معرفی خودرو فوق جذاب مک لارن اسپیدتیل + مشخصات فنی آن

معرفی خودرو فوق جذاب مک لارن اسپیدتیل + مشخصات فنی آن

شرکت مک لارن جزئیاتی از مهندسی ابرخودرو اسپیدتیل ارائه کرده است . پیشرانه ‌ی برقی و باتری به‌ کار رفته‌ در این خودرو سوپر اسپرت هیبریدی ، قوی ‌ترین نمونه ‌های تولید‌ شده‌ در تاریخ هستند .

مک لارن اسپیدتیل

ابر خودرو مک‌ لارن اسپیدتیل اولین ‌بار در سال 2018 رونمایی و برای سال 2020 به ‌صورت تولید‌ محدود و با قیمت 1.2 میلیون ‌دلار عرضه شد . این خودرو سوپر اسپرت با مهندسی مک ‌لارن قادر است به سرعت نهایی 403 کیلو متر ‌بر ‌ساعت برسد . این نتیجه به ‌لطف آیرودینامیک قوی و وزن سبک و استفاده ‌از پیشران ه‌ی برقی با فناوری مسابقه ای در کنار نمونه‌ ی احتراقی حاصل شده است .

اسپیدتیل خودرویی هیبریدی است و این خودرو مک لارن از موتور احتراقی چهار ‌لیتری V8 تویین ‌توربو با قدرت 748 اسب‌ بخار و گشتاور 800 نیوتن‌ متر بهره می‌ برد که در ترکیب با پیشرانه ‌ی برقی ، 1055 اسب ‌بخار قدرت و 1150 نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌ کند . در نتیجه ، در 13 ثانیه می‌ تواند به سرعت 300 کیلو متر ‌بر‌ ساعت برسد که به‌ اندازه‌ ی هنسی ونوم GT  سریع‌ است .

پیشرانه‌ ی برقی اسپیدتیل قوی ‌ترین نمونه ‌ای است که در خودرو‌ های تولید‌شده تا کنون به‌ کار رفته است . این موتور برقی به ‌تنهایی بیش‌ از 308 اسب ‌بخار قدرت تولید می ‌کند و در ساختش از فناوری فرمول E نسبت قدرت ‌به ‌وزن پیشرانه ‌ی هیبریدی اسپیدتیل 1.11 اسب‌ بخار به‌ ازای ‌هر کیلو گرم است که دو برابر موتور خودرو اسپرت معمولی است . برای کنترل و مدیریت قدرت مک‌ لارن اسپیدتیل ، مهندسان برق این شرکت و تیم فناوری اسپیدتیل با همکاری یکدیگر ، مبدل‌ جریان مستقیم ‌به ‌متناوب و مبدل جریان مستقیم به ولتاژ بیشتر را طراحی کرده‌ اند .

این محصول از یک باتری ولتاژ ‌بالا با ظرفیت 1.764 کیلو وات‌ ساعت انرژی بهره می‌ برد که در محفظه ‌ای استوانه ‌ای با آرایش ویژه قرار گرفته است . نسبت قدرت ‌به ‌وزن این باتری 2.5 کیلو وات‌ به‌ ازای هر کیلوگرم است که درمیان باتری ‌های ولتاژ‌ بالا کنونی ، بیشترین مقدار را دارد و چهار برابر از باتری استفاده‌ شده ‌در مک لارن P1  قوی ‌تر است .

سامانه ‌ی خنک ‌کننده مقاوم دربرابر برق نیز برای باتری اسپیدتیل طراحی شده است . در این سامانه ، مایع روغنی عایق برق اطراف پیل‌ های باتری را فرا گرفته و دمای آن‌ ها را دائما کنترل می ‌کند . این فناوری اولین ‌بار است که در تاریخ خودرو سازی استفاده می ‌شود و به پیل ‌های باتری اجازه‌ ی فعالیت بیشتر و طولانی ‌تری می‌ دهد . انتظار می ‌رود مک لارن در سوپر اسپرت ‌های هیبریدی آینده نیز از این فناوری ‌ها استفاده کند .

