مزایا و معایب خودرو فیسکر کارما + نقد و بررسی آن

مزایا و معایب خودرو فیسکر کارما + نقد و بررسی آن

سدان لوکس پلاگین ‌هیبریدی جدید کارما رورو ( PEVERO ) در اصل نسخهٔ بروز شدهٔ فیسکر کارما است که در سال‌ های 2011 و 2012 تولید می ‌شد . در هنگام رونمایی کارما رورو ، سازنده جزئیات اولیهٔ آن ‌را منتشر کرد اما این شرکت آمریکایی مستقر در کالیفرنیا به‌ تازگی چند تصویر جدید از این خودرو و همین‌طور اطلاعات کاملی از آن ‌را منتشر کرده است .

فیسکر کارما

فیسکر کارما که در سال 2012 معرفی شد ، توسط بنیان ‌گذار شرکت یعنی هنریک فیسکر طراحی شده است . همان کسی که طراحی خودرو های ب‌ ام ‌و Z8 و آستون‌ مارتین DB9 را در کارنامه ‌اش دارد . با این‌حال به دلیل مشکلات مالی تولید کارما در سال 2012 بعد از فروش حدود 1800 دستگاه در ایالات‌ متحده و اروپا ، متوقف شد .

سپس شرکت فیسکر در نوامبر 2013 اعلام ورشکستگی کرده و اموال آن به مبلغ 25 میلیون دلار جهت پرداخت بدهی ‌ها به فروش گذاشته شد . بدین ترتیب شرکت چینی  WANXIANG دارایی‌ های فیسکر را خریده و اعلام کرده که قصد راه ‌اندازی مجدد آن‌ را دارد . سپس مالک چینی جدید شرکت فیسکر، پس از تغییر نام شرکت به کارما ، خودروی تولیدی کارما را هم به ‌روز رسانی کرده و نام آن ‌را به رورو تغییر داد . حال به تارگی قیمت سدان بروز شدهٔ کارما اعلام شده و سازنده سفارشات خرید آن‌ را می ‌پذیرد در حالی‌ که به‌ زودی با مدل 2017 به بازار عرضه خواهد شد .

ظاهر بیرونی

ظاهر بیرونی رورو تقریباً با فیسکر کارما یکسان است که البته این امری تعجب ‌آوری نبوده و قطعاً چیز بدی نیست زیرا طراحی کارما نه ‌تنها برای زمان خودش انقلابی بود بلکه بسیار خیره ‌کننده و زیبا نیز بود . این در حالی است که طراحی کارما هنوز هم زیبا و مدرن به نظر می‌ رسد ؛ بنابراین احتمالاً این دلیل اصلی است که چرا شرکت  WANXIANG تلاش چندانی برای طراحی مجدد ماشین نکرده است .

با این ‌وجود در حالی ‌که پانل‌ های بدنه و ساختار کلی خودرو همانند سابق باقی‌ مانده است ، با بررسی دقیق‌ تر متوجه ویژگی‌ های جدیدی خواهیم شد . خطوط عمودی جلو پنجره با نمونهٔ لانه ‌زنبوری جایگزین شده و همچنین لوگوی جدیدی با رنگ‌ های آبی و زرد در یک حلقهٔ کرومی ، جایگزین لوگوی فیسکر شده است .

لوگو ها توسط دست رنگ‌ آمیزی می ‌شوند و کارما ادعا می ‌کند که هیچ شرکتی تاکنون چنین کاری انجام نداده است . علاوه بر این ‌ها ، تغییراتی در ورودی‌ های هوای الماس شکل سپر جلو ایجاد شده و بزرگ ‌تر از قبل شده‌اند در حالی ‌که پنل خورشیدی روی سقف حفظ شده و جهت افزایش بهره‌ وری بروز شده است .

