بررسی کامل خودرو هیوندای IX55 + مشخصات فنی و نقد و بررسی
هیوندای وراکروز یا هیوندای ix55 یک کراس اوور سایز متوسط است که در سال 2006 معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه یافت . وراکروز از سال 2007 در بازار کشور آمریکا حضور پیدا کرد و عنوان بزرگ ترین شاسی بلند هیوندای را به خود اختصاص داد . وراکروز به نوعی جایگزین شاسی بلند هیوندای تراکان شد و از پلتفرم مشترکی با هیوندای سانتافه بهره می برد .
هیوندای وراکروز از سال 2009 توسط آسان موتور وارد بازار ایران شد و مورد استقبال خریداران قرار گرفت . وراکروز علاوه بر ابعاد بزرگ ، موتور قدرتمندی هم دارد و با طراحی نسبتا جذاب خود . گزینه ایده آلی برای خانواده های ایرانی محسوب می شود . هیوندای وراکروز تا سال 2013 در بازار کشورمان عرضه شد .
نقاط مثبت هیوندای وراکروز یا IX55 :
1- کمک فنرهای کاملاً نرم
2- قدرت خوب ترمزها
3- شتاب اولیه کاملاً راضی کننده
4- کیفیت مونتاژ خوب
5- امکانات رفاهی خوب
6- دینامیک خوب رانندگی
نقاط منفی هیوندای وراکروز یا هیوندای IX55 :
1- کیفیت پایین چرم فرمان و صندلی
2- فرم ساده داشبورد
3- متریال استفاده شده در داشبورد بعضاً پلاستیک با کیفیت پایین می باشد .
4- قیمت نسبتاً بالای لوازم یدکی
5- فرمان سنگین که در مانورهای سنگین راننده را به طور کامل همراهی می کند .
امنیت هیوندای IX55:
خودرو وراکروز از لحاظ ایمنی 5ستاره ایمنی اروپا را کسب نموده و شرایط مناسبی از لحاظ ایمنی دارد .
نقد کارشناسی هیوندای IX55 :
هیوندای وراکروز یا هیوندای IX55 یک شاسی بلند سایز متوسط است که در سال 2006 معرفی شد . وراکروز در برخی بازارها با نام ix55 شناخته می شود در حالی که در کشورمان هر دو نام برای آن استعمال می شود . وراکروز از سال 2007 وارد بازارهای جهانی شد و از سال 2009 توسط آسان موتور در بازار ایران هم عرضه شد .
هیوندای برای انتخاب این نام ، از نام یکی از ایالتهای مکزیک استفاده کرد و در مدل ابتدایی ، از پلتفرم هیوندای سانتافه برای ix55 بهره گرفت . البته هیوندای در سال 2011 دست به اعمال تغییراتی بر روی این شاسی بلند زد و پلتفرم کیا سورنتو را جایگزین آن نمود . وراکروز بزرگترین شاسی بلند هیوندای محسوب می شد ولی کره ای ها در سال 2012 تولید آن را متوقف کردند و سانتافه 7 نفره را جایگزین آن دانستند .
هیوندای وراکروز یا هیوندای IX55 ، از نظر ظاهری عملکرد نسبتا خوبی دارد و می تواند به عنوان یک مدعی در این کلاس مطرح شود . البته نه در رقابت با خودرو های امروزی و اگر بخواهیم آن را با محصولات روز مقایسه نماییم ، حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت . وراکروز طراحی تقریبا ساده ای دارد و در طراحی چراغ ها در جلو و عقب ، هماهنگی خوبی دیده می شود . دور تا دور بدنه وراکروز با یک نوار پلاستیکی پوشانده شده تا بدنه دو رنگ به نظر برسد . البته اگر این نوار نسبتا بزرگ وجود نداشت ، احتمالا ix55 جذاب تر بود .
در نمای جانبی رینگ های 5 پر سادهای دیده می شود که سادگی طراحی را دوباره تداعی می کند و بر روی سقف هم یک ریل وجود دارد . در نمای عقب سپر پلاستیکی به همراه دو خروجی اگزوز و یک اسپویلر متصل به سقف جلب توجه می کنند .
با ورود به داخل کابین هیوندای IX55 ، همان زبان طراحی ساده و نه چندان جذاب توجه شما را به خود جلب خواهد کرد . داشبورد از پلاستیک مشکی و کرم رنگ ساخته شده و یک نوار چوبی ، برای جلوه دادن به آن مورد استفاده قرار گرفته است . طراحی کابین ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی است و البته کیفیت متریال به کار رفته در آن ، کمی نا امید کننده است . طراحی وراکروز به سال 2006 میلادی بازمی گردد و به همین دلیل نمی توان به هیوندای در این موضوع خرده گرفت .
