همه چیز درباره پلوس خودرو و علت خرابی آن!

همه چیز درباره پلوس خودرو و علت خرابی آن!

ما در این نوشته راجع به پلوس خودرو صحبت خواهیم کرد. همان طور که می دانید ، ماشین و موتور آن از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که با توجه به آن و بودن آن ها خودرو می تواند حرکت کند . هر کدام از این قسمت ها خاصیت و عملی را انجام می دهند . پلوس ماشین یکی از مهم ترین قسمت های ماشین می باشد که باعث تولید نیرو و قدرت می شود و این دو را انتقال می دهد  و این نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها می رود و باعث حرکت آن می شود . پلوس در قسمت جلوی ماشین قرار دارد .

پلوس خودرو

پلوس وظیفه ای دارد که وظیفه آن انتقال نیروی تولیده شده می باشد که این نیرو توسط موتور خودرو و گیر بکس ( جعبه دنده ) تولید می شود و توسط اجزای دیگر ماشین که در ادامه به آن اشاره می شود ،  به چرخ های ماشین ارسال می شود و باعث حرکت آن می شود . این نیرو را میل گاردان به دیفرانسیل انتقال می کند . قابل توجه است که دیفرانسیل در ماشین نقش مهمی دارد و دور چرخ ها را تنظیم می کند . داخل دیفرانسیل میله ای وجود دارد که به دو طرف چرخ های ماشین وصل شده است که نقش آن پلوس است  که باعث انتقال نیروی به دیفرانسیل می شود و دیفرانسیل نیز آن نیرو را به چرخ ها وارد می کند .

اکثر ماشین از 2 دیفرانسیل برخوردار هستند که به آن ها دو دیفرانسیل می گویند . و همچنین اگر دیفرانسیل ماشین این گونه باشد ، نیازی نیست که به آن نیرو وارد شود تا 4 چرخ هر زمان حرکت یا عملی انجام دهد . این گونه ماشین ها ( 2 دیفرانسیل ) فقد با کمک دنده هم و فعال کردن آن ، چرخ ها ( 4 چرخ ) شروع به حرکت می کنند .

پلوس های جدید:

شکل جدید پلوس با قدیمی آن فرق دارد . پلوس های  قدیمی که در خودرو های قدیمی بودند ، با کمک و انتقال قدرت آن  به وسیله ساچمه ( با کمک تعدا زیادی از ساچمه ) انجام می شود و آن موقع بود که ماشین و 4چرخ شروع به حرکت می کرد . اما در خودرو های جدید تولید شده این گونه نمی باشد و آن ها از طریق 3 شاخه باعث انتقال نیرو می شوند ، که این 3 شاخه در داخل پلوس قرار دارد . در ماشین های جدید انتقال نیرو و قدرت سریع تر و بهتر است ، ولی در ماشین های قدیمی این گونه نمی باشد و در اکثر مواقع سخت و دشوار می شود .

در موقع استفاده از ماشین ، 2 چرخ حرکت کرده و به 2 چرخ دیگر نیرو وارد می کند و باعث حرکت آن ها می شود . ولی اگر از 4 چرخ خودرو استفاده شود ، سوخت و اصطحکاک بالا تر می رود . اگر ماشین شما پلاس خلاص کن داشته باشد ، از بالا رفتن استهلاک جلوگیری می کند و نمی گذارد ماشین خراب شود .

نقش پلوس خلاص کن در خودرو

1- خودرو هایی که سیستم درگیری 4 چرخ دارند و از آن استفاده می کنند . در این مواقع دیگر نیاز نیست که دیگر از پلاس خلاص کن استفاده کرد و حتی این سیستم را نیز ندارند .

2- خودرو هایی که این سیستم یعنی پلوس خلاص کن را دارند ، دستی نیز دارند که قبل از اینکه وارد مکان هایی مثل برف یا صحرا و یا جاده های کوهستانی شوند ، قفل شده و از دنده فعال کن کمک می گیرد . حتی در اکثر مواقع نیز امکان دارد ماشین شما در جاده و محل های سخت نیز گیر کند .

3- در اکثر ماشین ها این گونه است که وقتی سیستم خلاص کن به طور اتوماتیک و به کمک دنده فعال می شود ، و در این صورت قفل می شود ، این اتفاق زمانی رخ می دهد که چرخ فعال باشد . ولی وقتی اگر 2 چرخ فعال باشد ( یا از 4 چرخ به 2 چرخ بر می گردد ) آن موقع دنده آزاد می شود و با دو چرخ حرکت می کند . این اتفاق در ماشین تویوتا لند کروز اتفاق می افتد .

