مشخصات فنی خودرو کیا کادنزا + مقایسه آن با هیوندای جنسیس

مشخصات فنی خودرو کیا کادنزا + مقایسه آن با هیوندای جنسیس

کیا کادنزا که به عنوان جانشین رسمی کیا اپیروس شناخته می شود .نخستین بار در سال 2010 وارد بازار گردید و نسل اول این ماشین که در کشور ما عرضه شد با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و هنوز هم بعد از گذشت چند سال بازار فروش این ماشین تب و تاب های خود را دارد . لازم به ذکر است که کیا کادنزا در کره جنوبی با نام کیا K7 شناخته می شود و این ماشین لوکس ترین سدان دیفرانسیل جلو کیا است .

کیا کادنزا

موتور قدرتمند کیا کادنزا ، طراحی زیبا و اروپایی ماشین و آپشن های فراوان کیا کادنزا همه سعی در این دارند که این ماشین را در کلاس خود جزء بهترین گزینه ها نشان دهند . طراحی زیبای کیا کادنزا حاصل قلم پیتر شرایر است که تا قبل از شروع فعالیت در کیا و طراحی ماشین های این کمپانی مدیر طراحی سابق آئودی بود .

اگر از صاحبان کیا کادنزا سوال کنیم که در یک جمله کوتاه نظر خود را راجع به این ماشین بگویند قریب به حداکثر آن ها می گویند که کیا کادنزا یک ماشین عالی است و در مورد این ماشین نکته منفی وجود ندارد .

پیشرانه 3.5 لیتری 286 اسب بخاری کیا کادنزا و هماهنگی عالی با گیربکس خوب 6 سرعته این ماشین ، کیفیت ساخت و مونتاژ عالی ماشین و وجود مشخصه های یک ماشین لوکس که اغلب در ماشین های بنز و بی ام و مشاهده شده بود در کیا کادنزا این ماشین را از دیگر محصولات کره جنوبی متمایز می کند و همین موضوع باعث این شده است که تا از هر دیدگاهی به کیا کادنزا نگاه کنیم این ماشین را یک گزینه عالی و کامل ببینیم .

به چالش کشیدن کیا کادنزا برای هر کسی که یک ماشین لذت بخش را بخواهد یکی از لذت بخش ترین و بهترین کار ها به شمار می رود و هیجان خاصی به همراه دارد .

نکات مثبت کیا کادنزا :

1- طراحی ظاهری زیبا و جذاب و کامل ماشین

2- آپشن های جذاب و متنوع با دسترسی آسان

3- کیفیت فنی و ساخت عالی با موتور پرقدرت با صدای جذاب و هماهنگ با دیگر بخش های فنی ماشین

4- فضای جادار و بسیار راحت کابین ماشین

5- مصرف سوخت مناسب با توجه به وزن  ماشین و حجم موتور کیا کادنزا

6- عملکرد خوب

7- دقیق و سریع گیربکس ماشین

8- کیفیت خوب سیستم صوتی کیا کادنزا که لذت شنیدن موسیقی را دو چندان می کند .

نکات منفی کیا کادنزا :

1- تعداد زیاد دکمه های استفاده شده بر روی فرمان و کنسول جلو عادت کردن به آن کمی زمان می برد

2- قعات جانبی کمیاب و گران قیمت

3- کیفیت متوسط رو به بالای متریال داشبورد و طراحی ساده آن

امنیت کیا کادنزا :

با متوقف شدن تولید اپیروس در سال 2009 ، ( کادنزا ) برای نخستین بار بر روی خط تولید کیا قرار گرفت . کادنزا از موسسه ایمنی ANCAP 5 ستاره ایمنی دریافت کرده است .

نقد کارشناسی کیا کادنزا :

کیا کادنزا یک سدان لوکس کره‌ای است که نسل اول آن در سال 2010 معرفی شد و نسل دوم هم در سال 2017 رونمایی شد . البته نسل دوم هرگز وارد بازار ایران نشد و همان نسل اول هم در تعداد محدودی در بازار ایران حضور پیدا کرد . کادنزا در مدل 2012 وارد بازار ایرن شد و عرضه آن تنها تا سال 2013 ادامه یافت .

کیا کادنزا به عنوان یکی از لوکس ‌ترین سدان ‌های ساخت کیا شناخته می ‌شود و اتفاقا یکی از زیباترین‌ها هم به شمار می‌ رود . طراحی کادنزا بر عهده طراح مشهور، پیتر شرایر بوده و همین ، برای تایید خود بودن آن کافی است . باید بگوییم طراحی کادنزا با توجه به اینکه در سال 2010 صورت گرفته بسیار کامل و پخته به نظر می‌ رسد و گویی چند سال جلوتر از زمان خود حرکت کرده است . به طوری که حتی هنوز هم نمونه‌ های محدود موجود در بازار ، جذابیت بالایی دارند و گویی با یک خودرو با شخصیت رو به‌ رو هستیم .

