تفاوت واکس و پولیش ماشین و نحوه صحیح استفاده از آنها چیست؟

تفاوت واکس و پولیش ماشین و نحوه صحیح استفاده از آنها چیست؟

راه ‌های زیادی برای حفظ زیبایی خودرو وجود دارد که برخی کارها جنبه حفاظتی و برخی دیگر جنبه ترمیمی دارند . پولیش و واکس نیز ، از جمله کارهای ترمیمی هستند که هر کدام با هدف خاصی استفاده می شوند .
راه ‌های زیادی برای حفظ زیبایی خودرو وجود دارد که هم می ‌توانید خودتان آنها را انجام دهید و هم یک متخصص . برخی کارها جنبه حفاظتی و برخی دیگر جنبه ترمیمی دارند . پولیش و واکس نیز ، از جمله کارهای ترمیمی هستند که هر کدام با هدف خاصی صورت می‌ گیرند .

واکس خودرو چیست ؟

واکس خودرو که به دو صورت مایع و چسبی عرضه می‌ شود ، ممکن است از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته شود . حالت چسبی که شکل سنتی واکس می ‌باشد ، با افزایش درخشندگی یک لایه محافظ نیز ، روی رنگ خودرو ایجاد می‌ کند .

واکس از فرسایش رنگ خودرو در اثر اشعه فرابنفش نیز جلوگیری می ‌کند . این ماده محافظ ، شروع اکسایش و زنگ زدگی را به تاخیر می ‌اندازد .

واکس مایع نیز ، عملکردی مشابه واکس چسبی دارد . در هر دو حالت ، واکس را باید روی بدنه خودرو بمالید و پس از آنکه حالت مات و کدر پیدا کرد ، آن را با پارچه تمیز پاک کنید . مقدار واکس به جا مانده ، با ایجاد یک لایه درخشان و براق ، تا چند ماه از رنگ خودروی شما محافظت می ‌کند .

انواع واکس و پولیش

واکس های موجود در بازار به دو گروه واکس یا موم طبیعی و مصنوعی دسته بندی می شوند .

1- واکس طبیعی کارنوبا

کارنوبا ماده ای است که از برگ درخت نخل بومی کشور برزیل گرفته می شود . این ماده با ترکیب با ماده ای مثل ترپتین یا موم زنبور عسل پردازش و برای مصرف کنندگان آماده می شود . موم کارنوبا درخشش و زیبایی عمیقی به ماشین می بخشد .

این موم برای رنگ مشکی یا رنگ های تیره دیگر توصیه می شود . این واکس همچنین برای محافظت از رنگ در برابر آلاینده ها عالی بوده و دارای ریش آب فوق العاده ای است . با این حال موم های کارنوبا در مقایسه با موم مصنوعی به سرعت از بین می روند و می توانند حداکثر تا چهار ماه روی بدنه خودرو باقی بمانند .

نکته دیگر این است که این واکس در دو رنگ اصلی زرد و سفید موجود است که روشی برای تفکیک درجات مختلف آن است . رنگ زرد از موم خالص کارناوبا و همچنین گرانترین نوع آن تهیه شده است .

2- واکس مصنوعی ( به عنوان درزگیر رنگ نیز شناخته می شود )

این واکس از پلیمرهایی ساخته شده است که می توانند با رنگ به هم متصل شوند . بسیاری از دارندگان خودرو به دلیل دوام بیشتر واکس های مصنوعی را ترجیح می دهند . بسته به مارک مورد استفاده شما و شرایط آب و هوای منطقه ماندگاری این واکس ها حداکثر تا 12 ماه است . موم مصنوعی نیز از رنگ در برابر عناصر مختلف خارجی محافظت می کند اما درخشش آن قابل مقایسه با موم های کارنوبا نیست .

در مورد پولیش ، محصولات متنوعی در بازار وجود دارند . این محصولات در انواع پولیش رزین ، پولیش مایع ، ترکیب واکس و پولیش در یک محصول و لایه بردار خط و خش و لک در دسترس هستند . با این حال استفاده جداگانه از پولیش ، موم و درزگیر بهتر از محصولات ترکیبی در یک پکیج عمل می کنند .

لازم است که میزان سایندگی و سایش پولیش رو هم در نظر بگیرید . درجات سایش این محصولات متفاوت هستند و باید به کیفیت و نوع رنگ خودرو خودتون موقع انتخاب اونها توجه کنید . رنگ های روشن می تونن درجات بالاتری از سایش رو تحمل کنن ولی در مورد رنگ های تیره مثل رنگ مشکی بهتره پولیش خیلی ساینده نباشه و صد البته قیمت پولیش با دستگاه رو هم باید در نظر گرفت .

پولیش خودرو چیست ؟

پولیش خودرو مایعی است که بر روی سطوح رنگ شده و به منظور از بین بردن خط و خش‌ ها و آلودگی ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد . این ماده حاوی مواد سایا است که با برداشتن یک لایه نازک از رنگ ، خط و خش ‌ها را پر کرده و آنها را از بین می ‌برند .  اکثر پولیش‌ ها حاوی واکس نیز می ‌باشند تا جلا و درخشندگی لازم را به بدنه خودرو بدهند .

