سیستم اتو پارک چیست و چگونه کار می کند

سیستم اتو پارک چیست و چگونه کار می کند

سیستم اتو پارک چیست

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست برای کسایی عاشق تکنولوژی خودرو هستن مقاله ی کامل درباره ی سیستم اتو پارک چیست و چگونه کار می کند را فراهم کردیم امیدوارم لذت ببرید و بفرستید برای دوستاتون که رانندگی میکنن و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

برای پارک موازی، راننده باید به 5 نکته ساده توجه کند: او باید در کنار خودروی جلویی قرار بگیرد. فرمان خودرو را به سمت لبه پیاده رو بچرخاند و با زاویه 45 درجه در فضای خالی به سمت عقب حرکت بکند. تا جایی عقب می‌آید که چرخ‌های جلوی خود در امتداد چرخ‌های عقب خودروی جلویی قرار بگیرد. در عین حال باید توجه داشته باشد که بیش از اندازه به خودروی پارک شده عقبی نزدیک نشود. راننده باید فرمان خودرو را در خلاف جهت لبه پیاده رو بچرخاند تا جلوی خودرو خود در فضای مورد نظر قرار گیرد. در نهایت راننده باید آن قدر خودرو را جلو و عقب ببرد تا زمانی که فاصله خودرو از لبه پیاده رو 30 سانتی متر شود.

البته ناگفته نماند که سیستم پارک خودکار، تماماً خودکار نیست ولی موجب می‌شود تا پارک موازی، بسیار آسان‌تر انجام شود. راننده باید سرعت خودروی خود را با فشار دادن و آزاد کردن پدال ترمز، تنظیم کند. گفتنی است، سرعت خودرو در انجام پارک از این طریق، به اندازه‌ای است که نیازی به فشار دادن پا روی پدال گاز نمی‌باشد.

هنگامی که فرایند پارک خودکار آغاز شود، سیستم کامپیوتری خودرو، کنترل فرمان را ضمن این که ماشین در کنار خودروی جلویی قرار دارد، بر عهده می‌گیرد. در ادامه، راننده، دنده را عوض می‌کند و در حالت عقب قرار می‌دهد. سپس پدال ترمز به آرامی رها می‌شود تا خودرو به سمت عقب حرکت کند و سیستم چرخش خودکار غربیلک فرمان فعال شود.

سپس با چرخش چرخ‌ها، خودرو در فضای مناسب پارک می‌شود. هنگامی که خودرو به اندازه کافی عقب آمد، هشداری راننده را خبردار می‌کند که خودرو را متوقف کند و دنده خود را در حالت D (حرکت به جلو) قرار دهد. خودرو به سمت جلو حرکت می‌کند تا در مکان مناسب قرار گیرد. هشدار نهایی به راننده می‌گوید که پارک با موفقیت انجام شد. مثلاً در تویوتا پریوس صدای خانمی می‌گوید: همکاری پایان یافت.

در تویوتا پریوس انگلیسی، کامپیوتر روی داشبورد، پیام‌های لازم را به راننده می‌دهد. این پیام‌ها می‌توانند زمان توقف، تعویض دنده و آزاد کردن آرام ترمز و حرکت به سمت محل پارک را به راننده اعلام کنند.

سیستم اتو پارک چیست

سیستم اتو پارک چیست ، سیستم اتو پارک چیست و چگونه نصب میشود

سیستم اتو پارک چیست متفاوت، روش‌های مختلفی را برای حس کردن موانع اطراف خودروی شما دارند. برخی از آنان حس گرها مختلفی را اطراف سپر عقب و سپر جلو طراحی کرده‌اند که هم اطلاعات مرتبط را دریافت و هم ارسال می‌کنند. این حس گرها سیگنال‌هایی را ارسال می‌کنند تا این که به یک مانعی برخورد نماید و به سمت حس گر منعکس شود.

کامپیوتر موجود در خودرو می‌تواند فاصله خودرو تا مانع را با در اختیار داشتن زمان ارسال و دریافت سیگنال برآورد کند.