کابین هیوندای IX55 در دراز مدت دچار مشکلاتی از جمله سر و صدا می شود و بهتر است فشار کمتری به خودرو خود بیاورید و از حضور در مسیر های آفرود اجتناب کنید تا این موارد دیرتر به سراغ خودرو شما بیاید . کیفیت سواری هیوندای ix55 خوب است و نرمی سواری آن شما را متعجب خواهد کرد . برای مقایسه بد نیست بدانید وراکروز بسیار نرم تر از هیوندای سانتافه است و همین سواری نرم در کنار وزن بالا ، موجب تضعیف هندلینگ آن شده است .
هیوندای IX55 فاقد تکنولوژی های روز است و از نظر تجهیزات رفاهی ، عملکرد خوبی ندارد . از آپشن های آن میتوانیم به 9 عدد کیسه هوا ، سیستم ورود و استارت بدون کلید ، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه ، سیستم صوتی اینفینیتی ، قابلیت اتصال USB ، AUX و iPod، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه حافظه ، گرمکن صندلیهای جلو و عقب ، چراغ های جلو زنون ، آینه وسط الکتروکرومیک ، دوربین دید عقب ، سنسور پارک ، سانروف ، کروز کنترل و محفظه خنک نگهدارنده اشاره کنیم .
هیوندای IX55 از یک موتور 3.8 لیتری 6 سیلندر بهره می برد که قادر است 260 اسب بخار قدرت و 347 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می کند . وراکروز با وجود وزن حدودا 2 تُنی ، عملکرد خوبی دارد و استفاده از یک موتور قدرتمند ، موجب رضایت راننده خواهد شد . در بین شاسی بلند های کنونی موجود در بازار، وراکروز قدرتمند ترین موتور را دارد چراکه چند سال قبل ، قانون ، واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی را ممنوع کرد و وراکروز از آخرین 6 سیلندرهای وارد شده به کشور محسوب می شود .
اگر بخواهیم مقایسه کوتاهی بین شاسی بلند های جدید حاضر در این رده قیمت از جمله هیوندای سانتافه ، رنو کولئوس ، نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر داشته باشیم ، باید بگوییم هیوندای IX55 یا هیوندای وراکروز ، موتور قدرتمند تری دارد و بدون شک یکی از با کیفیت ترین سواری ها را ارائه می دهد . اما از نظر تکنولوژی و تجهیزات رفاهی حرفی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد به علاوه اینکه چندین سال از واردات آخرین مدل های آن می گذرد . از آن جا که خودروهای کره ای در زمان کوتاهی به برخی مشکلات دچار می شوند ، بدون شک خرید گزینه های جدید تر با این قیمت بسیار معقول تر است و هزینه های جاری کمتری برای شما خواهد داشت .
در نهایت اگر گزینه های کم کارکرد هیوندای IX55 را پیدا کردید ، می تواند یک گزینه خوب محسوب شود .
طراحی هیوندای IX55
در یک کلام هیوندای IX55 را می توان خودرویی ایده آل برای آنان تعریف کرد که در زندگی شهری خود نیاز به یک خودروی جمع وجور دارند . خودرویی بسیار کوچک که با ظاهر یک هاچ بک اسپرت ،
خط مشی جدید دوو را در طراحی محصولاتش به نمایش می گذارد که علاوه بر آن جهش جدیدی را نیز در طراحی مینی خودرو ها معرفی می کند .
ماتیز جدید که در این سگمنت از خودرو ها یکی از جا دارترین ها به حساب می آید ، طولی برابر با سه هزار و 595 میلی متر ، عرضی برابر با 1595 میلی متر ، ارتفاعی برابر با 1520 میلی متر و در نهایت فاصله دو محوری برابر با دو هزار و 375 میلی متر دارد و با توجه به سبک خاص طراحی اش ، هیبتی کاملا اسپرت و پویا را به خود گرفته است .
چراغ های جلو بزرگ که به صورت زیبایی از نمای جلو تا پشت کاپوت کشیده شده اند ، با لنزهای شفاف پلی کربنات و کاسه هایی با پوشش آلومینیومی ، حالتی الماس گونه را به وجود آورده اند که در مجموع نمای جلو خودرو را بسیار متفاوت تر از خودروهای این سگمنت کرده است .
خط شیشه ها نیز به سمت بالا کشیده شده است و در کنار خطوط برجسته کناری ، حال و هوای اسپرتی ماتیز جدید را هرچه بیشتر جلوه می دهد . در نمای کناری نیز درب های عمودی عقب که دستگیره های آن به صورت مخفی در ستون C قرار گرفته اند ازدیگر مواردی به حساب می آیند که غیر معمول اما زیبا هستند ؛ طراحی منحصر به فردی که به ماتیز جدید ، حالت یک خودروی هاچبک سه درب اسپرت را به خود گرفته بدون آن که ویژگیهای پنج درب بودن آن را قربانی کند .
