نقد و بررسی مزدا شیناری خودرویی برای آینده + تجربه رانندگی با آن

نقد و بررسی مزدا شیناری خودرویی برای آینده + تجربه رانندگی با آن

بنا بر اخبار منتشر شده ، کمپانی مزدا قصد دارد نسخه کوپه مزدا 6 را در سال 2016 به بازار خودروها عرضه کند . این کوپه در قسمت سپر جلو تا ستون B شباهت‌ هایی با مزدا 6 سدان دارد ، هرچند چهره ‌ای اسپرت تر نسبت به آن را نشان می دهد .

مزدا شیناری

از جمله ویژگی ‌های این کوپه می‌ توان به درب ‌های فریم لس ، سقف شیب ‌دار و طراحی جدید عقب آن اشاره کرد . شایان ذکر است که تمامی این ویژگی‌ ها و طراحی‌های این خودرو بر گرفته از کانسپت شیناری مزدا ( Shinari ) است که در سال 2010 و در نمایشگاه خودروی پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت .

همان ‌طور که انتظار می‌ رود ، مزدا برای این نسخه کوپه که برای اولین بار ساخته می ‌شود سنگ تمام گذاشته است چرا که نسبت به نسخه چهار درب خود امکانات داخلی بهتری را ارائه می‌ دهد . مزدا فضایی کاملاً اسپرت را برای این نسخه چهار سرنشینه فراهم کرده است . این خودرو در بخش پیشرانه از همان موتور مشابه در نسخه سدان خود ، استفاده می ‌کند ؛ یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر اسکای اکتیو که قادر به تولید قدرت 185 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر می ‌باشد . قدرت این پیشرانه توسط جعبه ‌دنده شش سرعته اتوماتیک و یا دستی به چرخ ‌های جلوی خودرو منتقل می‌ گردد .

این خودرو از پیشرانه ی 2.2 لیتری توربو دیزل نسخه سدان خود که مخصوص اروپا است ، استفاده نخواهد کرد . در عوض مزدا قصد دارد تا یک نسخه تیون شده MazdaSpeed با عملکرد بالا را در خط تولید این خودروی کوپه قرار دهد . اگر شایعات به واقعیت بدل شوند ، جزییات بیشتری در مورد مزدا 6 کوپه 2016 در ماه‌ های آینده منتشر خواهد شد .

بازگشت دوباره مزدا با استفاده از پیشرانه های دورانی در خودروی الکتریکی

شرکت خودرو سازی مزدا ممکن است پیشرانه‌ های دورانی را به‌ عنوان توسعه ‌دهنده‌ ی محدوده حرکت برای خودرو الکتریکی به چرخه‌ ی تولید بازگرداند .

لحظه‌ ای که دوست ‌داران پیشرانه‌ های دوار منتظر بودند و می ‌توانست زودتر از این نیز فرا برسد ، بالاخره رسید ؛ اما نه به گونه ‌ای که امیدوار بودیم و انتظار آن را داشتیم . به گزارش اتوموتیو نیوز ، مزدا در نظر دارد تولید پیشرانه‌ های دورانی را به‌ عنوان نقشه راه جدیدی در آینده‌ ی نزدیک در دستور کار قرار دهد . اما بر خلاف خودروهای  RX-7 و  RX-8، این پیشرانه‌ ها به‌ طور مستقیم چرخ ‌های خودروی جدید را حرکت نمی‌ دهند ؛ بلکه به‌ عنوان وسیله ‌ای برای افزایش محدوده‌ ی رانندگی خودروی الکتریکی استفاده می ‌شوند .

