تست و بررسی خودرو فراری کالیفرنیا T + نقد کارشناسی آن

تست و بررسی خودرو فراری کالیفرنیا T + نقد کارشناسی آن

سوپر اسپرت ‌های ایتالیایی همیشه به خاطر طراحی چشم‌ نواز و عملکرد فوق‌ العاده‌ شان مورد توجه بوده‌ اند . در این میان فراری کالیفرنیا یکی از زیبا ترین خودروهای ایتالیایی است که تولید شده است . در حال حاضر نسل دوم این خودروی جی‌ تی رودستر با نام کالیفرنیا T یک انتخاب جذاب برای طرفداران خودروهای رودستر دو نفره محسوب می‌ شود .

فراری کالیفرنیا T

زیر کاپوت این اسب وحشی یک موتور V8 تویین توربو آرمیده که می ‌تواند 552 اسب بخار قدرت تولید کند که برای رساندن کالیفرنیا T به ماکزیمم سرعت 315 کیلومتر بر ساعت کفایت می‌ کند . کالیفرنیا را باید نسل جدید خودروهای توربو شارژردار فراری دانست که به لطف استراتژی جدید فراری برای استفاده از موتور های پرخوران دارای قدرت و کشش بالاتری هستند.

کابینی با طراحی همیشگی فراری

طراحی کابین کالیفرنیا T با محصولات روز فراری هم خوانی دارد و اصلی ‌ترین قسمت ‌های آن را داشبورد بزرگ ، خروجی‌ های تهویه گرد و کنسول مرکزی جداگانه تشکیل می ‌دهند . کنسول و صندلی‌ ها در کالیفرنیا همانند هر فراری دیگری از بهترین نوع چرم و به صورت دست دوز بهره می ‌برند.

در وسط داشبورد نمایشگر مربوط به سیستم مالتی ‌مدیا قرار گرفته و در پایین آن یک صفحه آلومینیوم فیبرکربنی دیده می ‌شود که کلید های مربوط به کنترل گیربکس روی آن جا سازی شده ‌اند . گرچه فراری کالیفرنیا T همانند نسل اول این خودرو از صندلی ‌های عقب برخوردار بوده اما این صندلی ‌ها کارایی ندارند و تنها می ‌توانند مورد استفاده کودکان قرار گیرند . دقت در جزییات و کیفیت کابین بسیار عالی است و حتی آمپر های خودرو هم دارای پوشش چرمی هستند . غربیلک فرمان چند منظوره‌ فراری هم این امکان را به راننده می ‌دهد که حالت ‌های مختلف رانندگی را از روی آن انتخاب کند . نکته جالب دیگر قرار گرفتن کلید استارت موتور روی فرمان است.

آزمایش رانندگی

رانندگی بهترین بخش فراری است و کالیفرنیا T هم در این زمینه دست کمی از سایر ساخته ‌های این کمپانی ندارد . عملکرد سیستم توربو شارژر زمانی که حالت اسپرت را روشن می ‌کنید بسیار خوب است و کمترین تاخیر در عملکرد توربوها مشاهده می‌ شود . امکان خاموش کردن سیستم کنترل پایداری ESC هم وجود دارد که برای رانندگی عادی توصیه نمی ‌شود و بهتر است تنها در پیست و در شرایط ایمن آن را خاموش کنید . چون کالیفرنیا آنقدر قدرت دارد که حتی با وجود روشن بودن این سیستم نیز شاهد هرزگردی چرخ‌ ها هستیم .

هندلینگ کالیفرنیا بسیار خوب است و با سرعت بالایی می‌توان پیچ ‌ها را پیمود . نکته ‌ی جالب این است که در کنار این پایداری بسیار خوب ، سواری بسیار راحتی هم دارد و در استفاده شهری به عنوان یک خودرو کروک راحت می ‌توانید از آن استفاده کنید.

سیستم تعلیق پیشرفته‌ کالیفرنیا T دارای کمک فنر های تنظیم شونده از نوع MagneRide بوده و در صورتی که آن را در حالت اسپرت قرار دهید ، سختی سیستم تعلیق افزایش پیدا می‌ کند . البته حالت اسپرت تنها مربوط به سیستم تعلیق نیست و عملکرد جعبه دنده نیز تیزتر و خشن ‌تر شده و فرمان هم تیز می ‌شود . فراری کالیفرنیا T به خاطر وجود همین مشخصات باید خودرویی بسیار مناسب برای مسابقات خیابانی دانست . فراری پکیج‌ هایی را هم برای خریداران کالیفرنیا T عرضه می ‌کند که برای مثال یکی از آن ‌ها HS نام دارد و سواری خشک ‌تری را در عوض هندلینگ بهتر ارائه می ‌دهد.

عملکرد کالیفرنیا T

نمی ‌شود یک فراری را بررسی کرد و محو مهندسی فوق‌ العاده‌ موتور آن نشد . آخرین بار فراری در مدل F40 از سیستم توربو شارژ استفاده کرده بود ، که در دهه 80 میلادی معرفی شد . پس از آن تا مدت ‌ها فراری روی پیشرانه‌ های تنفس طبیعی اصرار داشته و حالا کالیفرنیا T بازگشت دوباره فراری با بازار توربوها است . اسب تیزپای مارانللو از یک قلب هشت سیلندر خورجینی با دو توربو شارژر استفاده می ‌کند که حجم دقیق آن 3855 سی‌ سی است .

