بررسی تخصصی خودرو دوو ماتیز کریتیو 2010 + مشخصات فنی

بررسی تخصصی خودرو دوو ماتیز کریتیو 2010 + مشخصات فنی

دوو ماتیز خودرویی است تردد در شهر این خودرو محصول شرکت جی ام دوو است . مدل 3 سیلندر 800 سی سی آن در انگلستان و طی سال های 2000 تا 2001 تولید و طراحی شد . گفتنی است که از سالی که جنرال موتورز سهام شرکت دوو را خریداری کرد ، ایران تحریم شد و قطعات این محصول در ایران نایاب شد و علاقه مندان آن به مرور کم و کم تر شد . شرکت جی ام از 1998 تا کنون در حال طراحی ماتیز است . در تمام این مدل ها قدرت انتقال به جلو است و موتور هم در قسمت جلو قرار گرفته است .

ماتیز

مدلی که کره جنوبی طراحی کرد مورد تقلید چری هم قرار گرفته و ( ام وی ام 110 و 110S ) را با همین اتاق و بدنه ؛ البته با تغییرات کوچک ، وارد بازار ایران کرد . دوو ماتیز در زمانی که که زیر نظر مهندسان کره جنوبی هم قرار داشت تغییراتی در آن انجام شد . دوو ماتیز در مدل های 800 و 1000 سی سی طراحی شد . موتور 800 سی سی  3 سیلندر هم 5 دنده اتومات و هم دستی بود . آپشن های این خودرو متناسب با دوران خود بود و در آن زمان چیزی کم نداشت. در مدل 2003 ماتیز وجود ترمز های دیسکی جلو و عقب از نوع کاسه ای بود ؛ جالب اینجاست که ( ABS ) در این مدل وجود داشت .

در بعضی مدل ها تنها شیشه بالابر های جلو برقی بود و در بعضی دیگر دستی طراحی شده بود که به سلیقه مشتری تغییر می کرد . در کل این خودرو فقط برای درون شهری مناسب است و اصلاً برای خارج از شهر و مسافرت مناسب نیست . عملکرد ترمز در بعضی مدل ها باعث این ناامنی شده . اما نکته خوبی که می توان از دوو گفت کم مصرف بودن و صدای کم موتور است .

 بازگشت دوو مـاتیز Creative

دوو ماتیز در کشور ما تا چند سال پیش توسط شرکت کرمان خودرو تولید می ‌شد . ماتیز که با ورود خود به بازار کشورمان ، دید جدیدی را در مورد خودرو های کوچک شهری بین مردم ایجاد کرد ، در ابتدا با استقبال نسبتا خوبی رو به‌ رو شد و به خصوص در میان خانم ها جایگاه ویژه‌ ای پیدا کرد اما به مرور قیمت نسبتا بالای آن باعث شد تا در محدوده قیمتی خودرو های نسبتا بزرگ ‌تری همچون پژو روآ و پراید قرار گیرد و در نتیجه به حاشیه بازار رانده شود  .

بعد از آن که شرکت جنرال موتورز امریکا اقدام به خریداری شرکت دوو کره‌ جنوبی کرد همانند مدل بسیار موفق سیلو، ماتیز نیز به ناچار از بازار خودروی کشور مان رخت بر بست . پس از آن نیز پای خودرو سازان چینی در کشورمان بیشتر از گذشته باز شد و برای پر کردن جای خالی ماتیز نمونه چینی مشابه آن یعنی MVM 110 در کشورمان عرضه شد .

خودروی چینی MVM که همانند اکثر خودروهای چینی به طور کامل از روی نمونه اصلی کپی شده و به اصطلاح کپی برابر اصل است ، برخلاف ماتیز که در کشور مان تنها با یک پیشرانه سه سیلندر عرضه می ‌شد ، با دو پیشرانه سه و چهار سیلندر قابل سفارش است که البته این موضوع نتوانسته است کمک چندانی به بهبود وجهه آن در میان مردم نسبت به دوو ماتیز بکند و شخصیتی پایین ‌تر از آن را برای خود در میان مردم به دست آورده است .

اما سال 2010 میلادی شرکت دوو نسل کاملا جدید خودروی مینی خود یعنی ماتیز را تحت عنوان ماتیز Creative روانه بازار کرده است که از اول ماه سپتامبر 2010 به فروش می رود . در ادامه به معرفی و بررسی این خودروی کوچک که تا چندی پیش نسل قدیم آن در کشور مان به فروش می ‌رسید ولی اکنون نسل جدید آن نمی ‌تواند جایگاهی در این بازار داشته باشد ، خواهیم پرداخت .
ماتیز جدید که بر پایه ساختار کلی خودروهای کوچک GM شکل گرفته ، در حدود 27 ماه پروسه طراحی و ساختش به طول انجامیده است . هم زمان با عرضه این خودرو در کره ، ماتیز جدید
در بیش از 150 بازار دیگر در سرتا سر جهان شامل اروپا ، آسیا و امریکای شمالی نیز عرضه خواهد شد .

