خودروهای هیبریدی و برقی چه مزایا و معایبی دارد

خودروهای هیبریدی و برقی چه مزایا و معایبی دارد

خودروهای هیبریدی و برقی

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست برای کسایی عاشق تکنولوژی خودرو هستن مقاله ی کامل درباره ی خودروهای هیبریدی و برقی چه مزایا و معایبی دارد را فراهم کردیم امیدوارم لذت ببرید و بفرستید برای دوستاتون که رانندگی میکنن و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

خودروهای هیبریدی و برقی عموما از دو موتور بنزینی و برقی در کنار یکدیگر بهره می برند و در دو نوع پلاگ این هیبرید و هیبرید تولید می گردند که در نمونه اول برای شارژ باطری به برث شهری نیاز دارید و در نمونه دوم که متدوال تر نیز می باشد باطری ها در حین حرکت توسط انرژی حاصله از گرمای ترمزها شارژ می شوند.

خودروهای هیبریدی هنگامی از مزایای زیر سود می برند که در حالت اقتصادی رانده شوند، یعنی همانطور که فراری برلینتا توانایی های خود را در دورهای بالای ۶ هزار به رخ می کشاند تویوتا پریوس هم باید به صورت اقتصادی رانده شود تا تفاوت آن با یک خودروی غیر هیبریدی مشخص گردد.

خودروهای هیبریدی و برقی

مزایا:

اگرچه با رانندگی اقتصادی (به عنوان مثال شتاب گیری آرام در کنار ترمز گیری آرام) هر خودرویی کم مصرف تر عمل می کند اما هیبریدی ها با توجه به این در سرعت های پایین و در حالت کارکرد درجا صرفا از موتور الکتریکی تغذیه می شوند میزان مصرف سوخت به طرز قابل توجهی تا ۴٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می یابد.

خصوصا اینکه تمام خودروهای هیبریدی از کامپیوتر دقیق نشانگر مصرف سوخت و نشانگر میزان شارژ باطری بهره مند هستند تا راننده از نحوه رانندگی خود به صورت لحظه ای مطلع گردد.

با این توصیف می توان گفت که رانندگان خودروهای هیبریدی چالش اقتصادی رانندگی کردن را بهتر از دیگر راننده ها خواهند آموخت.

هیبریدی ها برخلاف خودروهای متداول در شهر کم مصرف از جاده هستند و هرچه ترافیک بیشتر باشد مزیت آن به نسبت خودروی غیر هیبریدی بیشتر مشخص می گردد.

خودروهای هیبریدی و برقی برخلاف خودروهای متداول در شهر کم مصرف تر از جاده هستند و هرچه ترافیک بیشتر باشد مزیت آن به نسبت خودروی غیرهیبریدی بیشتر مشخص می گردد.

خودروهای هیبریدی و برقی

هیبریدی ها در سرعت های پایین عموما کمتر از ۴۵ کیلومتر در ساعت و یا حالت کارکرد در جا کاملا بی صدا هستند به نحوی که حتی تصور می کنید خودرو خاموش است! ناگفته نماند که هیبریدی های جدید اگر با سرعت پایین رانده شوند حتی با فرض روشن بودن کولر نیز همچنان از موتور الکتریکی تغذیه می شوند.

گشتاور موتور الکتریکی از همان دور صفر به بیشینه خود می رسد! که این موضوع باعث کشش خوب موتور در هنگام حرکت است.

هیبریدی ها در صورت رانندگی اقتصادی مشخصا آلایندگی کمتری تولید می کنند و عموما به عنوان خودروی سبز شناخته می شوند که میزان تولید دی اکسید کربن آن ها در هر کیلومتر کمتر از صد گرم است به همین دلیل در کشورهای غربی معاف از مالیات محسوب می شوند.

این تیپ از خدروها در کشور ما نیز از تسهیلاتی همچون تخفیف مالیات و عوارض گمرکی و یا مجوز ورود به محدوده ترافیکی شهر برخودار هستند.