سیستم‌های دیگر با به کارگیری دوربین در قسمت‌های جلو و عقب می‌توانند مانع را تشخیص دهند. بدین صورت که خودروی پارک شده در کنار خود را شناسایی می‌کنند و اندازه فضای پارک و فاصله با لبه پیاده رو را محاسبه می‌کنند و سپس فرمان به اندازه کافی می‌چرخد. این آینده پارک خودروی‌هایی است که قرار است به زودی بر روی خودروها عرضه شود. در سال 1992، فولکس واگن سیستم پارک خودکار را در مرکز تحقیقات خود برای خودروی مفهومی Futura ابداع کرد.

این مرکز این سیستم را به گونه‌ای طراحی کرده بود که راننده می‌توانست از خودرو پیاده شود و ببیند چگونه خودرو به طور کاملاً خودکار و مستقل پارک می‌شود! فولکس واگن برآورد کرد که این قابلیت می‌تواند 3,000 دلار بر قیمت خودرو بیفزاید که البته هیچ گاه مورد استقبال خودروسازان دیگر قرار نگرفت.

در سال 2003، تویوتا قابلیت پارک خودکار را بصورت اختیاری بر روی پریوس هیبریدی نصب کرد و آن را دستیار پارک هوشمند نامید. سه سال بعد، رانندگان بریتانیایی این آپشن را معادل 700 دلار بصورت اختیاری روی خودروهای خود نصب کردند. تا الان 70% رانندگان انگلیسی این قابلیت را در خودروی خود اضافه کرده‌اند.

تویوتا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک مدل پریوس را برای رانندگان آمریکایی هم به سیستم پارک خودکار مجهز نماید. تویوتا در حال حاضر تنها شرکت عرضه کننده خودروهایی است که سیستم پارک خودکار را دارد و شرکت‌های دیگر در حال کار روی این فناوری هستند.

مطلب مرتبط: آموزش نحوه رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک + مقایسه دنده اتوماتیک و دستی

در سال 2004، یک گروه از دانشجویان دانشگاه Linköping در سوئد کار مشترکی را با ولوو شروع کردند که Evolvo نام داشت. خودروهای Evolvo می‌توانند به طور کاملاً مستقل پارک موازی را انجام دهند. دانشجویان کار خود را با سوار کردن حس گر و کامپیوتر در صندوق عقب خودروی ولوو S60 شروع کردند که کنترل فرمان، پدال گاز و ترمز به عهده کامپیوتر بود.

Seimens VDO در حال کار بر روی سیستم دستیار راننده‌ای است که دستیار پارک نامیده می‌شود. سیستم اتو پارک چیست این سیستم برای پیدا کردن فضای مناسب جهت پارک خودرو به کمک راننده می‌آید. خودرویی که می‌تواند کنترل چرخ‌ها را به عهده بگیرد با خودرویی که خودش رانندگی خودرو را بر عهده دارد، کاملاً متفاوت است.

بیش‌تر شبیه به رؤیا است که خودرو رانندگی ماشین را بر عهده بگیرد. امروزه به کمک سیستم‌های کامپیوتری، میلیون‌ها لیتر سوخت بهینه مصرف می‌شوند، خودروها در برابر تصادفات بسیار ایمن‌تر عمل می‌کنند و سرعت مطمئنه هم در خیابان‌ها رعایت می‌شود.

درحالی که در فن آوری سیستم پارک خودکار، راننده می‌تواند عقب بنشیند و تلویزیون تماشا کند یا چرت بزند تا ماشین کارش را انجام دهد! هر چند این فن آوری خیلی دور به نظر نمی‌رسد، اما خیلی از افراد از رانندگی، بیش‌تر لذت می‌برند و ممکن است برای آن‌ها خیلی دشوار باشد که کنترل خودرو را به عهده رایانه قرار بدهند.

کارخانه جنرال موتور قصد دارد تا خودرو اپل وکترا 2008 را برای رانندگی خودکار به رانندگان آلمانی پیشنهاد کند.