هیوندای IX55 ، اولین خودرویی در این سگمنت به حساب می آید که به صورت استاندارد با باله عقب عرضه می شود . این باله علاوه بر زیبا کردن بخش انتهایی خودرو، وظیفه بهبود بخشیدن آیرودینامیک و ایجاد پایداری بهتری در سرعت های بالا را در کنار کاهش مصرف سوخت بر عهده دارد . چراغ های گرد عقب نیز با لنزهای شفافی از جنس پلی کربنات نمای عقب را همانند نمای جلو منسجم و هماهنگ کرده اند .
از دیگر مواردی که در طراحی خارجی ماتیز جدید می توان به آن ها اشاره کرد ، جلو پنجره کرومی ، آینه های جانبی دو رنگ و بار بند های از نو طراحی شده ، هستند . همچنین خریداران این خودرو امکان انتخاب بسیار گسترده ای را برای رنگ خودرویشان دارند . آن ها می توانند سه رنگ نقره ای ، سفید و یا مشکی را انتخاب کنند و یا به سراغ رنگ های سنتی تری که برای خودروهای کوچک به کار می روند مانند قرمز، آبی ، سبز ، قهوه ای ، نارنجی و یا آبی یخی بروند .
ادامه این طراحی تقریبا منسجم و هماهنگ را می توان در داخل خودرو یافت . هر چند کابین خودرو بیش از آن که به هارمونی بخش های مختلف با یکدیگر و یا هماهنگی اش با طراحی خارجی خودرو توجه داشته باشد ، در راستای کارآمد بودن و بهترین بهره برداری از فضا طراحی شده است اما همچنان از طرحی زیبا و قابل قبولی بهره می برد .
پیشرانه هیوندای IX55
پیشرانه در نظر گرفته شده برای نسل جدید هیوندای IX55 ، پیشرانه 16 سوپاپ DOHC چهار سیلندر S-TEC II است که دارای حجم دقیق 995 سی سی است و توانایی تولید 70 اسب بخار را در شش هزار و 400 دور موتور در دقیقه و بیشترین گشتاور 94 نیوتن بر متر را در چهار هزار و 800 دور موتور در دقیقه دارد .
وزن خالص ماتیز جدید 910 کیلو گرم است . این پیشرانه مجهز به تکنولوژی پیشرفته PDA یا Port De-Activation است که خروج و گردش عالی گاز های خروجی را تضمین می کند . همچنین این سیستم باعث کاهش لرزش موتور در دور های پایین و کاهش مصرف سوخت می شود ، به طوری که ماتیز جدید توانسته است استاندارد KULEV و یا خودرو های کره ای با آلایندگی فوق کم را به دست آورد .
از دیگر تکنولوژیهای جدید به کار رفته در این پیشرانه نیز می توان به یک دما سنج داخلی که دمای موتور را کنترل می کند ، اشاره کرد . این سیستم باعث می شود تا مصرف سوخت با جلوگیری از کاهش گرمای هدر رفته پایین آید . همچنین لازم به ذکر است ، نیروی تولیدی توسط این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک که توسط GM مورد بهینه سازی قرار گرفته و تعویض های سریع تر و نرم تری را فراهم می آورد ، به چرخ های جلو منتقل می شود .
تجهیزات ایمنی و رفاهی هیوندای IX55
از لحاظ ایمنی نیز همان طور که گفته شد ، هیوندای IX55 جدید با توجه به استفاده گسترده از فولادهای با استحکام بالا در اکثر نقاط بدنه اش توانسته تا چهار ستاره را از موسسه NCAP کسب کند .
علاوه بر این ساختار مستحکم ، وجود کیسه های هوا برای راننده ، سر نشین جلو، کیسه های هوای کناری ، کیسه هوای پرده ای ( برای اولین بار است که کیسه هوای پرده ای در خودرویی در این سگمنت نصب می شود ) ، کمربند های پیش کشنده ، قفل های درب حساس به ضربه ، سنسورهای کمکی پارک عقب و سیستم چهار کاناله و چهار سنسور ABS و EBD نیز از دیگر مواردی هستند که بالا ترین حد ایمنی را در این سگمنت از خودرو ها فراهم می آورند .
ماتیز جدید در سه سطح تجهیزاتی عرضه می شود که عبارتند از : pop jazz و groove از جمله تجهیزات رفاهی موجود برروی این خودرو نیز می توان به برف پاک کن های گرم شونده ، باربند سقف ، آینه های کناری اتوماتیک گرم شونده ، قفل های درب حساس به سرعت ، فیلتر گرد و خاک برای هوای ورودی به کابین ، صندلی های تا شونده ، کلید استارت از راه دور و مکان های مختلف برای قرار دادن اشیا اشاره کرد .
بیشتر بخوانید:
تست و بررسی تویوتا اونسیس 2016 + مشخصات فنی آن
منبع: کار