شما می ‌توانید مایع پولیش را هم با دست و هم با دستگاه پولیش برقی یا بافر و با استفاده از یک تکه پارچه نرم روی بدنه بمالید .

گفتنی است ، وسایل جانبی زیادی وجود دارند که می ‌توانید آنها را روی دریل یا دیگر ابزارهای برقی نصب و بدین ترتیب آنها را به دستگاه پولیش تبدیل کنید . اکثر تولید کنندگان مواد پولیش توصیه می ‌کنند به منظور از بین بردن خط و خش ‌ها ، چند لایه پولیش را با کمترین میزان فشار روی بدنه بمالید . البته به یاد داشته باشید که استفاده از پولیش به دفعات میسر نیست و همچنین می بایست فاصله زمانی استفاده مجدد از آن حداقل یکسال باشد .

شباهت‌ ها و تفاوت ‌ها

اگرچه واکس و پولیش هر دو با هدف ایجاد ظاهری تمیز و براق مورد استفاده قرار می ‌گیرند ، اما عملکرد متفاوتی دارند . هنگام واکس زدن یک لایه محافظ روی رنگ خودرو ایجاد می ‌کنید ، اما پولیش کردن یک لایه بسیار نازک از رنگ خودرو را برمی ‌دارد . به همین دلیل ، در بیشتر مواقع واکس بعد از پولیش استفاده می‌ شود تا از رنگ جدید محافظت کند .

از دیگر تفاوت‌ های این دو ماده می‌ توان به این نکته اشاره کرد که برخلاف واکس نیازی نیست پولیش را از روی بدنه خودرو پاک کنید . برخی مواقع از پولیش فقط برای برخی رنگ ‌ها می ‌توان استفاده کرد ، در حالی که واکس برای تمامی رنگ‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد . در رنگ ‌های تیره برای جلوگیری از پریدن رنگ و در رنگ‌ های روشن برای حفظ جلا و درخشندگی از پولیش استفاده می‌ شود .

کدام یک را انتخاب کنیم ؟

انتخاب پولیش یا واکس تا حد زیادی به خودرو و هدف مالک بستگی دارد . برخلاف تصور عموم در خودروهای جدید باید طبق یک برنامه منظم و با توجه به توصیه ‌های کمپانی سازنده از واکس استفاده شود ؛ اما تا زمانی که خودرو دچار خط و خش نشده و رنگ آن مات نشده ، نباید از پولیش استفاده کرد .

کاربرد مرتب واکس ، نیاز به پولیش را تا چند سال از بین می ‌برد . برای رنگ‌ های قدیمی ، به منظور دستیابی به بهترین نتیجه ، باید از واکس و پولیش به صورت همزمان استفاده کنید . چنانچه بخواهید رنگ خودرو را در شرایط فعلی نگه دارید ، استفاده از واکس کافی است . اما توجه داشته باشید که بعد از پولیش کاری حتماً از واکس استفاده کنید ، چرا که پولیش خودرو را در برابر اکسایش و فرسایش آسیب ‌پذیر می ‌کند .

راهکارهای دیگر

اگرچه واکس و پولیش از رنگ بدنه محافظت می ‌کنند و به آن جلا و درخشندگی می‌ بخشند ، اما در برخی شرایط دیگر این مواد جوابگو نیستند و خودرو باید مجدداً رنگ‌ آمیزی شود . در چنین شرایطی بهتر است بعد از رنگ ‌آمیزی از واکس و پولیش استفاده کنید تا بدنه خودرو حالت طبیعی خود را به دست آورد .

گفتنی است ، برای داخل کابین نیز ، انواع مختلفی از واکس و پولیش و مواد پاک ‌کننده وجود دارد که از سطوح داخلی در برابر گرد و خاک ، نور و گرما محافظت می ‌کنند .

نحوه صحیح و ترتیب استفاده از پولیش و واکس چگونه است؟

با توجه ماهیت عملکرد متفاوت واکس و پولیش لازم است درست و به ترتیب مناسب از آنها استفاده شود . طبیعتا توصیه می کنیم که انجام هر کاری را به متخصص آن واگذار کنید مگر اینکه خودتون تجربه ، مهارت و ابزار لازم را داشته باشید .

1-  برطرف کردن کدری یا خراش ها: 

در قدم اول می بایست سطح بدنه با شستشو از هرگونه آلودگی پاک شود . سپس با استفاده از مواد مناسب با دستگاه و پد مخصوص پولیش و با سرعت بالا آسیب ها لایه برداری شوند . در مواردی که خش و آسیب خیلی جزیی و سطحی است استفاده از دستگاه ها ضرورتی ندارد ولی استفاده از آنها سرعت کار را بالا می برد .

