مرگ خاموش با لنت ترمز سالم + علایم ضعیف شدن لنت ترمز
اگر هنگام رسیدن به پیچ یا مانع و در سرعت بالا پدال ترمز را می فشارید و خودرو به موقع می ایستد ؛ دلیل بر این نیست که سیستم ترمز خودروی تان سالم است . اگر در خودروی تان هیچ نشانه ای مبنی بر تمام شدن لنت ترمز ندارید نیز دلیل بر این نیست که سیستم ترمز خودروی شما نقصی ندارد . افراد زیادی بوده اند که تنها هنگام باز کردن چرخ خودرو و بازدید از لنت متوجه سالم بودن آن شده اند . بله سالم بودن لنت ترمز ، مرگی خاموش برای خودرو و سرنشینان آن محسوب می شود .
بررسی سیستم ترمز ، لنت ترمز
مهم ترین نکته در مورد لنت ترمز، توجه به مرغوب بودن جنس و کیفیت آن هنگام خرید است . با هر بار فشار دادن پدال ترمز در طول روز ، این قطعه صدها بار با دیسک ترمز درگیر می شود ، پس باید کارایی مناسبی داشته باشد تا پیش از موعد آسیب نبیند . این موضوع ممکن است بر عکس هم اتفاق بیفتد ؛ یعنی با اینکه مدت زیادی از عمر لنت ترمز خودرو گذشته است ، وقتی آن را باز می کنید ، با لنت ترمز سالم مواجه می شوید . این مورد ، یکی از مهم ترین دلایل تصادفات است .
نشانه های خرابی لنت ترمز:
1- لرزش پدال ترمز
2- زیاد شدن مسافت خط ترمز
3- کاهش سطح روغن ترمز در مخزن
4- عملکرد ضعیف سیستم ترمز و کاهش قدرت آن
5- روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز در صفحه پشت آمپر
6- کم شدن ارتفاع پدال ترمز و نزدیک شدن به کف اتاق خودرو
7- کشیده شدن خودرو به سمت راست یا چپ هنگام گرفتن ترمز
8- شنیدن صدای جیغ یا سایر صدا های غیر متعارف از سمت چرخ ها هنگام گرفتن ترمز گیری
9- روشن شدن چراغ ترمز دستی در بعضی مواقع به دلیل خرابی لنت ترمز است .
10- چرب بودن لنت ها ( در چنین مواقعی ، پس از رانندگی طولانی مدت و گرم شدن لنت ترمز ، ممکن است از این قسمت دود بلند شود و بوی سوختگی به مشامتان برسد . )
دلایل خرابی لنت ترمز :
1- ترک برداشن یا شکستن لنت ترمز
2- بی کیفیتی مواد اولیه لنت ترمز
3- نشت روغن از کانال های مربوطه و ریختن آن روی لنت ترمز
4- آسیب دیدن محفظه ترمز و جابه جایی بی دلیل و بی موقع لنت ها
5- ساییده شدن بیش از حد لنت ترمز و سهل انگاری در تعویض به موقع آن
6- داغ شدن بیش از حد سیستم ترمز و آسیب رساندن به قطعاتی مثل لنت ها
7- استفاده از لنت ترمزی که مخصوص خودروی شما نیست و قرار گیری نامناسب آن در جای خود
8- وارد شدن ضربه های شدید و ناگهانی به لنت ترمز که موجب لقی قطعه در جای خود یا آسیب دیدن آن می شود .
بررسی سیستم ترمز ، دیسک ترمز
یکی از دلایلی که منجر به خرابی دیسک ترمز می شود ، سرد شدن ناگهانی این قطعه است . یکی از مواردی که سبب تغییر دمای دیسک ترمز می شود ، زمانی است که دیسک ها داغ شده اند و ناگهان از آبراهی عبور می کنید . در این شرایط ، دیسک ترمز داغ با آب سرد برخورد می کند که علاوه بر سکته ای که در عملکرد آن به وجود می آید ، تعادل خودرو نیز برهم می خورد ، حتی ممکن است دچار تغییر حالت فیزیکی هم بشود . بعد از این تغییر دما ، امکان اینکه قطعه به تراشکاری اساسی ، نیاز پیدا کند ، زیاد است .