همچنین با هدف دستیابی به بالا ترین استاندارد ها و کیفیت ممکن در متمرکز ترین بازار ها ، این خودرو بیش از یک میلیون کیلومتر را تحت دشوار ترین تست‌ های استقامتی ، تست ‌های شرایط حاد آب و هوایی و تست ‌های تصادفات ، چه شبیه ‌سازی شده و چه طبیعی ، طی کرده است . علاوه بر این با وجود کیسه ‌های هوای پرده‌ ای و فولاد های بسیار مستحکم و فوق مستحکم در اکثر قسمت های بدنه ، دوو ماتیز جدید بالا ترین حد ممکن ایمنی را در این سگمنت از خودروها برای سرنشینان خود فراهم می‌ آورد .

طراحی دوو ماتیز کریتیو

در یک کلام دوو ماتیز را می‌ توان خودرویی ایده آل برای آنان تعریف کرد که در زندگی شهری خود نیاز به یک خودروی جمع وجور دارند . خودرویی بسیار کوچک که با ظاهر یک هاچ بک اسپرت ،
خط مشی جدید دوو را در طراحی محصولاتش به نمایش می‌ گذارد که علاوه بر آن جهش جدیدی را نیز در طراحی مینی خودرو ها معرفی می کند .

ماتیز جدید که در این سگمنت از خودرو ها یکی از جا دارترین‌‌ ها به حساب می ‌آید ، طولی برابر با سه هزار و 595 میلی متر ، عرضی برابر با 1595 میلی متر ، ارتفاعی برابر با 1520 میلی متر و در نهایت فاصله دو محوری برابر با دو هزار و 375 میلی متر دارد و با توجه به سبک خاص طراحی ‌اش ، هیبتی کاملا اسپرت و پویا را به خود گرفته است .

چراغ های جلو بزرگ که به صورت زیبایی از نمای جلو تا پشت کاپوت کشیده شده اند ، با لنزهای شفاف پلی کربنات و کاسه هایی با پوشش آلومینیومی ، حالتی الماس‌ گونه را به وجود آورده اند که در مجموع نمای جلو خودرو را بسیار متفاوت تر از خودروهای این سگمنت کرده است .

ماتیز

خط شیشه‌ ها نیز به سمت بالا کشیده شده است و در کنار خطوط برجسته کناری ، حال و هوای اسپرتی ماتیز جدید را هرچه بیشتر جلوه می دهد . در نمای کناری نیز درب‌ های عمودی عقب که دستگیره‌ های آن به صورت مخفی در ستون C قرار گرفته ‌اند ازدیگر مواردی به حساب می آیند که غیر معمول اما زیبا هستند ؛ طراحی منحصر به فردی که به ماتیز جدید ، حالت یک خودروی هاچ‌بک سه درب اسپرت را به خود گرفته بدون آن که ویژگی‌های پنج درب بودن آن را قربانی کند .

ماتیز جدید ، اولین خودرویی در این سگمنت به حساب می آید که به صورت استاندارد با باله عقب عرضه می ‌شود . این باله علاوه بر زیبا کردن بخش انتهایی خودرو، وظیفه بهبود بخشیدن آیرودینامیک و ایجاد پایداری بهتری در سرعت‌ های بالا را در کنار کاهش مصرف سوخت بر عهده دارد . چراغ‌ های گرد عقب نیز با لنزهای شفافی از جنس پلی ‌کربنات نمای عقب را همانند نمای جلو منسجم و هماهنگ کرده اند .

از دیگر مواردی که در طراحی خارجی ماتیز جدید می‌ توان به آن ها اشاره کرد ، جلو پنجره کرومی ، آینه‌ های جانبی دو رنگ و بار بند های از نو طراحی شده ، هستند . همچنین خریداران این خودرو امکان انتخاب بسیار گسترده‌ ای را برای رنگ خودرویشان دارند . آن ها می ‌توانند سه رنگ نقره‌ ای ، سفید و یا مشکی را انتخاب کنند و یا به سراغ رنگ‌ های سنتی ‌تری که برای خودروهای کوچک به کار می ‌روند مانند قرمز، آبی ، سبز ، قهوه ای ، نارنجی و یا آبی یخی بروند .

ادامه این طراحی تقریبا منسجم و هماهنگ را می ‌توان در داخل خودرو یافت . هر چند کابین خودرو بیش از آن که به هارمونی بخش ‌های مختلف با یکدیگر و یا هماهنگی ‌اش با طراحی خارجی خودرو توجه‌ داشته باشد ، در راستای کارآمد بودن و بهترین بهره‌ برداری از فضا طراحی شده است اما همچنان از طرحی زیبا و قابل قبولی بهره می ‌برد .