برخلاف تصور عموم، هیبریدی ها کم استهلاک تر از خودروهای غیرهیبریدی هستند. موتور بنزینی آنها بیشتر اوقات در ترافیک خاموش است که این ویژگی موجبات افزایش طول عمر موتور را فراهم می کند، علاوه بر این موتور را فراهم می کند.

علاوه بر این موتور بنزینی موجبات افزایش طول عمر موتور را فراهم می کند، علاوه بر این موتور بنزینی آنها کوچک تر، سبکتر و کم استهلاک تر است و فواصل زمانی تعویض روغن نیز در آن طولانی تر است.

مطلب مرتبط: خودرو هیبریدی چیست؟+معرفی خودرو های هیبریدی در ایران

در واقع باید گفت که یک خودروی هیبریدی نسبت به نمونه مشابه غیر هیبریدی خود با هر بار تعویض روغن، حدود ۳ هزار کیلومتر بیشتر می پیماید. لنت ترمزهای خودروهای هیبریدی نیز نمونه های خاصی هستند که می توانند انرژی را منتقل نمایند. لنت هایی که از لنت های ترمزهای متداول در بازار کم استهلاک تر هستند.

رخی مصرف کنندگان با توجه به شناختی که از باطری لیتیوم- یون وسایل الکتریکی پورتابل همانند موبایل در ذهن دارند، همواره نگران عمر باطری خودروهای هیبریدی خود می باشند.

اما باطری ولتاژ بالای خودروهای هیبریدی از گارانتی ۱۶۰ تا ۲۴۰ هزار کیلومتر با زمان ۸ ساله برخوردار هستند و طی تحقیقات که توسط موسسه Consumer Report صورت گرفته است، عموما تا قبل از ۳۰۰ هزار کیلومتر به مشکل خاصی برنخواهند خورد.

خودروهای هیبریدی و برقی

پس اگر شما به طور معمول سالی ۲۰ هزار کیلومتر از خودروی خود استفاده کنید؛ استاندارد جهانی سالی ۱۵ هزار کیلومتر است. بدون تعویض باطری قادر خواهید بود تقریبا حدود ۱۵ سال از خودروی خود بهره برید! ناگفته نماند که قیمت باطری نیز بین ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار است که با طول عمر نسبتا طولانی، استفاده از آنها توجیه پذیر می شود.

در نگاهی کلان، استفاده عموم مردم از اتومبیل های هیبریدی سبب کاهش وابستگی کشور به سوخت فسیلی می گردد.

معایب:

قیمت پایه هیبریدی ها بدلیل هزینه تکنولوژی که صرف آنها شده بالاتر از نمونه های معمولی است. این موضوع هر چند که برای خریداران این خودرو در بازارهای جهانی یک نقطه ضعف محسوب می شود اما با توجه به قوانین ورودی کشورمان (اخذ عوارض تا ۴% قیمت خودرو) برای آن تبدیل به یک مزیت شده است تا مصرف کننده ایرانی، اتومبیل هیبریدی خود را ارزانتر از اروپایی ها سوار شود!

البته حتی در بازارهای غربی نیز چنانچه خریدار تا سال ها قصد فروش اتومبیل خود را نداشته باشد خرید آن با سرشکن شدن هزینه سوخت در زمان طولانی، جبران خواهد شد.

در حالیکه در بازارهای جهانی قادرید تا با ۱۲ هزار دلار یک خودروی قابل اعتماد و معتبر غیر هیبریدی خریداری کنید، هیچ خودروی هیبریدی زیر ۱۸ هزار دلاری را در بازار نخواهید یافت.

خودروهای هیبریدی و برقی از توانایی های اسپرت برخوردار نیستند و وزن اضافه باطری آنها سبب برهم خوردن تعادل شان می گردد. از طرف دیگر دقت داشته باشید که در صورت انتخاب گزینه های اسپرتی همچون پورشه کاین هیبریدی و انجام یک رانندگی اسپرت با آن، تمام مزایای ذکر شده از بین خواهند رفت.