هم چنین این خودرو با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت سرعت و تنها با دوربین و لیزر می‌تواند علائم راهنمایی و رانندگی کنار جاده، خطوط خط کشی و موانع را تشخیص دهد. بعضی از رانندگان از سیستم کروز کنترل تطبیقی استفاده می‌کنند که به راننده اجازه می‌دهد تا سرعت خود را تنظیم نماید.

این سیستم از لیزر جهت شناسایی فاصله هر وسیله نقلیه در جلو استفاده می‌کند و به طور خودکار سرعت خودرو را به محض نزدیک شدن به خودروی جلویی کاهش می‌دهد. یکی دیگر از سیستم‌های در حال توسعه این است که خودروها به صورت بی سیم به یکدیگر متصل باشند (Car to Car).

اگر خودرویی شرایط لغزنده‌ای را در سر پیچ شناسایی کند، خودروی پشتی اطلاعات لازم را دریافت کرده و سرعت خود را کم می‌کند.

سیستم اتو پارک چیست

در نتیجه سیستم کنترل کشش در این مواقع وارد عمل می‌شود. به علاوه، این سیستم می‌تواند به کمک دریافت سیگنال مربوط به سرعت خودروهای دیگر، شرایط ترافیکی را درک کرده و مسیرهای جایگزین را پیشنهاد دهد.

ممکن است سیستم پارک خودکار در حال حاضر بسیار اشرافی به نظر برسد، ولی در واقع می‌تواند قدم بعدی در تحول فن آوری های خودکار باشد. به یاد داشته باشیم که کیسه هوا نیز روزی آپشن بود.

سیستم اتو پارک چیست

ین روزها تب استفاده از آپشن‌های خاص، تندتر از هر زمان دیگری شده است. مشتریان، حالا دیگر با وسواس بیشتری به‌دنبال خودروی موردنظرشان می‌گردند. برای آنها اهمیت دارد که محصولی که قرار است زیر پای‌شان قرار بگیرد تا چه حد می‌تواند غیر از مسئله‌ی حمل‌ونقل، خلاقانه و کارآمد باشد.

با بررسی روند تغییرات فناورانه‌ی خودروها طی یک دهه‌ی اخیر به نکات جالبی برمی‌خوریم. شاید تا همین چند سال پیش خودرویی که تمام شیشه‌های آن برقی بود،‌ یک خودروی فول‌آپشن به حساب می‌آمد. مدتی بعد تب صندلی‌های برقی فراگیر شد. سپس شاهد سونامی استفاده از چراغ‌های زنون شدیم.

مدتی که گذشت، نمایشگرهای لمسی روی کنسول تبدیل به یکی از بایدهای هر خودروی مدرن شد. این اواخر هم به‌خوبی می‌توانیم تأثیر وجود یا عدم وجود آپشنی به اسم سان‌روف را در یک خودرو نظاره کنیم؛

اما این روزها، بازار به‌قدری حساس است که دیگر این آپشن‌ها، برای مشتری ترغیب‌کننده نیستند. حالا دیگر رادیوی ماهواره‌ای، ماساژور صندلی، ترمزگیریِ خودکار و رادار درجه تبدیل به برگ برنده‌ی هر خودرو شده است؛ اما در ایران یک آپشن دیگر با محبوبیتی فزاینده روبه‌رو شده است؛

سیستم اتو پارک چیست. این سیستم همان چیزی است که بسیاری آن را در رؤیا می‌دیدند. پارک کردن خودکار خودرو بدون دخالت راننده. باید اعتراف کرد که چنین چیزی واقعا وجود دارد.

سیستم اتو پارک چیست

از کجا آمد؟

سیستم اتو پارک چیست . شاید باورکردنی نباشد ولی نخستین ایده‌ها برای ابداع سیستم پارک خودکار اتومبیل، چیزی حدود ۸۰ سال پیش مطرح شد؛ یعنی در ۱۹۳۴ میلادی بود که گروهی از مهندسان آمریکایی طرحی موسوم به «جک چهار چرخ» را مطرح کردند.

داستان از این قرار بود که طبق این ایده، وقتی خودرو برای پارک در محل موردنظر قرار می‌گیرد، جک‌های مکانیکی از زیر سینی خودرو پایین می‌آیند و با فشار هیدرولیکی خودرو را تا چند سانتی‌متر از زمین بلند می‌کنند.

