، تخته گاز یا حرکت با دور موتور بالا و همچنین کیفیت نامطلوب سوخت از علل اصلی زردشدن شمع خودور هستند. این امر می‌تواند مانع از اتصال صحیح جریان الکتریسیته شود که معمولاً خود را با حالت ریپ‌زدن ماشین نشان می‌دهد.

علت ترک خوردن چینی شمع

شستشو شمع ماشین

شستشو شمع ماشین یکی از راهکار های مناسب جهت سرویس و رفع مشکلات و خرابی‌های شمع است. شستشو و تمیزکردن شمع سبب رفع آلودگی و مهمتر از آن مانع از بروز خرابی‌های به مراتب جدی‌تر می‌شود. ضمن آن که عملکرد شمع را بهبود بخشیده و سبب کارایی بهتر می‌گردد. برای این منظور پس از جداسازی شمع از خودرو بهتر است، ابتدا فاصله الکترودهای شمع به وسیله آچار مخصوص تنظیم شود. سپس به کمک برس سیمی که به بنزین یا تینر آغشته شده، آلودگی‌ها و رسوبات شمع را پاک نمایید. استفاده از محلول‌های مشابه نظیر اسپری مخصوص کاربرات شو نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای شستشو شمع ماشین به شمار رود. لازم به ذکر است به کمک شاخه‌های برس، از تمیز کردن قسمت داخلی شمع نیز غافل نشوید. برای این کار می‌توانید از ابزار و تجهیزات مختص به خودرو خود استفاده نمایید. به ‌عنوان مثال اگر از مالکین خودوری کیا اپتیما هستید، حتماً قطعات خودروی خود را فروشگاه های معتبر عرضه لوازم اپتیما تهیه نمایید.

علت ترک خوردن چینی شمع

ترک خوردن چینی شمع از دیگر خرابی‌های رایج و پرتکرار محسوب می‌شود. این امر اغلب به دلیل عبور جریان با ولتاژ به مراتب بالا رخ می‌دهد. در واقع ولتاژ عبوری بالاتر از ظرفیت و توان شمع، سبب ایجاد ترک‌های بر روی چینی شمع می‌گردد. از دیگر موارد بروز این مشکل، پایین بودن اکتان موجود در سوخت مصرفی است. همچنین آوانس بودن تایم موتور بیش از اندازه لازم، می‌تواند سبب ایجاد ترک خوردگی چینی شمع شود. در مواردی که شدت این عوامل بالا باشد، علاوه بر ترک خوردگی، ممکن‌است شاهد کنده شدن الکترود منفی شمع باشیم.

کلام آخر

این مقاله که به نقل از فروشگاه اروند پارت تهیه شده است خرابی شمع خودرو یکی از مشکلات و معضلات رایج است که بسیاری از رانندگان و صاحبین خودرو با آن مواجه‌اند. خرابی شمع با بررسی ظاهری و عملکردی تا حد زیادی قابل تشخیص است. تغییر رنگ و زردشدن شمع و همچنین ترک خوردن چینی شمع از جمله موارد ظاهری مهم و برجسته است. تست شمع خودرو نیز می‌تواند عیوب و خرابی‌های احتمالی ناشی از خصوصیات عملکردی شمع را مورد ارزیابی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.