مک ‌لارن اسپیدتیل از طراحی کاملا جدید ی بهره می ‌برد و نه‌ تنها با نسل پیشین خود تفاوت زیادی دارد ، بکه از سایر سوپر اسپرت ‌های اخیر معرفی‌ شده نیز متمایز است . یکی از نکات جالب طراحی بدنه‌ ی اسپیدتیل ، نبود ورودی‌ های هوای پیشرانه در بخش انتهایی در ‌ها است که در تمامی خودرو های پیشرانه عقب دیده می‌ شود . طبق اعلام مدیران مک ‌لارن ، این شرکت شرایط خاصی برای آیرودینامیک خودروی جدید خود وضع کرده بود که این شرایط تنها با حذف این دریچه‌ های ممکن شده ‌اند.

فضای داخلی اسپیدتیل بسیار جا دارتر از F1  است با توجه به درهای بزرگ ‌تر ، عملیات ورود و خروج نیز آسان ‌تر شده است . دید راننده نیز به لطف باریک ‌تر شدن ستون A خودرو افزایش یافته است . سایر المان‌ های کابین خودرو نیز دچار بازطراحی شده‌ اند که بارز‌ ترین آن ‌ها نمایشگر کیلومتر شمار و وضعیت خودرو است . این بخش از اسپیدتیل اکنون به نمایشگری مجهز شده است که در زمان قرار دادن خودرو در حالت پیست ، چرخیده و نوار باریکی در برابر راننده قرار می‌ گیرد که تنها سرعت و ضعیت دنده را نشان می ‌دهد.

اسپیدتیل ، سریع ‌ترین مک لارن تاریخ

مک لارن صاحب پادشاه سرعت جدیدی شده است . نسخه ‌ای پیش ‌تولیدی از اسپیدتیل با نام XP2 توانسته به حداکثر سرعت خود یعنی 403 کیلومتر در ساعت دست یابد . این رکوردشکنی در زمین جانی بومر در مرکز فضایی کندی فلوریدا ثبت شده است . شایان ذکر است رکورد قبلی سریع‌ ترین مک لارن تاریخ به F1 اسطوره ‌ای با سرعت 386.4 کیلومتر در ساعت تعلق داشته است .

پشت فرمان این خودرو کنی براک راننده تست ارشد مک لارن حضور داشته است . او برای رسیدن به حداکثر سرعت خودرو 30 بار در مسیر یاد شده حرکت کرده است . این تست پرسرعت تکمیل کننده ‌ی تست ‌هایی است که مک لارن در ماه‌ های گذشته شروع کرده بود . از جمله مکان‌ های دیگری که مک لارن در آن ‌ها حضور داشته می ‌توان به اسپانیا و آلمان اشاره کرد .
مایک فلوویت مدیرعامل مک لارن گفته است :

تست سرعت بالای اسپیدتیل با چندین تلاش برای ثبت حداکثر سرعت و در محلی صورت گرفت که کاملاً به خاطر جابجا کردن مرز های پرفورمنس و مهندسی شناخته شده است . اسپیدتیل واقعاً خودرویی استثنایی و خارق ‌العاده است که روح پیشرو بودن مک لارن را به نمایش گذاشته و توانایی ‌های ما به عنوان سنگ محک پرفورمنس یک هایپر کار را به خوبی نشان می ‌دهد .

این خودرو از قوای محرکه هیبریدی متشکل از نیروگاه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو و واحدی الکتریکی استفاده کرده و قدرت 1055 اسب بخاری و گشتاور 1150 نیوتون متری دارد . این خودرو در کمتر از 13 ثانیه به تندی 300 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت 403 کیلومتر در ساعتی را ثبت می‌ کند . شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو نیز حدود 2.5 ثانیه ارزیابی می ‌شود .

تحویل اولین نمونه ‌های اسپیدتیل به مشتریان در فوریه 2020 صورت خواهد گرفت . این خودروساز بریتانیایی تنها 106 دستگاه از اسپیدتیل را با قیمت حدود 22400000 دلاری تولید خواهد کرد ؛ و همه آن‌ ها نیز پیش از به فروش رسیده ‌اند .