ظاهر درونی

کارما چیزی در رابطه با داخل رورو نگفته است اما این لزوماً بدان معنا نیست که داخل کابین خودرو کاملاً بدون تغییر باقی‌ مانده است چرا که حداقل چند ویژگی داخلی خودرو تغییر کرده است . طراحی کلی داخل اولیهٔ فیسکر کارما بسیار ساده و درعین ‌حال مدرن بود . ترکیبی از چرم با کیفیت و آلومینیوم به همراه به ‌کار گیری کروم به ‌صورت ظریف و تریم چوبی در قسمت بالایی داشبورد و داخل در ها ، از عناصر قابل ‌توجه داخل فیسکر کارما هستند که ترکیب بسیار جذابی را ارائه می ‌کند و امیدواریم کارما هم همین رویه را ادامه دهد .

اما تغییر مهمی که در داخل رورو ایجاد شده است ، در بخش تکنولوژی و در قالب یک سیستم اطلاعاتی – سرگرمی جدید رخ داده است . کارما چیز زیادی در رابطه با این سیستم جدید نگفته است اما سیستم بسیار کاربردی ، ساده و زیبایی به نظر می‌ رسد .

قوای محرکه

فیسکر کارما یک خودروی پلاگین ‌هیبریدی سری محسوب می ‌شد ؛ یعنی موتور بنزینی آن هیچ ارتباطی با چرخ‌ ها نداشته و هیچ نقشی در به‌ پیش بردن خودرو ندارد بلکه نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو فقط توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌ شود که انرژی خود را از باطری ‌ها می ‌گیرند . سپس درصورتی ‌که شارژ باطری‌ ها تمام شده یا راننده خودرو را در حالت اسپرت قرار دهد ، موتور بنزینی روشن شده ، صرفاً نقش ژنراتور را بازی کرده و مستقیماً برق مورد نیاز موتور های الکتریکی را تأمین می ‌کند .

همچنین امکان شارژ باطری ‌ها از طریق کابل و شارژر های خارجی هم وجود دارد . با این ‌حال بر اساس مشخصاتی که شرکت کارما منتشر کرده است ، سدان رورو در بخش فنی تغییرات زیادی را تجربه کرده است . هرچند هنوز هم رورو از همان دو موتور الکتریکی به قدرت 160 اسب بخار و یک موتور بنزینی 2 لیتری توربوی ساخت جنرال موتورز با 260 اسب بخار قدرت نیرو می‌ گیرد ، اما به لطف به‌ کار گیری فناوری جدید در باطری ‌ها و همین‌ طور به‌ روزرسانی پنل خورشیدی ، بُرد خودرو در حالت تمام الکتریکی به 80 کیلو متر رسیده است که حدود 30 کیلو متر بیشتر از قبل است .

کارما رورو خودرویی دیفرانسیل عقب است زیرا موتورهای الکتریکی بر روی محور عقب نصب شده و چرخ ‌های عقب را به حرکت در می‌ آورند و هرچند موتور بنزینی در قسمت جلوی خودرو قرارگرفته اما همان‌ طور که گفته شد هیچ ارتباطی با چرخ‌ ها نداشته و صرفاً انرژی مورد نیاز موتور های الکتریکی را تأمین می ‌کند. قدرت کلی این سدان لوکس پلاگین‌ هیبریدی 420 اسب بخار بوده و ظرف تنها 5.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلو متر در ساعت می ‌رسد درحالی‌که توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 200 کیلو متر در ساعت را دارد .

مصرف سوخت کلی آن نیز برابر با فقط 4.5 لیتر در هر صد کیلو متر است . بُرد کلی کارما رورو در صورت شارژ کامل باطری ‌ها و مخزن بنزین پُر ، حدود 400 کیلو متر است که البته در صورت اتمام شارژ باطری‌ ها و خالی شدن مخزن سوخت برخلاف خودرو های الکتریکی می‌ توان به ‌راحتی در پمپ‌ بنزین باک سوخت خودرو را ظرف چند دقیقه مجدداً پُر کرده و به حرکت ادامه داد .