در نتیجه با توجه به ابعاد و فاصله دو محور آن ، دوو ماتیز جدید بهترین فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب ، بهترین فضای سر برای سرنشینان جلو و همچنین بهترین فضای سر برای سرنشینان عقب را در این سگمنت از خودروها در اختیار خریداران خود قرار می دهد .

پانل تجهیزات همرنگ با رنگ بدنه عرضه می‌ شود و رودری‌ ها نیز به رنگ قرمز، آبی و یا نقره‌ ای هارمونی رنگی خارج خودرو را در داخل ادامه می‌ دهند . در این میان بدون شک جذاب ‌ترین بخش در طراحی داخلی ، نشانگر دیجیتالی دور موتور و دیگر اطلاعات مربوطه است که از موتور سیکلت‌ ها به عاریت گرفته شده است .

صندلی های خودرو نیز که دارای طرح و نگار های نقش شده بر روی خود هستند ، در برگیرندگی بسیار خوبی را در سر پیچ‌ ها فراهم می ‌آورند و در مسافرت ‌های طولانی نیز تا حد ممکن مانع خستگی سرنشینان می‌ شوند .

پیشرانه دوو ماتیز کریتیو

پیشرانه در نظر گرفته شده برای نسل جدید ماتیز ، پیشرانه 16 سوپاپ DOHC  چهار سیلندر S-TEC II است که دارای حجم دقیق 995 سی‌ سی است و توانایی تولید 70 اسب ‌بخار را در شش هزار و 400 دور موتور در دقیقه و بیشترین گشتاور 94 نیوتن ‌بر متر را در چهار هزار و 800 دور موتور در دقیقه دارد .

وزن خالص ماتیز جدید 910 کیلو گرم است . این پیشرانه مجهز به تکنولوژی پیشرفته PDA یا Port De-Activation است که خروج و گردش عالی گاز های خروجی را تضمین می‌ کند . همچنین این سیستم باعث کاهش لرزش موتور در دور های پایین و کاهش مصرف سوخت می‌ شود ، به طوری که ماتیز جدید توانسته است استاندارد KULEV و یا خودرو های کره ای با آلایندگی فوق کم را به دست آورد .

از دیگر تکنولوژی‌های جدید به کار رفته در این پیشرانه نیز می‌ توان به یک دما سنج داخلی که دمای موتور را کنترل می‌ کند ، اشاره کرد . این سیستم باعث می ‌شود تا مصرف سوخت با جلوگیری از کاهش گرمای هدر رفته پایین آید . همچنین لازم به ذکر است ، نیروی تولیدی توسط این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک که توسط GM مورد بهینه سازی قرار گرفته و تعویض ‌های سریع ‌تر و نرم ‌تری را فراهم می ‌آورد ، به چرخ‌ های جلو منتقل می ‌شود .

تجهیزات ایمنی و رفاهی دوو ماتیز کریتیو

از لحاظ ایمنی نیز همان طور که گفته شد ، ماتیز جدید با توجه به استفاده گسترده از فولادهای با استحکام بالا در اکثر نقاط بدنه‌ اش توانسته تا چهار ستاره را از موسسه NCAP کسب کند .

علاوه بر این ساختار مستحکم ، وجود کیسه‌ های هوا برای راننده ، سر نشین جلو، کیسه‌ های هوای کناری ، کیسه هوای پرده ‌ای ( برای اولین بار است که کیسه هوای پرده ‌ای در خودرویی در این سگمنت نصب می ‌شود ) ، کمربند های پیش کشنده ، قفل ‌های درب حساس به ضربه ، سنسورهای کمکی پارک عقب و سیستم چهار کاناله و چهار سنسور ABS  و EBD  نیز از دیگر مواردی هستند که بالا ترین حد ایمنی را در این سگمنت از خودرو ها فراهم می آورند .

ماتیز جدید در سه سطح تجهیزاتی عرضه می شود که عبارتند از :  pop jazz و groove از جمله تجهیزات رفاهی موجود برروی این خودرو نیز می‌ توان به برف پاک ‌کن‌ های گرم شونده ، باربند سقف ، آینه‌ های کناری اتوماتیک گرم شونده ، قفل‌ های درب حساس به سرعت ، فیلتر گرد و خاک برای هوای ورودی به کابین ، صندلی ‌های تا شونده ، کلید استارت از راه دور و مکان‌ های مختلف برای قرار دادن اشیا اشاره کرد .

ماتیز

سیستم فرمان دوو ماتیز کریتیو

1- مدل فرمان : هیدرولیکی

2- نوع دنده : چرخ دنده و میله دندانه دار

3- جعبه فرمان : هیدرولیکی

 ظرفیت باک دوو ماتیز کریتیو

1- باک بنزین : 38 لیتر

2- سرنشین : 4 نفر

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی و تصاویر جذاب از خودرو پیشرفته لینکلن MKZ مدل 2016

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.