توجه داشته باشید که در سرعت های بالا ، دستگاه پولیش ممکن است رنگ روی سطح ماشین را بسوزاند ، اگر دستگاه را روی یک قسمت از بدنه بیش از حد نگه دارید یا فشار دهید ممکن است باعث سوختن رنگ در آن قسمت بشوید پس مواظب باشید .

2- یک دست کردن و ارتقای شفافیت رنگ :

در این مرحله با پد و دستگاه مخصوص با سرعت متوسط ، پولیش اعمال شده تا شفافیت ، یک دستی و عمق رنگ به بهترین حالت خود برسد . پولیش ها برای استفاده دستی یا با دستگاه و یا هردو در بازار موجود هستند پس در انتخاب نوع پولیش دقت کنید تا بالاترین اثردهی را تجربه کنید .

3- اضافه کردن لایه محافظتی با واکس: 

در مرحله آخر بدنه خودرو شما همانند یک پوست لایه برداری شده به محافظ نیاز دارد . با اعمال واکس به دوام و حفظ زیبایی رنگ خودرو در مقابل عوامل خارجی مانند نور آفتاب ، مواد خورنده ( مانند باران های اسیدی مواد مختلف شیمیایی یا فضولات پرندگان ) و ذرات ریز و ساینده کمک می شود .

چه موقع و از چه نوع واکس و پولیشی استفاده کنیم ؟

به شکل میانگین یک تا دوبار پولیش در سال و در فصل های بهار و پاییز که کمترین اختلاف دما و شدت تابش نور را داریم توصیه می شود .

استفاده از پولیش حساس تر است پس از هر برندی استفاده نکنید چرا که بعضی از آنها ترکیبات گچ مانندی دارند که بجای از بین بردن خش ها ، آنها را پر می کنند .

استفاده از واکس اما به عنوان یک محافظ محدودیت آنچنانی ندارد اما اینکه واکس تا چه مدت روی بدنه خودرو شما باقی بماند به نوع واکس استفاده شده بستگی دارد . واکس های ارزان تر مومی اثراتی کوتاه تر در حدود دو تا سه ماه دارند اما واکس های سرامیکی بتونه ای تا مدت زیاد حافظ سطح بدنه خودرو شما می باشند .

نکته:  همیشه به سرعت فضولات پرندگان و مواد شیمیایی را از سطح خودرو پاک کنید چرا که خاصیت خورندگی آنها می تواند باعث به وجود آمدن لک و آسیب به رنگ خودرو شما شود .

پولیش

واکس یا بتونه ‌کاری شما در حال حاضر برای چند ماه محافظت می‌ شود ؟

بسته به اینکه چقدر ماشین شما استفاده می ‌شود ، چگونه از آن نگهداری می ‌شود ، چه واکسی  استفاده می ‌کنید و محیط‌ زیست شما نیز عامل دیگری در حفاظت از واکس خودرو است .

لازم به ذکر است که در این مرحله گروه دیگری از محصولات پوشش سرامیکی نامیده می‌ شود . یک لعاب واقعی محصولی است که هیچ ساینده ‌ای را شامل نمی‌ شود ، بلکه ترکیبی از روغن ‌های افزایش براق و کوالین است که به طور مؤثر در هر نقاشی باقی مانده در لایه ‌های رنگی ، برای اطمینان از یک سطح درخشان و یکنواخت بازتابنده را پر می‌ کند .

در برخی از رنگ‌ های مدرن ‌تر و نرم ‌تر ، ما به هیچ وجه به پولیش خالص نمی ‌پردازیم ، بلکه برای استفاده از پوشش سرامیکی به طور مرتب از پولیش برای حفظ براق و ظاهر رنگ ‌های خود استفاده می ‌کنیم .

این اطمینان حاصل می‌ کند که شما هر بار که جزئیات خودرو خود را به طور مداوم از لایه‌ های خالص پوششی پاک می ‌کنید ، اطمینان حاصل کنید که کارایی طولانی ‌تری در محافظت از رنگ شما وجود دارد .

با این ‌حال ، پس از استفاده از پولیش که شما فوراً آن را با واکس و یا پوشش سرامیکی آب بندی می کنید ، در غیر این صورت بتونه‌ ها و روغن ‌ها است که سطح بازتابنده صافی را به نمایش می‌ گذارند در باران اول و یا شستشوی بعدی خودرو تمیز می ‌شوند .

با فرض اینکه شما یکی از این بسته ‌های واکس یا پولیش را خریداری کرده ‌اید و به دنبال ایجاد براقیت و درخشش به سطح ماشین خود هستید ، ابتدا ماشین خود را با یک شامپوی مخصوص ماشین با کیفیت خوب شستشو دهید و سپس آن را با یک حوله میکروفایبر خشک کنید . این اولین گام شما را قادر می ‌سازد رنگ لبه خود را بررسی کرده و تصمیم بگیرید که چه‌کاری انجام دهید .

بیشتر بدانید 

شاهتهمه چیز درباره دلایل خالی شدن ناگهانی باتری خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.