نشانه های خرابی دیسک ترمز :
1- لرزش پدال ترمز
2- روشن شدن چراغ چک خط ترمز
3- متمایل خودرو به یک سمت
4- عملکرد زود تر از موعد سیستم ترمز
5- سفت شدن پدال ترمز و دیر عمل کردن آن
6- شنیدن صدای صوت کشیدن یا صدا های غیر عادی دیگر از سمت دیسک ترمز
دلایل خرابی دیسک ترمز :
1- وارد شدن فشارهای مضاعف و ناگهانی به دیسک
2- از دست دادن شکل اولیه و تغییراتی مثل خم شدن یا تاب برداشتن
3- فرسودگی دیسک ترمز به دلیل مستهلک شدن آن طی زمان طولانی
4- وارد شدن فشار مضاعف به دیسک ها و بالا رفتن دمای حرارت آن ها ( ترمز گرفتن های پی در پی، اضافه بار خودرو و عبور از مسیرهای صعب العبور ، از جمله عوامل داغ شدن بیش از حد دیسک ها است . )
5- تمام شدن لنت ترمز، بی توجهی به تعویض آن ( وقتی لنت ترمز تمام شود ، سطح کالیپر با دیسک ترمز تماس پیدا می کند و دیسک ترمز آسیب می بیند )
بررسی سیستم ترمز ، روغن ترمز
نوع رانندگی شما در کیفیت کارایی روغن ترمز بسیار تأثیر گذار است ؛ مثلاً اگر شما زیاد در مسیر های سراشیبی و سربالایی رانندگی کنید ، روغن ترمز خودرو بیش از حد داغ می شود . حرارت بالا ، عامل فاسد شدن روغن ترمز است .
نشانه های خرابی روغن ترمز :
1- تغییر بو و رنگ روغن ترمز
2- عملکرد زودتر از موعد سیستم ترمز
3- شفاف نبودن روغن و وجود ذرات زائد در آن
4- کم شدن ارتفاع پدال ترمز و نزدیک شدن آن به کف اتاق خودرو
5- تمایل خودرو به یک سمت در وقت ترمزگیری
6- استشمام بویی شبیه به روغن از سمت لنت ها به ویژه هنگام ترمز گیری
دلایل خرابی روغن ترمز:
1- نا مرغوب بودن روغن ترمز
2- عدم توجه به سرویس های دوره ای
3- گرفتگی لوله ها و کانال های انتقال روغن
4- پوسیدگی یا پارگی لوله های انتقال روغن و نشت روغن
5- کثیف شدن روغن ترمز و عدم توجه به تعویض به موقع آن
6- رطوبت روغن ( روغن ترمز به دلیل کارکرد طولانی مدت و داغ شدن بیش از حد ، رطوبت را به خود جذب می کند )
بررسی سیستم ترمز ، کالیپر ترمز
به مجموعه قطعات فلزی شبیه به پیچ که در سیلندر ترمز به کار می رود، کالیپر می گویند . در طراحی سیلندر ترمز و کالیپر های آن ، قطعاتی پلاستیکی میان آن ها قرار می گیرد . وقتی این قطعات پلاستیکی با گذشت زمان ، خورده و پوسیده می شوند ، کالیپر ترمز با پوسته سیلندر درگیر می شود . از برخورد این دو بخش فلزی با یکدیگر ، صدایی شبیه تق تق از خودروی در حال حرکت شنیده می شود .
متمایل شدن خودرو به یک سمت نیز ناشی از اصطکاک به وجود آمده توسط این قطعات در یکی از طرفین خودرو است . در واقع ، خودرو به سمتی که کالیپر ترمز آن گیر کرده است ، کشیده می شود . از جمله عواملی که منجر به خرابی کالیپر ترمز می شود ، پوسیده شدن قسمت پلاستیکی این قطعه بر اثر استفاده زیاد و آسیب دیدن محفظه ترمز است .
شاید تا به حال ، نام گریس مخصوص کالیپر ترمز لوبریک به گوشتان خورده باشد . این ماده ، تمام صداهای آزار دهنده در سیستم ترمز را حذف می کند . استفاده از این محصول برای سیستم ترمز ، در بزرگ ترین شرکت های خودرو سازی دنیا الزامی شده است . در حال حاضر ، گریس مخصوص کالیپر لوبریک یکی از بهترین محافظان سیستم ترمز به شمار می رود .
بروز اشکال در سیستم ترمز ، در قطعاتی بیشتر شایع است که در بالا نشانه ها و دلایل خرابی آن ها ذکر شد . علاوه بر قطعات بالا ، قطعاتی مثل بوستر ترمز و پمپ آن هم در سیستم ترمز وجود دارد که ممکن است خراب شده باشند . عملکرد ضعیف ترمز و سفت شدن پدال آن از نشانه های خرابی بوستر ترمز و خالی کردن ترمز و همچنین تمایل خودرو به یک سمت و پایین رفتن پدال ترمز از نشانه های خراب شدن پمپ این سیستم است . بنا بر آنچه گفته شد ، خرابی قطعات مختلف ممکن است نشانه هایی شبیه به هم داشته باشد ، بنابراین مراجعه به یک تعمیرکار بعد از بررسی ، ضروری است ، حتی اگر تشخیص شما درست باشد .
سالم بودن لنت ها، یکی از مهم ترین دلایل تصادفات است
کاهش سرعت و نهایتا توقف خودرو به دلیل اصطکاکی است که لنت ها در تماس با کاسه چرخ یا دیسک چرخ ایجاد می کنند . دقت کنید که در طول چند ساعت رانندگی چند بار این سایش برای لنت اتفاق می افتد ؟ پس وقتی لنتی سالم است یعنی آن لنت نه تنها هیچ دخالتی در گرفتن ترمز و توقف خودرو نداشته بلکه جور خود آن لنت را نیز ، دیگر لنت ترمزها می کشیده اند .