طبق گزارش اتوموتیو نیوز ، این خودروساز ژاپنی در سال 2019 از یک خودروی الکتریکی هیبرید جدید رونمایی خواهد کرد و در بازار هايی مانند ژاپن و اروپا که فاصله ‌ی مسافرت و رفت و آمد تقریبا کم است ، از سوخت مصرفی بنزين در کنار نیروی الکتریکی استفاده خواهند کرد . اما در آمریکای شمالی ، از افزایش ‌دهنده محدوده حرکتی استفاده می ‌شود ؛ این افزایش ‌دهنده محدوده یک ژنراتور بنزینی است که برای شارژ کردن مجدد باتری در مسیرهای طولانی استفاده می ‌شود .

این نسخه می‌ تواند یک پیشرانه‌ ی دورانی کوچک داشته باشد که به‌ طور ذاتی جمع و جور است و قدرت زیاد با لرزش کم تولید می ‌کند ؛ ظاهرا مزدا این پیشرانه را برای کاربرد های هیبریدی ایده‌آل و ارائه دادن راهی برای حفظ و زنده نگه داشتن این فناوری استفاده می‌ کند .

اگر این خبر برای شما تا حدودی نا امید کننده است ، نگران نباشید ؛ یک خودروی اسپرت که به ‌طور مستقیم به پیشرانه‌ ی دوار مجهز شده است ، پس از آن ساخته خواهد شد . با این حال عامل تعیین ‌کننده برای نوع پیشرانه در این خودرو ، ممکن است بیشتر شرایط بازار باشد و به قابلیت ‌های فنی چندان مرتبط نباشد .

ماتسوئو هیتومی ، مدیر بخش سیستم محرکه شرکت مزدا ، با اشاره به نمونه کوچک ‌تر خودروی میاتا MX-5 گفت :

آیا ما واقعا می ‌خواهیم مدل‌ های بسیاری از خودروهای اسپرت به فروش برسانیم ؟ شرکت ‌های خودروساز زیادی وجود دارند که چندین خودروی اسپرت می ‌فروشند . ما می‌ خواهیم خودرو سازان بازار را تحریک کنیم تا به رقبای داخلی خود نیز نگاه کنند . نیسان هر دو مدل 370Z و  GT-R  را ارائه می ‌دهد ، تویوتا با سوپرای جدید می ‌آید تا بالاتر از تویوتا 86 قرار بگیرد و هوندا هم به کار خود ادامه می ‌دهد تا روی یک خودروی اسپرت دیگر برای پیوستن به NSX کار کند.  مزدا ممکن است کوچک ‌تر از همه خودروسازان ژاپنی باش ، اما یک تصویر خوب از خودروی اسپرت ایجاد کرده است که ممکن است فقط به یک خودروی اسپرت هیلو برای تقویت شدن نیاز داشته باشد .

نمای بیرونی

رخ خودرو زیبا و دلنشین است و نا خوداگاه مارا به یاد خودرو های فراری می اندازد شاید برای ما که طراحی های شلوغ کره ای عادت داریم از طرحی میتو خوشمان نیاید ، اما با کمی صبر متوجه زیبایی های این خودرو می شوید ، نمای کلی خودرو مارا به یاد شاهکار مزدا شیناری می اندازد در عقب دو چراغ گرد بیرون زده با یک غاب کرومی بسیار زیباست و در جانب پف روی گل گیر ها همه چیز را دلنشین می کند دماغه نوک تیز خودرو با ان هواکش ها شاید تنها شاخصه های خشن خودرو در طراحی باشند .

در کل ظاهر میتو بسیار از رقیبان زیبا تر است و به نظر یک فراری حاج بک است . این خودرو در سال 2014 یک فیس لیفت را هم تجربه کرد که بسیار جزئی بود .

نمای داخل

می رسیم به کابین خودرو جایی که این کوچک ایتالیایی در بعضی جاها عالی کار کرده و در بعضی نقاط کمی دل سرد کننده است .

