معرفی خودرو مک لارن 650S چرنوبیل با تیونینگ لیبرتی واک

معرفی خودرو مک لارن 650S چرنوبیل با تیونینگ لیبرتی واک

مک‌لارن از خودروی جدید خود به نام مک لارن 650S رونمایی کرده که باید گفت این خودرو ما بین مدل رویایی P1 و 12C  قرار می ‌گیرد اما از نظر ظاهری باید گفت که 650 S فیس لیفت مدل 12C  می ‌باشد . اگر بخواهیم کمی دقیق ‌تر اختلاف بین 12C  و 650 S را بیان کنیم می ‌توان بیان کرد که بیش از تغییرات ظاهری ، در باطن این خودرو نیز تغییرات زیادی صورت گرفته و 25 درصد از قطعات این خودرو تغییر کرده‌ اند .

مک لارن 650S

مک لارن 650S به کمک پیشرانه 8 سیلندری 3.8 لیتری خود می‌ تواند 650 اسب ‌بخار و 678 نیوتن ‌متر تولید کنید یعنی 25 اسب‌ بخار و 80 نیوتن‌ متر بیشتر از مدل 12C.  از نظر عملکردی این خودرو می ‌تواند در تنها 3 ثانیه به مرز 100 کیلو متر در ساعت برسد و برای رسیدن به مرز 300 کیلومتر در ساعت به 25.4 ثانیه احتیاج دارد . این در حالی است که حداکثر سرعت 650 S فراتر از 333 کیلو متر در ساعت نمی ‌رود .

با وجود اینکه این خودرو دارای پیشرانه بزرگ و قدرتمندی است اما مصرف سوخت آن از بسیاری از خودروهای شهری کمتر است و تنها 11.7 لیتر در هر صد کیلو متر است که این خودرو را برای مصارف روزانه مناسب ‌تر می‌ کند .

با وجود اینکه نمی‌ توان مک‌لارن 650 S را یک خودروی جدید نامید ، اما با توجه به اینکه نسبت به مدل 12C  بسیار بهینه شده و همچنین با توجه به قیمت آن یعنی 195 هزار پوند برای مدل کوپه و 215 هزار پوند برای مدل اسپایدر ، دارندگان فعلی مک‌لارن 12C  را ترغیب می ‌کند تا کمی بیشتر در مورد خودرو خود فکر کنند و محصول جدید مک ‌لارن را جایگزین خودروی خود کنند .

مک لارن 650S!

تیونر ژاپنی لیبرتی واک در یک پروژه‌ ی جدید ، مک لارن 650S اسپایدر را به کیت بدنه الهام گرفته از حادثه اتمی چرنوبیل مجهز کرده است . این سوپر اسپرت در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل رونمایی شد .

با دیدن مک لارن 650S اسپایدر با تیونینگ لیبرتی واک ( LIBERTY WALK ) ، چیزی که بار اول به‌ ذهن می ‌رسد نمایی سوخته از پوسته ‌ی این خوروی مک لارن است ؛  یا به ‌نظر می ‌رسد صرفا یک کار هنری روی بدنه‌ ی خودرو انجام شده است . اما در حقیقیت طراحی آن آخر الزمان را القاء می ‌کند ؛ ویدئویی که از این خودرو های سوپر اسپرت در سایت چرنوبیل منتشر شده بیشتر به این موضوع دامن زده است .

این خودرو با تیونینگ لیبرتی واک ، از کیت سفارشی بدنه بهره می ‌برد که شامل بیرون ‌آمدگی گل گیر‌ ها و دامنه ‌ی خودرو در دو طرف ، سپر عقب بهبود ‌یافته همراه دفیوزر ، یک باله‌‌ ی بزرگ عقب و رینگ‌ های اختصاصی است . همچنین ، ارتفاع این سوپر اسپرت بریتانیایی کاهش یافته است ؛ البته کیت بدنه‌ نیز باعث القا‌ی ارتفاع کم خودرو در ذهن بیننده می‌ شود .

این تیونر ژاپنی صحبتی از تقویت پیشرانه نکرده است . بنابراین به‌ نظر می‌ رسد این محصول از همان موتور 8.3 لیتری تویین ‌توربو V8 مک ‌لارن با قدرت 641 اسب‌ بخار و گشتاور 678 نیوتن ‌متر استفاده می ‌کند . مک ‌لارن  650 Sاسپایدر در حالت استاندارد ، قادر است در عرض 3 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلو متر‌ بر ‌ساعت برسد و سرعت نهایی آن نیز 329 کیلو متر ‌بر ‌ساعت است .

در ویدئو کوتاهی که در سایت منتشر شده است ، مک‌لارن لیبرتی واک در ساختمان‌ متروکه ‌ای دیده می ‌شود ؛ این ساختمان واقع ‌در شهر پریپات اوکراین است که در نزدیکی نیروگاه اتمی چرنوبیل قرار دارد . با صرف کمی بنزین ، خودرو شروع به حرکت می ‌کند و درنهایت از منطقه‌ی ممنوعه دور می ‌شود . استفاده از ماسک اتمی درکنار نمایش صحنه‌‌ی این منطقه نیز جلوه‌ی ویژه ‌ای به این کار هنری بخشیده است .