اما مسئله مهمی که وجود دارد این است ؛ گاهی به دلایلی مثل سرعت بالا مابقی لنت ها نمی توانند عدم کارکرد لنت خراب را جبران و خودرو را در زمان لازم متوقف کنند . اینجاست که اگر راننده جان سالم به در ببرد و خودرو را به تعمیرگاه منتقل کند ، تازه متوجه عدم کارکرد سیستم ترمز گیری در تمام لنت ها خواهد شد .
نکته مهم : این عارضه بیشتر در خودروهایی با سیستم ترمز کاسه ای که در چرخ های عقب وجود دارد ، بروز می کند .
چه عواملی موجب درگیر نشدن لنت ها می شوند ؟
با توجه به اینکه معمولا لنت های جلو به دلیل تمرکز بار ترمز بر محور جلو سایش بیشتری نسبت به لنت های عقب دارند ؛ جالب است بدانید که مشکل عمل نکردن لنت و سالم ماندن آن بیشتر در چرخ های عقب بروز می کند .
بیشترین دلایلی که منجر به بروز این نقص می شوند عبارتند از :
1- گرفتگی لوله یا شیلنگ ترمز: وقتی لوله ترمز به هر دلیلی دچار گرفتگی می شود ، روغن ترمز جریان پیدا نکرده و نمی تواند فشار لازم را در سیلندر ترمز برای گرفتن ترمز ایجاد نماید .
2- نشتی در سیلندر ترمز ( لوازم ترمز چرخ ): فشاری که روغن ترمز در داخل سیلندر ترمز ایجاد می کند توسط لاستیک هایی در آن وجود دارد ، کنترل می شود . فرسودگی لاستیک ها موجب بروز نشتی در سیلندر ترمز چرخ و لوازم آن شده و در نتیجه فشار لازمه برای درگیری لنت و کاسه چرخ ایجاد نخواهد شد . این مشکل در سیستم ترمز کاسه ای شایع تر است .
3- خرابی لوازم پمپ ترمز : در این سیستم نیز بروز هر گونه مشکلی منجر به درگیر نشدن لنت ها و سالم ماندنشان خواهد شد .
رمز اتومبیل چگونه کار می کند ؟
در مقایسه با سایر بخش های اتومبیل های امروزی ، نحوه کارکرد سیستم ترمز بسیار ساده است . در این سیستم با فشردن پدال ترمز ، روغن به سیلندر اصلی منتقل می شود . از طرفی به این فرآیند تقویت کننده خلاء نیز گفته می شود . تقویت کننده خلاء با توجه به میزان فشار بر روی پدال ، مقدار روغن انتقالی و فشار وارد شده به روتور را کنترل می کند و قطعا بدون آن فرآیند ترمز گیری بسیار سخت و پیچیده می شد .
خودرو های امروزی معمولا از دو ست ترمز برای چرخ های جلو و عقب استفاده می کنند . مایع ترمز هیدرولیک پس از فشردن پدال به سیلندر اصلی منتقل شده و سیلندر به شکلی یکنواخت مایع را بین هر چهار چرخ توزیع می کند . البته این نوع سیستم از لحاظ ایمنی نیز عملکرد بهتری داشته و در صورت وجود مشکل در سیستم ، توانایی توقف اتومبیل را خواهد داشت .
از لحاظ فنی ، با منتقل شدن مایع هیدرولیک یا همان روغن به کالیپر ، لنت یا کفش ترمز به روتور چسبانده شده و سبب توقف اتومبیل و یا کاهش سرعت آن می شود .
در صورت نیاز لنت ها را بررسی و یا تعویض کنید
پد یا لنت یکی از پر استفاده ترین اجزا در سیستم ترمز اتومبیل است . همان طور که پیشتر نیز گفته شد ، لنت با چسبیدن به روتور سبب متوقف شدن خودرو می شود . با چسبیده شدن لنت به روتور گرمایی تولید می شود که این گرما و ترمزگیری های متعدد در طولانی مدت سبب نازک شدن لنت خواهد شد .
لنت برخی از اتومبیلها به راحتی قابل مشاهده هستند . در حالی که برخی دیگر از خودروها لنت خود را پنهان می کنند . از این رو باید چرخ ها را در آورده و لنت ها را بررسی کرد . لنت باید حداقل 5 میلی متر ضخامت داشته باشد و قدرت چسبندگی خود را نیز حفظ نماید .
به طور کلی بررسی لنت ترمز در هر 6 هزار مایل ( حدود 10 هزار کیلومتر ) نیاز بوده و در صورت لزوم می توان آن را با مدلی مناسب و باکیفیت تعویض نمود .
بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره سنسور اسپویلر و نحوه عملکرد و کاربرد آن
بررسی همه چیز درباره قدرتمندترین خودرو های سوپر اسپرت جهان
همه چیز درباره قدرتمندترین خودرو های سوپر اسپرت جهان
منبع: کارگیک