قیمت

شروع قیمت کارما رورو از 130 هزار دلار اعلام شده است که تا 150 هزار دلار قابل ‌افزایش است . این قیمت‌ ها افزایش 28 هزار دلاری نسبت به نسخهٔ پایه و افزایش 14 هزار دلاری نسبت به بالا ترین مدل فیسکر کارما را نشان می ‌دهد . با توجه به اینکه رورو اساساً بر روی همان پلت‌ فرم قدیمی فیسکر ساخته شده است ، شاید این افزایش قیمت غیرمنطقی به نظر برسد اما به دلیل ویژگی‌ های لوکس جدید و به‌ روزرسانی تکنولوژی خودرو ، این قیمت بیشتر درواقع معقول خواهد بود .

نقاط مثبت و منفی

1- طراحی زیبا و مشابه همانی که توسط هنریک فیسکر طراحی شده

2- استفاده از تکنولوژی‌های جدید در خارج و داخل

3- شتاب و سرعت بسیار بالا در حالت هیبریدی

1- غیر قابل‌مقایسه با تسلا مدل  S

2- قیمت بسیار گران حتی در مقایسه با سدان‌ های بزرگ پریمیوم

3- آینده ‌ای هنوز نامشخص

فیسکر کارما

مزایا ماشین فیکسر کارما :

1- طراحی جالب و جذاب :

این ماشین دارای طراحی بسیار زیبا می باشد که این طراحی باعث جذب مشتری خواهد شد . این ماشین بخاطر داشتن ظاهری جذاب ، توانسته فروش خوبی را داشته باشد و همچنین طرفدار خوبی را دارد .

2- راندمان عالی هر دو پیشرانه :

این ماشین هر دو مدل  از بهترین و عالی ترین پیشرانه برخورد کرد که این موضوع یکی از مهم ترین ویژگی های مهم این ماشین می باشد . این ماشین از هر دو مدلش در ایران وجود دارد که این دو مدل فروش خوبی را داشته است .

3- لیست آپشن های کامل :

هر دو مدل این ماشین دارای آپشن های کامل دارد که این آپشن کامل باعث جذب مشتری و همچنین فروش خوبی شده است . این ماشین نسبت به رقیب خود ، از آپشن های بهتر و کامل تری برخوردار است .

4- فضای جا دار :

این ماشین دارای ظاهری بزرگ می باشد که وقتی افراد سوار این ماشین می شوند ، جای پا دارد و در مسافت های زیاد خسته نخواهید شد . همچنین این ماشین از ارگونومی بسیار خوبی برخوردار می باشد .

5- کیفیت متریال عالی :

این ماشین در داخل صندلی و دیگر جا های ماشین ، از بهترین متریال برخوردار است که وقتی راننده و دیگر سر نشینان سوار این ماشین می شوند خسته نمی شوند . متریال استفاده شده بسیار نرم و راحت می باشد .

معایب ماشین فیکسر کارما :

1- کمبود قطعات و کمبود امکانات : اگر این ماشین دچار مشکلی شود ، و یا اگر قطعات این ماشین خراب شود خیلی طول می کشد تا قطعه این ماشین پیدا شود . همچنین باید گفت که این ماشین آنچنان امکانات ندارد و نسبت به ماشین های دیگر از کمترین امکانات و آپشن ها برخوردار می باشد .

2- کشش موتور ضعیف موتور : اکثر این ماشین ها دنده دستی می باشد که این دنده بسیار خوب و عالی می باشد و رانندگی با این دنده بسیار راحت و لذت بخش می باشد . ولی در ماشین های دنده اتوماتیک اینگونه نمی باشد و رانندگی با این دنده بسیار سخت و آزار دنده می باشد و باعث اذیت شدن شما می شود .