مک لارن 650 S  چرنوبیل ، بچه P1 GTR ترسناک

مک لارن P1 GTR یکی از وحشی‌ترین خودروهای تاریخ این برند بریتانیایی بوده و این 650 S  ارتقا یافته توسط لیبرتی واک نیز تقریباً یک بچه P1 GTR محسوب می ‌شود .

خودروی مورد بحث که اخیراً در کلیپی خاص حضور یافته از طراحی برگرفته از چرنوبیل سود می‌ برد . به این ترتیب شاهد پوشش بدنه ‌ای با الهام از اشعه ‌ی رادیو اکتیو هستیم که ظاهری ترسناک و منحصر به ‌فرد را به ارمغان آورده است . البته تنها پوشش بدنه نیست که باعث تمایز این محصول دوست ‌داشتنی مک لارن شده است .
آنچه باعث گیرایی بیشتر خودرو شده کیت بدنه ‌ی لیبرتی واک شامل بچه گل گیرها و قوس‌ های چرخ عقب اس ت. این خودرو همچنین از اسپلیتر جلوی بزرگ و بال عقب مشابه با P1 GTR سود می‌ برد . تکمیل کننده تغییرات نیز رکاب‌ های جانبی جدید و رینگ‌ های مشکی HRE و لاستیک ‌های میشلین هستند .
پیشرانه 8 سیلندر 3.8 لیتری توئین توربوی مک لارن 650S بهترین صدای تولیدی بین هم ‌کلاسی ‌ها را ندارد و به همین خاطر یک سیستم اگزوز اسپورت نصب شده است . اگر این صدا باعث تغییر بنیادین در صدای تولیدی نشده اما قطعاً جذابیت شنیداری بیشتری را به ارمغان آورده است .

5 دلیل برای اینکه مک لارن 650 S که بهترین خودروی دنیا می باشد

1- راحتی

بیشتر سوپر اسپرت های مدل 2019 خودروهایی راحت و دلپذیر هستند چرا که مالکان آن ها دیگر نیازی به درگیر شدن با کلاچ های سفت ، پیشرانه ها داغ و غیره را ندارند . در این میان 650 S سرامد است . صندلی های این سوپر اسپرت راحت است و برای افراد بزرگ چثه فضای کابین کاملا به اندازه است . یک خودروی اسپورت معمولاً از فضای داخلی تنگی برخوردار است اما 650 S اسپایدر بخشی شیشه ‌ای دارد که با فشار یک دکمه مات می ‌شود . مدل کوپه را همچنین می‌ توان با بخش‌ های شیشه‌ ای روی درب‌ ها سفارش داد که حس خوبی در زمان باز شدن درب ایجاد می‌ کنند .

البته شاید در لحظه اول فکر کنید که سواری یک خودروی 720 اسب بخاری بسیار خشک است اما مک لارن 650 S به لطف سیستم تعلیق بسیار پیشرفته در اکثر مسیرها سواری راحت و نرمی دارد.  مک لارن حتی به اشرافیت این خودرو نیز توجه کرده و آپشن هایی همچون سیستم باورز اند ویلکینز را ارائه می ‌کند .

2- فرمانی واکنش گرا

مشخصا رانندگی با خودرویی چنین قدرتمند و پر سرعت در پیست کار راحتی نیست اما اگر سوپر اسپرت احساس اصیل بودن خود را ارائه دهد قضیه فرق می کند . در این بین برخی از سوپر اسپرت ها به مانند رایانه ای از پیش برنامه ریزی شده عمل می کنند اما مک لارن 650 S به واقع این گونه نیست . مک لارن برای گریز این تله به فرمان بسیار دقیق الکتروهیدرولیکی  مجهز شده است . این فرمان بازخورد و حس بسیار زیادی را منتقل کرده و ما اگر با خودرو از روی یک سکه رد شویم می‌ توانیم بگوییم که طرف شیر بوده یا خط .

وقتی زمان مانورهای پرسرعت فرا برسد فرمان هنوز هم ارتباط خود را با راننده حفظ کرده و همین امر اعتماد به ‌نفس لازم برای گاز دادن را فراهم می ‌کند . مک لارن در طراحی چنین فرمانی شاهکار کرده و دیگر خودرو سازان باید از این برند یاد بگیرند .

3- موتور شگفت انگیز

قطعا یک خودروی برای سوپر اسپرت شدن نیاز به پیشرانه قدرتمند دارد . مک لارن 650 S نیز از موتور 8 سیلندر 4 لیتری تویین توربی بر خوردار است که قدرتی برابر با 7210 اسب بخار را تولید می کند . البته باید به یاد داشته باشیم تست داینو این خودرو اعداد فراتر از اعداد اعلام شده توسط مک لارن را نشان می دهد .  این خودروی دیفرانسیل عقب با استفاده از لانچ کنترل تنها در عرض 2.8 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می ‌رسد . این خودرو از نظر پرفورمنس هیچ کمبودی نداشته و در اکثر درگ ها نیز رقبا را به راحتی شکست داده است .