البته باید بگوییم این عملکرد خوب طراحان ، برای طراحی کابین ادامه پیدا نکرده و کابین جذابیت بدنه را ندارد . طراحی داخلی کادنزا ساده به نظر می ‌رسد و قطعا در این بخش رقابت را به رقیب خود هیوندای آزرا گرنجور واگذار خواهد کرد ولی در مقابل تویوتا آریون ، رقابت پایاپایی دارد . البته وجود لیست کاملی از آپشن ‌ها و تجهیزات این مورد را پوشش می ‌دهد .

از مهم‎ ترین تجهیزات رفاهی در نظر گرفته شده برای کیا کادنزا می‌ توانیم به 8 کیسه هوا ، سیستم‌های ترمز  TCS ، ABS ، ESC ،  EBC شیفتر تعویض دنده پشت فرمان ، سیستم ورود و استارت بدون کلید ، سانروف پانوراما ، آینه وسط الکتروکرومیک ، سنسور باران و کروز کنترل اشاره کنیم .

موتور به کار رفته در کادنزا حجمی معادل 3.5 لیتر دارد و قادر است 286 اسب بخار قدرت و 338 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته سکوئنشال به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌ کند . به این ترتیب ، کادنزا قادر است در مدت 7.2 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند . کادنزا خودرو تقریبا سنگینی است و 1575 کیلوگرم وزن دارد .

کیا کادنزا در حال حاضر با قیمت 250 تا 300 میلیون تومان در بازار قابل خریداری است . از مهم ‌ترین رقبای آن می‌ توانیم به هیوندای آزرا گرنجور و تویوتا آریون اشاره کنیم . از میان این سه گزینه ، انتخاب ماشین 3 به ترتیب تویوتا آریون ، کیا کادنزا و هیوندای آزار گرنجور است .

کیا کادنزا

مقایسه کیا کادنزا و هیوندای جنسیس

کیا کادنزا را می ‌توان یکی از بهترین ساخته‌ های کمپانی کره ‌ای در تمام طول خودرو سازی‎‌اش را دانست که از بسیاری جهات خودروی خوب و با کیفیتی است . طراحی کیا کادنزا به نحوی انجام شده که از تمام جهات حس لوکس بودن را القاء می‌ کند و در عین حال هم جذاب و جوان پسند است . استفاده صحیح از قطعات کرومی ، طراحی منطقی چراغ ‌ها و بی نقص بودن مکان خطوط و برجستگی‌ ها در کامل بودن طراحی کادنزا و ماندگاری آن در بلند مدت کمک به‌ سزایی کرده است .

به طور کلی در طراحی بدنه کادنزا المان‌ های خوبی رعایت شده است و مهندسین کیا سعی کرده ‌اند حرفه ‌ای ترین اصول خود را بر روی این مدل پیاده کنند . بدون شک طراحی کادنزا هنوز هم جذابین خود را دارد و با دیدن آن در خیابان ، تصور نمی ‌کنید که چندین سال از طراحی و ساخت آن گذشته باشد .

در کابین کیا کادنزا طراحی لوکس ، منطقی و کامل به نظر می ‌رسد . اما تعداد زیادی دکمه بر روی فرمان و کنسول جلو استفاده شده است که در نگاه اول شلوغ و گیج کننده به نظر می ‌رسد اما کاملا کاربردی هستند و به لطف ارگونومیک بودن کابین کادنزا ، دسترسی به آن ها به راحتی صورت می ‌گیرد . کیفیت داشبورد کیا کادنزا کمی دور از انتظار و در سطحی متوسط ارزیابی می‌ شود اما در کیفیت ساخت و مونتاژ آن هیچ بحثی نیست و بسیار خوب می باشد . داخل کابین کیا کادنزا همه چیز سعی در نشان دادن لوکس بودن است و وجود تعداد زیادی امکانات رفاهی و ایمنی به لوکس بودن کمک زیادی کرده است و جذاب به نظر می رسد .

کیا کادنزا در سینه خود یک پیشرانه 6 سیلندر به حجم 3500 سی سی جای داده است . کادنزا با تکیه بر این پیشرانه 286 اسب بخار قدرت و 338 نیوتن متر گشتاور تولید می ‌کند که باعث شتاب‌ گیری بسیار خوب آن می ‌شود و در عین حال هم با مصرف سوخت 10 لیتر در سیکل ترکیبی 100 کیلومتر بسیار کم اشتها است .

کیا کادنزا در مقایسه با هیوندای جنسیس در طول این سال‌ ها بسیار کم استهلاک ‌تر عمل کرده است ، دردسر کمتری برای مالک داشته ، مصرف سوختش بسیار مناسب‌ تر بوده و کاملا هم در شتاب گیری برتری داشته است . کادنزا برای انتقال قدرت از یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک استفاده می‌ کند که هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد و عملکرد خوبی از خود نشان می‌ دهد . کیا کادنزا به علت همین گیربکس خوب و پیشرانه قدرتمند در هر لحظه آماده شلیک به جلو است .