مک لارن اسپیدتیل 2 میلیون دلاری ، 0 تا 300 را در 13 ثانیه طی می کند!

خودروی مک لارن اسپیدتیل یک خودروی اسپرت هیبریدی با تولید محدود است که توسط شرکت خودرو سازی مک ‌لارن طراحی و ساخته شده ‌است . این خودرو در مهر ماه سال 1398 معرفی شد و جدید ترین مدل در مجموعه خودروهای سری Ultimate مک ‌لارن قرار گرفت . همچنین اسپیدتیل جانشین مدل F1 است که هر دو آن ها دارای 3 صندلی بوده و راننده بر روی صندلی وسط می نشیند .

این خودرو قابلیت شارژ شدن در حین حرکت دارد و می تواند با استفاده از پد شارژ بی سیم که همراه خودرو می باشد ، حتی در مواقعی که از خودرو استفاده نمی شود نیز شارژ شود . در اسپیدتیل از شیشه الکتروکرومیک استفاده شده است که قابلیت این را دارد با فشردن یک دکمه تیره شده و نیاز به نور گیرهای خورشیدی را رفع کند و همچنین با چراغ های LED در فضای داخلی هم خوانی دارد . این خودرو آینه بغل ندارد و به جای آن از دوربین هایی با کیفیت HD که در قسمت گارد جلو خودرو تعبیه شده ، استفهده گردیده است . این دوربین ها با روشن شدن خودرو بیرون آمده و در حالت (( Velocity mode  به داخل می رود ، چرا که کمپانی ادعا می کند این مکانیزم سبب کم شدن کشش می شود . همچنین برای کم کردن کشش ، بر روی چرخ های جلو کاوری از جنس فیبر کربن نیز وجود دارد.

مک لارن پیشرانه ای هیبریدی برای این مدل در نظر گرفته که توانایی تولید 1055 اسب بخار و 1150 نیوتن متر گشتاور را دارد . اسپیدتیل از پیشرانه ی معروف مک لارن ، موتور 8 سیلندری با حجم 4 لیتر بهره می برد که با سیستم جدید مکش هوای سبک ، خنک کننده سر سیلندر بهبود یافته و با اصلاحاتی در طراحی پیستون همراه می باشد که در مجموع باعث می شود این پیشرانه به تنهایی 747 اسب بخار تولید کند . مکلارن اسپیدتیل فقط به کمتر از 13 ثانیه زمان نیاز دارد تا از سکون به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت 400 کیلومتر را برای خود رقم بزند . پیش بینی می شود که این خودرو شتاب 2.5 ثانیه ای نیز داشته باشد . مک لارن تحویل اسپیدتیل را در بهمن ماه 1398 شروع و تولید آن را به 106 دستگاه محدود کرده است . هر یک از این مدل ها با قیمت 2 میلیون و 240 هزار دلار عرضه شده و تمامی آن ها نیز به فروش رسیده اند .

کلکسیون خاص مک لارن اسپیدتیل معرفی شد

مک لارن اسپیدتیل با سه مجموعه Urbane، Visionary و Dynamic به همراه قطعات فیبر کربن و آلمینیومی در اختیار مشتریان قرار می گیرد . در طراحی مک لارن Urbane  شاهد تجهیزات فیبر کربنی با عناصر براق هستیم و تریم آلومینیومی آبی روشن نیز در داخل کابین دیده می‌ شود . در داخل کابین این خودرو صندلی راننده‌ با پوشش آبی روشن و صندلی سرنشینان آن خاکستری رنگ است و در نهایت دوخت های آبی و تریم آلومینیومی آن به جذابیت این مدل می افزاید .

دومین کلکسیون مک لارن Visionary  نام دارد که از میراث دریایی انگلستان الهام گرفته است . این مدل از رنگ بدنه نارنجی با عناصر نقره‌ ای ‌رنگ بهره می برد که برای تزیینات بدنه از طلای 18 اعیار استفاده شده است . در داخل کابین نیز صندلی های سفارشی به همراه پوشش چرم آبی رنگ آنیلین به چشم می خورد .

