بررسی کامل نحوه کارکردن نشانگر سوخت خودرو

بررسی کامل نحوه کارکردن نشانگر سوخت خودرو

ما در این نوشته به بررسی کامل نحوه کارکردن نشانگر سوخت خودرو خواهیم پرداخت. نشانگر سوخت از آن دسته تجهیزاتی است که از دقت کافی برخوردار است . اگر چه این ایراد تا حدودی به سود راننده وخودرو می باشد . بد نامی این نشان گر از زمانی آغاز می شود که راننده حس کند باک خالی می باشد و مسافت زیادی را بدون بنزین می رود .

نشانگر سوخت

فرستنده

فرستنده درون باک خودرو قرار دارد . اصلی ترین بخش فرستنده یک شناور است که معمولا از جنس فوم می باشد . این شناور به یک میله ی نازک فلزی متصل می باشد که در انتهای آن به یک مقاومت متغیر آویزون می باشد و کار خود را به خوبی انجام می دهد . مقاومت متغیر وسیله ای الکتریمی است که با ایجاد مقاومت در مسیر جریان میزان آن را تنظیم می کند . در تغییر میزام مقاومت سبب تغییر میزان جریان الکتریکی ارسالی به نشانگر خواهد شد و در نهایت راننده متوجه جا به جایی نشانگر سوخت روی صفحه کیلو متر شمار می شود .

کیلو متر شمار

یکی از قطعات کوچک اما بسیار مهم خودرو یعنی سنسور سرعت یا سنسور شمار می باشد که بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد .

یکی از عناصر بسیار مهم در سیستم های موتور امروزی سرعت خودرو است و وظیفه سنجش آن را در خودرو های امروز سنسور سرعت را بر عهده دارد و همچنین آن را کنترل می کند . اساس کار این سنسور که بر روی دنده کیلو متر قرار گرفته است از فیزیک و یک اصل به نام اثر هال تشکیل شده است .

نحوه عملکرد این سنسور به این صورت می باشد که با چرخش دنده پینیون ، سنسور توسط دنده کیلو متر پالس های به نام ECU ارسال می کند و واحد کنترل مرکز خودرو به کمک این پالس های دریافتی سرعت خودرو را محاسبه می کند .

نشانگر

نشانگر هم درست مانند فرستنده وسیله ای ساده می باشد . جریان عبوری از فرستنده و مقاومت متغیر در نهایت به این ورق بی متال می رسد که یک سوی آن به مقاومت متغیر و سوی دیگر آن به عقربه نشانگر بنزین وصل می باشد . ورق بی متال از اتصال دو فلز غیر هم جنس ساخته می شود که هر یک ضریب انبساط حرارتی می باشد .

با گرم شدن ورق بی متال و به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی ، این ورق به یک سمتی که ورق با ضریب انبساط پایین می باشد ، انحنا پیدا می کند . این جابه جایی اندک فیزیکی می تواند نشانگر سوخت را به حرکت در آورد که یکی از کاربرد های نبوغ آمیز این وسیله ی ساده است .

نشانه های خرابی نشانگر سوخت

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

ترموستات که به باک بنزین متصل می باشد ، در چه محلی از خودرو قرار دارد ؟

به طور معمول در اکثر خودرو ها ترموستات سر راه شلنگ انتقال آب سیلندر به رادیاتور و در محفظه ای آلومینومی که در قسمت هوزینگ قرار دارد و 2 قسمت ترموستات را تشکیل می کند . همچنین بودن ترموستات در ماشین بسیار ضروری می باشد و حتما زمانی که دچار خرابی ای شد ، آن را عوض کنید در غیر این صورت ماشین شما دچار مشکل های جدی ای می شود . و همچنین از خراب شدن باک بنزین جلو گیری می کند و همچنین از هوا گیری بنزین نیز جلو گیری می کند .

دریچه گاز که باک بنزین در آن نقش مهمی دارد :

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که باعث خرابی نشان گرد سوخت می شود :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

نکته مهم:

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

زمانی که نشان گر سوخت عملکرد خوبی را دارد باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- قابلیت مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

2- سوخت رسانی به موتور توسط پمپ بنزین

3- مشخصه حجم باک بنزین

4- داشتن محفظه ایمنی برای نگهداری از بنزین

5- هنگام پر شدن جرقه یا جریانی نداشته باشد

نشانگر سوخت

نقش مواد افزودنی اصلی به روغن موتور که باعث خوب کار کردن سوخت و نشانگر آن می شود :

1- مواد کاهش دهنده اصطکاک

2- مواد ضد کف کردن روغن

3- مواد ضد زنگ

4- مواد ضد خوردگی

5- مواد ضد اکسید اسیون از اکسید اسیون روغن و در نهایت تشکیل لجن جلوگیری می کند .

6- مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی به جریان روغن موتور کمک می کند .

کارهایی که نشانگر سوخت انجام می دهد :

1- تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو

2- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد

3- تنظیم زمان پاشش و آدوانس

4- دمای خنک دارد و باعث خنک شدن فن می شود .

5- دمای آب را به آمپر می رساند .

زمانی که نشانگر سوخت خراب می شود ، باعث چه اتفاقاتی می شود ؟

1- روشن شدن چراغ چک موتور و یا سیستم ضد قفل ترمز

2- کم شدن بازده سوخت

3- تولید صدا های نا مناسب خودرو در هنگام کار کردن

4- افت یک دفعه ای قدرت خودرو

5- ماشین به هنگام درجا کار کردن هرز گردی داشته باشد .

6- پریدن دنده از طرف گیر بکس

7- وجود مشکل در هنگام تعویض دنده

8- عملکرد نا درست کروز کنترل

9- درست کار نکردن سرعت سنج خودرو

10- از کار افتادن کیلو متر شمار

نشانگر سوخت در شیب چگونه می باشد ؟

در این حالت سوخت به یک سو درون باک حرکت کرده و می تواند سبب تغییر وضعیت شناور شود و در نتیجه نمایشگر سوخت با خطای زیادی سطح سوخت را نشان می دهد . برای رفع این مسئله ، ماشین های مجهز به ریز پردازنده تا حدودی توانایی اصلاح این خطا را دارند . جهت این کار ریز پردازنده میانگینی از موقعیت های شناور را در طول بازه ی زمانی خاص ، به جای واکنش لحظه ای به تغییرات موقعیت شناور محاسبه می کند .

گیج

گیج نیز دستگاهی ساده می باشد ، جریان الکتریمی ارسال شده از فرستنده ، از میان یک مقاومت که دور یک بی متال با نزدیک یک بی متال قرار گرفته است عبور می کند . نوار بارک فلزی بی متال از طریق یک مفصل به آمپر گیج وصل شده است . نوار بارک فلزی بی متال تکه ای فلزی است که با روی هم قرار دادن دو قطعه نازک از دو فلز مختلف تشکیل می شود .

آمپر بنزین

نشانگر میزان سوخت خودرو یکی از پرکاربردترین اجزای خودرو برای رانندگان می باشد که بودن آن بسیار مهم می باشد . رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت روی حالت خالی قرار دارد پرتنش و اضطراب آور است .

باک سوخت در خودرو های امروزی ازجنس پلاستیک می باشد و قالب ریزی می شود که به توان آن را در فضای محدود بگذارید . گاهی باک ها طوری طراحی می شوند که اطراف اجزای دیگر خودرو نظیر فریم و بدونه قرار بگیرند .

مزایای استفاده از روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) که در سوخت ماشین نقش مهمی دارد  :

در استفاده از روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) با وجود گران بودن در مرحله اول ، به صرفه بودن آن نیز مشخص نمی باشد ولی در طول استفاده از این روغن موتور سنتتیک ( ترکیبی ) به امتیازات زیادی مانند عملکرد دمای بهتر بازه های زمانی طولانی تر تعویض روغن و بهتر شدن و به صرف شدن مصرف سوخت دست یافت . این مزایا با استفاده از روغن سنتتیک ( ترکیبی ) در نهایت با صرفه بودن استفاده اقتصادی آن را کاملا توجیه می کند .

روغن های پایه گیاهی جایگزین سنتیک ها

با توجه به بالا رفتن روز افزون نیاز بازار به روغن موتور هایی با تکنولوژی بالا و درجه گرانروی پایین ، می توان به روغن پایه ها تمام سنتتیک حساب کرد چرا که این دسته از روغن پایه ها علاوه بر دارا بودن ویسکوزیته پایین ، امکان تولید در داخل کشور را دارند و شرکت نفت ایرانوال توانسته است به توان ساخت این روغن ها را به دست بیاورد .

روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه افزدونی ها به دست می آید و وظایف مهمی دارد که به سوخت ماشین کمک کند :

روان کاری ( اصطکاک قعطات را کاهش می دهد ) ، کاهش سایش قطعات خودرو و تمیز نگهداشتن موتور و داخل موتور از د.د و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن رسوبات و پیستون ، خنک نمودن قطعات داخلی موتور ، کار کرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف و مخافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری می باشد .

طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختار روغن موتور ، کیفیت آن را وابسته به افزودنی های آن بدانیم .

نشانگر سوخت

بیشتر بخوانید:

آشنایی با سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

معرفی اجزاء سیستم گاز CNG پراید، پژو، سمند + تصاویر

نحوه تعویض فشنگی پشت آمپر آب و فشنگی فن پراید + علائم خرابی آن

منبع: وان کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.