4- زمانی که ماشین شما قفل می کند و حالت پلوس خلاص کن را به خود می گیرد ، و شما قادر با آزاد کردن آن نیستید می توان یک بار ماشین را عقب و جلو کرد تا از این قفل شدن خارج شود . قابل ذکر است که اگر به ماشین ضربه وارد شود ، و حتی با عقب و جلو کردن نیز ، از قفل شدن بر نمی گردد و ماشین قفل می مانند .

علائم خرابی پلوس چیست ؟

خیلی راحت می توان فهمید که علت خرابی پلوس چیست ، وقتی پلوس صدای تق تق آن هم از سمت چرخ ها دارد آن موقع است که پلوس خراب شده و باید آن را تعویض کنید ولی بهتر است شما دست به آن نزنید و از تعمیر کار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد ، زیرا در اکثر مواقع شما نمی توانید آن را نصب کنید و یا اگر نصب کنید باز صدا می دهد و باعث خراب شدن دوبار پلوس می شود و حتی امکان دارد به قسمت های دیگر ماشین نیز آسیب بزند .

اگر می خواهید بفهمید که چه قسمتی از پلوس خراب شده است ، باید اول فرمان را تا آخر و به سمتی بچرخانید ، اگر به آن سمتی که چرخانید صدا ( صدای تق تق ) یعنی آن قسمت خراب شده ولی اگر صدایی نداد به آن یکی سمت بچرخانید امکان دارد به آن سمت چرخاندید ، صدا بدهد که باید عوض شود .

علت خراب شدن پلوس چیست ؟

1- یکی از مهم ترین علت خراب شدن پلوس ، پاره شدن گرد گیر ها می باشد .

2- رانندگی با دنده اشتباه

3- اتصالات سر پلوس را چک نکردن

4- استفاده بی جا و نا درست از ترمز دستی

5- به صورت ناگهانی ، کلاج و گاز را رها کردن

6- بکسل کردن ماشین ( اگر وزن بیشتر از ماشین باشد باعث خراب شدن پلوس می شود . )

7-  هل دادن خودرو در زمانی که ماشین روشن است .

8- استفاده و نادرست ماشین ونگهداری از آن

پلوس خودرو

گردگیر پلوس یعنی چی ؟

شکل این قطعه شبیه قیف بوده و در آخر پلوس می باشد و نمی گذارد که پلوس با گرد و خاک برخورد داشته باشد . اگر همیشه ماشین خود را چک می کنید ، بهتر است گردگیر پلوس را چک کنید ، زیرا این قطعه برای ماشین خیلی مهم و مفید است و اگر نباشد ، ماشین دچار مشکل و در اکثر مواقع خسارت بالا می آورد . چک کردن گردگیر مهم بود است زیرا  اگر پارگی داشت ، خیلی سریع آن را باید عوض کرد .

علت خرابی پلوس رنو چیست ؟

از آنجایی که پلوس جز مهم ترین قطعات خودرو می باشد ، رانندگی روی آن تاثیر می گذارد . ترمز کردن پشت سر هم و بی خود و یا داشتن سرعت بالا می تواند خیلی سریع پلوس رنو را خراب کند و حتی در اکثر مواقع به ماشین و موتور نیز آسیب وارد می کند و حتی امکان دارد روی دست شما خرج زیادی بگذارد . اگر این گردگیر پاره شود ، دیگر نمی تواند از گرد و خاک جلوگیری کند و آن ها وارد محوطه گردگیر می شود و باعث خرابی پلوس ، گرد گیر ، سر پلوس و اکثر اجزای دیگر ماشین نیز می شود ، پس بهتراست مداوم آن راچک کنید و از ترمز کردن بی خود و پشت سرهم جلوگیری کنید .

تعریف دیگر پلوس ؟

پلوس از مهم تریم و ضروری ترین قطعه ماشین است که بودن آن در ماشین خیلی مهم است ، و اگر نباشد آسیب های خیلی جدی به ماشین و موتور و حتی چرخ وارد می کند . همان گونه که در بالا نیز گفته اگر این نیرو به دیفرانسیل وارد نشود ، ماشین حرکت نمی کند و ماشین ثابت می ماند . شکل فیزیکی این قطعه میلی شکل است که از داخل دیفرانسیل رد می شود و به لاستیک ها وصل می شود که وارد شدن نیرو به این میله لاستیک ها شروع به حرکت می رود . این میل به 4 چرخ وصل می شود . یکی در چرخ های جلو و یکی در چرخ های عقب .