سپس چرخ‌های موتوردار کوچکی که در زیر این جک‌ها تعبیه شده بود، خودرو را به طرفین هدایت می‌کرد و بعد از پایان کار به درون خودرو جمع می‌شدند. این طرح اگرچه در ظاهر خلاقانه و فوق‌العاده آینده‌نگر بود، ولی به‌دلیل پیچیدگی‌های تولید و هزینه‌های بالای ساخت آن هرگز به سرانجام نرسید.

تقریبا ۶ دهه از این ایده‌ی آمریکایی‌ها گذشت تا اینکه در ۱۹۹۲ انستیتوی سیستم‌های حمل‌ونقل آلمان موسوم به DLR با همکاری فولکس‌واگن خودرویی مفهومی (کانسپت) به اسم ROboMObil را معرفی کرد. یک اتومبیل با طراحی کاملا انتزاعی که به‌طرزی حرفه‌ای، ایده‌ی دهه‌ی ۳۰ آمریکایی‌ها را عملی کرده بود؛

یعنی چرخ‌های این خودرو در حالت ایستاده و مستقیم می‌توانستند کاملا ۹۰درجه به چرخش درآیند و سپس خودرو را با کمک نیروی موتور و دیفرانسیل، به محل مورد نظر برای پارک منتقل کنند؛

اما ازآنجایی‌که هیچ شرکتی برای سرمایه‌گذاری و خرید این طرح اقدام نکرد، روبوموبیل هم به تاریخ پیوست. بعد از این مورد، شرکتی فرانسوی به اسم Ligier که سابقه‌ی درخشانی در دنیای مسابقات فرمول یک داشت، بار دیگر پرونده‌ی پارک اتوماتیک خودروها را باز کرد.

این شرکت سال ۹۶ میلادی در اقدامی تعجب‌برانگیز یک محصول برقی را به‌صورت نمایشی و آزمایشگاهی تولید کرد. خودرویی مینی‌سایز به اسم JS6.

سیستم اتو پارک چیست

سیستم اتو پارک چیست ، سیستم اتو پارک چیست و چگونه فعال میشود ، سیستم اتو پارک چیست و چه کارایی دارد

البته تمام حرف لیجیه روی این مدل، الکتریکی بودن نیرو محرکه‌‌ی آن نبود؛ بلکه این خودرو اولین محصولی در تاریخ اتومبیل‌سازی به حساب می‌آمد که مجهز به سیستم پارک خودکار شده بود. حتی تست‌های میدانی آن در INRIA (انستیتو تحقیقات علوم کامپیوتر فرانسه) با موفقیت انجام شده بود؛

اما ایراد اصلی جای دیگر بود. سرمایه‌گذاری سنگینی که برای ابداع و پیاده‌سازی این سیستم صورت گرفته بود به‌قدری زیاد بود که قیمت پایه‌ی این خودروی ساده را مانند یک محصول لوکس آلمانی گران می‌کرد.

پروژه ساخت خودروهایی که مجهز به سیستم اتوپارک باشند عملا تا سال‌ها مسکوت باقی ماند. با شروع قرن ۲۱ و مطرح شدن ایده اتومبیل‌های خودران، این ایده شکل دیگری به خود گرفت. همان انستیتو اینریا، پروژه‌ی تاکسی‌های بدون راننده موسوم به CyCab‌ را برای حضور در برخی از خیابان‌های خلوت فرانسه استارت زد.

این روبات‌های متحرک می‌توانستند در محل‌های از پیش تعیین‌شده قرار بگیرند و بدون دخالت راننده، اقدام به پارک کنند. در حالی‌که حتی این روزها بعد از گذشت سال‌ها از حضور فناوری‌های هوشمند در صنعت خودرو، هنوز مشتریان نسبت به وسایل نقلیه‌ی خودران، بی‌اعتماد هستند، عرضه‌ی سای‌کب تنها از سوی نوگرایان فرانسوی با استقبال روبه‌رو شد. شاید اولین اقدام جدی خودروسازان برای حضور در این میدان سال ۲۰۰۴ صورت گرفته باشد.