این موتور می ‌تواند قدرت و گشتاور به ترتیب 552 اسب بخار و 755 نیوتن متر تولید کند . کالیفرنیا T  می ‌‌تواند در 3.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا 200 کیلومتر آن نیز 11.2 ثانیه است و در نهایت می ‌‌تواند به تاپ اسپید 315 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

موتور استفاده شده در این خودرو با نام F154 شناخته می ‌شود . این موتور نه تنها در ساخته‌ های فراری بلکه در مازراتی گیبلی و کواتروپورته GTS ، آلفارومئو جولیا و استلویو نیز مورد استفاده قرار گرفته که البته در هر یک از این خودروها تغییراتی در موتور داده شده است . برای مثال نسخه‌ ی قرار گرفته در محصولات فراری دارای کارتل خشک ( Dry Sump ) است ولی در مازراتی و آلفارومئو از کارتل تر ( Wet Sump ) استفاده شده است .

همچنین میل لنگ فراری از نوع تخت ( Flan Plan ) بوده ولی در مازراتی و آلفا از میل ‌لنگ ‌های متداول استفاده شده است . این موتور آلومینیومی دارای دو توربو شارژر از نوع توئین‌اسکرول یا دو مجرایی ساخت IHI ژاپن است . سیستم تایمنیگ در این موتور از نوع زنجیر تایمی بوده و در هر سر سیلندر دو میل سوپاپ قرار دارند که مجموعاً 32 سوپاپ را کنترل می‌ کنند . هر دو میل سوپاپ هوا و دود در این موتور از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ بهره ‌مند هستند . نکته جالب این است که فراری زنجیر تایم را در موتور F154 در سمت فلایویل قرار داده که چندان طرح معمولی نیست.

گیربکسی که فراری در این مدل استفاده کرده از نوع دوبل کلاچ 7 دنده است و از فناوری خودروهای F1 در آن استفاده شده و عملکرد آن نیز دست کمی از خودروهای مسابقه ‌ای ندارد و نمی ‌توان ایرادی از آن گرفت . توقف ایمن کالیفرنیا T بر عهده دیسک‌ های ترمز و کالیپر های بزرگ این خودرو است.
با وجود عملکرد فوق ‌العاده موتور اما برخی از رانندگان همچنان موتور های تنفس طبیعی فراری را ترجیح می ‌دهند و معتقدند رانندگی با آن‌ ها لذت بیشتری دارد . فراری هم به این خاطر سعی کرده تا رفتار این موتور توربوی جدید را تا حد امکان شبیه به موتورهای تنفس طبیعی خود کند به طوری که تاخیر توربو ها به کمترین حد خود رسیده و همچنین موتور می ‌تواند تا نزدیک 8000 دور بر دقیقه دور بگیرد.

در سال 1988 انزو در سن 90 سالگی در اوج تأسف برندی که خلق کرده بود درگذشت . امروز باوجود گذشت 32 سال از مرگ برند فراری با ماشین فراری کالیفرنیا روبرو هستیم . تافته‌ی جدا بافته ، عضو خاص خانواده‌ی فراری .

نه ‌چندان اسپرت و نه ‌چندان چالش پذیر . تولید با تیراژ سالانه 6000 دستگاه که خریدارانش نه ‌تنها افراد مشهور یا مشتریان قبلی فراری بلکه 70 درصد آن‌ ها شامل کسانی هستند که برای اولین بار است که صاحب یک فراری می‌ شدند .

برخلاف فرزند نمونه ی خانواده مثل دینو که کاملا اسپرت ، منحصر به فرد و خاص هست ، کالیفرنیا یک بچه ی لوس و عزیز شده است که کمر بسته تمام امکانات خانواده را صرف تجملات و لوکس گرایی کند یعنی می توان گفت که اخلاقش هیچ شباهتی به خاندان پر افتخارش ندارد .

ماشین فراری کالیفرنیا یکی از مدل‌های فراری است که اولین بار در سال 2008 در پاریس به نمایش درآمد . این مدل فراری که بر پایه مدل مارانلو طراحی ‌شده است ، کمی هم به فراری دینو شباهت دارد . کالیفرنیا همانند سایر فراری ‌ها ، برای اولین بار با رنگ قرمز در معرض دید عموم قرار گرفت .

ماشین فراری کالیفرنیا درست مثل یک فراری

ماشین فراری کالیفرنیا در 2 حالت بی ‌سقف یا با سقف فلزی قابل‌ استفاده است . سقف این فراری با ظرافت خاصی درون صندوق جای می ‌گیرد به ‌نحوی‌ که کاملاً با بدنه هماهنگ می ‌شود . بدنه و شاسی فراری کالیفرنیا هر 2 از جنس آلومینیوم هستند .
اول ‌از همه اینکه رنگ آن قرمز است ، درست مثل یک فراری ، صدایش هوش از سر آدمی می ‌برد درست مثل یک فراری ، توی خیابان نگاه‌ ها رو مثل آهنربا به خودش جذب می ‌کند درست مثل یک فراری و صندلی ‌های عقبش ساخته‌ شده برای بچه‌ ها درست مثل یک فراری .