این میل تنها کارش این نمی باشد و یک کار دیگر که مهم ترین کار آن است نیز انجام می دهد . کار دیگر آن که اصلی نیز می باشد ، نگه داشتن میل پلوس ، سه شاخه ، خار ، گرد گیر پلوس و در آخر سر پلوس می باشد که از آن ها به خوبی محافظت می کند و نمی گذارد به آن ها آسیب وارد شود ، اگر به آن ها آسیبی برسد باید آن را عوض کنید .

نکات مهم در مورد عوض کردن پلوس

برای باز کردن مهره پلوس ، هرگز نباید ترمز کرد باید ماشین خاموش باشد و بعد  این کار انجام شود ، زیرا اگر روشن باشد به شما آسیب وارد می کند . قبل از باز کردن پلوس از دیفرانسیل ، باید واسکازین  که روغن می باشد را خالی کرد و بعد گیر بکس و دیفرانسیل را تخیله کرد . واسکازین یک روغن بوده که به دنده ها می زند تا دنده خوب کار کند . و همچنین به چرخ دنده نیز می زنند ، دلیل این کار این است که وفتی فشاری به دنده ماشین وارد شد ، از آن محافظت کند و از رسیدن آسیب به آن جلوگیری شود . همچنین این روغن موتور ماشین شما را تقویت می کند .

چنانچه نیاز به باز کردن و خارج کردن پلوس های هر دو سمت باشد ، حتما باید محلی که پلوس به دیفرانسیل وصل شده است ، دارای شافت موقت است که نمی گذارد که پلوس جابه یا تکان بخورد . در موقع انجام تعمیرات باید مراقب بود که کاسه نمد آسیب نبیند ريال زیرا باعث روغن ریزی و باعث آسیب جدی به موتور خواهد شد .

پلوس خودرو معمولا از چند قسمت تشکیل شده است ، قسمت ابتدایی پلوس به گیر بکس یا دیفرانسیل متصل شده است که باعث دریافت نیرو می شود و حتی باعث چرخش دیفرانسیل در بین پلوس می شود . ( نام دیگر دیفرانسیل ، گیر بکس است ، اگر گیر بکس شنیدید همان دیفرانسیل است . زیرا اکثر افراد فک می کنند که دیفرانسیل با گیر بکس فرق دارد هم از نظر ظاهری و هم از نظر کار کرد . ) انتهای پلوس به چرخ وصل می شود و وقتی نیروی وارد می شود باعث چرخش لاستیک ها می شود . میله میانی پلوس ( وسط پلوس است ) ارتباط مهمی با اول و آخر میله پلوس دارد .

قسمت های مهم پلوس ماشین:

پلوس از سه قسمت مهم تشکیل شده است که شامل ابتدایی ، میانی و انتهایی می شود . اتصال قسمت ابتدایی به میانی و همچنین اتصال قسمت میانی و همچنین اتصال قسمت میانی به انتهای مکانیزم مفصلی مانند صورت می گیرد . این مکانیزم را مکانیزم ساچمه ای می گویند . این مکانیزم ، همزمان امکان اتصال به یک دیگر و گردش زاویه ای دو شافت با یکدیگر را امکان پذیر می کند .  یعنی دو شافتی که با مفصل ساچمه ای یک دیگر متصل شوند ، همزمان که با یک دیگر متصل هستند می توانند با زاویه های مختلف نسبت به یک دیگر گردس کنند و نیروی چرخشی از یکی به آن یکی منتقل شود .

پاره شدن گرد گیر پلوس ، باعث نفوذ عوامل فیزیکی به داخل مفصل های پلوس می شود و نفوذ این عوامل باعث فرسودگی زود رس این مفصل ها و خرابی زودتر آن می شود .

در خودرو های دیفرانسیل جلو یا همان محرک جلو ، دیفرانسیل در داخل گیر بکس است به همیت دلیل گیر بکس این خودرو ها معمولا بزرگتر از حد معمول است . نیرو از طریق گیر بکس مستقیم به دیفرانسیل و بعد از آن از طرق دو پلوس به چرخ ها وارد شده و چرخ ها شروع به حرکت می کند . فقط باید در هنگام رانندگی خیلی خواستان را جمع کنید تا داخل چاله نیافتید ، زیرا امکان دارد پلوس شکسته شود و یا اگر باز ترمز یک دفعه یا پشت سر هم آن هم یک دفعه باشد بگیرید ، آن گونه باز نیز به آسیب می رسد و باید آن را عوض کنید .

پلوس خودرو

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره موتور سواری در فصل گرما

چطور می توان آب و هوا گیری رادیاتور پژو ۲۰۶ را تخلیه کرد؟

لاستیک تیوبلس چیست و نحوه پنجره گیری آن به چه شکل است؟

 

منبع: اسمارت کار،توربو یدک

یک نظر

  1. عالی بود ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.