هیبریدی ها در طی سال های اخیر از رشد و تنوع بیشتری برخوردار شده اند اما با این حال هنوز هم گزینه های محدودتری هستند. خصوصا در رده خودروهای بزرگی مانند SUV ها که نشان داده اند از مزایای کمتری نسبت به هیبریدی های کوچک بهره می برند.

خودروهای هیبریدی و برقی

اگر مسیر تردد شما بیشتر شامل بزرگراه می شود هیبریدی ها از مزایای ذکر شده برخوردار نیستند چرا که با افزایش سرعت در بزرگراه موتور بنیزنی همواره فعال خواهد بود. در این حالت خودروهای دیزلی از مصرف کمتری بهره می برند.

خودروهای هیبریدی و برقی با توجه به اشغال فضای کف و زیر صندوق خودرو توسط باطری ها از حجم بار کمتری بهره می برند. هیبریدی ها با توجه به اشغال فضای کف و زیر صندوق خودرو توسط باطری ها از حجم بار کمتری برخوردار هستند.

در صورت بروز خرابی تعمیرات آن گران تر و تخصصی تر است.

خودروهای هیبریدی و برقی متداول و پرفروشی همانند تویوتا پریوس که بالغ بر یک دهه است

خودروهای هیبریدی و برقی

خودروهای هیبریدی و برقی (HEV) به اتومبیل هایی گفته می شود که نیروی خود را تنها از یک موتور دریافت نمی کنند، این نوع خودرو ها علاوه بر این که از انرژی سوخت هایی همچون بنزین استفاده می کنند، انرژی الکتریکی تأمین شده توسط باتری ها را نیز به کار می گیرند تا در نبود یا محدود بودن هر یک از آنها کارایی خودرو حفظ شود.

اتفاق نظری بر روی این که دقیقا خودرو های هیبریدی چند نوع را شامل می شود وجود ندارد اما در کلی ترین حالت ممکن خودروهای هیبریدی را می توان در 6 گروه تقسیم بندی کرد:

خودروی هیبریدی سری (Series Hybrid)

این نوع خودروهای هیبریدی و برقی را به عنوان ساده ترین نمونه موجود معرفی می کنند، برخلاف دیگر هیبرید ها در این نمونه نقش موتور احتراقی جهت هدایت خودرو بسیار کمرنگ است. موتور بنزینی در خودرو های هیبرید سری مستقیماً با یک ژنرانور در ارتباط است و بیشتر به عنوان یک مولد برق ایفای نقش می کند.

در چنین هیبرید هایی، خودرو بدون دخالت سوخت حرکت می کند، به عبارتی با یک خودروی کاملا الکتریکی روبرو هستیم همین عامل سبب شده خودرو برقی نام دیگر این نوع خودروهای هیبریدی باشد.

خودروهای هیبریدی و برقی

از آنجا که نمی توان انرژی الکتریکی را همچون انرژی های شیمیایی در حجم های زیاد ذخیره سازی کرد، برد این نوع هیبریدهاکم است و برای طی کردن مسافت های طولانی اصلاً ایده آل نیستند، حتی افزایش تعداد باتری ها نیز به دلیل محدودیت های موجود همچون هزینه و سنگین شدن وزن خودرو نتوانسته مشکل گشا باشد.

شاید کاهش آلاینده ها را بتوان مهمترین ویژگی خودروی هیبریدی سری دانست.

خودروهای Honda Insight و Volvo XC90 دو نمونه از محبوب ترین هیبریدهای موازی هستند.

در این نوع خودروی هیبریدی اگرچه امکان استفاده از موتور الکتریکی به تنهایی وجود ندارد (مگر در مسافت هایی بسیار کوتاه) اما پشتیبانی موتور بنزینی در طول مسیر بر عهده موتور الکتریکی است.