در این کلکسیون ، طراحی مک لارن Dynamic منحصر به فرد و اسپرت بوده و رنگ قرمز بدنه به داخل کابین نیز نفوذ کرده است . در داخل کابین قسمتی از داشبورد و صندلی راننده قرمز و صندلی سرنشین سفید است .

شرکت سازنده اعلام کرده که 106 دستگاه از این محصولات تولید خواهد شد و هر کدام طراحی خاص و منحصر به فردی خواهند داشت . اسپیدتیل از یک پیشرانه هیبریدی‌ با 1035 اسب بخار قدرت بهره می برد . این خودرو  برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت به 12.8 ثانیه زمان نیاز دارد تا به حداکثر سرعت 403 کیلومتر در ساعت برسد .

مک لارن اسپیدتیل

مشخصات فنی مک لارن اسپیدتیل ، جانشین مک لارن F1 افسانه ای

قوای محرکه بنزین سوز این خودرو از فن آوری بدست آمده از آخرین ابرخودرو این شرکت یعنی P1 بهره می برد اما تغییرات محسوسی در بخش های ورودی هوای سبک تر ، طراحی متفاوت پیستون ها و سیستم خنک کاری سر سیلندر صورت گرفته است . در نتیجه این موتور V-8 دو توربو 4 لیتری توانایی تولید حداکثر قدرت 747 اسب بخار و 800 نیوتن متر گشتاور را دارد که بیشتر از موتور 3.8 لیتری P1 با حداکثر قدرت 727 اسب بخار و 720 نیوتن متر گشتاور است .

موتور الکتریکی نیز توانایی تولید 308 اسب بخار را دارد که از فن آوری مشابه در خودروهای فرمول E در آن استفاده شده است .

این موتور الکتریکی قدرت مورد نیاز خود را از یک بسته باتری به ظرفیت 1.6 kWh می گیرد که 4 برابر چگالی انرژی بیشتری به نسبت بسته باتری استفاده شده در مدل P1 دارد .

به همین دلیل این بسته باتری بالا ترین نسبت وزن به قدرت را در بین تمامی باتری های ولتاژ بالای امروزی دارد .

در زمان معرفی مک لارن ادعا کرده بود که اسپیدتیل توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 400 کیلومتری را دارد. جالب است بدانید که نسخه جاده ای مک لارن F1 در سال 1996 موفق به ثبت سرعت 386 کیلومتر در ساعت در جاده های آلمان شده بود . به عبارت دیگر علیرغم گذشت قریب به 30 سال از تولید مک لارن  F1، اختلاف سرعت چندان چشم گیری بین محصولات جدید و مکلارن F1 افسانه ای وجود ندارد .

مک لارن اسپیدتیل از سری محصولات Ultimate این شرکت به حساب می آید و به نوعی جانشین معنوی ابرخودرو افسانه ای این شرکت یعنی مک لارن F1 است . جایگاه خاص راننده در بخش مرکزی این امکان را فراهم کرده تا دو سرنشین دیگر توانایی قرار گرفتن در این ابرخودرو را داشته باشند .

مک لارن تنها 106 دستگاه از اسپیدتیل تولید خواهد کرد .  این رقم دقیقا برابر با میزان تولید مک لارن F1 است . تمامی 106 دستگاه به فروش رفته است و قیمت هر کدام از آن ها حداقل 1.75 میلیون پوند است .

مک لارن اسپیدتیل برای رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت به تنها 12.8 ثانیه زمان احتیاج دارد . مک لارن P1 به 16.5 ثانیه برای رسیدن به این سرعت احتیاج دارد . اسپیدتیل به طور کامل بر روی شاسی مونوکوک فیبرکربنی تولید شده است و با وجود طویل بودن بدنه ( 5137 میلی متر ) وزن خشکی برابر با 1430 کیلوگرم دارد .

بیشتر بخوانید:

مشخصات خودرو بوگاتی لاویتور ، گران‌ترین خودروی صفرکیلومتر جهان

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.