وقتی وارد اتاق می شوید یک روکش بزرگ فیبر کربنی و سر دنده اهنی ( نمونه دستی ) و یک فرمان اسپورت شمارا وادار به گاز دادن می کند و حس بسیار خوبی منتقل می کند . شاید این حس را باید در خودروهایی نظیر پورشه و سری ام بی ام و داشته باشیم اما در این بازه قیمتی کمی عجیب است . خروجی های کولر باز هم یاد اور فراری است در نمونه های تازه وارد ( 2014 – 2015 ) داخل کابیین کمی متفاوت است دکمه های المینیومی جای خودرا به یک مانیتور کوچک داده اند و در بعضی نسخه ها پنل فیبر کربنی قرمز رنگ بوده .صندلی های جلو راحت بوده و بدن را در بر میگیرد.

اما صندلی های عقب تنگ بوده است و برای فافراد قد بلند ازار دهنده است از  اپشن های خودرو میتوان به سقف پاناروما – سیستم استارت استاپ – گرمکن صندلی – آیینه هوشمند – اتو لایت – سنسور باران – گیربکس دو کلاچه – آیینه تیتانیوم – DNA   دی لایت – سه حالت رانندگی – سنسور پارک – تهویه مطبوع دیجیتال دوال و سیستم صوتی bose  در نسخه های سفارشی اشاره کرد . در کل داخل خودرو زیبا است اما نه به زیبایی مزدا

مزدا شیناری

نکات مثبت و منفی مزدا شیناری :

1- شتاب قابل قبول و طراحی متفاوت نسبت به رقبا و لذت رانندگی بالا به دلیل هندلینگ عالی خودرو

2- رانندگی با میتو از هر لحاظ پر از هیجان می باشد

1- هزینه نگهداری بالا

2- فضای بسیار کم برای سرنشینان عقب خودرو

3- قیمت بالای خودرو

4- طراحی ساده داخل خودرو و عدم وجود امکانات کافی در خودرو

مزایای مزدا شیناری :

1- ایمنی :

نخستین مورد از مزایای مزدا شیناری به ایمنی این هاچبک سوپر مینی بازمی‌ گردد . به ‌طورمعمول هاچبک‌های سوپرمینی ازنظر ایمنی در وضعیت مناسبی قرار ندارند و نتایج نسبتا ضعیفی را از موسسات ایمنی دریافت می ‌کنند . علاوه براین میتو ارزان‌ ترین عضو این خانواده است و شاید در ابتدا به ‌نظر برسد که کمپانی مزدا شیناری برای تجهیزات ایمنی یا امنیت این محصول کوچک کمی کوتاهی کرده باشد ، اما میتو برخلاف انتظارات ظاهر شده و از سطح ایمنی مطلوبی برخوردار است .

2- رانندگی جذاب :

برای مزدا سه سطح رانندگی اسپرت Dynamic ، عادیNatural و زمستانیAll weather  در نظر گرفته شده است که این قابلیت در خودروهای کمپانی مزدا شیناری به DNA شهرت دارد . با انتخاب هرکدام از حالت ‌های موجود ، حس نابی از رانندگی را تجربه خواهید کرد که این مورد یکی دیگر از مزایای مزدا شیناری محسوب می ‌شود . در حالت نچرال یا N موتور عملکرد کاملا روانی دارد و شاهد یک عملکرد آرام و شهری از مزدا خواهید بود . این حالت برای افرادی طراحی شده که به راندن در حالت اقتصادی علاقه دارند و سبک رانندگی آن‌ ها آرام است . حال زمستانی یا A نیز برای استفاده در جاده ‌های لغزنده و برفی طراحی شده است .

از سوی دیگر با انتخاب حالت داینامیک یا D ، مزدا شیناری به هاچبکی فوق ‌سریع و خشن تبدیل می ‌شود که می ‌تواند تمامی توان خود را در اختیار راننده قرار دهد . در این حالت حساسیت پدال گاز افزایش ‌یافته و عملکرد فرمان خشک ‌تر می ‌شود و حساسیت سیستم کنترل پایداری نیز کاهش می ‌یابد . چنین مواردی در کنار بهره ‌مندی مزدا شیناری از شیفتر های پشت فرمان و حالت تیپ‌ ترونیک گیربکس می ‌تواند سواری لذت بخشی را برایتان به همراه داشته باشد .