به واقع هنگامی که خودرو شتاب می گیرد این موتور الکتریکی است که انرژی اضافی را تولید می کند، به همین خاطر است که نام موازی بر چنین هیبرید هایی گذاشته اند یعنی هر دو موتور به موازات هم در به حرکت در آوردن خودرو تلاش می کنند و با قدرت بیشتری خودرو را به جلو می رانند.

شاید یکی از مطالبی که در دوران تحصیل بار ها به ما یاد دادند و هیچگاه از خاطرمان نرفت این است که انرژی نه تولید می شود و نه از بین می رود بلکه مدام در حال تغییر حالت است.

به هنگام استفاده از یک خودرو بنزینی ساده در مواقعی که راننده پا بر روی ترمز می گذارد تمام انرژی جنبشی ماشین به یکباره محو می شود و در حقیقت به صورت گرما به هدر می رود.

مطالب مرتبط: آنالیز خودرو‌های هیبریدی هنگام خرید را چگونه انجام دهیم

در خودروهای هیبریدی و برقی موازی زمانی که اتفاق مشابه رخ می دهد بخشی از این انرژی توسط موتور الکتریکی در باتری ذخیره می شود تا امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد این دقیقا همان دلیلی است که سبب می شود خودرو های هیبریدی در شهر ها و مناطقی که راننده بارها ترمز می گیرد به نسبت بزرگراه های بی انتها عملکرد بهتری از خود نشان دهند، در واقع هر چراغ قرمز فرصتی است برای شارژ باتری.

برای استفاده حداکثری از این انرژی، لازم است که راننده به آرامی و در فواصل مشخص ترمز بگیرد. اما فشردن محکم و ناگهانی پدال ترمز منجر به فعال شدن سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و اتلاف تمام انرژی ای می شود که می توانست ذخیره گردد.

از مزایای خودروهای هیبریدی و برقی موازی در مقایسه با نمونه های سری، می توان به باتری های کوچکی اشاره کرد که ظرف مدت کوتاهی شارژ می شوند. به طور کلی هیبردهای موازی محبوب تر و پرفروش تر از هیبریدهای سری هستند اما وابستگی زیاد آنها به موتور های احتراقی یکی از معایب چنین خودرو هایی است.

خودروهای هیبریدی و برقی

خودروی هیبریدی ترکیبی یا مختلط (Series-Parallel Hybrid)

همان گونه که از نامشان بر می آید این نوع خودرو ها از کنار هم قرار گرفتن تکنولوژی هیبرید موازی و سری ایجاد شده اند. در خودروی هیبرید ترکیبی سعی شده با حفظ مزایای هیبرید سری و موازی معایبی که در هر مورد به صورت جداگانه به چشم می خورد حذف شوند.

در خودروهای هیبریدی و برقی ترکیبی، موتور بنزینی تنها زمانی فعال می شود که انرژی بیشتری مورد نیاز است مانند زمانی که خودرو سرعت می گیرد یا به هنگام بالا رفتن از یک تپه، ولی در سرعت های پایین این تنها موتور الکتریکی است که خودرو را به حرکت در می آورد.

با هر توقفی، موتور بنزینی به صورت اتوماتیک خاموش و موتور الکتریکی شروع به کار می کند تا بدین سان بتوان در مصرف سوخت صرفه جویی کرد، با فشردن مجدد پدال گاز، موتور بنزینی بار دیگر کنترل خودرو را به دست می گیرد.

این نوع از خودروهای هیبریدی با این که توانستند برخی از معایب را حذف کنند اما کماکان دچار مشکلند. هزینه گزاف در کنار پیچیدگی های زیاد از بارزترین مشکل چنین هیبرید هایی است.

خودروی هیبریدی ملایم (Mild Hybrid)

هیبرید های ملایم عملکردی مشابه هیبرید های موازی دارند، به این معنا که موتور الکتریکی به تنهایی قابل استفاده نیست مگر این که به موازات موتور احتراقی به کار گرفته شود.