سیستم اتو پارک چیست

زمانی‌که ولوو سوئد در همکاری با اساتید دانشگاه لینکوپینگ، اولین خودروی رسمی مجهز به سیستم اتوپارک واقعی را با تولید و فروش انبوه استارت زد. حضور این سوئدی در بازار موج جدیدی از تنوع‌طلبی را به راه انداخت.

تا جایی‌که در اندک زمانی بعد از آن،‌ تویوتا نسخه‌ی پریوس هیبریدی را با اتوپارک عرضه کرد. لکسوس سدان تجملی LS را با همین فناوری ساخت. ب‌ام‌و و فورد نیز طبق درخواست مشتری، اتوپارک را روی مدل‌های سری ۵ و فوکوس تعبیه کردند.

لینکلن MKS، فورد اکسپلورر، آئودی A6 و مرسدس‌بنز S کلاس مدل‌های معروفی هستند که یکی پس از دیگری فناوری پارک خودکار خودرو را به‌عنوان یک آپشن ویژه معرفی می‌کردند.

سیستم اتو پارک چیست

چگونه کار می‌کند؟

سیستم اتو پارک چیست ، راه‌های گوناگونی برای درک اشیای اطراف خود دارند. برخی از آنها دارای سنسورهایی هستند که در اطراف سپرهای عقب و جلوی خودرو هستند و به‌عنوان گیرنده و فرستنده کار می‌کنند. این سنسورها، سیگنال‌هایی را به اشیای اطراف اتومبیل می‌فرستند و دوباره آنها را دریافت می‌کنند.

سپس کامپیوتر خودرو با محاسبه‌ی مقدار زمان صرف‌شده برای بازگشت سیگنال‌ها، موقعیت اشیای پیرامون را محاسبه می‌کند. سیستم‌های دیگری موجود بوده که دارای دوربین‌هایی هستند که بر روی سپرهای خودرو قرار گرفته‌اند یا برای کشف اشیا از رادار استفاده می‌کنند.

البته نتیجه‌ی نهایی در همه‌ی آنها یکسان است. اتومبیل می‌تواند اتومبیل‌های پارک شده‌ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله‌ی مناسب تا لبه‌ی جدول را تشخیص بدهد و سپس به‌درستی پارک شود.

سنسورهای جانبی پارک خودکار، معمولا از سنسورهای الکترومغناطیسی یا اولتراسونیک (فراصوتی) برای تشخیص فاصله با اشیای اطراف خودرو استفاده می‌کنند. نمونه‌های رایج سسنورهای اولتراسونیک با الگوبرداری از مکانیسم عملکرد طبیعی خفاش برای تشخیص موانع ساخته شده است.

این سیستم با فرستادن یک موج فراصوت به اطراف و دریافت فرکانس بازگشت از طریق سنسورهای صوتی، فاصله و حجم موانع را تشخیص می‌دهد و با تحلیل این داده‌ها توسط کامپیوتر، درک صحیحی از موقعیت خودرو در میان اشیای اطرافش می‌دهد.

البته در یک نظرسنجی عمومی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، به‌صورت میانگین از هر ۴ راننده، ۳ نفر به کارایی این سیستم اعتماد نداشتند و معتقد بودند که خودشان بهتر می‌توانند خودروشان را پارک کنند.

مطلب مرتبط: آموزش گام به گام مصور رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک + توضیحات

سیستم اتو پارک چیست . این سیستم در مقایسه با پارک دستی بسیار سریع‌تر، دقیق‌تر و ایمن‌تر است. هرچند که معایبی مانند ناتوانی سیستم در کنترل فاصله در خودرو با جوی (برای راحتی پیاده و سوارشدن سرنشینان) و عدم توانایی تشخیص موانع عمودی با قطر کم (مانند میله) دارد ولی باید اشاره کرد که در اکثر مواقع می‌تواند راننده را در انجام یکی از سخت‌ترین اعمال یک رانندگی شهری یاری کند.