مشخصات فنی ماشین فیکسر کارما

خودرو

1- نام خودرو : فیکسر کارما

2- کشور سازنده : آمریکا

3- سال طراحی  : 2011

مصرف سوخت و استاندارد ها

1- مصرف سوخت داخل شهر : 9.6 لیتر در هر صد کیلو متر

2- مصرف سوخت خارج از شهر : 6.3 لیتر در هر صد کیلو متر

3- مصرف سوخت ترکیبی :  7.5 لیتر در هر صد کیلو متر

4- حجم باک  : 55 لیتر

5- استاندارد آلایندگی : –

قیمت و نمایندگی آن

1- قیمت بازار صفر کیلو متر : 70 تا 80 میلیون تومان

2- قیمت کارکرد در بازا ر : 20 تا 60 میلیون تومان

3- نمایندگی فروش : بهمن خودرو

این ماشین قیمت صفرش کمتر از دست دوم این ماشین می باشد ، دلیل گران بودن دست دوم این ماشین هم این است که این ماشین کار کرد می باشد و مسیر زیادی را رفته است و امکان دارد که درست و به روز نیز کرده باشد . ولی دست دوم این ماشین امکان دارد که اگر مشکلی برایش پیش آید امکان دارد خرج های سنگینی را روی دست شما بگذارد . ولی اگر دست دوم تمیز و خوبی گیرتان آمد می توانید آن را بخرید ولی توصیه می شود که حتما از صفر این ماشین استفاده کنید . صفر این ماشین قیمت پایینی دارد ولی کارکرد این ماشین خیر .

تجهیزات و امکانات

1- کیسه هوا : کیسه هوای جانبی و پرده ای – کیسه هوا سرنشینان جلو

2- سیستم صوتی : سیستم صوتی به همراه پخش DVD  و همچنین دارای صفحه ای 6.5 اینچی می باشد .

3- ترمز و پایداری : ABS – EBD  – دیسکی خنک شونده

4- دیگر تجهیزات :  آینه بغل مجهز به راهنما – صندلی ها چرم – سانروف برقی – ایموبلایزر – چراغ مه شکن جلو و عقب – گرمکن شیشه عقب

این ماشین از بهترین ضد سرقت برخورد می باشد که آن ضد سرقت ایموبلایزر می باشد که یکی از مهم ترین ویژگی های این ماشین می باشد . ایموبلایزر از سرقت رفتن ماشین شما جلوگیری می کند .

مشخصات فنی

1- موتور : این ماشین داری 4  سیلندر قوی می باشد و دارای 16 سوپاپه می باشد .

2- حجم موتور : 1598 سی سی

3- تنفس موتور : تنفس طبیعی

4- حداکثر قدرت  : 106 اسب بخار در 6255 دور در دقیقه

5- حداکثر گشتاور : 145 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

6- وزن : 1073 کیلو گرم

7- اندازه ( میلی متر ) : 4365 طول – 1705 عرض – 1410 ارتفاع

8- حداکثر سرعت : 182 کیلو متر در هر ساعت

9- جعبه دنده : 5 دنده دستی

10- شتاب 0 تا 100 : 11.6 ثانیه

این ماشین دارای باک بسیار عالی می باشد که آن چنان سوخت ندارد ، و همچنین نیاز نیست که هر روز باک ماشین خود را پر کنید ، می توانید هر چند روز یک بار باک ماشین را پر کنید . این ماشین موتور بسیار خوبی را دارد و همچنین حجم موتور خوبی  هم دارد . این ماشین با توجه به مشخصات فنی اش بهترین ماشین می باشد . این ماشین دارای دو دنده می باشد که این موضوع بسیار به چشم می آید این ماشین از 5 دنده دستی برخوردار می باشد که این موضوع بسیار اهمیت دارد و باعث جذب مشتری می شود . این ماشین آنچنان وزنی دارد و بسیار زیبا می باشد .

فیسکر کارما

بیشتر بخوانید:

فورد F- 150 لیمیتد مدل 2016 + نقد و بررسی از دید کارشناسان

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.