با توجه به نقش اندک موتور الکتریکی در حرکت خودرو، نیازی به استفاده از باتری های قوی با قابلیت ذخیره سازی مقدار زیاد انرژی وجود ندارد بنابراین ازلحاظ هزینه مقرون به صرفه است و از دیگر خودروهای هیبریدی ارزان تر می باشد.

خودروی هیبریدی فول یا تمام هیبرید (Full Hybrid)

در خودرو های تمام هیبریدی امکان استفاده همزمان از موتور برقی و احتراقی وجود دارد ضمن این که راننده می تواند برحسب نیاز تنها یکی را برگزیند. آنچه این نوع خودروی هیبریدی را از نوع ملایم متمایز می سازد این است که خودرو می تواند تنها با تکیه بر موتور الکتریکی حرکت کند

اما قبل از آن باید یکسری بررسی هایی انجام شود مثلا باتری ها باید کاملا شارژ باشند، موتور های الکتریکی قادرند خودرو را تنها برای مسافت های کوتاهی (چیزی حدود 30 کیلومتر) هدایت کنند و نهایتا این موتور های بنزینی هستند که بخش عمده کار را انجام می دهند.

خودروهای هیبریدی و برقی

در خودروهای هیبریدی و برقی نیز همچون نوع موازی و ملایم این انرژی ترمز است که باتری را شارژ می کند.

تویوتا پریوس (Toyota Prius) را می توان از محبوب ترین نمونه های خودروی تمام هیبریدی دانست که به عنوان یک خودرو پاک (حداقل آلاینده) شناخته می شود.

خودروی هیبردی شارژی (Plug-in Hybrid)

همانند مواردی که در بالا ذکر شد، خودرو هایی هیبریدی پلاگین یا شارژی نیز به عنوان یک هیبرید از ترکیب دو موتور بنزینی و الکتریکی حاصل شده اند. خودرو های هیبرید شارژی از باتری های بزرگ تر با قدرت بیشتری بهره میبرند به طوری که تنها در صورتی موتور بنزینی شروع به کار می کند که باتری ها کاملاً تخلیه شده باشند.

این خودرو ها با اتصال به پریز های برق در ایستگاه های شهری هم می توانند مجددا شارژ شوند (مزیتی که در هیبریدهای ملایم و تمام هیبرید جای خالیشان کاملا احساس می شود).

برای فردی که روزانه مسافت های کوتاهی را طی می کند امکان استفاده از خودروی هیبریدی شارژی حتی بیش از یک ماه بدون این که اصلاً نیازی به سوخت داشته باشد نیز میسر است چرا که هیبریدهای پلاگین به کمک موتور الکتریکی قادرند چیزی حدود سی تا پنجاه کیلومتر را طی کنند.

به عنوان جمع بندی، می توان گفت خودرو های هیبریدی مدام در حال بهتر شدن هستند و هر نمونه ای که روی کار می آید مدت ها بعد جای خود را به نمونه ای جدیدتر با قابلیت های بیشتر می دهد، چنین خودرو هایی در کاهش آلودگی ها سهم زیادی دارند و انتظار می رود در آینده ای نزدیک بتوانند بدون محدودیت در هر مسافت و هر شرایطی مورد استفاده قرار گیرند.

منابع: درست کار/ای تی رادار/Top Gear

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

لیست برترین‌ خودروهای جهان در نمایشگاه دیترویت 2018 + تصاویر

معرفی مدل مفهومی کراس‌اوور لکسوس LF-1 در نمایشگاه دیترویت

بررسی مشخصات فنی و قیمت هیوندای سوناتا 2018 در ایران

معرفی کراس‌اوور هیدروژنی هیوندای Nexo در CES

مقایسه پژو 308 و نیسان پولسار + معرفی و مشخصات فنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.