3- قوای فنی منحصر به‌ فرد :

میتو خودرویی در کلاس سوپرمینی است . این کلاس خودروهایی جذاب و دوست‌ داشتنی را شامل می ‌شود که از سرعت و شتاب فوق ‌العاده ‌ای برخوردار هستند . خوشبختانه این مورد نیز یکی دیگر از مزایای مزدا شیناری است که باعث شده این خودرو در مقابل رقبایش حرف ‌هایی برای گفتن داشته باشد .

این پیشرانه 1.4 لیتری از فناوری مولتی ‌ایر بهره می ‌برد و ویژگی ‌های مثبت آن باعث شده است در سال 2010 به‌ عنوان بهترین موتور 1.4 لیتری سال انتخاب شود . سیستم تعلیق میتو نیز عملکرد روانی دارد و به‌ هیچ ‌عنوان سرنشینان را هنگام سواری آزرده نخواهد کرد .

معایب مزدا شیناری :

1- قیمت بالا :

شاید بتوان بارزترین مورد از لیست معایب مزدا شیناری را قیمت بالای این خودرو دانست . این خودرو که روزگاری 110 میلیون تومان قیمت داشت ، اکنون با نرخی در حدود 350 الی 400 میلیون تومان خرید و فروش می‌ شود. در بازار ایران که خریداران توجه زیادی به کاربرد خودرو دارند ، پرداخت چنین رقم هنگفتی برای مزدا شیناری غیر قابل‌ قبول است . به همین دلیل خرید و فروش میتو در بازار رونق چندانی ندارد و به‌ سختی می‌ توان نمونه ‌های کار کرده این خودرو را در بازار کشور به فروش رساند .

2- دسترسی سخت به خدمات و قطعات :

واردات محصولات مزدا شیناری به ایران را شرکت مزدا شیناری بر عهده داشت . میتو از سال 2012 در بازار کشورمان حاضر شد و فروش اندک آن شرکت وارد کننده را از ادامه عرضه این خودرو منصرف کرد . پس از توقف واردات خودرو به ایران ، شرکت‌ های وارد کننده به تعطیلی کشانده شدند و وارد کنندگان خرد سهم بزرگی از این تعطیلی را به خود اختصاص دادند .

حال نبود خدمات فنی و دسترسی دشوار به قطعات یدکی موردی بزرگ در لیست معایب مزدا شیناری به شمار می ‌رود و انجام سرویس ‌های دوره ‌ای مزدا شیناری به‌ راحتی خودروهای معمول موجود در بازار نخواهد بود ؛ به همین دلیل است که خرید مزدا شیناری چندان به مشتریان توصیه نمی‌ شود .

3- پیچیدگی فنی :

ممکن است شنیدن مشخصات فنی فوق‌العاده پیشرانه مزدا شیناری شما را حیرت‌ زده کرده باشد ، اما این موتور در مقایسه با اغلب موتورهای موجود در خودروهای داخل کشور ، از تکنولوژی پیشرفته ‌تری برخوردار است و هرکسی نیز قادر به انجام تعمیرات آن نیست . این مورد به همراه نبود خدمات و پشتیبانی گسترده ، مجموعه کاملی از معایب مزدا شیناری را تشکیل داده ‌اند که می ‌تواند مشکلات متعددی را برای خریدار به همراه داشته باشد .

ناگفته نماند که هزینه لوازم مصرفی میتو نسبت به خودرویی در این رنج قیمتی بسیار بالا است و شما نیاز به پرداخت ارقام فوق ‌العاده بالایی برای سرویس‌ های دوره‌ای یا تعمیرات این هاچبک جذاب خواهید داشت .

بیشتر بخوانید:

معرفی و بررسی مشخصات فنی خودرو نیسان Z370 + تصاویر آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.