سواری کیا کادنزا خصوصا در سرعت‌ های بالا کاملا نرم و بدون صداست اما در سرعت ‌های پایین کمی خشک است که اصلا آزاردهنده نیست و چاشنی لذت بخش سواری با کادنزا است . کیا کادنزا کاملا مطمئن و پایدار عمل می ‌کند ، هندلینگ خوبی دارد ، فرمان پذیری و دقت فرمان در عبور از دایره پیچ خوب است و ترمزهایش کاملا قدرتمند است در هر سرعتی در کوتاه‌ ترین مسافت خودرو را به حالت سکون در می ‌آورد . علاوه بر این جلوبندی کادنزا کاملا بهتر و مقاوم‌ تر از هیوندای جنسیس است و در مورد سیستم تعلیق هم به همین منوال است یعنی از جنسیس کاملا با کیفیت تر بوده و این اطمینان را به شما می ‌دهد که خودرو بهتری است .

کیا کادنزا خودرویی با کیفیت ساخت بالاست که زیبا و لوکس است ، کاملا پر شتاب و قدرتمند حرکت می‌ کند ، موتور و گیربکسش بی نقص است و تعداد زیادی آپشن به همراه دارد . کادنزا در برابر جنسیس کیفیت ساختش بالا تر است ، هندلینگ بهتری دارد ، ترمزهایش بسیار مطمئن تر هستند ، مشکلات عدیده هیوندای جنسیس در سیستم تعلیق و جلوبندی را ندارد ، استهلاکش پایین‌ تر است و حس بهتری از رانندگی را به شما تقدیم می ‌کند .

هیوندای جنسیس 

جنسیس را می‌ توان اولین تلاش هیوندای برای ورود به کلاس سدان‌ های نیمه لکس دانست که چندان موفق عمل نکرده است . طراحی ظاهری جنسیس سعی در شکیل بودن دارد و در عین سادگی هم همین طور به نظر می‌ رسد اما این طراحی چندان زیبا نیست و بسیاری ریزه کاری و نکات تخصصی در در طراحی جنسیس لحاظ نشده است . به طور کلی هیوندای جنسیس بدنه اش طراحی چندان پخته‌ ای ندارد و بیش از هر چیز طراحانش سعی کرده‌ اند که فقط جلوه لوکس بودن را القاء کند . البته پا گذاشتن هیوندای در این کلاس ، منجر شد تا برند جنسیس را جدا کنند و محصولاتی کاملا لوکس و قابل رقابت با بهترین خودروهای دنیا را بسازند .

در داخل کابین جنسیس هم وضعیت بدین گونه است یعنی در نگاه اول طراحی لوکس و جدید به چشم می‌ آید اما زیبایی و چشم گیری خاصی را نمی ‌توانید در آن مشاهده کنید . متریال مورد استفاده در کابین جنسیس بسیار معمولی است و به مرور زمان کیفیت خود را به راحتی از دست می ‌دهد . اما نکات مثبت کابین هیوندای جنسیس فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی فراوان است که خود نکات مهمی است . البته به شرطی که بتوانید از کیفیت پایین ساخت و مونتاژ پایین هیوندای جنسیس هم بگذرید . به علاوه اینکه جنسیس سواری بسیار نرمی دارد و این کیفیت سواری یک نقطه قوت محسوب می ‌شود .

هیوندای جنسیس توسط یک پیشرانه 6 سیلندر به حجن 3778 سی سی به حرکت در می ‌آید . این پیشرانه قابلیت تولید 290 اسب بخار قدرت و 358 نیوتن متر گشتاور را دارد . مصرف سوخت جنسیس مخصوصا در داخل شهر بالاست اما شتابگیری آن رضایت بخش است و با توجه به وزن خودرو به راننده اعتماد به نقس لازم هنگام شتاب ‌گیری می ‌دهد . البته از استهلاک بالای جنسیس هم به این راحتی‌ها نمی ‌توان چشم پوشی کرد .

هیوندای جنسیس در ایران با توجه به مدل خودرو دارای 2 نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و 8 سرعته ساخت ZF است که هر دو عملکرد شان خوب ارزیابی می ‌شود اما در زیر فشار گیربکس 6 سرعته زود داغ می ‌کند و عملکرد خوب خود را از دست می ‌دهد اما گیربکس 8 سرعته تعویض دنده هاش عالی ، هوشمند و لذت بخش است و در رانندگی پر فشار راننده را کاملا راضی نگه می ‌دارد .

در بخش سواری هیوندای جنسیس هندلینگ نسبتا خوبی دارد اما عملکرد سیستم تعلیقش کاملا ضعیف است و ضمن اینکه بسیار هم سریع به تعمیرگاه نیاز پیدا می‌ کند بنابراین نمی ‌توان آن را خودرو قابل اعتمادی دانست . هیوندای جنسیس فرمان پذیری خوبی دارد و فرمان به اندازه کافی دقیق است اما ترمزهایش نسبتا ضعیف هستند و جلوبندی هم ضعف‌هایی از خود نشان می ‌دهد .

کیا کادنزا

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو هیوندا i30 مدل 2008 + قیمت در ایران

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.