فراری کالیفرنیا T

مشخصات فنی ماشین فراری کالیفرنیا

در قلب فراری کالیفرنیا یک موتور 8 سیلندر مدل V قرار دارد . حاصل این موتور 4300 سی‌ سی ، توان 483 اسب بخار است .
این موتور سرکش بدش نمی ‌آید که یک مقدار بازیگوشی کند . کافی است که گیربکس هفت سرعته دوکلاچه را مطلع کنی که می‌ خواهی دنده ‌معکوس بکشید و بعد پای خود را تا ته بر روی گاز قرار بدهید .

پس کالیفرنیا واقعاً یک فراری است . برای تولید لذت کافی است گاز بدهید . 0 تا 100 سرعت 7 ثانیه زمان می‌ برد . برای جلب ‌توجه کافی است که هر کار که دلتان می ‌خواهد را انجام دهید یا اصلاً هیچ کاری نکنید . در هر صورت در مرکز توجه هستید .

فراری کالیفرنیا یک کابریولت لوکس و راحت

در هر صورت کالیفرنیا را می ‌توان یک کابریولت لوکس راحت و تقریباً خانوادگی هم به‌ حساب بیاوریم . واقعاً خانواده به این ماشین احتیاج دارد . وقتی ‌که مرد خانواده در پشت فرمان فراری کالیفرنیا قرار می ‌گیرد ، سرشار از حال خوب و انرژی مثبت خواهد شد . وقتی هم که حال آقای خانواده خوب باشد ، کل خانواده پر از انرژی خواهند بود . همین است که می ‌گوییم خانواده به یک ماشین فراری کالیفرنیا احتیاج دارد .

درنهایت درست است که کالیفرنیا یک فراری خاص نیست ، هیچ‌ وقت هم نخواهد بود و احتمالاً سال‌ ها بعد در مزایده‌ های میلیون دلاری فراری ‌های کلاسیک خودش هم جای خاصی نخواهد داشت .
او در بین فرزندان فراری باهوش ‌ترین نخواهد بود ، قطعاً درس خوان‌ ترین هم نیست و هرچه که باشد ، بچه ‌ی همان پدر است و اگر پدر الآن زنده بود قطعاً به آن عشق می ‌ورزید .

ماشین فراری کالیفرنیا ارزان قیمت

در آن زمان شما می ‌توانستید بجای یک مرسدس بنز SL65 یا بنتلی کانتیننتال ( Bentley Continental ) یک فراری داشته باشید صرف ‌نظر از اینکه ازلحاظ فنی چقدر به یک فراری شباهت می‌ دهد .

در هر صورت یک فراری است و خیلی بیشتر از یک بنز یا بنتلی Bentley )  ) جلب ‌توجه می‌ کند . در کنارش کابین لوکس و سواری راحت را خواهید داشت . برخلاف دیگر مدل ‌های فراری که تقریباً در خارج از پیست ، بلااستفاده خواهد بود .

تاریخچه فراری با طلا نوشته ‌شده است . بیش از نیم‌ قرن است که نام فراری در صنعت خودروسازی اتومبیل ‌رانی دنیا نامی پر افتخار بوده است . خودروهایی اصیل و منحصر به‌ فرد که با کهنه شدن نه ‌تنها از قیمتشان کاسته نمی ‌شود بلکه روز به ‌روز ارزشمند تر نیز می ‌شوند . همه‌ ی این ‌ها از تولد یک انسان تاریخ‌ ساز در سال 1898 در مودلاین ایتالیا سرچشمه گرفت . انزو فراری ( Enzo Ferrari )

انزو و برادر بزرگ‌ تر او دینو فرزندان یک خانواده متوسط بودند . پدر آن ‌ها آلفردو فراری یک پیمانکار آهن و فلزات ساختمانی بود . او دوست داشت پس از مرگش ، پسران وی کسب ‌و کار او را در دست ‌گیرند ؛ اما پسر کوچک ‌تر افکار بزرگ ‌تری در سر داشت . وقتی برای اولین بار پدرش او را به دیدن مسابقات اتومبیل ‌رانی برد . انزو ده‌ساله عاشق این حرفه شد .

پدر انزو در سال 1916 براثر بیماری ذات ‌الریه درگذشت . مدت کوتاهی بعد از فوت پدر خانواده ، خبر رسید دینو نیز در جنگ جهانی اول در اثر حصبه ، جان خود را از دست داد .

انزو 18 ساله افسرده و ناامید برای دنبال کردن رؤیاهایش راهی غول خودرو سازی آن دوران یعنی شرکت فیات شد ؛ اما فیات هیچ ارزشی برای ایده ‌های او قائل نشد و در خواست شغلی او را رد کرد . انزو با خود عهد بست که فیات تقاص کار خود را پس خواهد داد .

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو نیسان GT-R مدل 2020؛ آخرین نسل گودزیلا

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.