در بازار امروز، نصب‌شدن این سیستم روی خودرو بیشتر جنبه‌ی آپشن دارد تا اینکه واقعا مورداستفاده قرار بگیرد. همان‌طور که خیلی از راننده‌ها رادار جلوگیری از برخورد با مانع جلو را غیرفعال می‌کنند تا بتوانند به سبک خودشان رانندگی کنند، بسیاری هم وجود سیستم اتوپارک را بیهوده می‌دانند و معتقدند که خودشان بهتر از کامپیوتر می‌توانند پارک دوبل بزنند؛

سیستم اتو پارک چیست ، اما با تمام این اوصاف وجود سیستم‌های پیشرفته در یک خودرو می‌تواند به ایمنی هرچه بیشتر آن کمک کند و علاوه بر آن، کار را برای راننده ساده‌تر کند.

روال کار چندان پیچیده نیست. ابتدا باید جعبه‌دنده را در حالت D قرار دهید. سپس دکمه‌ی اتوپارک را فعال کنید. برای کامپیوتر خودرو تعیین کنید که می‌خواهید خودروی‌تان در کدام‌سوی خیابان (چپ و راست) پارک شود.

سیستم اتو پارک چیست

با تأیید این وضعیت تا زمانی که رادارهای هوشمند خودرو فضای مناسب را پیدا نکرده‌اند، باید به مسیر خود ادامه دهید. به‌مجرداینکه سنسورهای جانبی و کامپیوتر هوشمند فضای مناسب را بررسی کرد، در نمایشگر روی آمپر نماد R به‌معنی قرار دادن جعبه‌دنده در حالت دنده عقب، پدیدار می‌شود. این پایان کار است. دیگر کاری به ترمز و گاز نداشته باشید. خودروی شما، به‌راحتی پارک دوبل می‌زند!

اتوپارک در بازار ایران

در حال حاضر بازار ایران پذیرای چند مدل محدود از خودروهایی است که مجهز به سیستم اتوپارک شده‌اند. گران‌ترین و البته پرفروش‌ترین این مدل‌ها، هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موسوم به «نیوفیس با اتوپارک» است که قیمتش در بازار تا ۲۶۳ میلیون تومان هم رسیده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌تازگی برخی از مدل‌های رنو کولئوس، شاسی‌بلند زیبای فرانسوی‌ها نیز به تعدادی محدود با این آپشن وارد بازار شده است؛ اما قیمت آن دقیق نیست و در بازار چیزی بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

دست‌آخر ارزان‌ترین خودرویی که می‌توان در بازار ایران با سیستم اتوپارک خرید، هیوندای توسان است که قیمتش زیر ۲۱۴ میلیون تومان نخواهد بود.

روبوموبیل، خودرویی آلمانی که براساس همان ایده قدیمی آمریکایی‌ها ساخته شده بود.

روبوموبیل، خودرویی آلمانی که براساس همان ایده قدیمی آمریکایی‌ها ساخته شده بود.لیجیه JS6.

یک فرانسوی برقی ریزاندام که پایه‌گذار نسل نوینی از آپشن‌ها در محصولات بعد از خودش شد. البته این خودرو هیچ‌گاه فرصت حضور در بازارهای رسمی را پیدا نکرد.

سای‌کب یا تاکسی مجازی، پروژه یک تیر و دو نشان فرانسوی‌ها بود. با این خودرو هم وارد دنیای خودران‌ها شدند و هم سیستم اتوپارک را برای مشتریان پرزنت کردند.

ولوو S60. اولین محصول واقعی از یک خودروساز بزرگ که آپشن اتوپارک روی آن به‌صورت رسمی و کارآمد نصب شده بود.فورد با مدل ویژه‌ای از فوکوس خود، ابداع‌کننده‌ی سبک جدیدی از اتوپارک‌ها با ریموت کنترل شده است.

منابع:چطور/همشهری انلاین

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

آموزش تصویری طریقه رانندگی با یک ماشین نیمه اتوماتیک

اتو هلد خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟

آموزش استفاده از گیربکس اتوماتیک و تیپ ترونیک

صفر شویی اتومبیل چیست؟+آموزش صفر شویی ماشین در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.