4- جعبه دنده عملگرا و سبک

بسیاری می گویند برای لذت رانندگی باید پشت یک خودروی مجهز به جعبه دنده دستی نشست اما قطعا این افراد تاکنون تجربه رانندگی با مک لارن 650 S را نداشته اند چرا که جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه این سوپر اسپرت یکی از بهترین های حال حاضر دنیا بوده و با محصولاتی نظیر پورشه و فراری رقابت می کند . تعویض‌ دنده ها بسیار سریع انجام می‌ شود و خودرو قبلاً زمان کافی برای آماده کردن دنده‌ی بعدی را دارد . حتی در حالت اتوماتیک نیز تحت تأثیر سرعت این گیربکس در معکوس از هفت به سه قرار خواهید گرفت . با استفاده از پدال شیفترها می ‌توان دنده ‌ها را تعویض کرد اما همان حالت اتوماتیک نیز عالی است .

5- ظاهری پر ابهت و گیرا

وقتی از سوپر اسپرت صحبت می کنیم باید از ظاهری تهاجمی و گیرا برخوردار باشد وگرنه هیچکدام از مشخصه های بالا جذابیت نخواهند داشت . مک لارن 650 S هم از این فاکتور مهم برخوردار می باشد . فرقی نمی‌ کند که افراد تحت تأثیر رنگ نارنجی ، خطوط جذاب بدنه یا درب‌ های دوسطحی قرار بگیرند زیرا سریعاً این خودرو را تشخیص داده و به آن خیره خواهند شد . در طول چند روزی که این خودرو در اختیار ما بود افراد بسیار زیادی را دیدیم که سعی داشتند از آن عکس بگیرند و پیشنهاد تعویض خودرو را به ما می‌ دادند و یا تنها می ‌خواستند که در حالت درجا گاز بدهند . این خودرو برای جلب ‌توجه طراحی شده و به بهترین نحو ممکن آن را انجام می ‌دهد .

مک لارن 650S

مک لارن 650 S در نمایشگاه نیویورک 2014

یکی از سازندگان خودرو های لوکس با طراحی به عنوانی فضایی هم در این نمایشگاه خودنمایی کردند و با معرفی خودروی مک لارن اس 650 خیلی از بازدید کنندگان را تحت تاثیر قرار دادند . این خودرو در دو قالب مک لارن اسپایدر و کوپه با نما مشترک ای 650 عرضه شده است که واقعا تمام بازدید کنندگان و خودرو سازان را تحت تاثیر قرار داد .

به نوعی می یتوان گفت که مک لارن هم از لامبورگینی تقلید کرد . لامبورگینی که در از مدل جدید خود به نمام هوراکان در طی یک رویداد ویژه رونمایی کرد مک لارن هم از دو خودروی خود در یک فضای خیلی خاص و هنرمندانه یکی مدل ابی رنگ گوپه و دیگری مدل نارنجی رنگ 650 اس موسوم به عنکبوت یا همان اسپایدر این کمپانی انگلیسی و یا بهتر است بگوییم بریتانیایی بیشتر در فکر بهتر کردن عناصر خودرو های خود بوده است تا اینکه بخواهد یک مدل جدید از خودرو را طراحی کند این کمپانی بسشتر تلاش کرده است تا جنبه های مختلف خودر را از جمله جعبه دنده موتور سیستم تعلیق و چرخ ها و همچنین تکنولوژی های مدرن را به ماشین های خود اضافه کند و یا همان ها را پیشرفت دهد .

خب بهتر است کمی هم در مورد جنبه های مختلف طراحی داخلی و بدنه ی خودرو های مک لارن صحبت کنیم که ابتدا به مدل اسپایدر 650 اس خواهیم پرداخت . این خودرو بسیار شبیه به مدل 12 سی است این خودرو بسیار شبی به خودروی مذکور است البته به جز چراغ های عقب که مدلی جدید و نو به حساب می آید . همچنین این طراحی منحصر به فرد را در چراغ های جلوی خودرو نیز میبینیم که پاپا طراحی ان الهام بخش طرح بومرنگ است که در واقع لوگوی خود کمپانی مک لارن هم به حساب می اید و به زیبایی از این طرح برای ساخت چراغ های جلو استفاده کرده اند .

این خودرو مجهز به یک موتور 3.8 لیتری با دو توربو موسوم به وی 8 می باشد که می تواند توانی معادل حداکثر 641 اسب بخار نیرو را تولید کند این مقدار نیروی تولیدی به لطف تغییرات ایجاد شده در سیلندر ها و اگزوز  و پیستون های جدید در ان خودر است که این خودرو را در مقایسه با 12 سی 25 اسب بخار نیرومند تر کرده است . گشتاور نیرو در این خودرو نیز به میزان چشم گیری افززایش یافته است که در مقایسه با مدل 12 سی از 600 نیوتن بر متر به 671 نیوتون بر متر افزایش یافته است . که این مقدار می تواند به میزان کنترل پذیری و ثبات خودر در سر پیچ ها  و در سرعت های بالا کمک زیادی بکند .

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل مشخصات فنی سریعترین خودرو تاریخ، مک لارن F1

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.